Auschwitz polen *Culturele trip*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Auschwitz polen *Culturele trip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:40

Hallo,

Van de week overdonderde mijn vriend mij met het volgende.

* Hij is ENORM geïnteresseerd in het leven van vroeger, voornamelijk de oorlogen e.d. *
Nu is zijn grootste wens om ooit eens naar Auschwitz in Polen te gaan.
Dit wist ik wel, maar nooit geen aandacht aan geschonken, omdat hij het er zelf ook nooit over heeft.
Van de week kwam hij met het idee, om die kant eens uit te trekken, hotelletje te pakken en dan volgende dag daar Auschwitz te bezoeken.
Hij is er ineens weer helemaal vol van, en wil absoluut daarheen.

Nu schrok ik, want dat ligt niet even naast de deur.
Het is vanaf hier ongeveer 10 uur rijden, zo'n 1000 km heen EN 1000 km terug.
Ook heb ik een best twijfels (weet niet hoe dat komt, maar als ik polen hoor, denk ik altijd alleen maar negatief).

Heb hem gevraagd of ik er even over mocht nadenken.
Gisteravond kwam hij dan ineens met het gegeven dat hij anders wel met zijn vader zou gaan, want die had daar ook wel oren naar.
En het feit dat ik er niets mee heb bla bla bla, maar ondanks dat ben ik wel bereid evt. mee te gaan, en kan ik het ook wel interessant vinden.

Maar goed, nu mijn vraag, heeft hier iemand dit weleens gedaan en hoe is dit bevallen?

Groetjes, Susanne

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:42

Vorig jaar zomer ben ik naar Auswitz geweest. Niet met een groep, maar alleen met mijn ouders en broer en zus. Was een heftige ervaring.

Het is daar nog precies zo als vroeger, je ziet bakken met duizenden brillen, bossen haar compleet met elastiekjes en de vlechten er nog in, de schietmuur, de gaskamers.....Het heeft ontzettend veel indruk op mij gemaakt.

Zeker een aanrader, als je naar Auswitz bent geweest, dan weet je pas echt hoe het is gegaan in de oorlog. Als je de kans krijgt erheen te gaan zeker doen!

_CS_

Re: Auschwitz polen *Culturele trip*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:47

Zoals jij het omschrijft, jemig, daar zie ik dus wel een beetje tegenop.

Zijn jullie in 1x door gereden daarheen?
Hoe is het verder in polen? (krijg altijd rare doemscenario's van overvallen terwijl je in de auto zit etc, sorry)
Is er nog een bepaald jaargetijde dat je het best kunt gaan?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:48

Ja.. Wij hebben kennissen in Polen. Mijn vader is leraar en op die middelbare school organiseren ze uitwisselingen NL-PL en andersom en mijn vader ging vaak mee als begeleider. Zodoende komen we aan die kennissen daar.
We zijn 3x op vakantie geweest naar Polen en logeerden dan bij die kennissen of we gingen met hun op vakantie.
Zo zijn we dus ook een keer naar Auschwitz gegaan.. Het is vooral heel heftig wat je daar ziet en dat moet je kunnen plaatsen, mijn moeder is op den duur terug naar de auto gegaan omdat ze er niet goed tegen kon.
Het is zeer zeker wel interessant omdat er heel veel over geschreven is en je er dus een beter beeld bij krijgt.. Het is natuurlijk wel een vreemd toeristenuitstapje, maar het is ook een goot stuk geschiedenis wat nooit vergeten mag worden!

Verder is Polen werkelijk een prachtig land, althans dat vind ik.. Het is uiteraard niet zo'n welvarend land als Nederland maar ik vind het daar echt prachtig! De mensen zijn vriendelijk en gastvrij en het is er niet duur..

Ik hoop dat je er wat mee kan!
Ik zou wel mee gaan denk ik, in de eerste plaats voor je vriend uiteraard maar ook voor jezelf om een beeld te creeëren van deze geschiedenis!

Groetjes, Maartje

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:51

Wij hebben vriendin in polen en zijn vanaf de camping in Poznán naar Auswitz gegaan een dag. Wij rijden altijd in een klap door naar Poznán, ongeveer 9 uur rijden.

Polen is inmiddels lid van de Europese Unie, steeds meer snelwegen en verbeterde wegdekken. Het is lang niet meer het Polen wat het geweest is en ik kom er al 20 jaar. Steden zijn zeer uitgebreid met goede verbindingen en voorzieningen. Grote supermarkten en zelfs de Ikea.

Overvallen...ja kan je in elk land gebeuren. Bij de grens proberen ze nog wel is je raam te wassen van je auto, maar dat heb je in Frankrijk of Spanje ook. Is niks geks aan eigenlijk en niet typisch iets voor Polen.

