Marokko

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:13

Ik ben stillaan weer wat aan het rondneuzen naar een toffe (en goedkope) vakantiebestemming. Nu kwam een vriendin van me overlaatst af met 'Marokko'. Vreemd genoeg ben ik totaal niet mee in alles wat er leeft in de wereld van 'marokko als vakantiebestemming', mijn vorige reizen waren eerder richting Oost-Europa.

Het is zo dat we alletwee redelijk fan zijn van een beetje 'alternatief' reizen. Liever geen zon-zee-strand, geen standaard toeristische plaatsen. Eerder rondtrekken, in contact komen met plaatselijke cultuur en bevolking, verblijven in kleine jeugdherbergen die helemaal niet sjiek moeten zijn of met tent. Allebei ook enorm fan van natuur, dus bergen zouden zeker op het lijstje staan, net als woestijngebied. Af en toe eens een stad mag natuurlijk, maar geen hele reis (zelfs minderheid van de tijd).

Nu, zijn er mensen die dit soort van rondreizen gedaan hebben in Marokko? Welke plaatsen zijn echte aanraders en welke zijn zwaar overrated? Is dit idee te doen voor 2/3 vrouwen alleen (blond dan nog wel)? Is dit idee haalbaar voor een periode van een tweetal weken, met een max budget van een goeie 700/800€ (ervanuit gaande dat vlucht h/t geboekt kan worden voor -200€)?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:57

Ik vond Marokko geweldig :+:

Alles wat jij wil, is daar mogelijk. Tijdens mijn rondreis met de studievereniging hebben we overnacht in jeugdherbergen, die prima te doen waren, voor kleine prijsjes, inclusief lokale bevolking :D De Hoge Atlas, bij Marrakesh, is schitterend, als je geen hoogtevrees hebt, en de woestijn is overal rond je te vinden. En de Marokkaanse koningssteden zijn adembenemend. Marrakesh vond ik zelf wat toeristisch, maar Rabat was geweldig. Had daar meer het gevoel van het 'autentieke' Marokko, omdat je als toerist nog iets bijzonders daar bent (of misschien lag het eraan dat we met een stuk of 30-40 jongeren waren :D). Die schattige haventjes en stranden, de blauw met witte wijken en de architectuur maakt dat een van de mooiste steden waar ik geweest ben, dat had ik op voorhand zeker niet verwacht. Of je met twee, drie vrouwen door het land kunt trekken ligt een beetje aan je eigen instelling. Ik was soms met een groepje van een stuk of vier meiden in de medina, waarvan er drie zich daarbij niet prettig voelden. Heb er zelf geen enkel probleem mee, ik haal mijn schouders op als ik eens aangesproken wordt door een Marokkaan. Misschien hielp het dat ik Turkije gewend ben? Ik ben in ieder geval niet zo snel onder de indruk van een souk :+ Enige kennis van Frans (of Arabisch) is overigens wel een aanrader, kwam maar weinig mensen tegen die Engels spraken. Budget moet geen probleem zijn, denk ik. Treinvervoer is stukken goedkoper als in NL en goed te doen. Wij reisden toen van Rabat naar Marrakesh (een uur of 5 in de trein) voor maar 12 of 13 euro, en de jeugdherbergen kostten ook bijna niets. Eten is supergoedkoop, een week lang elke dag uit eten 's middags en 's avonds voor een eurootje of 100.

(welk een samenhangend verhaal, maar het is dan ook al 1 uur 's nachts :) )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:03

Dankje voor je reactie! Hier ben ik wel iets mee!
Ik heb al van meerdere mensen gehoord van Marrakesh niet te doen, dat het ondertussen te zeer op toeristen gericht is (voor onze normen allesinds). Rabat neem ik mee, hier ga ik over opzoeken! Ik wil zeker ook een paar plaatsjes doen die gewoon totaal niet toeristisch zijn, gewone kleine dorpjes of stadjes. Misschien een paar plaatselijke sociale projecten of iets dergelijks bezoeken (zitten alletwee nogal in het internationaal [***], ontwikkelingswerk, sociaal werk,...), maar ik geloof dat we naar zo'n dingen echt plaatselijk op zoek moeten gaan....

Het frans moet normaal ook wel in orde komen. Vloeiend spreken we het niet (zeker ik niet), maar basisgesprekken gaan wel vlot (zolang het maar niet over politiek oid begint te gaan, dat is een niveau'tje frans te hoog). Jaar na jaar frans krijgen op school vanaf je 8jaar is dan toch nog ergens goed voor.

Weet jij misschien of het ook mogelijk is de bergen in te trekken zonder gids? Alle rondreizen/trekreizen die ik op internet vind, zijn begeleide reizen die allen een gids meehebben in de bergen. Staan er routes uitgetekend? Of is die gids echt noodzakelijk?

