reis afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Missie1985

reis afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:34

hoi bokkers,

Ik zit er over te denken om een rond reis door afrika te maken,
dit lijkt me ontzettend mooi! Maar nou zou ik graag positieve
reisverhalen willen horen, en ook minder positieve natuurlijk!

Ik ben al eens in australie geweest, maar dat is alweer 5 jaar
geleden. En dat was met een georganiseerde reis, en met de bus
nou wil ik graag een reis maken met de auto en zelf rijden.
Iemand ervaring met reizen in afrika? Of met georganiseerde reizen
in afrika met eigen vervoer?

Het is alleen maar nog orienteren...Ben rustig aan het rondkijken
en vragen, alvast bedankt!

Gerbenfroh

Re: reis afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

Oooh :+:

Ik heb een halfjaar in ZA gewoond en bijna het hele land doorgecrost....Tijd van mijn leven, wát een fantastisch land.
Je kan me alles vragen!
Ik weet niet wat je wilt? Rondreis als in 'vakantie' rondreis of backpacken?
Het is in ieder geval spotgoedkoop daar.

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:32

Ik heb rondgereisd in ZA (klein deeltje maar) en in Namibië (het hele land). Allebei prachtige landen! In beide gevallen hadden we een huurauto, onze route hadden we zelf opvoorhand uitgestippeld en alle hotels waren ook op voorhand geboekt. In Namibië moesten we op sommige dagen wel behoorlijke afstanden afleggen, wat niet zo snel gaat als hier, aangezien er vele onverharde (zand)wegen zijn, waar je niet zomaar effe over raast. Als je met eigen vervoer wil rondreizen zou ik toch opteren voor een soort jeep (wij hadden een soort minibusje en een jeep was soms toch handiger geweest). Het is inderdaad heel goedkoop daar, behalve dan om er te geraken (vliegreis).
Verder vind ik het moeilijk om er zo iets over te vertellen: heb je bepaalde vragen? Laat maar horen dan!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:41

Afrika..... Afrika is groot... Maar ik neem aan dat je Zuidelijk Afrika bedoeld en niet de landen als Marokko etc. in het noorden...

Ik ben ondertussen 5 keer in Namibië geweest en kan je maar één ding zeggen DOEN!!!!!

Om er te komen kan je met een heleboel luchtvaartmaatschappijen vanaf een heleboel plaatsen. Echter is de enige rechtstreekse vlucht vanaf Frankfurt (trouwens ook Dusseldorf maar die is een stuk duurder met LTU) dan vlieg je met Air Namibia direct naar Windhoek.
Veel andere vluchten gaan via Londen of Johannesburg (pas op in Johannesburg raken nog al eens koffers kwijt bij een overstap..)

Dan verder Namibië zelf sja waar moet ik beginnen. Het hele land is geweldig.

Ok dan maar bij de hoofdstad. Windhoek zelf is niet heel spannend. Het is echt een stad maar niet heel groot. Wel kan je er leuk shoppen voor vanalles en nog wat (laatste keer hele leuke slippers gekocht voor 3 euro!! ) Verder kan je er heel leuk eten bij Joey's Beerhouse. Je moet alleen geen vegetariër zijn want het is echt gericht op vlees en dan vooral lokaal vlees. Maar het sfeertje daar is prachtig en het is er gewoon super gezellig.

Dan kan je daarna door naar alle kanten:

Noord: Ten noorden van Windhoek ligt Etosha. Dit is een wildpark zo groot als NL en BE samen. Omdat hier al lang toeristen komen zijn de dieren minder schuw en kan je veel wild zien. Echt alles zie je voorbij komen. Van olifanten tot zebra's enz. enz.
Dan helemaal bovenaan in het westen (moeilijk te bereiken) heb je Epupa. Hier in de omgeving leven de Himba stammen. Ook heb je er een mooie waterval.
In het noordwesten heb je de Caprivi. Dit lijkt net of je in een ander land komt. Helemaal groen doordat het een deltagebied is. Prachtig landschap met veel wild (nijlpaarden, buffels en heel veel vogels) Ook zie je daar echt nog het traditionele afrika zoals in de boeken. Ook kan je daar met een klein stukje Zambia naar de Victoria Watervallen in Zambia. Hoe dit is kan ik pas aan het eind va 2010 vertellen :P .

Dan oost:
De Kalahari. Prachtig landschap met vele parallel liggende rode zandduinen. Veel wild in de vele wildreservaten die er zijn.

