Engeland/Schotland voor een week

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Engeland/Schotland voor een week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 23:03

Zoals het er nu naar uitziet ga ik in mei met mijn ouders en mijn vriend een weekje vakantie plannen in het Verenigd Koninkrijk :):) Nu ging onze eerste voorkeur uit naar Schotland, maar aangezien in in Engeland nog nooit verder ben geweest dan Canterbury en Londen, weet ik dat Engeland zelf ook nog genoeg moois te bieden heeft :+:

Het plan is om een losse bootovertocht met de auto te boeken, dat wordt dus IJmuiden-Newcastle of Rotterdam-Hull. Deze laatste heeft de voorkeur omdat we een klein halfuur bij de opstapplaats van P&O vandaan wonen, maar voor een reis naar Schotland is IJmuiden als opstapplaats uiteraard geen probleem.
Ter plaatse willen we een cottage huren en daar een volle week verblijven, maar eventueel lijkt een switch naar een ander gebied en dus huisje mij ook wel wat :j

Wat we dus vooral willen gaan doen is heel veel van de omgeving bekijken, te denken valt aan ruïnes, kasteeltjes, abdijen en vooral de prachtige natuur. In Engeland zelf trekt het Lake District mij enorm, eventueel gecombineerd met de Yorkshire Dales waar we toch langskomen vanaf Hull richting het Lake District :j Eventueel willen we op de 1e dag (als we van de boot afkomen) of op de laatste dag (dag van de terugtocht met de boot) een grote stad aandoen en dan denken we aan Manchester of Liverpool :j

Wat betreft Schotland: daar ben ik even minder bekend met mooie gebieden, tenminste, de afstand vanaf IJmuiden. Voor mijn gevoel liggen de mooiste gebieden van Schotland meer in het noorden, toch wel een pittig stukje rijden vanaf Newcastle. Eventueel overwegen we het Nortumberland National Park in Noord-Engeland tegen de grens van Schotland, maar dat is mij dan weer veel minder bekend dan dus het Lake District. We willen allemaal erg graag naar Schotland, maar vinden het zonde om 2 volle dagen te moeten reizen en dus zoveel moois in slechts 5 dagen te moeten proppen; liever gaan we dan een andere keer 2 weken :j

Ik ben dus benieuwd naar bokkers die bekend zijn in Engeland/Schotland en tips kunnen geven wat betreft:
- Grote steden: Manchester of Liverpool, Newcastle, Edinburgh of Glasgow mochten we Schotland aandoen.
- Natuurgebieden en echte must-sees
- Eventueel cottages of leuke adresjes voor B&B of andere verblijfplaatsen.

Iris82

Re: Engeland/Schotland voor een week

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:29

Kijk eens op http://www.farmhousebedandbreakfast.co.uk/ voor een cottage. Echt helemaal geweldig.

Verder kun je makkelijk in 1 dag van Hull of Newcastle naar Schotland hoor. :) Ik zou Edinburgh zeker een bezoekje brengen, Glasgow zou ik overslaan.

Als ik de kaart kan vinden kan ik evt meer suggesties doorgeven maar ben nu aan het werk. :o

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:39

M.bt. Schotland hier een topic met tips: [BI] Tips Schotland?

Engeland ben ik ook nooit verder gekomen dan London, maar Schotland :+:

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:08

Ik zelf vind het zuiden van Engeland erg mooi, heb daar 2 jaar gewoond. Vooral het New Forest gebied, en mei worden daar de veulens geboren. In Dorset en Devon vind ik de natuur het mooist.

Ben ook wel in het Lake District geweest, dat is ook erg mooi alleen het weer is daar een stuk minder.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:10

Wij gaan in mei en hopen dan op redelijk weer Dapnik, maar het is natuurlijk altijd maar afwachten! :)) Dorset en Devon heb ik even gegoogled en wow, dat ziet er ook prachtig uit :+: Maar dat is wel echt zuidelijk en wij willen toch proberen er met maximaal 3-4 uur rijden vanaf Hull/Newcastle te zijn, juist omdat we maar een weekje gaan :j Maar als we ooit eens gaan rondtrekken dan denk ik dat we dat gebied niet mogen missen!

Bedankt voor de link Iris, ik heb nu een geweldig leuke B&B gevonden tussen het Lake District en Yorkshire Dales waar ze ook een stacaravan verhuren! :j Schotland is trouwens inderdaad wel in 1 dag aan te rijden, maar aanzienlijk verder dan Hull - Lake District ben ik bang, en we vinden het zonde om 2 dagen in de auto te zitten en dus echt maar 5 dagen voor Schotland zelf te hebben. Dan gaan we liever een andere keer 2 weken, dan vliegen we en huren we een auto :j

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:18

In zou in de buurt van Edinburgh gaan zitten als je naar Schotland wil! Edinburgh is fantastisch mooi en binnen een half uur zit je aan de voet van de highlands!
Je kan vanaf daar ook naar Stirling, daar worden de ponden geslagen en is bij een mooi natuur gebied.
Binnen een uur zit je bij het grootste meer van Schotland: loch lomond. Daar ben ik dit weekend geweest, erg mooi!

Als je naar Engeland gaat, zijn de midlands leuk. Je kan vanaf daar binnen een paar uur reizen over al komen! Zowel Cambridge als Londen.

