jackaroo/jillaroo cursus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amosje

jackaroo/jillaroo cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 14:30

Ik zou graag eens op een ranch in australie gaan meewerken
heeft iemand ervaring met een jackaroo/jillaroo cursus
of iets in die aard
en wat de kosten waren?

groetjes

pemanima

Re: jackaroo/jillaroo cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:50

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:40

Ik ben op Leconfield (zie post hierboven) geweest.
Heb zo'n 5 daagse cursus gedaan.

Als jij echt op een ranch wilt gaan werken is een cursus als deze helemaal niet nodig. Dit is meer een toeritentrekker, leuk voor wie een een paar daagjes een "ranch-leven" wil leiden, wil paardrijden, koeien wil drijven, schapen wil vangen en wil bbqén.

Echt ontzettend leuk toeristisch vermaak als dat is wat je zoekt, maar zeer zeker niet een noodzakelijk kwaad voor wat jij wilt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:48

Heb op een paar stations gewerkt in Oz en hoe verder je de outback in gaat, hoe minder ze van je vragen. Ze nemen vaak de tijd voor je om je dingen te leren. Dingen zoals hout hakken en hekken maken zal je nooit in je eentje doen, altijd met iemand die ervaring heeft en dus is de kans klein dat je echt zelf een hakbijl vast gaat houden.
Ik zou zeggen, gewoon dat geld in je zak houden en voor de kost werken op een echt station. Dan krijg je de echte sfeer mee en het is een ervaring om nooit te vergeten. Op stations vragen ze echt nooit of je een jilleroo certificaat hebt hoor, dus is allemaal een beetje geldtrekkerij. het kan uiteraard wel een heel leuk weekje uit zijn, maar dan heb je niet de echte ervaring meegekregen. Dus stations in de outback genoeg die jou meer dan graag onderdak bieden en eten geven in ruil voor een paar uur werk op een dag en de rest van de dag kan je lekker genieten van het outback gevoel op zo een station.
Kan je wel een paar adressen geven als je interessen hebt.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:09

Ja hoor als je wil mag je altijd geven
lijkt me leuk
het is niet echt als werk
maar gewoon om eens een beetje gelijk een mcleod te leven :+ en tussen het grote landschap te zitten

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:22

en nog even misschien een dom vraagje maar waar of wat is oz :Y) ook australie?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:40

Oz is Australie.
En verwacht niet echt een McLeod leven, tv komt niet overeen met realiteit. Maar je krijgt wel een goed beeld van hoe afgelegen en opzichzelf aangewezen de mensen op de stations zijn. Ik ben speciaal voor de outback naar Australie gegaan en denk dat er geen enkel land is wat zo waanzinnig is als Australie. Ik houd van de afgelegenheid en de solitairiteit. Dus voor mij was het ideaal, maar heb genoeg verhalen gehoord van mensen die het niet aankonden. Maar als je wat voor je is dan is het een ervaring om niet te missen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 10:32

En zou ik dan een paar adresjes mogen
ik zie het heel erg zitten om afgelegen te zijn dat is net wat ik wil..en is het waar dat vliegticket meer dan 1000 euro kost?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:21

Ja zal een vliegticket die kant op inderdaad niet vaak onder de 1000 euro aantreffen, ook afhankelijk van in welke periode je vliegt.
Als je echt goed speurt, zou je onder de 1000 kunnen komen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:52

amosje schreef:
ik zie het heel erg zitten om afgelegen te zijn dat is net wat ik wil..en is het waar dat vliegticket meer dan 1000 euro kost?

De goedkoopste zullen rond de 1000 euro zitten en je moet uiteraard ook nog de kosten van je visa meerekenen en je moet bewijs hebben dat je over genoeg geld bezit om jezelf te kunnen onderhouden.
En op een vakantie visum mag je eigenlijk niet jilleroo-en...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:43

Je lijkt me erg jong (je taalgebruik), volgens mij zit er wel een minimale leeftijd aan, en vergeet niet dat als je er dus gaat werken (working holiday visum) je minimaal 3200 euro op je bank moet hebben staan om het land in te komen ;)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:49

ik wil dit ook erg graag gaan doen,
heb mijn working holiday visum binnen, geld op de rekening staan, alleen nu nog gaan!
Ik zat dus ook aan deze cursus te denken, ervaring heb ik al wel opgedaan in canada, maar meer om de contacten die zij dan hebben met rancher's, alleen scheelt het natuurlijk wel geld als ik zonder die cursus werk zou kunnen vinden.

Heb jij al een visum? en al plannen wanneer je wil vertrekken?

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:33

Nee kweet nog niet wanneer ik wil gaan, als het te duur is ga ik het ook niet doen, ik heb geen visum of niks wou gewoon eerst wat info bijeen zoeken over hoe en wat...

@gerbernfroh ik ben 20 dus weet niet of dat te jong is..

