En dan worden we uitgezonden naar.. Bogota, Colombia!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

En dan worden we uitgezonden naar.. Bogota, Colombia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:48

Weet nog niet voor hoelang, maar eerst 3 weken als test-drive, en dan af en toe voor langere tijd.
Ik ga CEET (marktleider in Colombia op het gebied van portal, dagbladen en tijdschriften.) begeleiden hoe ze hun nieuwe grafisch design voor een aantal kranten het beste in het redactioneel systeem kunnen ontwerpen. Eerst een week training geven en daarna blijf ik ze met raad en daad bijstaan.

Mijn ouders, familie en vrienden vinden het vreselijk!! En zien mij al in het nieuws verschijnen in plaats van achter het nieuws. Zelf heb ik er eigenlijk wel zin in, want van alle werkzaamheden die ik doe vind ik dit nou net het leukste.
Mijn Braziliaanse collegas hebben er geen moeite mee, want ze vinden Bogota veiliger dan São Paulo. >;) Maar die zien er niet amerikaans blank, blauw-oogig en opvallend langwerpig uit.

Hier in Brazilie is Colombia niet echt in het nieuws, ze hebben zo hun eigen problemen.
En volgens mij komt Colombia in Nederland alleen in het nieuws als er iets negatiefs te melden valt over ontvoeringen en drugs.
(Leuk bij de douane: Een nederlandse, woonachtig in Brazilie, reizend naar Colombia. WÁÁÁÁÁR kan ik mijn koffers laten doorlichten!?!)

Nu was ik benieuwd, wie kent Bogota, en kan er iets heel leuks en positiefs over zeggen? :j
In de weekenden ben ik waarschijnlijk vrij, dus kan ik de toerist uithangen.

En wat zouden jullie ervan vinden om daar te zitten?
Ergens op vakantie zijn is natuurlijk anders dan met geblindeerde taxi van business hotel naar bedrijventerrein op en neer te gaan.
Laatst bijgewerkt door Rivano op 11-04-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Re: En dan worden we uitgezonden naar.. Bogota, Colombia!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:52

Op reiswijzer voor vakantie's komt er dit uit:
Algemene indruk 8,0
Uitgaansleven 8,1
Cultuur 8,0
Omgeving 8,0
Sfeer -

Is in ieder geval veelbelovend :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:59

Aan info kan ik je niet helpen, maar wel super zeg!

En nee, geen pakjes van vreemde mannen aannemen ;) :D

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:09

Dat is inderdaad erg mooi! Mijn collegas zijn ook heel positief over Bogota, het hotel schijnt zelfs in de buurt van een 'hippisch centrum' te liggen. (Aangezien collega E. zag dat er mensen met paardrijkleding aan de ontbijttafel zaten..)

Op minbuza heeft Colombia een 4 gekregen. (1 is geen bijzonder reisadvies, 6 is alle reizen naar dit land worden ontraden)

http://diplomatie.belgium.be
In Colombia woedt reeds tientallen jaren een gewapend conflict.
Hoewel het aantal ontvoeringen een dalende trend vertoont, wordt deze praktijk nog steeds gehanteerd als inkomstenbron voor de illegale gewapende groepen, maar in de stedelijke gebieden beduidend minder. In stedelijke centra, zoals bv. Bogota, wordt de jongste tijd meer gebruik gemaakt van afpersingen als financiële bron.
Toch zijn er sporadisch bomaanslagen in Bogota en groeit de kleine criminaliteit (vaak gewapend met messen en andere wapens) steeds meer in de voornaamste steden. .
Als gevolg van het gewapende conflict en gelet op de wegversperringen van guerrilla en paramilitairen met alle gevaren van dien, wordt reizen over secundaire wegen afgeraden.

Lijkt me niet erger dan São Paulo. :D
Wel leuk dat ze overvallen met messen en andere wapens; 'kleine criminaliteit' noemen.

En toch heb ik er zin in.
Zal eens dat paardengebeuren opzoeken.
Dan kunnen de rijlaarzen misschien ook mee.
Maar ik hoorde dat de lucht er heel ijl is, en je de eerste dagen hijgend de trap op komt.
Weet iemand daar iets meer over?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:14

Gezien de topic titel dacht ik al dat het over jou zou gaan.
Zou je het niet vreselijk vinden als voor langere tijd Bogota, voor vast Bogota kan worden.
Volgens mij heb je het in Brazilië enorm naar je zin?