Veel plezier trouwens en vergeet niet te high tea'en en een english breakfast te nemen!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:16

Ik ga volgend jaar weer twee weken naar Schotland!
Schotland is echt aan te raden! Werkelijk prachtig! :+: :+:
Vorig jaar ben ik er ook geweest en sinds dien gewoon compleet obsessief van Schotland :D

Als je leuke hostels zoekt: www.syha.org.uk

Daar ga ik volgend jaar ook weer mee!
Kortom, hup naar schotland! Is zeer aan te raden!

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:20

Leuk, Schotland :j
Ik ga in mei op werkweek naar Schotland :) Wij nemen iig de boot naar New Castle en vanuit daar naar Eddingbourgh, maar verder staat er nog weinig vast.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:38

Wat misschien ook nog een optie is, is een goedkope vlucht boeken en daar ter plekke een auto huren. Dan zit je vaak toch al wat meer in de buurt van waar je wilt zitten; zo zijn wij vorig jaar naar Yorkshire geweest en gevlogen naar Leeds Bradford. Dan is het vaak nog maar 1 á 1,5 uur rijden voor je op je bestemming bent, ideaal! Wel minder ideaal is het links schakelen in de auto, maar dat went snel genoeg als je een beetje zelfvertrouwen hebt met rijden.

Ik ben ook een keer vanaf Newcastle naar Schotland gereden. Het is best te doen, maar zelf zou ik voor een week niet daar nog 3 á 4 uur willen rijden als je ook al zo lang op de boot zit. Ik zou dan eerder Yorkshire doen, ik vind het gewoon zo zonde van je tijd om veel verder te rijden als je dichtbij ook allerlei moois hebt. De Dales zijn prachtig, evenals de North York Moors (wel crap weer, maar dat hoort erbij ;)), en qua stad kun je dan naar York. Niet zo groot als Edinburgh natuurlijk, maar echt wel een hele leuke stad waar een hoop leuks te zien en doen is.

Wat ook erg mooi schijnt te zijn is het Peak District, dat is vanaf Hull nog geen 2 uur rijden. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar heb het al meerdere keren aangeraden gekregen door mensen uit Engeland.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:44

Het zuiden van Schotland is ook erg mooi. Dan heb ik het over het gebied ten zuiden van Edinburgh. Heel groen en heuvelachtig. Ik heb er inmiddels twee keer een endurancewedstrijd gereden en ik heb genoten. Je kunt er ook fantastisch wandelen. :j

En Edinburgh zelf natuurlijk. Voor de Highlands moet je idd een stukje voorbij Edinburgh. Ik ben zelf ooit tot aan Blair Castle geweest, daar is het ook schitterend. Nog noordelijker ligt het nog op mij te wachten, dus daar kan ik je niets over vertellen. ;)

Omgeving Stirling is ook heel prima te doen trouwens. Aan de andere kant moet je ook weer niet te veel willen in een week tijd, dan ben je bijna alleen maar aan het rondrijden. Zeker in gebieden met weinig snel- en autowegen schiet het allemaal niet zo hard op als op onze wegen.

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:21

Ik ben zelf in juni met school naar Engeland geweest.
In de buurt van Brighton en London.
Ik vond Engeland echt prachtig, een hele mooie omgeving!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:29

Leuk topic dit! :))
Ik heb ook nog heeeel veel plannen om naar Engeland (& Schotland O:) ) te gaan!
In mei 2010 ga ik naar London, en de omliggende steden een bezoekje brengen. Maar ik ben van plan datzelfde jaar op vakantie te gaan naar andere plaatsen in Engeland, of Schotland. M'n vriend en ik willen samen een beetje rondtrekken :+: maar hebben nog niks besloten over waar we precies heen willen, dus dit topic volg ik ook ff! :D

En in mijn laatste studiejaar (ik studeer voor docent Engels) ben ik van plan een jaar als Au pair naar Engeland te vertrekken.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:55

Dit is trouwens onze route voor Schotland 2010:

[BI] Bokt goes Schotland again

Wie weet wordt je wel enthousiast over een van onze plaatsen die we aandoen :D

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:14

Heb je voorkeur voor een bepaald deel van Engeland? Ik ben zelf in Londen, ten noorden van Londen en zuidwest Engeland geweest (Bath, Longleat Safari Park, Stonehenge). De natuur in Z/W Engeland vind ik werkelijk waar prachtig! Als je interesse hebt, laat me weten dan vertel ik je graag meer!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:14

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:32

Nimue schreef:
Wat ook erg mooi schijnt te zijn is het Peak District, dat is vanaf Hull nog geen 2 uur rijden. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar heb het al meerdere keren aangeraden gekregen door mensen uit Engeland.

Ik woon hier sinds kort vlakbij, en ben er laatst voor het eerst doorheen gereden. Echt heel mooi, het is net een hele hoge hoogvlakte, heel heuvelachtig natuurlijk.
Maar dat zou ik alleen doen als je relatief zuidelijk van Schotland blijft (niet veel zuidelijker dan de lijn Hull-Manchester).
Als je een grote stad wil doen zou ik Manchester overslaan, je kan hier prima een dag rondlopen maar ik hoor veel meer enthousiaste verhalen over de wat grotere Schotse steden.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet heel veel van Engeland gezien heb (en niks van Schotland) maar wat me wel steeds opvalt is dat het landschap heel erg mooi is. Vanuit bijna alle grotere steden zit je heel snel in een wat landelijker gebied, en het verandert ook heel snel als je er doorheen rijdt; ene moment lijkt het op Noord-Frankrijk, andere moment Zuid-Duitsland, dan weer die typisch Engelse kronkelweggetjes met heggetjes erlangs :)