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:00

nee prima leeftijd, kun je zo een working holiday visum aanvragen, via internet, heb je hem de volgende dag binnen. Kost E 150 ong. Ticket kun je rekenen op rond de E 1500 denk ik, als je die cursus nog wil doen die is rond de E 400, dan nog een verzekering afsluiten, evt nog dingen kopen voor vertrek, geld op je rekening hebben voor andere dingen natuurlijk.
Tja het kost wel het een en ander natuurlijk, weet niet hoeveel je in gedachten had uit te geven?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 04:43

mijn backpack verzekering was alleen al rond de 1000 euro ( weet niet meer ofdat dat voor anderhalf jaar was of twee, maar weet dat voor 1 jaar ik op bijna netzoveel uitkwam) want paardrijden valt onder gevaarlijke sporten, dus dan gaat de prijs ineens een stuk omhoog.

Wil je daar een auto kopen? Hoe wil je rondgaan? Waar wil je slapen? etc?

( ik kan geen goed indicatie geven qua prijs, ik had mij herder meegenomen naar Oz op mijn working holiday visa)

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:46

Ik ga mee met Goof en LecyTinker. Heb afgelopen jaar ook die Jilleroo cursus gedaan (Leconfield), en vond ook dat het meer een toeristentrekker is. Het was wel een leuke week, maar dat was het dan.
Ik heb uiteindelijk nog voor twee maanden op een station gewerkt, en dan was wel een unieke ervaring moet ik zeggen. Echt een leven waar je écht van moet houden.
Maar even terug naar de cursus; 5 dagen kost dan ruim 400 euro, en ik vind dat persoonlijk wel wat teveel in verhouding tot wat je er voor krijgt. Het was een leuke introductie wbt het werken met vee (had daar nog geen/weinig ervaring mee), maar het echte werk leer je pas op een echte station.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:35

als je echt een leuke introductie week in australie wil hebben dan zal je eens op www. australianbackpacker.nl moeten kijken. Als je via hun gaat dan zit daar een introductieweek en vliegticket bij en voor geloof 60 euro erbij heb je twee nationale vluchten daar er bij zitten.
Ik heb het niet gedaan omdat ik mijn hond mee nam, maar als je echt voor de ozzie experience gaat dan zou ik dat eerder aanraden. Die helpen je een bankrekening op te zetten ( wat je verplicht bent als working holiday persoon en je Taxfile nummer aan te vragen enzo... dus dat zou ik zeker eerder aanraden dan zo een jilleroo curses. En mocht je dat nou ECHT willen doen, neem dan gewoon contact op met een station en vraag of je daar twee weken mag meedraaien, fulltime voor niets op ervaring op te doen. Zeker te weten dat ze dat willen en dan krijg je fulltime aandacht en het echte werk te zien en te doen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:58

zijn er ook soms ranches waar je kunt gaan werken waar het niet zo duur is ? moet niet persee australie zijn een ander land mag ook

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:14

Amosje... er zit een groot verschil tussen een ranch en een station...
Wat wil je precies?
Wil je gewoon op een grote boerderij werken of wil je op een ozzie outback station werken?

Als het puur om de boerderij aspecten gaat dan moet je niet op een station zijn, daar is het vaak weinig dieren werk ( alleen bepaalde periodes en dan is het heel intensief en moet je redelijk wat ervaring hebben om echt met de dieren in contact te komen) en veel landbouwwerk...
Je kan naar Canada of de VS, daar heb je veel ranches en daar si het een stuk anders. daar kan je meer vee werk doen ( omdat dat gebieden zijn die niet zulke droogtes kennen als OZ). Daar zijn vaak de ranches ook net een tikje kleiner als die in de Ozzie outback...
Dus wat zou je precies willen dan?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:35

amosje schreef:
zijn er ook soms ranches waar je kunt gaan werken waar het niet zo duur is ? moet niet persee australie zijn een ander land mag ook

Je kunt ook nog gaan 'wwoof-en' http://www.wwoof.org/ Je verdient niets, maar het kost ook niet zoveel :+ Ik ken het dan wel uit Australie maar volgens de site hebben ze ook dingen dichterbij. Ik heb het zelf niet gedaan, maar een collega op het cattlestation in Australie waar ik werkte, kwam via deze organisatie en die was er wild-enthousiast over. Die vertelde ook dat hij ook op kleinere farms gewerkt had, al dan niet met dieren.

Succes!

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:51

LecyTinker schreef:
amosje schreef:

De goedkoopste zullen rond de 1000 euro zitten en je moet uiteraard ook nog de kosten van je visa meerekenen en je moet bewijs hebben dat je over genoeg geld bezit om jezelf te kunnen onderhouden.
En op een vakantie visum mag je eigenlijk niet jilleroo-en...

Hoezo mag je op een toeristenvisum niet Jilleroo'en?
Je mag ook wwoofen op een toeristenvisum..