Rondreis België met de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Rondreis België met de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 23:49

Hoi,

Ik ben dit jaar echt van plan ergens heen te gaan in de zomervakantie en mijn oog is gevallen op België. Ik heb ooit iets gehoord over een treinticket waarmee je door europa zou kunnen reizen dus ik kijken op de NS site en er blijkt zelfs een kaart te zijn waarmee je in 1 land kan reizen. Ideaal dus, ik heb het hierover:

http://www.nshispeed.nl/nl/rondreistickets/de-interrail-one-country-pass

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee? Ivm met geld zou ik zelf voor de optie van 3/4 dagen gaan en ik had dan de steden, Antwerpen,Gent en Brugge in me gedachten. Ik zou dan ongeveer 3 dagen per stad uittrekken dus ik zou een lange week weg zijn. Is dit een beetje reëel? Ik ben een geschiedenis student en hou dus enorm van historie. Wie o wie heeft ervaring met deze steden en/of deze rondtrip met de trein. En tips en aanraders qua hotels/jeugdherbergen etc. Ik wil het zo goedkoop mogelijk doen maar nog wel een beetje in normale omstandigheden leven/terecht komen.

Kom maar op met de verhalen,ervaringen tips en aanraders. :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:56

Zoiezo niet die interrailpass gebruiken, je gaat volgens mij pakken goedkoper uitkomen met een go pass (http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/go/). Dat is een soort 10-rittenkaart, voor 50€. Is een jaar geldig en kan je gebruiken voor elke rit binnen België (dus ook als die van Hasselt naar Oostende gaat, het blijft gewoon 5€ voor een rit). Je kan die in elk station kopen, en dan hoef je je ook al niet aan dat beperkt aantal dagen reizen te houden.

Qua steden, dat is smaak. Ik vind Antwerpen bijvoorbeeld écht tien keer niks en vind Brugge een beetje een openluchtmuseum.... Mijn voorkeur zou al eerder gaan naar Leuven-Mechelen-Brussel-Gent.

_Mara_

Re: Rondreis België met de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:03

Kijk, dat is direct al een hele handige tip! Want dat betekent een 10-rittenkaart en meteen meer steden aandoen. ^^ Dat Brugge een beetje een openluchtmuseum is, hmm.. dat spreekt me juist wel aan. :P Leuk voor een dagje misschien en dan weer verder. ^^

Ik wil nog meer tips! :D

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:28

Voor de trein lijkt een Go-Pass mij ook het beste.

Ik woon in Gent, als je vragen hebt mag je ze gerust stellen.
Je kan eens ronkijken op de site en de toeristische site
Dingen die je kan bezoeken zijn de Sint-Baafs Kathedraal, daar kan je ook het Lam Gods bekijken. Twee andere bekende torens zijn het Belfort en de Sint-Niklaas kerk. Dan is er nog het Gravensteen, een kasteel, en daar dichtbij de Graslei en Korenlei. Ook naar het Patershol, een wijk uit de 17de eeuw, kan je eens gaan. In augustus zijn daar de Patersholfeesten.
Ik weet niet wanneer je precies wilt komen, maar vergeet geen rekening te houden met de Gentse Feesten. Die gaan dit jaar door van 17 tot 26 juli. Dan staat de stad op zijn kop :P

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:31

tantjeuh schreef:
Zoiezo niet die interrailpass gebruiken, je gaat volgens mij pakken goedkoper uitkomen met een go pass (http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/go/). Dat is een soort 10-rittenkaart, voor 50€. Is een jaar geldig en kan je gebruiken voor elke rit binnen België (dus ook als die van Hasselt naar Oostende gaat, het blijft gewoon 5€ voor een rit). Je kan die in elk station kopen, en dan hoef je je ook al niet aan dat beperkt aantal dagen reizen te houden.

Precies, koop een Go-Pass! In België is het namelijk heel voordelig treinen.
De Go-Pass is inderdaad maar 50 euro voor 10 ritten. Met een rit mag je wel overstappen, maar je moet de eerstmogelijke overstap nemen. Een ritje van Gent-Antwerpen-Brussel is dus één rit en dus maar 5 euro. Maar al stap je in Antwerpen uit om te shoppen en ga je later die dag verder zijn het officieel twee ritten. Hou daar dus rekening mee. Vooralsnog: erg goedkoop :)
Ben je trouwens ouder dan 26, dan kun je geen Go-Pass meer kopen, maar moet je aan de Rail Pass. Zelfde principe, alleen 73 euro voor 10 ritten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:53

Ookami schreef:
Ik weet niet wanneer je precies wilt komen, maar vergeet geen rekening te houden met de Gentse Feesten. Die gaan dit jaar door van 17 tot 26 juli. Dan staat de stad op zijn kop :P

Dat is inderdaad niet zo'n strak plan als je écht wat van de stad wil zien := . Neemt niet weg dat het wel fijn is! In Gent vond ik het druppelkot trouwens een heel fijn cafétje, wel de moeite waard. De chocoladebar (quetzal is het zeker?) is ook wel een schot in de roos :+, als je van chocolade houdt.

Als je naar Leuven gaat: geen lange tijd voor voorzien. Leuven is een heel kleine stad, die je makkelijk op een dag gezien hebt. De moeite zijn zeker wel het klein & groot begijnhof, de universiteitsbibliotheek en de oude markt ("de langste toog ter wereld", in realiteit eigenlijk maar de langste toog van West-Europa)

_Mara_

Re: Rondreis België met de trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:00

Oe, handige tips allemaal. :D Ik heb vanaf 25 juli vakantie opgenomen dus ik ben als het goed is te laat voor de Gentse Feesten. :P Oe, chocoladebar? Hehehe.

En ik ben bijna 19 dus kan voor de Go-Pass gaan. :) En leuven een kleine stad? Hmm, had ik niet verwacht, maar goed dat je het zegt. ^^ Heb er nu al zin in maar het duurt nog zo lang. Maar tot die tijd, kom maar op met de informatie. ^^

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:14

_Mara_ schreef:
Oe, handige tips allemaal. :D Ik heb vanaf 25 juli vakantie opgenomen dus ik ben als het goed is te laat voor de Gentse Feesten. :P Oe, chocoladebar? Hehehe.

En ik ben bijna 19 dus kan voor de Go-Pass gaan. :) En leuven een kleine stad? Hmm, had ik niet verwacht, maar goed dat je het zegt. ^^ Heb er nu al zin in maar het duurt nog zo lang. Maar tot die tijd, kom maar op met de informatie. ^^

In vergelijking met Gent, Brussel of Antwerpen is Leuven piepklein :+. Als je te voet van de ene kant van de ring (station) volledig naar de andere kant van de ring wandelt, recht door de stad, ben je ongeveer een half uurtje aan het wandelen. Neemt natuurlijk niet weg dat het wel een héél fijne stad is! Ik vertrek er meteen naartoe, adios!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:48

In vergelijking met andere steden is Leuven inderdaad klein, maar volgens mij kan je er wel makkelijk 2 dagen mee vullen. Beetje shoppen, St. Pieterskerk bezoeken, Begijnhof etc. Voordeel is dat je in Leuven makkelijk alles te voet kan doen :j