Narya

Re: Marokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:34

Ik zou me kunnen voorstellen dat een gids wel nodig is, ik vond de bergen dood en doodeng. De hoogteverschillen zijn ook best groot.

Qua plaatsjes lijkt Essaouira mij heel mooi, maar ik ben er nog nooit geweest, dus daar kan ik niets over zeggen. Of Kashba huppeldepup, dat is een bekende filmlocatie. Rabat moet je zeker doen, ik kan niet wachten tot ik terug mag met de studie.

Voor een betere indruk kun je trouwens eens kijken op mijn weblog, daar heb ik een aantal foto's openbaar gezet: http://narya2107.livejournal.com/

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:50

mijn zus is ook ongeorganiseerd door Marokko gaan trekken, en was best al wel wat gewend qua rondtrekken enz. en niet iemand die snel klaagt of zich niet makkelijk aan kan passen aan andere culturen. Maar zij is dus eerder teruggegaan omdat ze helemaal gek werd van de omgangsvormen tov vrouwen, ze werd aangeraakt, aangestaard enz. En zelfs met stenen bekogeld toen ze dit probeerde te negeren! Ze is eerder naar het vliegveld gereisd om maar eerder naar huis te gaan omdat ze er echt geen lol aanbeleefde....

Hoewel ze echt niet onervaren was, viel het haar erg tegen om zelfstandig rond te reizen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:16

Marokko is natuurlijk wel heel wat anders qua normen en waarden als NL. Ik ben zelf toen ik klein was met mijn moeder en opa en oma in Marokko geweest (3 maal) Vond het altijd erg leuk maar het is er echt anders dan hier.. Ze wilden bijvoorbeeld mijn moeder serieus kopen. Je ziet op het strand wilde honden, katten, naalden, condooms.. Noem het maar op.

De vrouw is daar een stuk minder als de vrouw hier is. Of het verstandig is om te reizen als twee vrouwen zijnde, durf ik niet te zeggen..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:56

Ik lees even mee. Mijn vriend en ik willen in Mei een weekje naar Marokko. Ik ben wel wat gewend, heb een aantal maanden in Kenia gezeten, maar hij niet. Het zal waarschijnlijk wel schelen of je met alleen vrouwen reist, of zoals ik nu ga doen met een man erbij.

Het plan was om naar Marrakech te vliegen, daar een paar dagen te blijven en in de omgeving wat tripjes te doen, met de trein naar Rabat, daar een paar dagen, en vanaf Rabat terug te vliegen. Maar ik moet het nog even goed uitzoeken allemaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:58

Ik ben vorig jaar september een lange week in Marrakesh geweest.
Gewéldige stad. We zaten in een klein hostel, met ontzettend vriendelijke mensen en personeel. Toffe medegasten ook. Wij moesten wel door enge kriebelkriebelstraatjes waar regelmatig bloed lag 's ochtends vroeg om bij de wat grotere straten te komen.
We zijn toen ook naar het Atlas gebergte geweest, een dagtocht. Héél indrukwekkend, het is echt een machtig gebergte.

Marrakesh toeristisch? Mwoah.. het is ook wat je er zelf van maakt. Je hebt er hele mooie dingen, en het grote plein Djem el Fna is zeker 's avonds écht niet alleen voor toeristen. Ook de bevolking zelf is daar te vinden.

Ik wil graag nog een keer terug naar Marokko, en dan wil ik naar de kust en de woestijn. Rabat wil ik ook nog graag zien.

Ik vond het een waanzinnig land met een hele vriendelijke bevolking. Ja ik werd nagestaard en ook wel nagefloten en gesist, maar ach. Dat wordt je in Rotterdam ook :') Had altijd een petje op, grote zonnebril en rok/broek tot op de knie, en geen hele blote shirtjes.

Let er wel op wanneer je gaat. Juli/augustus wil je er niet zijn, dan wordt het makkelijk boven de 40 graden. Wij zaten er de eerste week van september en toen was het 30-35 graden. Dat was goed te doen :j Warm, maar niet té.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:44

Berdien schreef:
Marrakesh toeristisch? Mwoah.. het is ook wat je er zelf van maakt. Je hebt er hele mooie dingen, en het grote plein Djem el Fna is zeker 's avonds écht niet alleen voor toeristen. Ook de bevolking zelf is daar te vinden.

