Naam in je paspoort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Naam in je paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:23

Wij vliegen 25.2 naar Thailand en daar hebben we natuurlijk erg veel zin in :):) !

Afgelopen week kregen we de tickets toegestuurd en opeens kreeg ik een ingeving;
Op mijn ticket staat vermeld Mrs **** , de naam van mijn man.
In mijn pas staat echter xxxx (mijn meisjesnaam), met daaronder e/v (echtgenote van) ****.

We zijn met de kerst naar Amerika gevlogen (vanuit Dld) en daar stond mijn ticket op mijn eigen naam (dus xxxx) uitgeschreven. Was ook bij de douane geen enkel probleem.
Nu de veiligheidsvoorschriften echter zo zijn aangescherpt, bedacht ik me opeens dat het misschien wel een probleem zou kunnen geven dat er op mijn ticket **** ipv xxxx staat := .... (ook al staat de naam van mijn man dus wél in mijn pas vermeld!)
Ik heb toen naar het reisbureau gebeld en daar zouden ze informeren bij Thai Airways. Ze hebben nu al 3 x een mail gestuurd, maar nog steeds geen antwoord gekregen en ook aan de telefoon kreeg mijn reisbureaumeneer steeds te verkeerde aan de telefoon :roll: .
Hij heeft ook geinformeerd of we de naam niet gewoon kunnen veranderen (just to be sure). Ehhh... nee... dat kan dus niet!
Wat wél kan: de reis voor mij cancellen (kost 300 €) en dan opnieuw boeken, waarvoor ik dan 1000 € voor het ticket betaal ipv de 600 € die het me nu gekost heeft 8)7 !
Het mag duidelijk zijn dat ik daar dus geen zin in heb; 1000 € extra voor uiteindelijk alleen een naamsverandering op m´n ticket :n ...

We vliegen vanuit Dld (daar wonen we ook) en in de duitse paspoorten staat altijd de naam (bij een getrouwde vrouw) van haar echtgenoot op de eerste plaats.
Ik heb al naar een reisbureau in Ned. gebeld of ik problemen met de naam op mijn ticket zou kunnen krijgen en de dame die ik aan de telefoon had, dacht van niet, omdat de naam van mijn man dus wel in mijn pas vermeld staat. Maar goed, tussen denken en zeker weten zit natuurlijk wel een verschil ;) .
Het zou toch mooi balen zijn als we bij de incheckbalie staan en er gezegd wordt "sorry mevrouw, dit is het ticket van mevr. **** en u bent mevr. xxxx! :+ "
Is er hier misschien iemand van jullie die voor een luchtvaartmaatschappij werkt en die weet hoe dit zit?

liberty

Re: Naam in je paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:27

Kan je niet met het vliegveld bellen? Die zouden dat zeker moeten weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:28

Poeh, ingewikkelde kwestie inderdaad.

Maar het feit dat er Mrs staat, betekend ook al dat je getrouwd bent. En jullie gaan samen?

In theorie zou 't in feite geen probleem op moeten leveren. Ik bedoel; in je paspoort staat ook netjes de naam van je man, en op je ticket staat dankzij de Mrs dat je getrouwd bent, en de naam van je man op 't ticket is natuurlijk dezelfde naam als de naam van je man in het paspoort.

Dus met enige logica zullen ze wel snappen dat jij het bent. Zeker als je kerel er ook bij is.

Als ze moeilijk doen, zullen ze waarschijnlijk gewoon 'n extra controle doen (bagage enzo).

Maar wel heel naar dat je niemand te pakken kunt krijgen, die je er echt iets over kan vertellen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:30

Ik zou ook even met de luchthaven bellen en anders gewoon zelf even naar de vliegmaatschappij bellen en niet via een tussen persoon?