En de omschakeling van Portugees naar Spaans, dat is toch ongeveer hetzelfde als een Hollander Fries leren?

Nicht van mijn moeder is uiteindelijk wel weggegaan uit Bogota naar Peru vanwege de criminaliteit en het feit dat zij destijds jonge kinderen hadden.
Canadees gezin.
Inmiddels zitten ze ergens in China.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:29

tienus63 schreef:
Zou je het niet vreselijk vinden als voor langere tijd Bogota, voor vast Bogota kan worden.
Volgens mij heb je het in Brazilië enorm naar je zin?

Heb het inderdaad enorm naar mijn zin, al staan de criminaliteit en lange werkdagen me steeds meer tegen.

>>En de omschakeling van Portugees naar Spaans, dat is toch ongeveer hetzelfde als een Hollander Fries leren?

Misschien zelfs iets makkelijker. Van het fries kan ik soms echt niet maken, en heb gister een spaans artikel gezien en kon er wel een beetje uitkomen wat er staat. Voor uitspraak lijkt me spaans wel heel anders.

>> Nicht van mijn moeder is uiteindelijk wel weggegaan uit Bogota naar Peru vanwege de criminaliteit en het feit dat zij destijds jonge kinderen hadden.

Ik vraag me ook af of al die reisadviezen speciaal gelden voor toeristen, of ook voor de eigen inwoners. In Rio bijvoorbeeld zijn voornamelijk toeristen het grote mikpunt, in São Paulo is het 'gevaar' voor iedereen gelijk. (Ken hier trouwens niemand die niet slachtoffer geweest is van een gewapende overval, je praat hier meer over het aantal keren..)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:38

Ik heb 2 Colombiaanse collega's, ik zal hen morgen eens vragen hoe en wat zij denken mbt de veiligheid e.d. in Bogota... :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:51

vriendinnetje van mij zit nu in colombia. weet niet of ze op dit moment nog in bogota is maar ze is daar wel geweest of gaat er nog naar toe.

zij is er (in haar upje) naar toe gevlogen om haar vriend te gaan zoeken. om kort verhaal lang te maken: hij is colombiaans maar woont en werkt al heel lang in nl. vorig jaar juni naar colombia gegaan voor vakantie en bij de terug vlucht werd hij niet toegelaten omdat zn paspoort binnen een x aantal maanden verliep. (voor vertrek hadden ze hem verteld dat hij er gewoon mee kon reizen). inmiddels hebben allerlei instanties hem verhinderd om terug naar nederland te reizen, weigeren ze hem een nederlands visum enz. oftewel..hij zit al een jaar in colombia vast. vriendin is er nu dus naar toe om te kijken of zij (als nederlandse) vanuit daar iets meer kan doen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:02

vikki schreef:
Ik heb 2 Colombiaanse collega's, ik zal hen morgen eens vragen hoe en wat zij denken mbt de veiligheid e.d. in Bogota... :D

.... en natuurlijk de leuke dingen! Om te doen, bezoeken, eten en bekijken.

Zwitsal schreef:
vriendinnetje van mij zit nu in colombia. weet niet of ze op dit moment nog in bogota is maar ze is daar wel geweest of gaat er nog naar toe.

Jeetje! Wens haar succes van mij!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:04

Oke... even met mijn collega gesproken, en hij zegt dat je wel voorzichtig moet zijn met wie je vertrouwt. Ook zegt hij dat je heel erg voorzichtig moet zijn met bv openbaar vervoer en taxi's, taxi's niet op straat aanhouden (zo worden blijkbaar de nodige toeristen ontvoerd), maar reserveren bij een betrouwbaar taxi bedrijf (misschien zou een eigen auto nog beter zijn :D ) .

Het noordelijke deel van Bogota is het rijke, goede deel van de stad en hier kan je goed winkelen, eten etc. Volgens hem moet je echt een keer eten bij "Andres Carne de Res" in noord Bogota. Het zuiden is het slechtere deel van Bogota.

