Zuid- Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Zuid- Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:47

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar helaas geen treffende hits betreft mijn vraag.

Eindelijk is het zo ver, ik ga een keertje naar Zuid- Afrika! Mijn vader komt er vandaan en zijn hele familie woont daar nog en na tig keer het gezeur aangehoord te hebben dat ik daar een keertje naartoe moet komen, gaat het er nu echt van komen :):) !

Planning is 17 januri t/m 24 februari 2011. Het is nog een beetje aan de vroege kant, I know ;), maar dan kunnen we ons lekker orienteren. Ik ga met een vriendin. We willen géén groepsreis/autoreis/busreis, aangezien we bij mijn neef gaan logeren.
Hij zorgt voor een auto die tot onze beschikking staat en hij zorgt dat hij een week of 2 vrij is, zodat hij ons de echte inns kan laten zien, ipv alleen de toeristische attracties.

Toch zijn we dan nog 2 weekjes zonder hem in dat land aangewezen, nu dus de vraag wat de leuke spots zijn voor 2 meiden van rond de 22, het liefst rondom Johannesburg. We gaan in de tijd dat we er zijn ook een weekje naar Kaapstad, familie heeft daar een studio aan het strand: helemaal top :j!

So far so good hebben we eigenlijk rondom Johannesburg alleen nog het Kruger Wildpark en de Victoria Falls op het lijstje staan, maar ook deze liggen niet echt in de regio, gezien het toch een paar uur rijden is..
Dus heb je tips... Graag!! Ook buiten Johannesburg om mag het, als het maar in Zuid- Afrika/ Botswana blijft!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:54

Een klein schopje, ik wil van zomer 2011 ook naar Zuid Afrika, wil/moet naar een congres maar ga niet voor maar 3 dagen alleen naar ZA.. Dus ik lees hier even mee als het oke is TS'er..

En ts'er een vriendin van mij heeft een jaartje in ZA gewoond, zal haar om tips vragen, zal het dan wel hier plaatsen.

Yv_

Re: Zuid- Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 14:59

Ja, tuurlijk! Als er reactie komt hahaha :+

Heb ondertussen met mn neef en zijn comgagnon gesproken, die gaven een paar supergave dingen aan. Zal het hier even neerzetten, samen met wat ik ondertussen met die vriendin heb uitgevogeld, misschien zie je er iets tussen?

Wat mijn neef aanraadde was het Antilope Park in Botswana, voor een aantal dagen en een paar overnachtingen. Overnachting is per nacht ongeveer 75 euro, volgens mij kan je dan met max. 4 personen in zo'n huisje. Wat daar supergaaf is, is de nachtrit om de jacht van de leeuwen te zien..

En wat zij als aanrader aanmerkten was het Okavango Delta National Park, ook in Botswana. Is een park waar je niet zo heel veel wild ziet, maar de natuur schijnt er erg bizar te zijn. Lagunes en woestijn, gecombineerd. Tochtjes gaan met kano's :).

Verder hadden die vriendin en ik het volgende opgezocht. Hoe de planning nu een beetje is, blijven we ongeveer een week in Kaapstad. Daar willen we met haaien duiken (wel in een kooi uiteraard), en misschien zelfs voor ons brevet gaan. Kan daar voor een mooi prijsje en alles beter dan het troebele slootwater van Nederland toch ;)! Daar ergens zit volgens mij ook de Tafelberg, uitzicht schijnt adembenemend te zijn, dus die pakken we ook mee. Verder natuurlijk even naar Robben Island, toch een klein beetje nieuwsgierig waar Mandela dan toch heeft gewoond. Boulders Beach leek ons ook erg gaaf, omdat er verschillende en vreemde soorten pinquins lopen.

Mijn neef heeft me ook een aantal namen gegeven van leuke kroegen/discotheken, maar zei er wel bij dat we niet alleen mogen. We kunnen dan met de dochters van zijn compagnons mee, die zijn ook ongeveer onze leeftijd. Zal hem nog even een mail sturen van de week, ben namelijk vergeten wat die namen ervan waren. Ze lagen iig bij zijn woonplaats en Johannesburg in de buurt..

Victoria Falls laten we denk ik schieten, omdat dat echt wel een beetje ver rijden is voor een waterval..

Verder ben ik erg benieuwd wat je vriendin voor tips heeft, dus als je haar hebt gesproken... Spit it out!! :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:18

dat zijn echt hele leuke tips.. parken, tafelberg, robben island etc...
ik denk dat ik 1 tot 2 maanden wil/ga rondreizen daar. Eerst nog even een reispartner vinden..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:51

Ondertussen mijn neef weer gesproken, die kwam met nog een paar tips. Al schijt ik echt gigantisch in mijn broek van hoogtes, denk toch dat ik het er dan op ga wagen :=

Bungeejump van 216 meter, schijnt de hoogste legale in de wereld te zijn. Is boven de Bloukrans River, ergens op de route van de Garden Route. Daar heb je ook een soort van kabelbaan van de ene naar de andere berg, ook boven die rivier, schijnt erg adembenemend ook te zijn.