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:34

nee hoor want in je paspoort staat echtgenote of partner van
staat bij mij ook op het rijbewijs.
je bent niet verplicht om een nieuw paspoort aan te vragen alleen om een naam.
op mijn rijdewijs staat ook mijn meisjesnaam omdat ik toen nog niet getrouwd was maar ga geen nieuwe aanvragen.
er staat wel bij mij bij p/v(partner van)....
dus je kan gewoon reizen hoor.
en als je het echt zeker wilt weten zou ik even contact opnemen met je reisbureau
maar ik denk niks aan de hand
want er staat duidelijk in je paspoort dat je de partner van*** bent

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:41

in je paspoort zetten ze tegenwoordig de naam van je partner er bij in en je meisjesnaam blijft gewoon staan. ook als je nu de naam van je partner draagt. dus de naam wordt niet meer gewijzigd maar het is nu een toevoeging. als je getrouwd bent en je hebt de naam van je man in je paspoort staan dan moet het dus goed gaan. toen wij net na onze registratie op vakantie gingen naar turkije had ik het nog niet veranderd en heb toen het "trouwboekje" maar mee genomen voor de zekerheid.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:24

normaal gesproken, kijken ze toch niet direct op het ticket ?
tenminste ik heb er nooit problemen mee gehad..
en als het in het paspoort ok de naam van je man staat moet het toch geen probleem zijn denk ik zo..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:08

*Liberty & Sakkia, zowel mijn reisbureaumeneer als ik proberen al de hele tijd naar het vliegveld (en zelfs naar de maatschappij waar we mee vliegen) te bellen, maar steeds hebben we een verkeerde persoon aan de lijn "die dat niet weet" :roll: ...
Hypofocus schreef:
Maar het feit dat er Mrs staat, betekend ook al dat je getrouwd bent. En jullie gaan samen?

Ja, dat Mrs zegt idd ook dat ik getrouwd ben :)* (goed argument als ze evtl. moeilijk gaan doen!).
Manlief gaat zekers mee :j !

*caspar: ik ben al bijna 22 jr getrouwd en heb al vaker een nieuwe pas gekregen ;) .
Er staat altijd in (tenminste bij mij en bij mijn schoonmoeder ook) xxxx (meisjesnaam) met daaronder e/v ****.
Bij mij is het in aug. weer tijd voor een nieuwe pas en daar komt ook weer hetzelfde in te staan.

*Franka, trouwboekje meenemen vind ik ook geen slecht idee :)* !
Het probleem is alleen, dat ik daarmee waarschijnlijk ook niet kan bewijzen dat ik de naam **** wél mag gebruiken, omdat dat er in mijn (overgens nederlandse) pas staat dat ik "alleen maar" xxxx heet :\ (die getrouwd is met de heer **** :+ ).

*Bello, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Wij boeken al zeker 10 jr bij hetzelfde reisbureau en tot-nu-toe zijn mijn tickets altijd op de naam **** uitgeschreven.
Dit keer hadden mijn schoonouders de reis geboekt (bij een ander reisbureau :+ ) en die hebben de tickets aangevraagd aan de hand van de kopien van onze paspoorten.
Nu zijn we naar Amerika gevlogen en zowel bij de incheckbalie in Frankfurt als ook in Amerika waren ze dit keer extreem z**kerig, kontroleerden echt álles := . Vandaar dat ik nu opeens bedacht dat ik er misschien problemen mee zou kunnen krijgen :\ .
Naar Amerika vlogen we overgens met een amerikaanse maatschappij, dit keer met de Thai airways; maakt misschien ook wat uit?!

Maar goed, ik denk dat we de gok maar gewoon gaan nemen en alles zo laten als het is; we vliegen tenslotte naar Azie en niet naar Amerka :+ .

Mocht iemand de informatie hebben dat dit fout kan gaan: laat het me ajb even weten :D !

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:17

Lastige vraag!
Het probleem is hier niet de naam in je paspoort, maar die op je ticket.
Maar die medewerker van het reisbureau heeft (een kopie van) je paspoort gezien, je zou zeggen dat hij dit soort dingen vaker heeft gedaan en dat het dus goed moet zijn..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:24

Misser schreef:
Lastige vraag!
Het probleem is hier niet de naam in je paspoort, maar die op je ticket.
Maar die medewerker van het reisbureau heeft (een kopie van) je paspoort gezien, je zou zeggen dat hij dit soort dingen vaker heeft gedaan en dat het dus goed moet zijn..

