wat te doen in Italië... (Bolsena-Siena-Toscane)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

wat te doen in Italië... (Bolsena-Siena-Toscane)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:33

Hey,
ik vertrek vrijdag met de auto naar Italië en ben op zoek naar leuke excursies/uitstappen/sportmogelijkheden/bezienswaardigheden...
We zitten in het dorpje proceno, wat bijvoorbeeld 60 km van Siena ligt, en 20 km ten noorden van het meer van Bolsano...
Het ligt op de grens van de provincies Lazio/Umbrië en Toscane...

We hebben een auto, dus geen probleem als het niet direct in de buurt is...
zijn er echt dingen die je moét gezien hebben in die provincies?
Zijn er soms beeldige strandjes die niet overvol zitten?

én natuurlijk komt dé vraag... wie heeft er al paardgereden? én waar juist? }>

àlle info is welkom!

Lizz

Re: wat te doen in Italië... (Bolsena-Siena-Toscane)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:40

Ooh dit doet me denken aan mijn jeugd. Wij zijn toen naar Bolsena geweest, heerlijke vakantie gehad daar.

Orvieto is een mooi stadje en je kan ook makkelijk een dagje naar Rome.
Je kan ook naar Elba, mooi eiland. Is wel een flinke rit en je moet de boot op. Maar ik vond het erg mooi.
Civitacecchia is volgens mij ook mooi, niet geweest. Ligt aan de kust, dus kan je gelijk naar het strand :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:42

en Elba, heeft dat mooie strandjes? :o
daar we een uur van de kust zitten zou ik toch wel graag eens een daguitstapje naar de kust maken,
dus als het de moeite is, is zo'n eiland wel de moeite waard!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:16

Elba is inderdaad heeel erg mooi, je hebt gewoon zandstranden maar ook wat met rotsen (bij van die inhammetjes in de weg) daar is het rustig (geen toeristen/strandtentjes) en het is echt van dat hele heldere water..
Je kan misschien ook naar Firenze/Florence maar dat ligt wel weer een stukje boven Siena.
En Lucca, nog wat noordelijker (boven Pisa) is ook een erg schattig stadje :)
Pisa zelf is niet bijzonder spectaculair, je hebt die toren en naja dat was het ongeveer :P

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:25

Pisa vond ik ook niet veel bijzonder.
Siena moet je echt gezien hebben (mooie schoenenwinkel hebben ze daar, zit aan het grote plein) en Florence is zeker mooi :)

Op Elba heb je hele rustige strandjes.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:27

Ik vind Spoleto (Umbrie) een aanrader, niet zo gigantisch toeristisch en echt een geweldige natuur :)
Ook het verhaal van het centrum is mooi, maar daar zul je eigenlijk een lokaal persoon voor moeten zien te vinden want gidsen heb je er niet voor zo ver ik weet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:31

Siena, Lucca, Florance.
Dat zijn aanraders.
En de kleine wegen doorcrossen met de auto, heuvel op heuvel af dal in dal uit, je komt vanzelf zoveel mooís tegen!!

Pisa is niet echt wauw. Eigenlijk echt niet wauw. Maar voor twee uurtjes kan je je best vermaken. De toren is wel geinig (daar is alles mee gezegt, de straten zijn er ook viezig.. Pisa is geen rijke stad), en scheef haha ik had er bijna knikkende knien van, maar daar moet je wel 2 weken van te voren voor reserveren.

Bij het terugdenken aan toscane... hmm ik krijg bijna heimwee gevoelens. Heerlijk de Italiaanse sfeer. Heerlijk weer, mooie omgeving. 1 heel klein minpuntje van toscane, het is toch redelijk dor. In tegenstelling tot het groene noorden zoals het Gardameer. Maar dat is de toscaanse sfeer, het is nu eenmaal wat droger, echt super.

Helaas heb ik er niet paardgereden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:42

De steden vond ik prachtig, maar ik werd in de steden echt gek van de toeristen (allemaal Nederlanders!). We hebben na Sienna zelfs besloten om niet naar Florence te gaan, dat doen we nog maar eens in het laagseizoen. :D Indien je ook nog wat anders dan steden wil doen, zijn deze twee ook erg leuk:

Ik heb heerlijk gebaad bij de zwaveltermen van Saturnia. :j Het was wel druk, maar niet zo druk dat het echt storend was. Bovendien ziet het er schitterend uit, de termen bestaan uit heel veel natuurlijk gevormde "kuipjes" die trapgewijs onder elkaar liggen. Echt een aanrader, zeker als het een dagje wat bewolkter weer is (het water is warm, want geothermisch verhit). :j Toegang is gratis overigens.

Ook vond ik de Etruskische rotsnecropolen bij Sovana heel indrukwekkend. Ze liggen op een berg, prachtig begroeid en er hangt een hele serene sfeer, en toen wij er waren (hoogseizoen) was het er verbazingwekkend genoeg ook heel rustig, nauwelijks andere toeristen. Ook staat overal mooi aangegeven wat je ziet, dat vond ik ook wel leuk.

