Voor een jaar naar Polen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Voor een jaar naar Polen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:33

Hallo allemaal

Voor een paar maanden terug heb ik een topic geopent, over mijn vriend en mij en zijn dilemma tussen mij en zijn vaderland..

[LZP] Ik kan hem niet laten gaan..

Nu zit het zo, dat mijn vriend vanaf 12 december in Polen zit, en hij nu merkt hoe erg hij het gemist heeft. Sinds afgelopen zomer is hij er niet meer geweest. Hij heeft besloten dat dit jaar waarschijnlijk (75% kans) zijn laatste jaar in Nederland is. Dit alles heeft ook te maken met heel erg veel problemen die wij in 2009 hebben gehad. (voor vragen, stuur gerust een pb) Deze week (zondag op zijn laatst) komt hij weer terug. Dan is hij weer bij mij, en omdat we elkaar niet kunnen laten gaan, zitten we weer met hetzelfde dilemma.

Nu heb ik besloten, dat ik graag een jaar naar Polen wil, vanaf volgend jaar. Dit doe ik voor 50 % voor mijzelf, maar die andere 50 % is voor ons samen. Het heeft mij sowieso altijd al geweldig geleken om een jaar in Polen te zijn. Het leren van een cultuur, het complete ervaren van het leven in een ander land. Maar dus met name Polen. Nadat ik mijn vriend heb leren kennen, werd dit gevoel alleen maar sterker. En afgelopen zomer zijn we ook nog eens 2 weken op vakantie geweest naar zijn ouders, dus het gevoel werd alweer sterker. Maar nooit echt verder gegaan dan er alleen serieus over nadenken.. En nu dus wel! Ik ben bezig met het inzamelen van informatie, het vinden van een baan, etc etc. Maar dit is MOEILIJK!!! Kijk, de omgeving waarin ik wil werken is niet super breed. Graag bij mijn vriend in de buurt. Dus kom ik in Pila/Poznan. Het liefst wil ik met paarden werken, en mijn eigen paarden mee nemen. (1 kwpn, 2 mini's) Dit zijn dus de enige eisen die ik stel, en ik wil ergens intern komen. Want stel dat het mis zou gaan tussen mij en mijn vriend, wil ik niet meteen alles opzeggen, maar wel mijn jaar afmaken. Omdat ik het ook voor mezelf doe :)

Nu is mijn vraag.....
Heeft iemand hier op bokt ervaring met het vertrekken naar het buitenland voor een jaar lang, met name naar Polen?
Heeft iemand hier enig idee op er in de regio van Pila/Poznan iets te vinden is waar ik met paarden kan werken? Ik heb gegoogelt en ik zit ook op het polenforum, maar kan echt zo moeilijk iets vinden! Op een ander topic zei iemand tegen mij een andere plaats, ook op reis afstand van Pila. Daar zit wel iets met paarden. *Even zoeken, gevonden!* Sieraków :)
Ik zou heel graag ervaringen van andere mensen willen horen, en tips natuurlijk. Als iemand iets weet, via via, oid, hoor ik het heel graag :)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:32

Wat gaaf dat je dat gaat doen :j . Ik hoop dat het lukt om de taal onder de knie te krijgen, dat zal het een stuk makkelijker maken :) veel Polen spreken wel wat engels maar er zijn er maar genoeg die totaal geen vreemde taal spreken.
Voor werken met paarden in Polen heb ik geen tip maar:
1 ding: in Pila zelf is erg weinig te beleven, vriendlief heeft de afgelopen jaren met enige regelmaat daar vertoeft wegens z'n werk,de ene keer 6 weken dan weer 3 maanden, dan weer 2 maanden, maar was altijd weer erg blij dat ie weer naar huis kon :) . Poznan was een stuk leuker om te verblijven. :j

BinkieDusty

Re: Voor een jaar naar Polen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:22

Haha, Pila ken ik.. Vind het daar wel leuk :)
Maar omdat ik in Pila verder niks kan vinden (ook geen onderdak voor mijn paarden) ben ik dus inderdaad op zoek naar iets bij Poznan of andere reis afstanden van Pila. Moet allemaal wel te doen zijn, want vriendlief woont bij Pila :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:48

ik ben zelf nooit in Polen geweest, dus kan je daar niet meer helpen qua tips. Wel werk ik altijd met Poolse mensen, en praten veel over Polen. Dus misschien een tip, zijn er in je omgeving geen Poolse mensen om eens een en ander te vragen? Hoewel ik dus nog nooit in Polen geweest ben, heb ik inmiddels al best veel over Polen en de gebruiken etc geleerd op deze manier.

Ik heb wel begrepen dat paardesport e.d. daar echt totaal anders is dan hier, en dat het vooral erg duur is en dat er niet veel paarden gehouden worden. Maar daar ben je misschien allang van op de hoogte.

Ik vind het wel dapper van je! Want qua loon is Polen echt niet tof, ze komen niet voor niets allemaal in NL enz. werken. En bij goede banen wordt al bijna niets betaald, dus ik denk dat het in de paardenbranche helemaal treurig met de verdiensten is. En waar ik zelf persoonlijk wel wat moeite mee zou hebben is met het gegeven dat Polen over het algemeen toch flink wat aantal jaren 'achterloopt' op NL, zoals bijvoorbeeld al die familiegebruiken, zoals je schoonfamilie in huis nemen enz.

