geen visum nodig voor vakantie VS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

geen visum nodig voor vakantie VS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:36

in september 2010 willen mijn ouders, broer en ik een week naar New York. en ik zat net even te kijken hoe dat zit met het aanvragen van een visum.

nu vind ik op een site dat een visum helemaal niet nodig is. er staat:
Citaat:
Reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit, die woonachtig zijn in Nederland of Blgie en voor zakelijke of toeristische doeleinden naar de Verenigde Staten reizen en korter dan 90 dagen in de Verenigde Staten verblijven en in het bezit zijn van een machinaal leesbaar paspoort, dat geldig is tot na het vertrek uit de VS hebben geen visum nodig. (Alle Nederlandse paspoorten afgegeven na 1 januari 1995 zijn machinaal leesbaar)

kan iemand hier mij vertellen of dat juist is?

Marieke_K

Re: geen visum nodig voor vakantie VS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:39

Klopt. Je krijgt een 'visum' op het vliegveld van aankomst. Je moet er alleen wel opletten dat je paspoort lang genoeg geldig is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:41

top :D scheelt weer wat geregel

mijn paspoort is iig nog een jaar of 8 geldig (geldigheidsduur is 10 jaar toch) die van ouders en broer moeten we dan nog ff nakijken

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:43

Ter aanvulling: Er moet wel een chip in je paspoort zitten :) (en geen stempels van landen waar Amerika mee in onmin is, dus niet eerst naar Irak op vakantie ;) )

ElCid

Je krijgt inderdaad ter plekke een groene kaart die je moet invullen; let er wel op dat je zegt niet met varkens of ander vee in aanraking te zijn geweest. Ik ken mensen die dan de 1e vlucht terug naar huis mochten nemen ;)

Karin

Nee, een paspoort moet je om de 5 jaar vernieuwen, een rijbewijs om de 10 jaar. ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:44

Paspoort is maar 5 jaar geldig, dus daar zou ik zeker even in kijken. En er moet een chip in zitten met je vingerafdrukken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:44

Wij zijn twee keer naar Amerika geweest en kregen in het vliegtuig een groen formulier. Bij aankomst lever je dat in en krijg je een bepaald soort vakantie-visum.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:46

Vingerafdruk is alleen verplicht voor paspoorten die vanaf 21 september 2009 zijn afgegeven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:50

Silence schreef:
Wij zijn twee keer naar Amerika geweest en kregen in het vliegtuig een groen formulier. Bij aankomst lever je dat in en krijg je een bepaald soort vakantie-visum.

Jep en dan moet jij je vakantiebestemming invullen, handig als je dat adres dus mee neemt in je handbaggage.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:51

En ook echt niet heel eerlijk invullen dat je wel eens op een boerderij/stal komt want dat sta je daar een uur te praten. Sjemig wat zijn ze streng, and you madam, wat kind of work do you do. Nou sir, I learn. Dat was mijn zusje :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:25

die chip hoeft niet
Citaat:
Het nieuwsbericht van Nu.nl, AD.nl en de Telegraaf is ONJUIST!!! In tegenstelling tot deze berichten is geen nieuw paspoort (met chip) nodig, alle Nederlandse paspoorten (vanaf januari 1995) behalve nood- en tijdelijke paspoorten zijn geschikt.

heb mijn paspoort aangevraagd voor mijn vakantie naar curacao, aankomende zomer 2 jaar geleden, dus die is nog wel even geldig. ook alleen maar daar naartoe geweest en ouders en broer zijn nooit verder geweest dan de zuid europeese landen :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:26

Marieke_K schreef:
Silence schreef:

Jep en dan moet jij je vakantiebestemming invullen, handig als je dat adres dus mee neemt in je handbaggage.

dat moesten we inderdaad ook toen we naar curacao gingen. had ik hierbij dus ook verwacht :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:32

Je paspoort moet gewoon geldig zijn voor de periode dat je in Amerika verblijft, dus terug zijn voor het verlopen van je paspoort is genoeg. Vroeger moest het een half jaar geldig zijn.

Even een quote van mezelf (uit ander topic):

Het groene papier is inderdaad het formulier wat ingevuld moet worden omdat je reist onder het Visa Waiver Program. Diverse landen zijn daarbij aangesloten en vanwege die regeling mag je drie maanden lang Amerika in, zonder daar te werken. Het is een puur toeristenvisum. Op termijn zal dit groene papiertje vervangen worden door ESTA, nu is het nog dubbelop. Je ESTA-printje hoef je trouwens niet mee te nemen, dat staat ook op de site na het invullen. Het is puur voor je eigen administratie. Immigrations beoordeelt je groene formulier. Zorg altijd dat je het adres van je eerste overnachting bij je hebt, ook voor op dat formulier.

Klik hiervoor het invullen van ESTA (belangrijk!!). Zonder ESTA-registratie kom je Amerika niet meer in.

Een waarschuwing voor iedereen: immigrations is fel op mogelijke dierziekten die je ingevoerd kan hebben. Vertel dan ook niet dat je met paarden werkt of in de omgeving van paarden (of ander vee) verkeert. Op het witte formulier wordt gevraagd of je in aanraking bent geweest met 'live stock or cattle'. Vul nee in en zeg ook niks. En je werkt NOOIT in de VS, op geen enkele manier, als je geen werkvisum hebt.

