Skihelm / snowboardhelm voor volwassenen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hebben jullie een skihelm

ja
28 (65%)
nee
12 (27%)
ik ski/ snowboard niet
3 (6%)
niet nodig
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 43

johanne

Skihelm / snowboardhelm voor volwassenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:44

Vinden jullie dat volwassen ook een skihelm / snowboardhelm moeten dragen?
Ik vind het met skieen iets minder belangrijk,
maar wil er voor het snowboarden al een tijd eentje aanschaffen.
Wat vinden jullie en als je er eentje hebt welke dan.
Er is zoveel keus maar wil zeker niet eentje die je aan de achterkant nog kan aandraaien, (dit heb je ook op de caps )
heb vaak meegemaakt dat dit stuk ging.

BartVB
Eigenaar

Re: Skihelm / snowboardhelm voor volwassenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:51

Verplaatst:
HK -> BI

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:54

ja die heb ik! afgelopen week gekocht in Oostenrijk, je ziet bijna geen mensen meer zonder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:34

johanne schreef:
Vinden jullie dat volwassen ook een skihelm / snowboardhelm moeten dragen?

Ik vind dat dit in eerste instantie de keuze is van elke persoon zelf. Ik zou er een volgende keer waarschijnlijk wel 1 dragen want ik ben de vorige keer op mijn hoofd gevallen - en ik heb er ook niet zoveel problemen mee (en een muts heb je toch al.)

Maar: ik wil niet de verplichting. Er wordt al meer dan genoeg verplicht.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:37

Ik heb een skihelm. Heb jarenlang zonder helm op de piste gestaan maar ik moet zeggen dat ik mij wel zo veilig voel met helm.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:39

Ik kan zowel skiën als snowboarden en met snowboarden zeg ik voor mezelf ik zet een helm op m'n kop! Ik heb dat 1 week gedaan en toen had ik geen helm (was met school) maar als ik het nu een 2e keer zou doen, zeker dat ik een helm op m'n kop zet! Ben me toch een paar keer flink op m'n kop gevallen!

skiën zou ik 't niet bij doen

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:28

esc welke helm heb je gekocht, als ik mag vragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:34

ik ski al van jongs af aan, en al járen met helm. Vroeger werd je idd raar aangekeken, nu wordt je raar aangekeken zónder helm :P
Ik snap ook niet dat er uberhaupt nog mensen skiën/boarden zonder helm :n

Ik heb een uvex met verstelbare knop, mijn hoofd is nl 'sochtends groter dan 's middags :+

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:37

Ik ben met skieen een keer zo hard onderuit gegaan. Resultaat; hele gezicht met brandwonden open, en een flinke hersenschudding. dus voor ALS ik weer ga skieen voor mij ook een helm

*Hoi Maartje :Y) *

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:28

Ik ski al sinds mijn 5e zonder helm. Weet niet beter eigenlijk. Dit jaar viel het me inderdaad op dat je nauwelijks mensen zonder helm ziet en ik begin ook wel het nut van een helm in te zien. Dus misschien dat ik er volgend jaar of het jaar daarna ook een koop. Vind het wel vervelend als het verplicht wordt door de verzekeringsmaatschappij.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:33

Ik heb heeeeel lang in de ontkenningsfase gezeten, mijn moeder zei, koop toch een helm! Mijn broertje had er vorig jaar al eentje (die springt van huisjes af etc. dus wel handig) en mijn ouders hebben er ook allebei eentje gekocht. Mijn zus heeft de helm van mijn moeder mee gehad vorige week op wintersport en gaat er nu ook eentje kopen. Dus toen heb ik er ook maar een gekocht. Het was alleen lastig er eentje te vinden in de goede maat, aangezien veel al verkocht is, maar ik heb er eentje gevonden, hij is goud met bloemetjes :+ kan er zo geen plaatje van vinden en hij ligt bij mijn ouders thuis..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:37

Heb er ook één. Jaren zonder geskied, maar vorig jaar toch gekocht. Een Salomon en hij zit toch lekker warm (heeft van die lekkere zachte oorbontjes), heerlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:38

Ik heb geen skihelm. Ik heb leren skieën toen ik 3,5 was, geen helm. Daarna nog zeker 10 keer op skivakantie geweest, geen helm. Misschien heel naief, maar ik vind het voor mij niet nodig. Nu weet ik wel dat ik niet onder controle heb wat andere mensen op de piste doen, maar ja, dat heb ik op de fiets ook niet.
Ik krijg hoofdpijn van dingen als een cap en een helm. Mijn cap draag ik tegenwoordig meestal wel. Ben twee keer echt van mijn paard gevallen en beide keren had ik toevallig mijn cap op. Maar dat is een heel ander onderwerp ;) .

