@Natasja, rondreizen zijn altijd heel duur
Voor het bedrag dat jij noemt, heb ik incl tickets 8 weken in Guatemala gezeten en dan nog incl een taalcursus en gastgezin!
Suor schreef:@ Grobegni: Dankjewel voor de tips, daar kunnen we wat mee! Ik begrijp dat jij zelf ook een wereldreis gemaakt hebt? Hoelang ben je weggeweest, echt een vol jaar? Had je een round the world ticket of hoe heb je dat geregeld?
We hebben allebei gelukkig al aardig gespaard en hebben ook nog even om te sparen dus dat is geen probleem! We hadden zelf voor 3 maanden rond de 5000 euro berekend, dus dat zou dan wel kloppen met de 20.000 voor een jaar die jij noemt.
Ik heb zelf helaas heen wereldreis gemaakt
Ik ben zelf 4 maanden in Midden-Amerika geweest, woonde in Antigua Guatemala en vanuit daar veel reisjes gemaakt. Ben dus in Guate, Honduras en Belize geweest! Alle dingen die ik opnoem en niet uit eigen ervaring weet, staan nog op mijn eigen verlanglijstje
Ik ben zelf helemaal weg van Latijns-Amerika, vandaar.
In 3 maanden de wereld rond, ga je niet redden ben ik bang. Dan krijg je hetzelfde als Amerikanen die in een paar weken Europa doen, veel te kort! Als je maar 3 maanden hebt, zou ik me richten op een werelddeel en daar rond gaan reizen. Onderschat namelijk niet de tijd die je kwijt bent aan het reizen zelf, over land doe je er vaak meerdere dagen over om de grens over te gaan. Als je dan nog kriskras het land door wilt, ben je zo een week kwijt aan reizen, los van de dagen die je op de bestemming door wilt brengen.
Tel daarbij op, dat je van werelddeel naar werelddeel veel last van jetlags hebt en in de armere landen kan je enorm veel last krijgen van een cultuurshock. Dat vergt enorm veel van je lichaam, klinkt misschien gek, maar het duurt soms wel een paar weken voordat je aan een land gewend bent. Helemaal als je op jezelf gaat backpacken, dan heb je geen organisatie oid achter je om op terug te vallen. En dan is reizen in ontwikkelingslanden best zwaar!
Een wereldrond ticket (daar heb ik me ooit in verdiept) geeft je weinig vrijheid. Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Het leuke van reizen/backpacken is juist dat je als het ergens leuk is (of er een leuke local rondloopt
), gewoon nog een week of een maand langer kan blijven.
Hawaii bijvoorbeeld, is heel duur om op te vliegen, het leven op Hawaii is ook heel duur, al staat de dollar laag(een vriendin van mij is daar geweest!)
Denk dat je met 5000 euro voor 3 maanden redelijk zit, mits je het bij een werelddeel houd en veel over de grond kan reizen. Als je bijv Zuid Amerika, Azie en Australie wilt doen, heb je misschien net je tickets betaald... Het is moeilijk om keuzes te maken, maar je kan de rest van je leven ook nog mooie reizen maken hoor!