Dominicaanse Republiek in augustus/september

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

double

Dominicaanse Republiek in augustus/september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:07

Ik vraag me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met een vakantie naar de Dominicaanse Republiek (Punta Cana) in de maanden augustus en september (voor ons gaat het om de laatste week aug en de eerste week sept).

Lees vrij veel over het 'regenseizoen'. Maar hoe erg is het? Veel buien / af en toe een bui / storm ?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:13

Augustus en september zijn voor de Caribbean DE hurricane maanden bij uitstek... Dus de kans is vrij groot dat je in een hurricane terecht komt. Overigens gaan er dan ook veel tropische stormen voorbij, met veel wind en regen.
Verder moet je je bij 'regenseizoen' niet veel voorstellen, er valt een a twee keer per dag een flinke hoosbui en dat is het!

Edit: Even gegoogled: http://www.hispaniola.com/dominican_rep ... limate.php

double

Re: Dominicaanse Republiek in augustus/september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:19

Heb idd al gegoogled, maar kom overal verschillende berichten voorbij.. Sommige sites zeggen dat het wel meevalt..
We zouden donderdag gaan boeken, maar als ik 'hurricanes' voorbij zie komen slaat de twijfel toe!

Toch bedankt voor de info!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:23

Ik ben in 2008 in september naar de Dominicaanse Republiek geweest (toen met Ike). Het was toen inderdaad regenseizoen en hurricane seizoen. We zijn daar 17 dagen geweest en hebben 1 of 2 keer een keiharde stortbui gehad van een uur. De rest van de dag was het gewoon prachtweer. Zoals je waarschijnlijk wel weet deelt de Dominicaanse Republiek zijn eiland met Haïti. In de tijd dat wij daar waren is Ike over Haïti geraasd. Hier hebben wij bijna geen last van gehad. Je kon alleen beter niet de zee in want er was een erg harde onderstroom. Verder waaide het 3 dagen behoorlijk, maar hier hadden wij geen last van. Als je nog vragen hebt PB maar!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:25

Het kan ook zeker meevallen, maar je moet er rekening mee houden dat je in die maanden de grootste kans hebt om er in verzeild te raken. Dit is de site van de VVV van Hispaniola, het eiland waar de DR en Haiti samen opliggen. De info van reisorganisaties snap ik wel, die willen graag dat je gaat ;) Misschien kan je eerst bij je reisverzekering checken hoe het zit met natuurrampen en annuleren? Ze kunnen de hurricanes behoorlijk goed monitoren, hier staan nog wat tips daarover:
http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Land ... _Republiek
Ik ben zelf in januari in de Caribbean geweest, op de eilanden van Belize. Dan is het weer het beste!

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:27

Ben in september 2006 in Punta Cana geweest en we hebben 1x een storbui van 10 minuten gehad. Voor de rest perfect weer,maar het is nou eenmaal het regenseizoen en wie weet zijn wij wel gewoon goed weggekomen ;)

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:38

Grobegni, had niet door dat het de VVV site was, dankje! En idd, de 'positieve' berichten komen van reisorganisaties, vandaar dat ik al niet wist wat ik moest verwachten! Misschien toch verstandig om dan idd te overleggen hoe het met de reis/annuleringsverzekering zit.. dankje!

ManonR_ en XChrisjeX bedankt :) zal dus echt een gok worden..

Het lastige is dat we echt vast zitten aan deze periode (laatste week sept en eerste week aug). Er was een mooie aanbieding (Hotel Occidental Grande Punta Cana) maar dat kan dus ook met het seizoen te maken hebben.

Grobegni, weet je hoe het met Belize zit in deze periode?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:44

Qua stormen hetzelfde, dat geldt voor de hele Caribbean en de Mexicaanse golf. Op de eilanden heb je qua regentijd hetzelfde als de anderen zeggen, zo nu en dan een stortbui. In het binnenland twee keer daags een stortbui van 5 minuten, daar is een subtropisch klimaat.
Belize is wel een dure bestemming! (ik ben er over land gekomen via Guatemala) Maar de eilandjes zijn geweldig, vooral Caye Caulker, San Pedro en San ignacio.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:48

Hmm, dus eigenlijk is deze periode gewoon totaal niet geschikt voor dit gebied? De regentijd vind ik in principe niet zo'n probleem.. Die korte stortbuien overleef je met een lekkere temperatuur wel..

Het enige waar ik me zorgen over maak zijn die orkanen..

En ja, budget-technisch is Belize niet zo geschikt zag ik al! :)

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:00

Ik vind het al bij al wel meevallen, dit jaar gaan wij weer eind augustus naar Mexico en zitten we met hetzelfde. Vorig jaar zijn we in september naar Curacao geweest en geen regen gezien(nu is dit wel een bovenwinds eiland) De hotels zijn goed uitgerust en je word op tijd gewaarschuwd met een evt. orkaan in het verschiet. Ik laat er iid geval mijn vakantie niet door schieten en ik zie wel hoe het deze ronde uitpak, nat pak of niet ;) :+

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:05

De ABC eilanden liggen buiten de orkaanzone :D (Aruba/Bonaire/Curacao)Is het evengoed regentijd, maar ook af en toe een stortbuitje.
De ABC's zijn benedenwindse eilanden :)

Chrisje, sommige delen van Mexico hebben heel weinig kans op een orkaan! Daar lopen ze bijna nooit overheen ;)

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:11

Grobegni schreef:
De ABC eilanden liggen buiten de orkaanzone :D (Aruba/Bonaire/Curacao)Is het evengoed regentijd, maar ook af en toe een stortbuitje.
De ABC's zijn benedenwindse eilanden :)

Chrisje, sommige delen van Mexico hebben heel weinig kans op een orkaan! Daar lopen ze bijna nooit overheen ;)

*stom* 8)7 benedenwinds idd....en daar komen geen orkanen idd, wij zitten aan de kant van het caribisch gebied dit jaar in Mexico en geen idee of daar orkanen voorbij waaien. Zoals ik al zei, ik laat mijn vakantie er niet door schieten, zit namelijk altijd vast aan deze periode. Dat zou betekenen dat ik nooit naar het caribische gebied kan :+ Ik heb zoiets van mocht deze vakantie nu echt in het water vallen, kan ik Mexico iid geval van mijn lijstje afstrepen en zijn de andere vakanties hier droog gebleven :D