Waar op vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Waar op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:45

Ja ja mijn vriend en ik willen van de zomer samen op vakantie. Wordt wat lastig, ik hou van zon zee strand, hij van in een tentje bivakeren het liefst met de motor :+ . Maar goed nu klinkt het erg zwart wit, beiden willen best water bij de wijn doen.

Ik wil wel toegeven om met de auto op vakantie te gaan en hij vast wel om gewoon in een hotel of bed & breakfast te slapen. Ik ben niet echt cultureel ingesteld in de zin van kastelen bekijken maar wel weer ingesteld op de natuur (niet hiken). Ik hou van mooi weer en op zijn tijd niks doen, zonnen bij het zwembad en terrasje pakken. Iets leuks doen is ook wel aan de orde, maar snorkelen ofzo zal lastig zijn in europa??

Mijn vriend riep iets van landen als: iltalie, zwitserland, noorwegen....uhhh ik heb niet het idee dat zwitserland/noorwegen mij trekken als zomerbestemming :P. Anderzijds geef ik toe, ik ben er nooit geweest dus heb ook geen voorstelling!!! Vriendlief uitgelegd dat Portugal nogal ver autorijden is en dat het vliegtuig dan goedkoper zal zijn. Hij wil juist weer graag de vrijheid van een auto...in mijn ogen kan je ook een auto huren.

Dus bokkers, wie heeft er leuke vakanties gehad en heeft tips voor niet al te dure vakanties!!???

Yolien

Re: Waar op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:05

Ik heb gidsen meegenomen van Kroatie en Italie en onze eerste voorkeur gaat naar Kroatië. Heb vriendlief zelfs bijna zover dat hij zonder te boeken wil gaan, dus op de bonnefooi!

Ennu, Noorwegen/Denemarken is helemaal geweldig, alleen voor het weer kun je daar nergens op rekenen. Daarom kiezen wij (lees: ik) dit jaar voor de zon.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:00

Ik ga koratie eens opzoeken. Zijn landen waar ik een raar achterstallig gevoel van krijg ofzo. Alle oorlogsgebied ;) Ik ben raar :D.

Daar is het dus wel warm? Ook goedkoop toch? Even opzoeken hoever het rijden is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:42

Kroatië en oorlog? Meid, de oorlog is Bosnië is al 15jaar gepasseerd hoor :+.
Verder, jullie wensen zijn behoorlijk moeilijk verenigbaar moet ik zeggen :D. Zoiezo, zon heb je in de zomer praktisch overal in Europa. Zelfs in Siberië kan je in de zomer in 30° zitten bakken. Maar inderdaad, kanten van Noorwegen zal je iets minder zon hebben dan in Spanje bv (maar in mijn ogen zou dat wel compenseren, als je ziet wat een prachtig land Noorwegen is).
Dan, wil je goedkoop, kan je best kijken in de richting van Oost-Europa, hetgeen nog altijd een pak goedkoper reizen is dan naar zuid-Europa. Denk eens aan landen als Polen, Slowakije, Kroatië, Hongarije, Slovenië,.... allemaal landen waar je én goedkoop zit, én prachtige natuur hebt, én een hoop cultuur hebt, én behoorlijk wat zon hebt.

Polen heb je bv Mazury (merendistrict, prachtige natuur, kan je kanoeen ed), Krakow en Warschau(stad/geschiedenis/toffe cafétjes), Auswitch-Birkenau (geschiedenis), Zoutmijnen (daguitstapje), Zakopane (berggebied, waar je makkelijk korte wandelingen kan maken die nog steeds geweldig mooi zijn)....

Hongarije heb je bv het balatonmeer (inclusief alle wateratracties, terrasjes, toeristische dingen), Budapest (geweldig mooie stad, zeker by night), de poesta's (waar je bv super sjieke paardenshows kan zien), immens veel termaalbaden (lekker relaxed),...

Er zijn enorm veel mensen die wat 'bang' zijn van Oost-Europa. Bang dat ze overvallen worden, dat het er immens gevaarlijk is, dat er enkel maffia zit, dat er oorlog zou zijn,.... Ik kan je zeggen: onzin. Ik ben ondertussen in Polen, Litouwen, Hongarije, Kroatië en Roemenië geweest. Allemaal prachtige landen, gewoon nog niet 'ontdekt' (of met andere woorden: overrompeld en ingepalmt) door toeristen. Enkel Roemenië zou ik niet aanraden als je met de auto gaat, simpelweg omdat de banen er echt niet goed genoeg zijn voor onze normen, wat het niet handig maakt om er met de auto rond te trekken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:47

Thanks voor je berichtje!!!