Zuid:
Sossusvlei is een van de hotspots. Een prachtige woestijn van enkel rode zandduinen. Daarin zijn enkele binnenzeeën die opgedroogd zijn waardoor dit kale vlaktes zijn. Spierwit tegen de rode zandduinen.
Fish River Canyon 's Werelds een na grootste canyon. Echt prachtig om te zien. Jammer genoeg kan je er niet zo maar in (wel boven vanaf de rand kijken wat al prachtig is) omdat de tochten zeer pittig zijn en altijd meerdaags...
Aus Hier lopen wilde paarden rond die je kan bezoeken. Heel mooi om te zien (zeker voor de paardengekken onder ons)
Kolmanskop is een verlaten spookstadje waar het zand de boel over neemt. De huizen verdwijnen langzaam in het zand. Heel mooi om te zien en je mag overal gewoon rondkijken en zelfs in de huizen. Als je van fotograferen houdt kan je daar je lol op!

en dan als laatste west:
Walvisbaai en Swakopmund Deze twee kustplaatsen zijn heel leuk om een paar dagen te bezoeken. In walvisbaai kan je heel veel flamingo's en pelikanen zien. Ook kan je er met de boot mee om robben, dolfijnen en de mola mola te zien. Robben springen zelfs aan boord. Ook kan je er in de duinen geweldig quadrijden (is niet voor mij weg gelegd maar de rest bij ons vind het geweldig daar)
Iets naar het noorden heb je Cape Cross. Hier zitten heel veel robben. Mijn ouders vonden het de eerste keer geweldig maar toen we er laatste keer waren was het een drama. Er heerste een ziekte en een kwart van de robben was dood of op sterven na dood. Geen prettig beeld dus. Maar dit is normaal dus niet het geval. Wij hadden gewoon weer pech...

ennuh ja dan zijn er nog 3 miljoen andere mooie dingen te zien maar anders blijf ik typen. Mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust.
Zoals je merkt ben ik echt een fan van Namibië!

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:50

hoi hoi bokkers, bedankt voor alle info! Tja wat wil ik ... ik wil graag rondreizen als backpacken...Wil graag wat van afrika zien

@ laulau85: ja ik bedoelde zuidelijk afrika...En tja echt vragen nou ja meer van wat kan ik verwachten? Goeie en slechte ervaringen met vliegmaatschappijen, of organisaties daar? Ik wil wel graag wat wildlife zien, want dat vind ik schitterend!! En wil graag wat van het land zien...En als het kan misschien wat vrijwilligers werk doen...

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:12

ben nu op google aan het lezen...en zie van alles...Maar ik kan er niet wijs uit worden, iemand goeie ervaringen met bepaalde organisaties? beter zelf te reizen of in groepen?

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:41

iemand tips of ideeen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:44

Als je weinig reiservaring hebt buiten de 'westerse' wereld, zou ik je wel aanraden om georganiseerd te gaan. Afrika is een heel andere wereld en vergt heel wat aanpassingsvermogen. Het is een behoorlijke cultuurshock, en een eerste keer is alleen gaan wel erg heftig.

Verder, zelf autorijden in Afrika is niet echt een aanrader. Het is sowieso duur om een auto te huren, en meestal kan dat ook alleen met chauffeur. Daarnaast is het verkeer op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen.

/add
ik heb zelf alleen door West Afrika getrokken, in de tijd dat ik daar woonde, en dat is waanzinnig gaaf maar ook heel erg zwaar.

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:05

In Namibië was het goed te doen met eigen auto hoor. Amper tegenliggers/andere auto's, dus echt wild verkeer was het niet ... Ze rijden wel links, dus da's misschien wat aanpassen.
Oja, als je op 'safari' wil is het vaak wel zo dat je meegaat in een jeep met een chauffeur, wat logisch is aangezien deze de plekken kent waar de dieren komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:22

mogelijk dat het in Zuid Afrika beter te doen is, West Afrika is absoluut niet aan te raden als je er niet goed bekend bent.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:37

Ik ben 8 mnd. liftend door zuid afrika getrokken, soms dagen stukken lopen door natuurgebieden. Zuid afrika is super intens op alle vlakken. Je kunt er heel goed als backpacker naar toe gaan er zijn vele hostels en je kunt goed met busjes overal terecht komen. Mischien is het leuk om van te voren een vrijwilleger werk te regelen. Om te werken voor geld is niet zo gemakkelijk kijkend naar de werkeloosheid in het land. Er is een hoop corruptie en agressie, maar ok er is ook een hele mooie balans voor al dit.
Als je hart heftig gaat kloppen voor afrika dan al er zeker wat voor jouw te leren daar zijn.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:59

hoi, nou ja ik heb inderdaad geen ervaring met reizen in afrika of waar ook, alleen australie... dat was ook rondtrekken, maar ik denk inderdaad heel anders dan afrika...