Ook werd ons aangeraden om mee te gaan met de Wineroute, maar ik weet niet of dat dus leuk is omdat zij erbij zijn en zij ons dus stiekum de verkeerde dingen aan kunnen leren ;), of dat het gewoon een leuke wijnproeverij in het algemeen is?

2 maanden! Dat is wel een lekkere tijd ja :j! Wil je het land op een soort van backpackende manier ontdekken? Misschien een tip en totaal niet gemeen bedoeld oid, maar ze zijn daar écht racistisch. Dus niet een opmerkinkje hier of daar, maar écht haat.. Ons is verteld dat we zowiezo niet alleen weg mogen 's avonds en de vriendin met wie ik eigenlijk wilde gaan, kon beter met een groepsreis gaan. Niet perse voor hun, maar voor de gedachte van de blanke mensen daar in het algemeen.. Dat meisje is donker... Is écht heel erg die haat, stond er echt versteld van.. Denk overigens dat als je in de toeristische gebieden komt, het allemaal wel mee valt. Of iig, stukken minder is dan in de normale woonwijken waar je normaal gesproken als toerist niet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:53

PB Gerbenfroh eens, die heeft hier een half jaar gewoond en gewerkt. :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:55

Ik kan het me wel voorstellen gezien het geschiedenis maar niet echt aan gedacht.. Wel goed om er iets mee te doen.. Wil idd gaan backpacken..Als het niet goed kan in ZA ga ik evt wel uitkijken voor een andere afrikaans land (alleen wel een nadeel dat de intercontinentale vluchten in afrika erg duur zijn.)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:02

Dank je Tinkerbell, zal ik doen :j! Weet je ook in welke regio ze heeft gewoond?

Ja, had ik ook totaal niet aan gedacht! We hadden ze donderdag meegenomen naar Amsterdam, maar telkens als er een 'zwarte' (weet even niet hoe ik het anders moet formulieren, het gaat ze echt om de zwarte mensen, de kaffers hoe zij het noemen) langsliep, zag je hun ogen en gezichtsuitdrukking veranderen. In de 2 weken dat ze hier waren, hebben ze echt het meest moeite gehad om zich daaraan aan te passen, dat er hier geen echte haat is ed. Kan het ze ook niet verwijten, het is er zo met de paplepel ingegoten. Zwarte mensen zijn totaal niet welkom in de blanke buurt, maar ook zo andersom. Dit is overigens ergens in de buurt van Johannesburg waar ze wonen, weet niet hoe het in Kaapstad enzo is. Denk dat het daar echt wel minder is, gezien het een toeristische stad is? Zal ik even naar Gerbenfroh PBen..

Vriendin van me is vorig jaar trouwens voor een half jaar naar Australie geweest om daar te backpacken, daar kan het wel supergoed? Maarja, is wel totaal iets anders dan Afrika.. Wil je met een mannelijk iemand gaan of vrouwelijk, MoonChloe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:05

Nee sorry, maar ze heeft echt enorm veel gezien en gedaan. Ze kan je vast heel wat vertellen! :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:14

Man of vrouw maakt me helemaal niks uit, het belangrijkste is dat hij/zij mijn gezeik aan kan (ik kan nogal zeiken namelijk en dat ging afgelopen zomer niet echt zoo heel erg soepel :P :P )

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:29

Ik heb Gerbenfroh een PB gestuurd, maar niets teruggehoord...

MoonChloe, als je nog tot 2013 wacht, ga ik wel een stukje met je mee ;). Dan wil ik mijn wereldreis van minimaal een jaar gaan maken.
Maarja, gezien de voorbereidingen duurt dat nog effe :+.

Qua wat kan je nogal gaan zeiken dan?