En een jaargetijde om te gaan...sja...in de zomer kan het er erg heet zijn, maar ook lekker. Is heel afwisselend en afhankelijk van waar je zit in Polen eigenlijk.

Maar Auswitz is heftig....maar het is wel heel goed om erheen te gaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:53

Dankje voor je verhaal!

Ik heb hem gister ook gezegd dat ik heus wel mee was gegaan (toen ie kwam dat zijn vader anders wel meeging).
Dat ik dat voor hem zou doen, en stiekem vind ikzelf het ook iets wat je gewoon nooit mag vergeten en daardoor ook wel mega interessant vind om daarheen te gaan.

Hij kwam met iets in de trant van:
Ja, je houdt van me daarom zou je meegaan, maar dan moet ik zeker ook mee naar de ponymarkt, omdat ik van jou houdt.

Kon stiekem wel erom lachen om die opmerking, want weet dat hij dat anders bedoelde (hij zou het wel doen naar die ponymarkt).

Weet niet wat me nou tegenhoudt, de lange reis, datgene wat je daar aantreft, het land zelf.
Heb echt geen idee.
Misschien dat dat iets veranderd naar delen van ervaringen hier (en vriendlief zit toch niet op bokt, haha)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:57

Ik ben afgelopen januari naar Auschwitz geweest vanuit school.
Wij zijn in Krakow verbleven en dat is goed bevallen. Was een leuk hotel met vriendelijke mensen.
Het is wel een beetje grauw, maar echt niet vies ofzo. Krakow zelf was ook wel een mooie stad.
Auschwitz zelf was echt een ervaring, maar ik raad je aan om naar Aushwitz II - Birkenau te gaan. Daar staan sommige barakken nog in oude staat. Daar is niks aan gedaan en is nog precies zo als toen de joden daar verbleven. Verder is daar het beroemde perron en de beroemde gaskamers, die de duitsers hebben opgeblazen toen ze de oorlog aan het verliezen waren en daar weg moesten. Dat is echt heel heftig om te zien.

Auschwitz I is minder indrukwekkend vond ik. De barakken zijn namelijk vrijwel allemaal verbouwd tot museum. Maar desalniettemin ook indrukwekkend. Ze hebben daar o.a. de schoenen en bijv. haar van maar een klein gedeelte van de gevangen in één ruimte gelegd en daar schrik je wel van. Maar ook nog de eerste gaskamer daar en idd de schietmuur en cellen, waar gevangen of werden doodgehongerd of waar ze ze in lieten stikken door het te vol te proppen met mensen.

Het is echt een indrukwekkende ervaring, wat je altijd bij zal blijven. Dus ik raad het je zeker aan maar dan wel allebei de kampen te bezoeken! En voor elk kamp dus ook één dag uit te trekken.

Verder is Krakow zelf dus wel mooi, daar hebben de duitsers zitten bouwen aan het grote paleis en een mooi kathedraal ligt bij dat paleis.
Ook de zoutmijnen die daar in de buurt zijn, zijn super mooi en eventueel kun je ook nog een dagje gaan skieen of snowboarden :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:59

Zo, jij komt met nog meer opties aan.

Zijn er 2 kampen? *schaamt zich werkelijk rot, dat ze dit niet wist*

Nou dan kan ik dit vanavond eens aan m'n vriend voorleggen, kijken of hij het weet van die 2 kampen.
Dan weet hij meteen dat ik wel interesse toon in het feit dat hij daarheen wil :D
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 01-12-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:00

Wij gingen wel vaak in 2 delen.. dan sliepen we in Duitsland in een motel ofzo..
Met school ben ik ook een x geweest, en dat was toen 16 uur in de bus, dat vond ik véééééél te lang!
Tjah, eigenlijk zou je niks moeten verwachten en gewoon gaan.. kun je jezelf er ook niet druk om maken van te voren ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:01

We hebben beide rijbewijs, dus kunnen elkaar afwisselen als we besluiten in 1x door te rijden.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:03

Tja 't was bij ons meer dat er 3 gillende kinderen op de achterbank zaten (ik was de laatste x 13..broer 14 en broertje 11..stel het je maar voor ;) )

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:08

CarolShadow schreef:
Zo, jij komt met nog meer opties aan.