Hij zal straks nog even meer tips (leuke dingen om te doen, te bezichtigen e.d.) geven :) .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:08

Mijn oom heeft er jaren geleden gewoond, ook voor zijn werk, maar is toen terug gestuurd naar NL omdat het te gevaarlijk was. Dit is wel al een tijd geleden, dus weet niet hoe het nu is ;) Wellicht kan je wat NL'se reisbureau's bellen, die hebben er misschien meer kennis van (wel duur vanaf daar natuurlijk..).
Maar dan moet je wel al die mooie spaanse paarden missen, die je nu allemaal mag rijden. Pff, ik zou echt nooit meer wegwillen waar jij zit :P

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:21

Colombia en Bogota is niks mis mee, ik heb er drie maanden gewoond en ben ook in Bogotá geweest. Die stad is te vergelijken met iedere andere Latijns Amerikaanse hoofdstad, zelfde geld voor Colombia. Gebruik je gezonde verstand, en de kans is niet groter of kleiner dat er iets gebeurd dan waar dan ook.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:24

Een aangetrouwde oom van mij is opgegroeid in Bogota. Zoals elke grote stad (en dit is echt een HELE GROTE stad) heeft het criminele wijken, maar over het algemeen is het fijn wonen zegt hij. De mensen houden erg van muziek en salsa, dus ga zeker eens naar een feestje!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 03:58

vikki schreef:
Ook zegt hij dat je heel erg voorzichtig moet zijn met bv openbaar vervoer en taxi's, taxi's niet op straat aanhouden (zo worden blijkbaar de nodige toeristen ontvoerd), maar reserveren bij een betrouwbaar taxi bedrijf (misschien zou een eigen auto nog beter zijn :D ) .

Bedankt voor de goede tips!
Openbaar vervoer moet ik in Sao paulo ook vermijden, maar taxi´s zijn hier over het algemeen OK. Omdat het via het bedrijf is zullen hun wel een taxi bedrijf onder contract hebben. Er gaan waarscijnlijk nog 2 collegas mee, (1 uit Paraguay and 1 uit Brazilie) Maar weet niet of ze er de volle 3 weken zullen zijn.

vikki schreef:
"Andres Carne de Res" in noord Bogota.

Staat genoteerd!
Het hotel schijnt niet zo best te zijn, maar wel in een hele goede wijk met veel bars en restaurants.
Ik zal het even navragen hoe noord het is.

secricible schreef:
Maar dan moet je wel al die mooie spaanse paarden missen, die je nu allemaal mag rijden.

Dat zal wel even ontwenningsverschijnselen opleveren.
Maar gelukkig hebben we de fotos nog!

NoeskaMoos schreef:
De mensen houden erg van muziek en salsa, dus ga zeker eens naar een feestje!

Het eerste wat ik ze hier in São Paulo geleerd heb is: "Dutch don´t Dance"..
:D (Nouja, ik dan.)

Ik ga gewoon alleen portugees praten, hou 24/7 een zonnenbril op, en zal kijken of ik ergens nog smerige oude paardenkleren heb liggen met dito afgeragde spijkerbroek. Het begint hier nou net koud te worden, anders dat ik ook nog voor een zuidamerikaanse tint gezorgd.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:24

LZP --> BI

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:48

juniper schreef:
Gebruik je gezonde verstand, en de kans is niet groter of kleiner dat er iets gebeurd dan waar dan ook.

Idd. Ik denk dat het niet enger is dan in grote steden in Brazilië. Ik ben er een paar jaar geleden geweest en vond het een leuke stad. Het ligt midden tussen de bergen in de Andes in een soort van grote krater. Tegen de bergwanden liggen sloppenwijken, daar kan je beter niet komen. Bovenop de berg Monseratte zit een bedevaartsoord waar je met een kabelbaantje (of lopend :D ) kunt komen heb je een heel mooi uitzicht over de stad. Het oude centrum is mooi en gezellig en in het noorden van de stad liggen de duurdere wijken met mooie winkelcentra. In de omgeving heb je leuke dorpjes, zowel in de bergen als lager gelegen waar het dan gelijk een stuk warmer is. Andres carne de res is idd wel een aanrader, wat een poppenkast zeg, had nog nooit zoiets meegemaakt :D . Ik vond Colombia een erg mooi land, met hele vriendelijke mensen, ik heb er niet echt onveilig gevoeld. En als je er toch bent is het Caribisch gebied ook echt een aanrader voor een uitstapje, met name Cartagena!
Je vroeg ook over het eten, als je een vleeseter bent dan ben je wel op de goede plaats daar. Ik ben dat niet zo, maar ze hebben zeker in de duurdere wijken veel internationale restaurant met bijvoorbeeld goede sushi voor heel weinig geld. Vega kennen ze daar trouwens niet, als je dat bestelt krijg je kip :+ . En ze hebben heel veel lekker fruit(sapjes) op elke hoek van de straat.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 03:46

