Finland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:20

Het duurt nog even, maar begin januari tot en met eind mei zit ik in Finland (Jyväskylä) voor mijn studie. Aangezien ik er een flinke periode zit wil ik natuurlijk ook wel graag dingen zien / doen. Nu heb ik wel al bedacht om onder andere naar Helsinki, de poolcircel (Lapland), stukje Zweden, Stukje Noorwegen en stukje Rusland te gaan. (tja nu je er toch eenmaal bent...) Alleen wat moet je in Finland (en omstreken) nou echt hebben gezien en gedaan?

BartVB
Eigenaar

Re: Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:57

Sauna!! :D

Finland is gewoon het sauna land. Je doet jezelf te kort als je je niet helemaal onderdompelt in de sauna cultuur. Paar jaar geleden in Finland op vakantie geweest (vrienden opgezocht en naar een bruiloft geweest) is goed bevallen! Natuur is wat minder ruig dan Noorwegen en ivm tijd/vervoerbeperkingen hebben we ook wat minder parken kunnen bezoeken dan we zouden willen maar prima tijd gehad daar! Wat steden betreft hebben wij Helsinki, Tampere en Turku bekeken. Was aardig maar ik ben niet zo'n steden mens eigenlijk :) Hebben een tijdje in Nuuksio (nationaal park in de buurt van Helsinki) doorgebracht en dat is super bevallen. Is relatief 'druk' (want dicht bij Helsinki) maar was super! Hadden ons eigen mini eilandje, vuurplaats, hout, mini strandje, bosbessen, wat wil je nog meer :+ Was heerlijk!

Maar goed, wat je 'moet' doen is (behalve de sauna's :D) nogal afhankelijk van wat je leuk vindt?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:14

Helsinki is inderdaad erg leuk, sauna's, Poolcirkel en Lapland is ook erg mooi. Wij hebben hier ook rivierraften gedaan, was erg gaaf!! Verder kun je bij soort boerderijen kijken waar ze sledehonden houden en je kunt lekker rendieren en elanden spotten!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:19

Sauna gaat zeker lukken (gezien er in het studentenhuis een sauna zit waar je gebruik van mag maken ;) ). De steden en Lapland (hey Santa!) bezoeken is ook zeker de bedoeling.

Wardie, in welke periode ben je geweest?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:20

De dierentuin in Helsinki is leuk. :j Je kan vanaf de haven met een bootje naar het eiland waar de dierentuin op is. Erg grappig! Natuurlijk is er ook wel een brug ergens aan de andere kant, maar met de boot is leuker. ;)

Verder ga ik helemaal met Bart mee wat betreft de sauna. :j

Steden die niet de moeite waard zijn: Vaasa (saaaaai, omgeving is wel erg mooi), Tornio (op de grens met Zweden).

Tampere vond ik wel erg leuk. :j En Helsinki natuurlijk. Mijn vriendje woonde in Rovaniemi, daar woont de kerstman. Ubertoeristisch, maar als je in de buurt bent moet je voor de grap wel even gaan kijken.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:21

In de zomerperiode, maar wil zeker nog een keer in de winter, lijkt me helemaal super!!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:28

In de winter natuurlijk ook een houtgestookte sauna regelen naast een meertje :) Sauna in het studentencomplex is waarschijnlijk een simpel elektrisch dingetje. Ook lekker hoor, maar toch anders :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:35

Houtgestookte sauna's zijn inderdaad het fijnst. :j Volgens mijn vriendje moet je dan ook in de sneeuw rollen als je uit de sauna komt in de winter, naakt natuurlijk, en dan weer de sauna in. :j Of in een wak in het meer springen, maar da's alleen voor de echte bikkels. :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:23

Tervetuloa Suomeen sitten ;)

Je hebt zo te zien een bak geld bij. Ik heb 11 JAAR in Finland gewoond en ben nog nooit de poolcirkel over geweest. Staat nog wel ergens op het plan, maar het feit is dat je nou eenmaal sneller op Schiphol staat dan op de noordkaap, ook als je in Helsinki woont. Vanuit Jyväskylä zal je waarschijnlijk de VR naar het noorden moeten nemen, omdat de vlieglijnen wat matig zijn.

In die tijd van het jaar zou ik vooral aan veel langlaufen denken. Voor Helsinki heb ik redelijk veel tips (ik heb nog een appartement in Kerava).

Qua Rusland zou ik St. Petersburg doen. Vanuit Finland zijn er goeie touringcar arrangementen. Anders sluit van te voren even een levensverzekering af op naam van je beste vriend(in). En probeer St. Petersburg bij voorkeur in mei, dan is het er niet meer zo koud.

zweden vind ik wat minder spannend persoonlijk, over Noorwegen heb ik geen mening omdat ik alleen maar in Noorwegen ben geweest. Waar ga je op stage in Jyväskylä? Ik ben er wel eens geweest om een samenwerking met de plaatselijke Teknillinen Korkeakoulu (TH) te doen. Als je nog tips nodig hebt voor Fins voor beginners, ik heb wel het een en ander.

Hauskaa Työmatka!