Zijn er 2 kampen? *schaamt zich werkelijk rot, dat ze dit niet wist*

Jup :)
Auschwitz I is dus het eerste kamp. Daar zaten voornamelijk politieke gevangenen. Zoals schrijvers, kunstenaars, maar ook bijvoorbeeld zigeuners en homo's en eigenlijk geen joden.
Auschwitz II - Birkenau is eigenlijk het Auschwitz dat jij waarschijnlijk in je hoofd hebt. Daar zaten echt de joden in barakken, daar kwamen ze echt binnen door die poort om dan op het perron geselecteerd te worden. Het ene deel werd dan meteen de gaskamers in geleid en het andere deel mocht dan in de barakken om te gaan werken. Je ziet daar ook echt dat er gewoon smerig goed over na is gedacht.
In principe werd alles gescheiden. Je had het quarantaine kamp voor de nieuwe mannen. Dan een mannenkamp, een vrouwenkamp en een kinderkamp. Maar je had ook een gedeelte waar het gezin bij elkaar mocht blijven en zelfs brieven naar familie mocht schrijven, waarin ze moesten zetten dat ze het niet zo slecht hadden. Die joden hadden het ook minder slecht dan de rest. (maar uiteraard nog steeds niet goed) Er was dus erg veel propaganda.
Je ziet daar ook echt tekeningen in die barakken die gemaakt zijn door kinderen die daar zijn verbleven etc.

Ik zou als ik jou was een beetje in het voorjaar gaan. Ik ben dus in januari gegaan en mijn voeten vroren er bijna af. Maar wij stonden ook echt in de sneeuw en Birkenau is in feite een grote, open vlakte, dus dat was echt koud. Maar Polen zelf is een leuk land hoor. Ik heb me nooit onveilig gevoeld ofzo. Het is wel echt iets wat ik aanraad!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:08

Ik ben ook paar jaar geleden geweest met school, verbleven in Krakow. Eerst zijn we naar een Jodenbegraafplaats geweest, ook best raar want in de oorlog hadden de Duitsers alle graven van de Joden vernield en gebruikt om wegen van te maken. Bij die begraafplaats hebben ze alle stenen weer in elkaar gezet en aan een grote muur gehangen. Daarna zijn we ook naar Birkenau geweest. Onwijs groot terrein met nog idd de barakken en de deportatiespoorlijn. Daarna zijn we naar Auschwitz gegaan, vond sommige delen niet heel indrukwekkend, wel interessant. In de gaskamer kreeg ik het wel een beetje benauwd en ook de executiemuur was apart om te zien. Maar de rest vond ik teveel 'museumachtig' en het was dan ook heel druk op dat moment (mede omdat Willem-Alexander en Maxima die dag erwaren om het Hollandse deel te openen)

Toch was echt wel een hele ervaring en ben ik blij dat ik erheen ben geweest. Heel interessant en iets wat je zeker moet hebben gezien. :j
Laatst bijgewerkt door SpikkelFire op 01-12-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:09

Wij zijn er ook geweest,
in een keer door gereden en een hotel gepakt in krakau.

Ook ben ik in Auschwitz, het is een heftige ervaring en zeker de moeite als je daar bent een gids te nemen. Die vertelt namelijk wat het is... anders loop je daar nogal doeloos rond. Het is ook idd echt nog "hoe het ooit was" wel raad ik je af om in de zomer vakantie te gaan. Toen was het daar zooo druk dat je soms dingen minder goed kon zien. En de ervaring minder "echt" is.

Polen zelf is een leuk land. De mensen zijn vriendelijk en spreken goed engels. mij is het dus erg goed bevallen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:21

Ik ben ook altijd wel benieuwd geweest hoe het er nou echt uitziet, zeker na verhalen van mijn ex die daar met zijn opleiding was geweest.

Nu ik bovenstaande verhalen lees en van de week zwartboek heb gezien, staan m'n haartjes gewoon overeind. Getsie! Lijkt me wel echt heel indrukwekkend en wil zeker nog wel een keertje erheen. Alleen trekt Polen mij nou weer totaal niet als vakantieland, maar dat komt denk ik vooral doordat mijn gemeente zo ongeveer overspoeld is door Poolse mensen en dat me niet echt goed is bevallen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:24

Yv_ schreef:
Ik ben ook altijd wel benieuwd geweest hoe het er nou echt uitziet, zeker na verhalen van mijn ex die daar met zijn opleiding was geweest.

Nu ik bovenstaande verhalen lees en van de week zwartboek heb gezien, staan m'n haartjes gewoon overeind. Getsie! Lijkt me wel echt heel indrukwekkend en wil zeker nog wel een keertje erheen. Alleen trekt Polen mij nou weer totaal niet als vakantieland, maar dat komt denk ik vooral doordat mijn gemeente zo ongeveer overspoeld is door Poolse mensen en dat me niet echt goed is bevallen.

De Polen in Polen zijn echt heel anders dan de Polen hier in Nederland. Het zijn vriendelijke mensen en ik vond gewoon een gezellige en prettige sfeer in de stad hangen. Het was er wel minder modern dan in Nederland, maar het is er echt niet zo grimmig en grauw als veel mensen denken. Het is echt wel een mooi land met mensen die ongeveer gelijk zijn aan mij en jou. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:28

Dat geloof ik graag, dat zeggen ze ook over turken ;). Maar daar wil ik ook nog steeds niet naartoe. Niet omdat ik de mensen neit mag bij voorbaat, maar gewoon omdat het land me totaal niet trekt. Dat heb ik ook bij Polen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:30

Yv_ schreef:
Dat geloof ik graag, dat zeggen ze ook over turken ;). Maar daar wil ik ook nog steeds niet naartoe. Niet omdat ik de mensen neit mag bij voorbaat, maar gewoon omdat het land me totaal niet trekt. Dat heb ik ook bij Polen.