Nee, met skieën doe ik voorlopig geen helm op. Als ik zou gaan snowboarden waarschijnlijk wel, omdat ik dat gewoon niet kan, en je zal maar per ongeluk naar beneden racen en ergens tegenaan klappen zonder helm.
Tsja, heel bescheiden... Maar ik vind mezelf te goed om met helm te gaan skieën eigenlijk... Natuurlijk kan ik altijd een aanvaring krijgen met iemand anders, maar noem me maar eigenwijs, dat risico neem ik dan maar. Ik heb gewoon geen zin om mijn hele skivakantie knallende koppijn te hebben omdat ik heeel misschien door iemand onderuit wordt geskied.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:39

Je moet hem ook niet 3 maten te klein kopen.. :+
Ik ski al meer dan 20 jaar, vind ervaring geen excuus.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:41

kamsel schreef:
Je moet hem ook niet 3 maten te klein kopen.. :+
Ik ski al meer dan 20 jaar, vind ervaring geen excuus.

Het maakt niet uit hoe groot ze zijn. Ik kan gewoon slecht tegen dingen op mijn hoofd, net zoals bijvoorbeeld een bril...
Mijn cap is een tikje aan de ruime kant, maar na een uurtje rijden ben ik echt blij als hij weer af mag.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:44

Waarom zou je met skien geen helm dragen en met snowboarden wel? Je kan toch ook door iemand anders zijn toedoen vallen?
Ik heb nu twee jaar een helm, en idd afgelopen wintersport moest ik goed zoeken naar mensen zonder helm, lijkt wel of ineens iedereen er eentje heeft +:)+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:45

eilleen333 schreef:
Tsja, heel bescheiden... Maar ik vind mezelf te goed om met helm te gaan skieën eigenlijk... Natuurlijk kan ik altijd een aanvaring krijgen met iemand anders, maar noem me maar eigenwijs, dat risico neem ik dan maar. Ik heb gewoon geen zin om mijn hele skivakantie knallende koppijn te hebben omdat ik heeel misschien door iemand onderuit wordt geskied.

Sorry hier moest ik even om lachen... jij hebt idd niet in de hand wat een ander doet. Ik denk dat er hier in dit topic genoeg mensen zijn met heel veel skiervaring (waaronder ikzelf, van mijn 8e tot mijn 24e) en ik ben ook tot inkeer gekomen dat een helm misschien toch wel verstandig is.. Maar goed het heeft ook even geduurd voordat ik dat inzicht kreeg dus wie weet komt het nog ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:50

Loe schreef:
Waarom zou je met skien geen helm dragen en met snowboarden wel? Je kan toch ook door iemand anders zijn toedoen vallen?
Ik heb nu twee jaar een helm, en idd afgelopen wintersport moest ik goed zoeken naar mensen zonder helm, lijkt wel of ineens iedereen er eentje heeft +:)+

Omdat ik nog nooit gesnowboard heb en ik mezelf dan wel met 100km per uur naar beneden zie suizen omdat het remmen en sturen even niet lukt ;) .

miccamaaike schreef:
Sorry hier moest ik even om lachen... jij hebt idd niet in de hand wat een ander doet. Ik denk dat er hier in dit topic genoeg mensen zijn met heel veel skiervaring (waaronder ikzelf, van mijn 8e tot mijn 24e) en ik ben ook tot inkeer gekomen dat een helm misschien toch wel verstandig is.. Maar goed het heeft ook even geduurd voordat ik dat inzicht kreeg dus wie weet komt het nog ;)

Ik ben ook lachwekkend. En stront eigenwijs... Ik zie gewoon het probleem niet zo. Kinderen moeten op de fiets ook ineens helmpjes. Ik kreeg een keer een mail over 'vroeger' dat je dan in de modder speelde en lekker blootgesteld werd aan bacterieën. Dat je gewoon viel en je knieën open haalde. En die tijd, heb ik als kind zo geweldig gevonden. Lekker doen, oh, dat doet pijn, dan doen we dat maar niet nog een keer.

Ja, het is wel gevaarlijk. Maar dit is dan misschien mijn persoonlijke mening, maar ik vind een leven zonder een klein beetje risico gewoon geen bal aan. En ik ben heus wel voorzichtig, maar ik weiger om mezelf helemaal in de pakken en niet echt te kunnen genieten. Dan neem ik het risico wel.

Bovendien kan ik straks ook platgereden worden als ik op mijn fiets stap op weg naar het station... Moet ik dat dan ook maar niet doen? Dacht het niet ;) .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

Ik vind 10x op skivakantie geweest zijn eigenlijk nauwelijks ervaring :x Wat is nou 1 week per jaar. Er zijn zoveel mensen die denken dat ze kunnen skiën, maar 1 week per jaar skiën is écht niks... Maar goed.