Maar dat laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening, dat geldt voor ieder weer anders :-) En een jaar uitproberen is natuurlijk heel wat anders dan je voor altijd in een land vestigen.

Ik wil je iig veel suc6 wensen!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:50

Even een update voor de weinige lezers (H)

Ten eerste wil ik even reageren op het bericht boven mij :)
Dat de paardensport anders is, dat weet ik. Ik heb zelf een poolse vriend en weet hoe het leven in Polen is. Ben er ook zelf al geweest :) Wel moet ik er even aan toevoegen wat je zei over schoonfamilie.. Ik ben nog nooit zo welkom geweest ergens thuis. Ondanks dat ze mij niet kenden, was ik meteen welkom en zorgden ze voor mij alsof ik een eigen kind was :) Ze zijn echt zeer gastvrij :)

Nu dus even mijn update.. Ik ben aan het mailen met een jonge vrouw uit Pila.. Dit is de stad waar ik graag heen wil, omdat dit dicht bij mijn vriend is. Zij heeft sinds kort een stal en doet ook in de paardensport. Ik ga daar deze zomer heen, en blijf 2 weken bij haar te werken. Vanad volgend jaar kan ik een jaar lang bij haar werken, en ik krijg dan ook een interne woonplek voor mij en mijn paard :) Het klikt echt super via de mail, ze is maar iets ouder dan ik (ik ben 21, zij 24)

Ik heb er ontzettend veel zin in en kan nu al niet meer wachten tot het eindelijk zomer is :D

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:34

hey das mooi! Wat houdt de paardensport eigenlijk precies in in Polen? Ik weet het alleen van Poolse mensen die verder niets met de sport hebben, dus die kijken er natuurlijk heel anders tegen aan.

En wat ik van de Polen die ik ken allemaal hoor, is iid dat familie echt bovenalles gaat, en dat de meesten die ik ken daarom ook helemaal niet in NL willen blijven.

En wat ga je precies voor werk doen dan?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:53

Super meis! :) wat een mooie update. Het leven is daar wel heel anders, wel een grote stap hoor! Zou wel mooi zijn als je je paarden ook kan meenemen. Ik heb zelf geen ervaring met Polen, ben er ook nog nooit geweest maar het is wel een land met een lage inflatie en inkomen. Paarden houden is daar wel een luxe. :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:04

voor de genen met windows vista met vertaling erop.. http://www.oxer.pila.nl
hier kom ik dan terrecht. Ik zal haar daar helpen met het trainen van de paarden in de sport, en de verkoop. Ook wil ze samen met mij een bedrijf beginnen uiteindelijk met de export van paarden van polen naar nl, omdat poolse paarden veel goedkoper zijn, met evenveel potentie voor de sport. Op de site kun je een beetje een beeld krijgen van wat zij daar doet, en hoe het is. Ze zegt zelf ook dat ik echt ontzettend veel geluk heb dat ik haar heb gevonden, omdat het heel moeilijk is een baan in polen te vinden met paarden.
Of ze zijn geen mensen nodig, of ze spreken geen vreemde taal, of het is te ver weg van de plek waar ik wil zijn. Nu heb ik dus alles :)

De paardensport in polen wordt steeds populairder. Zij doet aan springen en dressuur op m niveau op dit moment. Ze is net begonnen met haar bedrijf, en weet nog niet precies welke kant ze op wil.. Maar tot dusver lijkt het dat ze de handel blijft doen, met het lesgeven en heel misschien ook de toeristische kant op.
Dus ook met engels sprekende toeristen, zal ik het kunnen doen door ze te begeleiden tijdens buitenritten etc..

Ik kan niet wachten tot volgend jaar, dit is echt een droom die werkelijkheid wordt en ik heb er giga zin in :D

[edit] ik was nog vergeten toe te voegen wat betreft de poolse economie.. dat is nu nog niks, maar er zit nu wel vooruitgang in :P
De paardensport is nog lang niet als hier in nl, maar het wordt wel steeds populairder :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:15

Heel veel plezier.

Ik ben vorig jaar in Polen geweest en vond het echt geweldig. Alle mensen die ik daar heb ontmoet waren zo vriendelijk en gastvrij.
Polen staat nog op mijn lijstje om een keer een wedstrijd te rijden. De natuur schijnt daar heel mooi te zijn.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:21

Ja de natuur is geweldig. 1 van de redenen dat ik er graag heen wil. Alles is zo anders dan hier.. Ok, ook met negatieve kanten, maar die kunnen bij mij niet tegen de positieve kanten op..
Toen ik vorige zomer met mijn vriend bij mijn schoonouders was voor 2 weken, heb ik tranen met tuiten gehuild dat ik weer terug moest. Ik had voor mijn gevoel echt mijn "thuis" gevonden. En als je schoonmoeder je dan een giga knuffel geeft dat je bijna stikt met de woorden "I really like you" in haar gebrekkige engels, dan wordt het niet bepaald makkelijk om te vertrekken :P