Deze zomer, het Hoge Noorden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Deze zomer, het Hoge Noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:30

Deze zomer wil ik met mijn nieuwe vriendje op vakantie.
We hebben nog niet echt actief gezocht,het duurt ook nog even... ;)

Maar we hadden allebei wel het idee om richting het noorden te gaan.
Zweden,Noorwegen,Finland.
We zijn nog nooit die kant op geweest,ik ben wel benieuwd welk land jullie kunnen aanraden en waarom dan?
We willen gewoon niet te duur,eventueel rondtrekken ofzo(huurauto wellicht??),maar niet backpacken.
Mooie natuur is leuk,mooie bezienswaardigheden ook,gewoon,afwisseling dus wel. :+

tips?

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:17

Hee ik heb dezelfde vraag, ben heel benieuwd!
Dus mensen kom op met jullie ervaringen :D

eponine

Re: Deze zomer, het Hoge Noorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:39

Wij zijn een aantal keer die kant opgeweest, absoluut een aanrader.
Als je niet wilt backpacken, kun je kiezen voor een georganiseerde rondreis, per eigen vervoer of met een groep.
Echter hebben de meeste campings ( en die zijn er genoeg) ook allemaal "hytte) dit zijn een soort tuinhuisjes om te overnachten.
Wij zelf gingen steeds op de bonnefooi met de tent, een super ervaring!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:44

zit niet te wachten op echt een georganiseerde rondreis,en tentjes is ook niet mijn ding... :D

meer tips zeer welkom..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:30

Ik woon nu tijdelijk in Finland, Jyväskylä. Weet niet of je wat aan mijn ervaringen hebt gezien het nou niet bepaald rondreizen is?

In ieder geval staan hier Helsinki en Turku nog op de planning om te bezoeken. Tampere is ook leuk om te bekijken en verder naar het noorden heb je nog Oulu en Rovaniemi (de stad van de Santa) en de poolcirkel. Vervolgens ga je door in Fins Lapland.

Hoewel alles nu nog steeds onder een dikke laag sneeuw ligt kan ik je nog niet vertellen hoe het eruit ziet zonder die laag,maar mét is het in ieder geval al prachtig!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:34

Ik paar jaar terug via Zweden en Finland naar Rusland gegaan. Hebben dagje Gothenborg en Helsinki gedaan. Verder een paar kleine dorpjes. Turku daar kwamen we aan met de boot.

Er lag toen ook een flink pak sneeuw,was hartje winter. Ik vond de lucht daar zoveel frisser dan hier. En de natuur is schitterend.
Ik zou daar ook best kunnen wonen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:43

Ik ben net voor de derde keer in Finland geweest en afgelopen zomer waren we in Zweden. Naar Finland zijn we gevlogen en verder veel per trein en auto gedaan, maar naar Zweden kan je prima met je eigen auto toe rijden. :j Vanuit Groniningen was het makkelijk binnen een dag te doen, wellicht dat je als je aan de andere kant van het land woont een overnachting in Denemarken kan doen. In Zweden kan je op elke camping stuga's huren, dat zijn houten huisjes met voorzieningen. Luxe kamperen dus, hoe luxe verschilt per stuga. In het hoogseizoen zijn de stuga's wel snel volgeboekt, dus reserveren is wellicht niet overbodig.

Reisverslagen van onze vakanties in Zweden en Finland kan je hier lezen en zien: http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?cat=8

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:53

Je wilt niet te duur, en dan naar Scandinavie? Slechte combinatie... :D

Ik zou, als je niet wilt backpacken, lekker van stad/dorp naar stad/dorp reizen, er valt zoveel te zien! En zoveel culturele dingen te doen. Kijk eens op internet rond, daar is echt veel te vinden. Lekker vantevoren een route uitstippelen en bepalen hoe je er naartoe wilt gaan en hoe je rond wilt reizen.

Ik ga over 2 weken weer naar Zweden, lekker makkelijk met de auto. Wel duur. En naar Finland wissel ik af: zomers met de auto en de andere keren meestal met het vliegtuig. Het openbaar veroer is super geregeld daar. Maar weer: alles is duur. De vlucht, de ferry, je boodschappen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:15

Afgelopen zomer was de benzine in Zweden een stuk goedkoper dan hier in NL, daardoor is onze vakantie erg betaalbaar geworden! :D Verder is het in de supermarkt vaak wel iets duurder, maar over het algemeen vind ik het erg meevallen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:48

Ligt er ook aan waar je je boodschappen doet natuurlijk... de grotere ketens daar zijn duidelijk duurder, en die heb je overal, in de dorpen enzo. Daar merk ik dat ik duidelijk duurder uit ben. Ben ik in de stad doe ik gewoon boodschappen bij Lidl, dat scheelt een berg.