Kayla schreef:
Idd. Ik denk dat het niet enger is dan in grote steden in Brazilië. Ik ben er een paar jaar geleden geweest en vond het een leuke stad. Het ligt midden tussen de bergen in de Andes in een soort van grote krater. Tegen de bergwanden liggen sloppenwijken, daar kan je beter niet komen. Bovenop de berg Monseratte zit een bedevaartsoord waar je met een kabelbaantje (of lopend :D ) kunt komen heb je een heel mooi uitzicht over de stad. Het oude centrum is mooi en gezellig en in het noorden van de stad liggen de duurdere wijken met mooie winkelcentra.

Bedankt. Zal ook eens zoeken naar een reisgids voor Bogota. Maar uit eerste hand van mensen die er geweest zijn is natuurlijk altijd beter.

Kayla schreef:
Je vroeg ook over het eten, als je een vleeseter bent dan ben je wel op de goede plaats daar.

Bogota is een soort São Paulo dus: niet de allerveiligste plek, en wat eten betreft krijg je vlees, rijst en bonen. En voor elk blaadje groen zul je apart moeten bestellen en betalen. Een kleine salade is vaak nog duurder dan een megabiefstuk. En laatst kreeg ik zowaar 1 komkommerschijfje bij mijn steak, maar dat was meer verdwaalde versiering.

Over het noord/zuid gebeuren.
Het hotel ligt iets ten oosten van het midden. Netzoals het bedrijf. We krijgen een vaste taxi chauffeur die 24/7 oproepbaar is.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 03:49

Kayla schreef:
Ik ben er een paar jaar geleden geweest en vond het een leuke stad. .

Merkte je iets van de luchtdruk? Dat je de eerste dagen snel benauwd was?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:30

Ik had wat last van bloedneuzen daar en de atmosfeer voelt heel anders dan op zeeniveau. Het is daar standaard ongeveer 20 graden (hele jaar) maar de zon voelt veel feller. Benauwd was ik in Bogota zelf niet echt, wel als we wat hoger in de bergen waren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:05

oh, er schiet me ineens nog wat te binnen. Mijn oom heeft een tijd paardgereden in Colombia, en vertelde me dat je daar erg goedkoop op maat gemaakte leren rijlaarzen kan krijgen ;) Misschien nog een tip :P

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:53

Kayla schreef:
Ik had wat last van bloedneuzen daar en de atmosfeer voelt heel anders dan op zeeniveau. Het is daar standaard ongeveer 20 graden (hele jaar) maar de zon voelt veel feller. Benauwd was ik in Bogota zelf niet echt, wel als we wat hoger in de bergen waren.

Dat wordt nog leuk dan... en dan met de airco ook nog flink opgedraaid zal ik een extra lading puffertjes meenemen. :P

secricible schreef:
oh, er schiet me ineens nog wat te binnen. Mijn oom heeft een tijd paardgereden in Colombia, en vertelde me dat je daar erg goedkoop op maat gemaakte leren rijlaarzen kan krijgen ;) Misschien nog een tip :P

Goed!! Hier in Brazilie is alles waar ook maar een paard in de búúúrt is geweest schandalig duur. Daar ga ik naar opzoek. Die van mij zijn iets te kort en met elastiekveters die uitrekken met sporen en korte stijgbeugel drukt er vanalles ongewenst op mijn voet. Ben alleen afgevallen, dus moet het er snel weer aaneten.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:57

Ik ben nog nooit in Bogota geweest en heb eigenlijk ook weinig zinnigs te melden, maar ga wel mijn eerste gedachte toen ik de titel las en zag wie de ts was verwoorden:

Wat doe je met knappe Kees (spaanse naam kan ik nog steeds niet onthouden). Je hebt het toch minimaal met zijn eigenaar op een akkoordje gegooid zodat hij mee mag in je koffer he?????