Daar sla je de spijker op z´n kop Misser!

Ehhh nee, de medewerker van het reisbureau van mijn schoonouders heeft een kopie van mijn paspoort gezien :+ .
Toen wij 10 jr geleden voor de eerste keer bij ons reibureau boekten, heeft mijn man alles geregelt en is automatisch de naam **** op de tickets verschenen.
Dit is in al die jaren nooit fout gegaan en ik had er ook dit keer niet eens over nagedacht, als we niet toevallig 4 weken geleden naar Amerika zijn geweest en we merkten hoeveel strenger het geworden was sinds vorig jaar, toen we voor het laatst gevlogen zijn.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:30

Maar ook die zal wel vaker een naam van een paspoort hebben overgenomen op een ticket? Of is het een duits reisbureau?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:51

Misser schreef:
Maar ook die zal wel vaker een naam van een paspoort hebben overgenomen op een ticket? Of is het een duits reisbureau?

Ja, is een duits reisbureau, maar ook daar kijken ze in paspoorten hoor ;) .
Alleen geloof ik dat wij 10 jr geleden bij de boeking onze passen nooit hebben laten zien en we staan natuurlijk gewoon in de computer bij hun met de namen die wij hebben opgegeven. (Is ook 10 jr nooit een probleem geweest :+ .)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:54

Sterre schreef:
Misser schreef:

Ja, is een duits reisbureau, maar ook daar kijken ze in paspoorten hoor ;) .
Alleen geloof ik dat wij 10 jr geleden bij de boeking onze passen nooit hebben laten zien en we staan natuurlijk gewoon in de computer bij hun met de namen die wij hebben opgegeven. (Is ook 10 jr nooit een probleem geweest :+ .)

Haha, ik bedoel ook niet dat het retards zijn, maar meer dat ze een Nederlands paspoort (en hoe de namen daarin staan) misschien niet gewend zijn. Maar dan vind ik het eigenlijk nog steeds raar dat ze de naam van je man hebben genomen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:59

Dat is omdat wij toendertijd die naam zo hebben opgeven :+ .
Toen helemaal niet eraan gedacht dat ik mijn meisjesnaam had moeten opgeven en omdat het altijd goed is gegaan, er nooit meer aan gedacht om het te veranderen :\ .
(Hij heeft het nu trouwens wél meteen veranderd in de computer :D !)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:28

Dat heb ik in 2003 gehad toen we naar Ierland zijn geweset. Gewoon geboekt op de naam van mijn man, maar in mijn paspoort stond mijn meisjesnaam. Moest ik een nieuw kaartje laten maken op mijn meisjesnaam. Kostte wel € 50,00. Verder hebben ze er niet moeilijk over gedaan. Op mijn papieren staan trouwens nooit meer de naam van mijn man en al helemaal niet meer ev. Alles leker met mijn eigen naam. Moet je dan wel even rekening mee houden met dingen die je moet boeken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 00:32

Voor 50 € zou ik het ook laten veranderen (just to be sure), maar bij mij zou dat geintje 1000 € gaan kosten := ; geld wat ik liever die 3 weken in Thailand uit geef :+ .

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:38

je kan toch gewoon aantonen dat jij dat bent? er staat toch in dat je echtgenote bent van? zou me er niet al te druk over maken...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:43

LZP -> BI

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 00:02

Ik ben helemaal vergeten om jullie van het vervolg op de hoogte te houden :oo en dat doe ik dus bij deze nog even!

Het heeft dus achteraf überhaupt geen problemen gegeven :D !

We hadden alles mee: de trouwakte, het trouwboekje en de brief van het consulaat maar er is door niemand (zowel in München op het vliegveld als in Bangkok) naar gevraagd.
Maar goed, de volgende keer boek ik gewoon met mijn meisjesnaam, just to be sure ;) !

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:35

Ik heb jaren op een reisbureau gewerkt en wij gebruiken om die reden altijd de meisjesnaam.
Deze staat als eerste vermeld!
Op een ID-kaart staat het e/v gedeelte zelfs op de achterkant...

Fijn dat je geen troubels hebt gehad! Heb je een fijne reis gehad?