Btw ik WEET wel dat de oorlog lang geleden is etc....maar dat is gewoon het beeld wat ik voor ogen heb dan. Ik weet dat het niet klopt hoor :D Ik ben wel blond maar niet zoo blond :P

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:52

Zonnetje81 schreef:
Thanks voor je berichtje!!!

Btw ik WEET wel dat de oorlog lang geleden is etc....maar dat is gewoon het beeld wat ik voor ogen heb dan. Ik weet dat het niet klopt hoor :D Ik ben wel blond maar niet zoo blond :P

Dacht al wel dat het zoiets was ;). Veel mensen hebben dat beeld hoor (dat is namelijk ongeveer de standaard reactie die ik krijg als ik weer maar eens mijn reisbestemming bekend maak). In Bosnië klopt dat beeld ook nog wel behoorlijk zelfs, daar staan nog heel wat gebouwen die volledig doorboord zijn met kogelgaten..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:59

Is het daar wel veilig? Want interessant vind ik dat wel hoor! Maar ben nogal een schijtert :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:08

Ik ben vorig jaar in Kroätie, Bosnië en Slovenië geweest. Met een tentje. Was echt de moeite waard!
Niet gevaarlijk. In Bosnië moet je niet overal in de natuur gaan struinen, dan kan je landmijnen tegenkomen. Ook zie je er nog heel veel van de oorlog terug, maar dat is ook wel 'mooi' om te zien. Veel vergane huizen, oude mannen. Alle jonge mensen zijn naar de grote steden, en de mannen blijven hopeloos alleen achter. Je maakt heel makkelijk contact met de bevolking omdat ze toeristen niet gewend zijn. Zo zie je wel echt veel van het land. In Kroätie was dit minder, daar is het al veel toeristischer, en vind ik de bevolking veel minder aardig. Vooral in grote steden.

In deze landen konden we natuur en cultuur heel goed afwisselen. Ook hebben we overal wild gekampeerd (vaak op strandjes geslapen), en dit was echt een hele mooie ervaring.

Kan je niet een combi maken?
Dat je gaat trekken met de auto, tentje achterin, en dan tot de plaats van bestemming onderweg gaat wildkamperen? (Evt op campings kan ook, maar wild is een veel ultiemere ervaring). En dan op de plaats van bestemming alsnog een hotelletje induiken.

Ik zou zeggen: waag de sprong van het kamperen, het is echt heel gaaf. Eerst lijkt het raar om zonder luxe te zitten, maar het voegt zoveel toe aan je vakantie en je went er snel aan. Ik heb al verschillende mensen gezien die het toch maar een keer gingen proberen, en nu niets liever doen dan kamperen. Ik vind het altijd zo gaaf om 's ochtends nog niet te weten waar ik 's avonds slaap, je bent volkomen vrij om een eigen planning te maken, luieren en actief wisselen elkaar af.

Zwitserland en Scandinavië zijn de allermooiste landen die ik gezien heb. Maar zwemmen/strand is daar wat lastiger, die bergmeren zijn errrruug koud ;) Deze landen zijn wel waar ik het meeste zo'n overweldigend gevoel krijg van, wow, wat een prachtige natuur, en wat ben ik miezerig klein.

In Kroatië heb je veel mogelijkheden tot strand.

Portugal, Spanje, Pyreneeën ben ik van de zomer geweest, was ook zeker de moeite waard.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:13

Zonnetje81 schreef:
Is het daar wel veilig? Want interessant vind ik dat wel hoor! Maar ben nogal een schijtert :D

Bosnië? Ik ben er zelf nog niet geweest, vriend van me wel en volgens hem was het qua veiligheid wel oke. Het is natuurlijk wel een land waar je niet met de plaatselijke bevolking moet gaan discussieren over de oorlog natuurlijk :+ (net als bijvoorbeeld in Hongarije of Roemenië niet moet gaan discussieren met plaatselijke bevolking over de discriminatie van Roma's). Enige waar je daar verder moet opletten zijn mijnen :Y), die durven er nogal eens liggen (in oude verwoeste gebouwen ed).

Verder zijn die Oost-Europese landen hetzelfde als alle andere. In grote (toeristische) steden altijd opletten voor dieven (maar dat geld ook in Italië of Spanje natuurlijk). Opletten in welke buurten je je auto parkeert, liefst bewaakte parking en altijd je autopapieren meenemen uit je auto.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:15

Ja en je niet af laten zetten. Er zijn gasten die bij een parkeerplaats gaan staan en je heel behulpzaam een plekje wijzen, en er daarna belachelijk veel geld voor vragen.

Of 'gidsen' die je ongevraagd een rondleiding geven, en je daarna laten betalen voor iets wat nog niet eens een tiende waard is van wat ze vragen.