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 23:03

Mikkie schreef:
Wat doe je met knappe Kees (spaanse naam kan ik nog steeds niet onthouden).

Kees is net geopereerd en is nu aan het revalideren. Botsplintertje uit zijn achterkogel gehaald, was aan het ontsteken. Hij kreeg er pas last van toen hij tijdens de wedstrijdstop op het land stond. Waarschijnlijk te druk met rondshowen... Hij was opeens kreupel, hebben ze hem op de foto gezet, (Xrays of echte fotos, Kees blijft fotogeniek.) En 2 weken later is hij geopereerd.
Na een paar weken rust en de alleen-aan-de-hand-stap-periode is hij nu net 3x kort onder het zadel geweest, en wat ik zo gehoord heb is hij nu wilder dan ooit tevoren. :Y) Daarom is het momenteel veiliger om naar Bogota te gaan ( :P ) dan om op zijn rug te klimmen. En als ik weer terug ben, dan klimmen we er gewoon weer be-cap-ed, verzekerd en vastberaden op.
En dankzij secricible´s tip misschien met mooie passende nieuwe rijlaarzen uit Colombia.

Mikkie schreef:
Je hebt het toch minimaal met zijn eigenaar op een akkoordje gegooid zodat hij mee mag in je koffer he?????

De grap wil dat zijn eigenaar ook uitgezonden wordt naar Bogota voor zijn werk (iets met GPS tracking systemen). Voor ander halve week en bijna zeker gedurende dezelfde periode wanneer ik er zit. Toeval!
Kunnen we samen ´s avonds in het restaurant onze wederzijdse paardloze collegas vervelen met lange verhalen over wat Kees wel niet allemaal kan doen en hoe knap hij is, en hoe mooi en hoe super, en... en...en... etc. Laten we eindeloos fotos zien, en duwen we iedereen al etend een plukje van zijn manen, het onfutselde botstukje en een afgeraspt stukje hoef onder neus.
Tja, je bent superkees of je bent het niet..

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:57

Ik kan je niet helpen met info specifiek over Colombia. Maar ik sprak een paar weken terug met iemand die een half jaar door Latijns Amerika heeft getrokken. Ik vroeg welk het leukste land was waar hij geweest was. Hij zei met stip op 1: Colombia. De vriendelijkste mensen, de mooiste natuur, de lekkerste exotische vruchten en de knapste vrouwen (laten we hopen voor jou dat dat ook voor de mannen geldt :D ).

Die foto's in jouw profiel, wauw. Staan die paarden ook in Sao Paulo? Ik ben in Rio en Salvador geweest maar vond het daar niet zo 'groen' als op jouw foto's te zien is.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 16:22

skara schreef:
Ik vroeg welk het leukste land was waar hij geweest was. Hij zei met stip op 1: Colombia. De vriendelijkste mensen, de mooiste natuur, de lekkerste exotische vruchten en de knapste vrouwen (laten we hopen voor jou dat dat ook voor de mannen geldt :D ).

Super te horen!! Ik ga morgen op zoek naar een Bogota reisgids. Die zal vast wel bestaan ergens. Ik zal persoonlijk onderzoek doen naar de knapheid van de mannen en verslag uitbrengen. In Brazilie zijn ze ook heel leuk, maar vaak een beetje klein. (en een beetje getrouwd.. ;) )

skara schreef:
Staan die paarden ook in Sao Paulo?

Sommige fotos zijn op de wedstrijdstal in hartje São Paulo genomen. Dat is een hippisch park van ruim 3km lang. Midden tussen de wolkenkrabbers, 6 baans wegen en asfaltjungle. Er staat een grote muur omheen, en als je door de poort stapt kom je in een groene oase terecht met apen, vogels, vlingers en.... paarden. Ze hebben ook een mini-bos met cross country baan en bosrijke groene uitrijpaden. Groen, groen en groen. De stal waar Kees staat ligt in de staat São paulo, gemeente São Paulo maar buiten het stadsgedeelte. 45 minuten met de auto vanuit zuid São Paulo stad. Dat is helemaal groen. Ze hebben de haras ook mooi beplant, met veel fruit en groente bomen. Bomen voor schaduw in de wei, en op de heuvels om aardverzakking te voorkomen. Er loopt ook een riviertje midden door het terrein dus water is makkelijk bereikbaar voor besproeiing.