Benzine let ik niet op, tel ik ook niet mee. Mijn diesel wordt door de zaak betaald. :D

Ga je je biertjes meerekenen, dan mag je je creditcard wel meenemen voor de zekerheid!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:51

Alcohol en sigaretten zijn erg duur in Scandinavie.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:01

Als je kijkt puur naar de kosten kun je beter naar Zweden en Finland dan naar Noorwegen komen, dit is echt bij verre de duurste van de drie. Wil je goedkoop reizen, kijk dan uit met uiteten gaan, dat is echt super duur.... Wil je niet te duur reizen, ga dan ergens anders heen, sorry.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:16

Noorwegen is inderdaad het duurste. De mensen aan de noordkant van de Finse grens (Noorwegen - Finland) doen niets voor niets hun boodschappen in Finland ipv Noorwegen, scheelt simpelweg erg veel geld.

En tja, Scandinavië is nou niet bepaald goedkoop te noemen helaas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:30

Maar ik zou zeggen, het is het (vele) geld waard, misschien toch maar wat meer sparen dan, of gewoon wat meer uitgeven en een supergave, mooie vakantie hebben?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:31

Haha, ik dacht dat je naar Groningen kwam.. dat noem ik altijd het Hoge Noorden.. Daar had ik wel tips voor gehad.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:57

bedankt voor de vele reacties.
ben me ervan bewust dat deze landen niet de goedkoopste zijn :D ,en op zich geeft dat niet...wilde ook niet 14x uit eten ofzo.
en mij sigaretten neem ik zelf wel mee.

het ging mij er meer om,dat ik wel vanalles wil zien,het lijkt me er prachtig!! :j

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:04

Ik heb een half jaar in Stockholm gewoond, vreselijk leuke stad! Ik ben ook nog helemaal naar boven in Zweden geweest, naar Kiruna. Ook nog delen van het binnenland gezien. Zweden is zeker een aanrader, een prachtig land, zeker voor een natuurliefhebber, maar Stockholm is ook echt een wereldstad die je echt een keer gezien moet hebben.. Als je nog tips wilt stuur maar een berichtje!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:44

Ik was vorige week voor de derde keer in mijn leven in Zweden en ik moet zeggen dat de prijzen me erg meevielen, zowel in supermarkten als in eetgelegenheden. Verschilde niet veel van wat ik in NL gewend ben, en dan was ik deze keer nog in hartje Stockholm ook. Kan me herinneren dat het verschil eind jaren 80 (toen ik er voor het eerst was) veel groter was. Maar idd, alcohol en sigaretten zijn wel duurder dan hier. Al vind ik 5 euro voor een halve liter bier in een kroeg ook nog wel meevallen als je het vergelijkt met het Leidseplein bijvoorbeeld, daar betaal je dat ook gemakkelijk.

Over Noorwegen en Finland kan ik niet meepraten, over Zweden wel en ik vind het er schitterend. Het is prima met eigen auto te doen idd. Je kunt er goed kamperen, maar ook overnachten in 'hytte' zoals al genoemd werd. Volgens mijn ouders is Noorwegen nóg mooier (die hebben daar twee jaar terug rondgetrokken) en dat staat ook nog op mijn lijstje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:07

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:33

Noorwegen heeft echt mijn hart gestolen... wat een prachtig land! Wij hebben een rondreis gemaakt met auto en tent en hebben het geweldig gehad. Je kunt ook hutjes huren maar dat is wel iets duurder dan een kampeerplek.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:37

Een vriendin van mij is een aantal weken geleden haar vriendje gaan opzoeken in Stockholm! Als ik me niet vergis is ze voor 30 euro heen gegaan en 30 euro terug, via een goedkope luchtmaatschappij. Helemaal top, hopelijk ga ik deze zomer ook! Hoewel het dan wel wat duurder zal zijn. :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:45

Goede kans dat dat Ryanair is geweest. Voor onze vlucht eerder deze maand betaalden we ook 12 euro pp enkele reis, inclusief alle toeslagen zaten we op nog geen 45 euro pp retour. En er is perfect vervoer geregeld vanaf de luchthaven (Skavsta) naar het centrum van Stockholm (80 minuten met een touringcar), omgerekend 8 euro enkele reis. Vanaf het vliegveld kun je ook auto's huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:40

kijk,dat biedt opties....want we willen wel een auto hebben daar,om rond te kunnen trekken....

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:52

Autohuur is erg prijzig in Noorwegen,dan kan je beter met je eigen auto komen en dan meteen volstouwen met levensmiddelen :)
Je kunt hier heel makkelijk hutjes huren,soms ook prive.
Het ligt er een beetje aan in welke tijd je komt,in het hoogseizoen moet je vaak wel reserveren.
Via de naf kun je een gids bestellen met alle campings (waar ze ook hutten verhuren) www.nafcamp.no
Noorwegen is een heel mooi land om in rond te reizen.
Wij doen het eigenlijk te weinig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:54

bedankt voor de tip Noordje. Misschien is dat dan wel een beter idee...
we willen eind augustus gaan,want dan heb ik pas vakantie. weet niet of dat nog echt onder hoogseizoen valt??