Ik heb ook paardgereden, bij "Vecchio Texas", dat ligt bij Figline Valdarno. Niet heel bijzonder, dus of je speciaal daarheen moet weet ik niet, maar ik heb fijn gereden op een leuk paard en de dieren stonden er allemaal heel goed bij. :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:52

Door Firenze rijden we in het heengaan, daar gaan we dus een stop houden,
en in het terugkomen gaan we even stoppen in Pisa, gewoon voor de toren :+

Oh, elanor, grappig, ik vond bij de thermen van Saturnia altijd dat het bij een hotel en wellnessgedoe lag, dus dacht dat het betalend was, leuk om te weten!

En het stadje Sovana zal ik ook op mijn lijstje bijschrijven...

de manege die je beschrijft bevindt zich op 140 km, dat heb ik er net wel niet voor over, zeker als het niet bijzonder is, dan huppel ik beter thuis voor mijn vertrek nog eens rond op mijn eigen paardje ;)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:56

Nijn schreef:
Ik vind Spoleto (Umbrie) een aanrader, niet zo gigantisch toeristisch en echt een geweldige natuur :)
Ook het verhaal van het centrum is mooi, maar daar zul je eigenlijk een lokaal persoon voor moeten zien te vinden want gidsen heb je er niet voor zo ver ik weet.

Wat moet ik verwachten van spoleto?
is het historisch? of gewoon mooi?
Kun je je er even vermaken, of heb je het al gauw gezien?
ik zal het in ieder geval op mijn (steeds langer wordende) lijstje schrijven :D

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:03

Arezzo is een heel leuk stadje.

Een echte aanrader is om ergens een wijnproeverij met een aansluitend buffet te doen, die heb je daar in de omgeving heel veel.

Vrouwen vinden de grote outlet shoppingcentres waarschijnlijk leuk. Alle grote merken voor kleine prijsjes... Die zijn daar in de omgeving ook redelijk veel.

En Florance...met de auto de stad in is geen aanrader, de stad zelf wel. Het uitzichtpunt aan de rand van de stad in een must, zeker als je van fotografie houdt.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:08

Sander, heb je soms een idee waar juist die shoppingcenters zijn? :D
Ik ben inderdaad een liefhebber van fotografie, maar vraag me af hoe ik het ga redden zonder auto in de stad, of is alles redelijk goed te voet te doen?
ik ga google'n op arezzo...

thx allemaal trouwens ;)

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:43

Wij zijn afgelopen juni in 1 geweest vlakbij Reggello. Ik weet het adres niet meer, maar er staan er meerdere langs de weg aangegeven. Bij informatie punten in de buurt weten ze het zeker te vertellen, want dat zijn trekpleisters voor toeristen en de italianen gaan er zelf ook heen. Wel druk dus, maar zeker de moeite waard.

De meeste van die plaatsjes zijn wel in zijn geheel te belopen. Al is dat uitzicht punt in Florence wel een eindje lopen. (wel de moeite)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:36

En, hoe is het geweest?

Persoonlijk vond ik Sienna en Florence het minste. Veel teveel mensen.
De Duiveslbrug vond ik prachtig. San Galgano ook heel fotogeniek. Massa Marittima ook heel mooi.
Het mooiste is de Maremma (vooral als je niet zo van de steden houdt).
En Lucca vond ik ook gezellig.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 11:07

Uiteindelijk zaten we nog vrij ver van alles af, op de kaart leek het dichtbij, de kronkelweggetjes zorgden echter voor lange ritten!

Spoleto zoals hier gezegd werd vond ik een heel mooi stadje,
Pisa hebben we in het terugkeren snel gedaan, inderdaad de toren, that's it...
de etruscische rotsnecropolen bij sorano heb ik ook gedaan, was wel leuk om te zien...
de grote steden waren echt wel ver rijden en hebben we dus niet gedaan, dat wordt een citytrip ;)

voor de rest ben ik ook nog naar de watervallen van terni geweest, naar viterbo, pitigliano, bagnoregio en het bolsenameer :)

helaas viel het weer mij wat tegen, het was amper 30 graden... ik had op iets meer gehoopt :o

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:05

En heb je het verhaal ook nog meegekregen achter de stad? En dan met name de poorten? Van Spoleto bedoel ik :j

30C is niet echt warm te noemen nee, maar in het begin van September gaat daar de temperatuur redelijk snel omlaag :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 10:18

nee, de stad leek wel verlaten, er was echt bijna niemand, volgens mij was er ergens in de buurt iets te doen ofzo...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:24

Ik vond Assissi erg leuk. Wel toeristisch....maar ik vond dat ik daar toch geweest moest zijn.
En Vaticaanstad en het Vaticaanmuseum vond ik ook erg indrukwekkend.