Ik ski ook aardig goed, vanaf mijn 4e, en geef ook les. Toch kan ik niet zeggen dat ik nooit val. Ook mijn ski glijdt wel eens weg en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ik toevallig met mijn hoofd tegen een skiliftpaal aan val. Of als je net ergens op de grond zit en er komt iemand met een rotvaart tegen je hoofd aan. Of je valt met je kop op een rots. Ik heb al te veel ernstige ongelukken met blijvend hersenletsel of zelfs de dood gezien.
Overigens moeten de leraren bij sommige skischolen een helm op om het goede voorbeeld te geven.

Ik zou het graag wel verplicht willen zien, iig voor de verzekering. Enig idee hoe duur het is om een traumaheli te laten komen omdat er wéér iemand zo stom is geen helm te dragen. En het is een feit dat die dingen vaker uitrukken bij niet-helmdragers dan bij helmdragers :j

Overigens pleit ik ook nog steeds voor diploma's die vereist zijn om uberhaupt op de piste te mogen, of om op blauw en zwart te skiën, en bepaalde liften te nemen. Mensen onderschatten het skiën als sport, en hun eigen kunnen gigantisch. Voor het simpel een balletje slaan op een grasveld (golf) heb je notabene al een diploma nodig! En voor iets meer risicovols niet. Erg krom imo.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-02-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:57

Kids moeten ook lekker in de modder spelen en hun knien openhalen, maar een hoofd is toch wel iets anders kan een knie!

Maar ik begrijp je wel hoor, tot een paar dagen terug dacht ik er precies zo over, haha!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:00

Ik heb 2 jaar geleden een helm gekocht en vind het heerlijk bij het skiën. Lekker licht en zit veel fijner dan een muts

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:02

verootjoo schreef:
Ik vind 10x op skivakantie geweest zijn eigenlijk nauwelijks ervaring :x Wat is nou 1 week per jaar. Er zijn zoveel mensen die denken dat ze kunnen skiën, maar 1 week per jaar skiën is écht niks... Maar goed.

Ik ski ook aardig goed, vanaf mijn 4e, en geef ook les. Toch kan ik niet zeggen dat ik nooit val. Ook mijn ski glijdt wel eens weg en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als ik toevallig met mijn hoofd tegen een skiliftpaal aan val. Of als je net ergens op de grond zit en er komt iemand met een rotvaart tegen je hoofd aan. Of je valt met je kop op een rots. Ik heb al te veel ernstige ongelukken met blijvend hersenletsel of zelfs de dood gezien.
Overigens moeten de leraren bij sommige skischolen een helm op om het goede voorbeeld te geven.

Ik zou het graag wel verplicht willen zien, iig voor de verzekering. Enig idee hoe duur het is om een traumaheli te laten komen omdat er wéér iemand zo stom is geen helm te dragen. En het is een feit dat die dingen vaker uitrukken bij niet-helmdragers dan bij helmdragers :j

Ik vind dat ik best netjes de zwarte piste afkom. Nee, ik ben geen pro, maar dat zei ik ook niet ;) .

Maar dan doe je de verzekering duurder als iemand geen helm draagt. Of dat ze dan een deel van de kosten van die heli zelf moeten betalen. Dan is het mijn probleem, en hoef jij niet mee te betalen aan die kosten als de heli voor mij moet komen.
Ik begrijp jullie reacties heel goed, en misschien verander ik ooit wel van gedachten. Nu al 2 jaar niet meer op de piste geweest, dat veranderd dingen ook. Ben een stuk minder roekeloos dan vroeger. Dan sjeesde je gewoon naar beneden. Eigenlijk een klein wonder dat ik toen niets heb gehad. Ik was verdorie pas 3 :P .
Vroeger droeg ik ook nooit een cap. Nu wel. Wie moet er immers voor paardlief zorgen als ik mijn nek breek? ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:48

Wie moet er voor paardlief zorgen als jij met skien je nek breekt? ;)

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:11

ik zelf ski ook al jaren vanaf me derde das nu 25 jaar. Vind dat ik zelf wel goed kan skieen. Maar snowboarden niet. Dat is een van de redenen om een helm aan te schaffen. Maar afgelopen wintersport zag je ook het grootste gedeelte met helm.
Ik vind nu ook dat ik liever een helm opzet. Dan door een of andere idoot die denkt dat ie kan skieen een hersen letsel oploop. Met paardrijden heb ik toch ook een cap op om me hoofd te beschermen.

ik heb op wintersport een hele mooie helm van salamon gezien. Maar kan hem in nederland niet echt vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:12

Wat ik me trouwens ook afvraag:
Waarom is het op een brommer/scooter zo normaal om een helm te dragen, en bij skiën niet terwijl je toch dezelfde snelheden behaalt :?