Oh, de vliegtickets zijn trouwens geboekt :D ! Is een weekje langer geworden, we gaan nu in totaal 5 weken. Dat wordt sparen met mn dagen dit jaar, wil ik volgend jaar niet alleen maar in jan en feb vrij kunnen zijn haha! We gaan van 14 jan t/m 19 feb = 39 dagen <3
Was het maar alvast januari!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:24

Pb is er! :D

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:20

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik van februari 2011 tot juli 2011 in Bloemfontein, Zuid-Afrika stage mag gaan lopen!
De tips die hier genoemd zijn ga ik zeker ook uitzoeken, want wil er natuurlijk ook wel even een vakantie aanvast plakken!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:32

Gerbenfroh, in welk opzicht is Johannesburg gevaarlijk? Downtown alleen of juist overal? M'n vriendin en ik hebben gelukkig 1 megagroot overeenkomst en dat is dat we ook echt de cultuur willen proeven, ipv alleen maar naar de toeristische attracties op zoek gaan. En wanneer leent ons nou een mooier moment dan 5 weken met mijn neef en aanhang dingen te bezoeken in zijn land? Hij heeft me wel verteld dat wij samen zeker niet naar de stad mogen gaan, maar wel als de dochters van zijn compagnon met ons meezijn. Ik zou heel graag juist wel Johannesburg in willen, gewoon om te zien hoe groot nou écht het verschil tussen arm en rijk, blank en zwart is... Tuurlijk gaat hij dan mee, want na de verhalen en films wíl ik daar nieteens lopen, maar toch.. Wat is er zo verschrikkelijk aan die stad?
Heb je anders nog andere tips waar ik de cultuur goed kan proeven?

Memerel: Jeetje, wat ontzettend gaaf zeg! Oh, dat lijkt me geweldig! Wat zou ik ook graag mijn buideltje pakken en vertrekken naar eea land, maar hoe doe je dat toch...? Hoe kom je aan die stages? Of beter nog: Hoe kom je aan werk in het buitenland, en misschien nog belangrijker: een woonruimte... Bij gebrek aan die dingen zit ik nog steeds lekkre in ons koude kikkerlandje ;). Waar ga je stage lopen en wat voor functie krijg je? Hou je ons wel een beetje op de hoogte rond die tijd? Gaaaaf zeg!

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:41

Onze opleiding heeft contacten met het ziekenhuis waar ik stage ga lopen. Ik ga daar op de radiologie afdeling stage lopen. Ook woonruimte is al geregeld, moet wel huur betalen, maar dat is niet heel veel volgens mij.
Voor mij was het dus best wel makkelijk om daar aan een stage te komen, heb me gewoon opgegeven voor die stage en er ook nog eens ingedeeld. Elk jaar komen er ongeveer 8 studenten van mijn opleiding in dat ziekenhuis stage lopen! :)
Maar ik ga jullie zeker op de hoogte houden als ik daar ben! Maar jammer genoeg duurt het nog ruim 9 maanden voordat ik wegga.....

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:33

Als je in Johannesburg bent, ga langs bij Ukutula. Is een lion and lodge centre, dus zoals de naam al zegt, een lodge met leeuwen. Ze vangen er leeuwen op en doen onderzoek, en voeden ook welpjes op. Je kan er overnachten in mooie huisjes. Mooie rondleidingen langs de volwassen leeuwen, kroelen met de tieners en de welpjes de fles geven en natuurlijk met ze spelen. Verder heeft Ukutula zijn eigen wildpark met o.a. zebra's en giraffen en kan je dus op safari, en kun je allerlei andere vette dingen doen zoals quad rijden.

Leuk om een dagje te bezoeken, of bijvoorbeeld een weekend. De mensen zijn uitermate vriendelijk en het is echt een ervaring om daar te zijn. Ik heb er een paar weken vrijwilligerswerk gedaan en het was echt geweldig. Even googlen op Ukutula, dan vind je de site wel. Ukutula ligt in Brits, is ongeveer 2 uur rijden vanaf Joburg.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:12

Ik ben er zelf 5x geweest.
En heb ook de omringende landen gedaan... :D

Persoonlijk zou ik niet in Jo'burg zelf gaan verblijven : is ten eerste geen fijne stad & bovendien niet echt heel erg veilig. Pretoria is heel erg fijn om een stadsbezoekje te gaan doen. Maar dit heb je op 1 dag gedaan.

Kruger uiteraard een aanrader. Maar krugerpark zelf is een beetje beekse bergen : bos met er doorheen een asfaltweg waar je 50 km/u mag rijden en met wat geluk zie je wat. Maar dan staat er ook een hele hoop wagens rond.
Ik zou dan gaan voor een privepark rondom het kruger : dan kan je in een 4x4 een echte bush drive meemaken olv een ranger en tracker. Wij hebben meermaals big five gezien en een kill. Ik kan je wel enkele fijne lodges aanraden.

Swaziland ligt net onder kruger. Zéker doen. Is een aanrader! Daar kan je wel 2 dagen mee vullen.
Ook waterberg plateau is heel fijn om te doen. Mpumalanga regio is leuk.
En vic falls natuurlijk.

Maar onderschat de afstanden aub niet : wij zijn gevlogen van jo'burg naar vic falls en zijn er dan 2 nachten gebleven. Als je 2 weken in de omgeving kruger hebt, zou ik het persoonlijk niet met de wagen gaan doen.