Het plan is om een losse bootovertocht met de auto te boeken, dat wordt dus IJmuiden-Newcastle of Rotterdam-Hull. Deze laatste heeft de voorkeur omdat we een klein halfuur bij de opstapplaats van P&O vandaan wonen, maar voor een reis naar Schotland is IJmuiden als opstapplaats uiteraard geen probleem.
Ter plaatse willen we een cottage huren en daar een volle week verblijven, maar eventueel lijkt een switch naar een ander gebied en dus huisje mij ook wel wat

Wat we dus vooral willen gaan doen is heel veel van de omgeving bekijken, te denken valt aan ruïnes, kasteeltjes, abdijen en vooral de prachtige natuur. In Engeland zelf trekt het Lake District mij enorm, eventueel gecombineerd met de Yorkshire Dales waar we toch langskomen vanaf Hull richting het Lake District

Wat betreft Schotland: daar ben ik even minder bekend met mooie gebieden, tenminste, de afstand vanaf IJmuiden. Voor mijn gevoel liggen de mooiste gebieden van Schotland meer in het noorden, toch wel een pittig stukje rijden vanaf Newcastle. Eventueel overwegen we het Nortumberland National Park in Noord-Engeland tegen de grens van Schotland, maar dat is mij dan weer veel minder bekend dan dus het Lake District. We willen allemaal erg graag naar Schotland, maar vinden het zonde om 2 volle dagen te moeten reizen en dus zoveel moois in slechts 5 dagen te moeten proppen; liever gaan we dan een andere keer 2 weken

Ik ben dus benieuwd naar bokkers die bekend zijn in Engeland/Schotland en tips kunnen geven wat betreft:
- Grote steden: Manchester of Liverpool, Newcastle, Edinburgh of Glasgow mochten we Schotland aandoen.
- Natuurgebieden en echte must-sees
- Eventueel cottages of leuke adresjes voor B&B of andere verblijfplaatsen.