Het witte formulier wat je in het vliegveld invult is bedoeld voor de douane (al kijkt immigrations dus ook naar voorgaande vragen), die kom je pas tegen ná immigrations. Je moet bij de eerste luchthaven waar je landt in de VS altijd zelf je koffers door de douane brengen. Vandaar dat bijvoorbeeld in Londen wel wordt doorgelabeld, maar je de koffers bij een tussenstop in de VS wel van de band moet halen en door de douane moet loodsen. Daarbij lever je het witte formulier in, waarop je moet aantekenen wat je de VS invoert. Dus als je meer dan 10.000 dollar cash invoert, goederen meebrengt die je achterlaat in de VS (vaak handelswaar of cadeaus) of bepaalde etenswaren meeneemt, moet je dat op dat formulier invullen. Dit formulier mag je trouwens voor alle op hetzelfde adres wonende reizigers samen invullen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:34

monique: maar moeten wij dan ook dat esta formulier invullen of alleen dat wat je in het vliegtuig krijgt?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:37

LiSSy schreef:
monique: maar moeten wij dan ook dat esta formulier invullen of alleen dat wat je in het vliegtuig krijgt?

Esta vul je enige tijd voor weggaan in, kan in principe nu ook. Daarmee krijg je je "terrorisme-clear" zoals wij dat gedoopt hebben ;) Green card vul je in vliegtuig in, even lief lachen bij de douane en je bent binnen, tenzij je een verblijf van langer dan 3 maanden voor ogen hebt :)

Edit: ter verduidelijking: zonder Esta geen toegang. Esta en vliegtuigformulier zijn op zichzelf staande zaken, móet allebei.

Mocht je broertje nog de leeftijd hebben dat hij bij jullie ouders in het paspoort staat, moet je je daar wel in verdiepen. Daar gelden andere regels voor. Is prima te regelen, maar niet een uurtje voor aanvang van je vlucht.

Edit: Wel heel vage woordkeuze. Ik studeer teveel vandaag ;)
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 23-01-10 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:38

hahahaha, mijn baas ziet me al aankomen als ik al langer dan een week weg blijf :P

Tamaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:47

Sinds wanneer moet je dat esta invullen want zoals ik het lees moet je dat pas invullen wanneer je langer dan 90 dagen wil blijven, wil gaan werken of nog geen staatsburger bent van je paspoort die aangesloten zijn bij het programma.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:47

whiterose: hihi, mijn broer is 27 ;) die staat dus niet bij mijn ouders in het paspoort.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:53

ESTA is een check vooraf en is geldig voor meerdere entries, maximaal 2 jaar of wanneer je paspoort verloopt eerder. Je hoeft dan nog niet op te geven waar je in de vs verblijft.

DAARNAAST vul je aan boord zo´n ander formulier in en verder sluit ik me helemaal bij Monique T aan.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:04

Tamaartje schreef:
Sinds wanneer moet je dat esta invullen want zoals ik het lees moet je dat pas invullen wanneer je langer dan 90 dagen wil blijven, wil gaan werken of nog geen staatsburger bent van je paspoort die aangesloten zijn bij het programma.

Sinds 2001? :)

Criteria voor aanvragen van Esta verklaring:
Citaat:
Kies deze optie als:
U bent staatsburger of een in aanmerking komend onderdaan van een Visa Waiver Programma land.
Op dit moment bent u niet in het bezit van een bezoekersvisum.
Uw reis duurt maximaal 90 dagen.
U bent voornemens voor zaken of vakantie naar de Verenigde Staten te reizen.

Ietsje beter lezen :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:13

ESTA moet je JUIST invullen als je minder dan 90 dagen blijft. ESTA is dus voor de gewone toerist verplicht.

Trouwens, iedereen moet een eigen paspoort hebben voor Amerika, zelfs een baby.

Iedereen die niet op een VWP (toeristenvisum minder dan 90 dagen) reist, hoeft geen ESTA in te vullen, maar moet een visum via het consulaat aanvragen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:20

MoniqueT schreef:
En je werkt NOOIT in de VS, op geen enkele manier, als je geen werkvisum hebt.

Grinnik...

Mijn vriendin had stage gelopen op een toeristenvisum onder het mom van "mondje dicht, niks aan de hand" Daarna nog samen 3 weken vakantie gevierd...

Gaan we naar huis, gezellig aan de klets met de meneer van de bagage inchecken. Vraagt ie : What have you been doing here?" Zegt mijn vriendin dood leuk.."I've been doing an internetship." Ik kijk haar aan met grote ogen.. "No you haven't!" kijkt ze mij aan. "Yes I have..." Ik: "NO YOU HAVE NOT" knipoog knipoog... schrikt ze zich dood. Kijkt verschrikt en bang naar meneer van de bagage incheck. Die vent stond me een partij te grinikken. "Have a nice flight." En toen kreeg ze der paspoort terug...

Hadden we geluk mee... je zou maar iemand hebben die met zijn verkeerde been uit bed is gestapt!

Die trip was in de zomer van 2008 en ik heb volgens mij helemaal geen ESTA ingevuld :? ?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:25

klopt.Is per 2009

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:40

Borg schreef:
klopt.Is per 2009

Ah, ik dacht dat het bij de tradities hoorde :)