Nee goed, dat kun je hebben en daar heb je ook al het recht toe. Ik heb ook landen die mij niet aanstaan.
Auschwitz on the other hand is wel echt een ervaring voor het leven en was zeker heel indrukwekkend.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:33

Mijn dochter is een paar weken geleden naar Auschwitz geweest, ze heeft met haar (HBO) klasgenoten 5 dagen doorgebracht in Krakow en hebben een dagtrip naar Auschwitz gemaakt.
Mijn dochter vond Krakow een erg leuke stad met shops, disco's en de hele rambam, het is een van de weinige steden diehelemaal gespaard zijn in de tweede wereldoorlog, alles is er dus mooi oud.
Auschwitz was erg indrukwekkend, ik zelf heb vroeger ook een trip gemaakt met school naar een concentratiekamp en ik heb het idee dat het voor iedereen 'goed' is om zoiets een te zien en ervaren.

Overigens heeft mijn dochter gevlogen vanuit Eindhoven, kostte echt niet veel!
Laatst bijgewerkt door desillies op 01-12-09 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:34

Ik wil hier ooit ook een keer naartoe.
Ik ben in Duitsland naar een kamp geweest, ook erg heftig.. foto's, cellen, kamers.. echt vanalles
maar ik wil toch eigelijk dit eens meemaken.

Ik blijf dit topic even volgen :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:35

Inderdaad :). Zo hoorde ik dat pas van een meisje en Egypte, terwijl ik daar echt een van mijn leukste vakanties ever heb gehad! Smaken verschillen nou eenmaal.
Toch haalt dat niet weg dat ik graag een keer naar Auschwitz zou gaan, alleen dan denk ik een weekend ofzo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:03

Ik houdt sowieso niet zo van andere landen haha.

Maar lees hier goede verhalen, en zie er al iets meer in als toen ik het topic opende.
Mijn vader raadde het ook af om in de winter te gaan, i.v.m. sneeuw, vreselijke kou etc.
En je moet je auto dan ook helemaal erop voorbereiden (winterband, sneeuwkettingen weet ik het wat) en je moet het dan ook nog maar kunnen rijden, zo.
Denk dat we het dan gewoon in het voorjaar moeten doen, in het weekend een keer.

Zie er sowieso niets in om er een vakantie bij aan te plakken, dus paar dagen is voor ons zat.
1 dag voor het ene kamp, andere dag voor de andere en nog wat tijd om daar rond te lopen, en te bekijken.
Dus zullen we aan 3 dagen denk ik wel meer dan genoeg hebben.

*Als het me daar te beroerd wordt kan ik altijd nog weglopen denk ik dan maar*

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:12

Eventjes al je vooroordelen van je afzetten en gewoon doen.

Ik ben deze zomer met mijn zus twee weken in Polen geweest. Krakow, zoutmijnen, Auswitzch/birkenau en zo verder de bergen in getrokken.
1. Krakow is echt een prachtige stad, volledig behouden uit de oorlog gekomen, met een hele levendige geschiedenis. Je hebt er de jodenbuurt (Kazimier), de ghetto van tijdens de oorlog, het oude centrum,... Eén van de mooiere steden waar ik al geweest ben.
2. De kampen zijn heel indrukwekkend, heel zwaar, heel pakkend, maar zoals er in het begin van het kamp staat: "The one who does not remember history is bound to live through it again". Ik vond het alles behalve op een 'toeristisch' iets lijken, wij waren er in september, in Birkenau stonden ik en mijn zus tegen het einde van de rondleiding uiteindelijk nog met twee over het uitgestrekte terrein te kijken. Heel indrukwekkend.
3. Polen zijn super vriendelijke mensen, gewoon een vooroordeel van je.
4. Al eens overwogen om gewoon te vliegen? Wizzair vliegt ook vanuit Nederland. Is een uurtje vliegen, en dan een uurtje taxi naar krakow (=7€). Wij hebben toen 45€/pp voor vlucht heen en terug betaald, kon zelfs goedkoper als we met enkel handbagage zouden reizen (zou 25€/pp geweest zijn).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:20

En de achterliggende gedachte van "Arbeit macht frei"op de poort van het kamp....ken je die?

De B staat op de kop, expres, omdat je in Auswitsz door hard werken niet vrij kwam.....

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:22

Ben er zelf ook geweest, vond het eigenlijk wel de moeite om te doen. Was wel heel erg onder de indruk, kan je niet met een groep gaan?