@ anneliesa: ja ik wil ook graag vrijwilligerswerk doen... maar moet nog even kijken wat ik wil gaan doen en waar....Heb jij ideeën of tips?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:57

Lees het boek "stinknegers" van Raoul de Jong eens :) Onsympathieke titel maar wel een aanrader!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:45

Lielle schreef:
Als je weinig reiservaring hebt buiten de 'westerse' wereld, zou ik je wel aanraden om georganiseerd te gaan. Afrika is een heel andere wereld en vergt heel wat aanpassingsvermogen. Het is een behoorlijke cultuurshock, en een eerste keer is alleen gaan wel erg heftig.

Verder, zelf autorijden in Afrika is niet echt een aanrader. Het is sowieso duur om een auto te huren, en meestal kan dat ook alleen met chauffeur. Daarnaast is het verkeer op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen.

/add
ik heb zelf alleen door West Afrika getrokken, in de tijd dat ik daar woonde, en dat is waanzinnig gaaf maar ook heel erg zwaar.

In Zuid Afrika daarintegen is een auto huren helemaal niet duur, je mag gewoon zelf alleen rijden zonder chauffeur en kan je de auto vaak ergens anders weer inleveren (zo zijn wij vanuit Durban naar Kaapstad getrokken en van Johannesburg naar Port Elizabeth...)
Rijden geen probleem, alleen rijd je links!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:46

Wat voor vrijwilligerswerk wil je doen, in townships of met dieren? Ik heb beide gedaan..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:47

Alleen heeft TS het over zuidelijk Afrika, niet alleen Zuid Afrika

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:50

I know, ik geef alleen tips over ZA, want de rest ken ik (nóg!) niet! ;)

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:17

ik ga met de carnavals vakantie naar kenia, we gaan naar zee omdat een week gewoon te kort is voor safari e.d.
ik ben ook erg benieuwd, als ik terug ben zou ik, als je het leuk vindt vertellen hoe het was!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:26

Ik lees mee, wil dit jaar emt mijn vriend voor een aantal weken naar Z Afrika om rond te trekken.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:48

Roos_Marijn schreef:
ik ga met de carnavals vakantie naar kenia, we gaan naar zee omdat een week gewoon te kort is voor safari e.d.
ik ben ook erg benieuwd, als ik terug ben zou ik, als je het leuk vindt vertellen hoe het was!

Je gaat naar Afrika en je gaat een week aan zee zitten? := Wat zonde...

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:54

Reis zuidelijk afrika kan ook..
Dus alle omringende landen van Zuidafrika..
maar hoe lang wil je gaan Ts?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:42

Ik heb samen met mijn vriend 6 weken door Tanzania gereisd. Wij hebben gewoon gebruik gemaakt van het plaatselijke openbare vervoer. Dit was voor ons prima te doen.
Echter sprak mijn vriend wel goed Swahili en als dat niet het geval was geweest hadden we het wel lastiger gehad.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:36

Gerbenfroh schreef:
Roos_Marijn schreef:

Je gaat naar Afrika en je gaat een week aan zee zitten? := Wat zonde...

vind ik zelf ook :o

maar mijn moeder heeft reuma vandaar dat we iets warmers opzochten, er viel heel veel af omdat we maar een week hebben. maar we gaan natuurlijk wel zoveel mogelijk proberen te zien!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:51

Omdat ik zelf ingeënt wordt voor mijn opleiding zat ik eens in mijn vaccinatieboekje te kijken. Maar moet je / is het ook niet slim om je van tevoren te laten vaccineren?

Weet niet of je daar misschien al aan had gedacht?! :D

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:41

hoi bokkers, bedankt voor jullie reacties!

@ Asley5: ja ik weet dat ik ingeënt zal moeten worden moest voor australië ook. Heb dus al wel wat entingen gehad... Maar ik weet ook dat sommige niet meer geldig zijn.

@delerium: bedankt, ik ga eens kijken of ik die ergens kan kopen en zal ik zeker gaan lezen...

@Gerbenfroh: Wat voor vrijwilligers werk ik wil doen, tja met kinderen, en ouderen werken vind ik erg leuk. Maar met dieren werken lijkt me ook top!! Heb jij websites of dergelijke voor me waar ik vrijwilligers werk kan vinden?

@VoulezVou: Hoe lang ik wil gaan weet ik nog niet hangt van mijn werk af hoe lang ik vrij kan krijgen, wil wel wat zien dus wil wel rondtrekken.