In vergelijking met Rabat vond ik Marrakesh een stuk toeristischer. Korte rokjes waren bijvoorbeeld in Marrakesh aan de orde van de dag, terwijl je die in Rabat nergens zag. Dat bedoel ik niet persé negatief hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:46

Zou goed kunnen hoor! Ik ben zelf nog niet in Rabat geweest.
Ik zie bij het woord 'toeristisch' altijd drommen Nederlanders en dikke Amerikanen voor me die straatjes bevolken en zich laten aftroggelen bij straatkraampjes. Dát vond ik meevallen in Marrakesh :))

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:52

In dat geval is er hier wel sprake van een verschil tussen toeristisch en toeristisch! Laten we zeggen dat er in Rabat 40 Nederlanders waren (wij :P) en in Marrakesh heel wat meer, maar geen drommen, zo erg was 't nou ook weer niet hoor :P

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:11

Ik ben afgelopen zomer iets meer dan 2 weken in Marokko geweest. Ik ben met mijn (inmiddels ex)vriend en een ander stel geweest. Ik ben ook typisch zo'n meisje dat lastig wordt gevallen op vakantie, wat betreft uiterlijk (flink blond :+ ), maar had hier in Marokko nauwelijks last van. Je moet wel oplette waar je bent wat betreft kleding (dus in een woestijndorpje niet in een hemdje rondlopen, maar in een shirtje en lange of 3/4 broek), terwijl het in de grotere steden geen enkel probleem is een hemdje te dragen. Een handig idee is om altijd een grote sjaal mee te nemen, zodat je, mocht dat gewenst of prettig zijn, altijd een sjaal om je schouders kan hangen.

Wij zijn eerst een week in Essaouira geweest, aan de kust. Dit omdat wij graag een combinatie wilden maken tussen zon-zee-strand en cultuur vakantie. Essaouira is een dorpje waar verschillende bevolkingsgroepen en religies van oudsher altijd vreedzaam hebben samengeleefd. Dit proef je echt in de sfeer; die is heel ontspannen en laid-back. Dankzij de wind en golven zijn er veel surfers in de omgeving. De sfeer is daardoor een beetje een combinatie tussen '1001 nacht' en 'Australië'. Ik vind het echt een aanrader, maar niet voor een week. Ik zou er eerder een dag of 3-4. Ik vind het ideaal om daar te wennen aan het land, ook omdat het daar niet zo warm is in de zomer.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Aït Ben Haddou. Dat is een ienieminie dorpje in de woestijn, in de buurt van Ourzarzate. We hebben daar overnacht in een kasbah (Defat Kasbah). Het is een kleinschalig complex met een práchtige tuin en een klein zwembadje. Klinkt als een overdreven luxe (is het ook wel, in de woestijn, vrij bizar ook), maar toch wel heeeeel lekker om ff te plonzen bij 50 graden hitte! Er is bijna elke avond muziek, omdat de medewerkers van het hotel en mensen uit omringende dorpen, bij elkaar komen om muziek te maken. Wij werden door hen ook meteen meegenomen naar een traditionele bruiloft en de volgende dag heeft een van de medewerkers ons meegenomen op een wandeling door de woestijn. Hij heeft ons van alles laten zien en heeft ons meegenomen voor thee bij een Berber familie. Dit allemaal vrijwillig, al hebben we hem wel wat geld gegeven.

Vervolgens hebben we de laatste dagen in Marrakech doorgebracht. Práchtige stad, waar je echt heerlijk kunt winkelen en verdwalen in de souks. De verse sinaasappelsap die ze verkopen op Jemaa El Fna is zo lekker dat wij, ondanks dat we ervan aan de schijterij gingen, toch stug de hele vakantie hebben doorgedronken. :P

Ik vind het echt een prachtig land, met ontzettend lieve mensen. Vooral Defat Kasbah in Ait Ben Haddou is echt aan te raden. Ik heb al vrij veel van de wereld gezien, maar die plek hoort voor mij bij een van de mooiste plekjes ter wereld!

Houd wel rekening met flinke hitte. In de woestijn en Marrakech hebben wij 50 graden meegemaakt. Gelukkig is het wel een droge hitte, waardoor t een stuk beter te hebben is. Een kamer met airco is dan ook geen overbodige luxe. Wij wilden dit eigenlijk niet, maar omdat het de enige vrij kamer was, hebben we het toch maar genomen. Achteraf waren wij hier heeeeel blij mee midden op de dag! ;)

Overnachten kun je het beste in een riad. Daar heb je mooie, traditionele kamers voor een redelijke prijs. Hierin heb je wel ongelooflijk veel verschillende prijsklassen. Kijk eens op internet, er zijn er genoeg te vinden!

Als je iets wil weten verder, pb gerust! ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:16

Oh ja, de verse sinaasappelsap.. :+: Daar heb ik ook heel wat liters van weggetikt :))

Mooi verslag! Ik wil ook nog erg graag naar Essaouira :j