Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

De Hoge Atlas, bij Marrakesh, is schitterend, als je geen hoogtevrees hebt, en de woestijn is overal rond je te vinden. En de Marokkaanse koningssteden zijn adembenemend. Marrakesh vond ik zelf wat toeristisch, maar Rabat was geweldig. Had daar meer het gevoel van het 'autentieke' Marokko, omdat je als toerist nog iets bijzonders daar bent (of misschien lag het eraan dat we met een stuk of 30-40 jongeren waren
). Die schattige haventjes en stranden, de blauw met witte wijken en de architectuur maakt dat een van de mooiste steden waar ik geweest ben, dat had ik op voorhand zeker niet verwacht. Of je met twee, drie vrouwen door het land kunt trekken ligt een beetje aan je eigen instelling. Ik was soms met een groepje van een stuk of vier meiden in de medina, waarvan er drie zich daarbij niet prettig voelden. Heb er zelf geen enkel probleem mee, ik haal mijn schouders op als ik eens aangesproken wordt door een Marokkaan. Misschien hielp het dat ik Turkije gewend ben? Ik ben in ieder geval niet zo snel onder de indruk van een souk
Enige kennis van Frans (of Arabisch) is overigens wel een aanrader, kwam maar weinig mensen tegen die Engels spraken. Budget moet geen probleem zijn, denk ik. Treinvervoer is stukken goedkoper als in NL en goed te doen. Wij reisden toen van Rabat naar Marrakesh (een uur of 5 in de trein) voor maar 12 of 13 euro, en de jeugdherbergen kostten ook bijna niets. Eten is supergoedkoop, een week lang elke dag uit eten 's middags en 's avonds voor een eurootje of 100.
) 
Had altijd een petje op, grote zonnebril en rok/broek tot op de knie, en geen hele blote shirtjes.
Warm, maar niet té. 
Berdien schreef:Marrakesh toeristisch? Mwoah.. het is ook wat je er zelf van maakt. Je hebt er hele mooie dingen, en het grote plein Djem el Fna is zeker 's avonds écht niet alleen voor toeristen. Ook de bevolking zelf is daar te vinden.

) en in Marrakesh heel wat meer, maar geen drommen, zo erg was 't nou ook weer niet hoor
), maar had hier in Marokko nauwelijks last van. Je moet wel oplette waar je bent wat betreft kleding (dus in een woestijndorpje niet in een hemdje rondlopen, maar in een shirtje en lange of 3/4 broek), terwijl het in de grotere steden geen enkel probleem is een hemdje te dragen. Een handig idee is om altijd een grote sjaal mee te nemen, zodat je, mocht dat gewenst of prettig zijn, altijd een sjaal om je schouders kan hangen. 

Daar heb ik ook heel wat liters van weggetikt