Kenia => Wat MOET je zien [Budget!]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Kenia => Wat MOET je zien [Budget!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:21

Hoi bokkers!

Over 5 weken is het zo ver, dan vertrek ik voor 6 maanden naar Nairobi, Kenia om vrijwilligerswerk te gaan doen. Nu gaan we (reismaatje in ik) natuurlijk ook rondreizen, wat MOET je doen in Kenia wat niet duur is. (uitgezonderd van Safari dan ;))

Meer over mijn reis: http://JoyceinKenia.waarbenjij.nu

Groetjes Joyce

Renee

Re: Kenia => Wat MOET je zien [Budget!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:25

Gaaf zeg! Ik kan je alleen niet helpen aan leuke/goedkope dingen :n

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:23

Paar tips die zo ff snel te binnen schieten: Naivasha Lake > Enoooorm mooie vogels daar!!! Nakuru Lake > vogels, neushoorns... National park > vanalles wat.
Bedenk ik nog wat dan roep ik wel!
Ik zat 9 maanden in Kenya, dan wel niet in Nairobi, maar wie weet heb ik nog wel wat leuke 'tips'.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:31

oja, in Nairobi is meen ik ook een giraffen center en hele mooie musea (national museum), en de kicc toren! Zeker de moeite van het bekijken waard!
Er zit ook iets van 'animal trust' vereniging. olifantenopvang meen ik ook. Bomas is ook leuk, een soort Kenia in miniatuur, beetje madurodam maar dan anders.
Veel met dieren, maar dat hoort erbij in Kenya :)
Kijk verder wel enorm (!) uit voor zakkenrollers, de slechte wegen (groooooooote gaten!), en goed uitkijken WAAR je in Nairobi terecht komt, er zitten echt 'gemene' plekjes bij zeg maar, verdwaal aub niet! Oja en je mag NIET roken in Nairobi meen ik.
Ik kijk nog ff verder of ik nog wat voor je weet, maar momenteel schiet me ff niets meer te binnen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:04

Niet roken? hihi Ik rook niet, maar waarom is dat?

Ik verblijf op het terrein van BoscoBoys Nairobi, de ene buren is een olifanten weeshuis, en de andere een giraffen weeshuis, hoe poepig is dat!
Ja zakkenrollers had ik inderdaad ook gehoord, en Nairobi is niet overal even veilig maar hoe wat waarom worden we nog over voorgelicht als we daar zijn.

Ik ga je tips zeker onthouden, dankwel!!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:04

Wat heb jij gedaan in Kenia?

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:31

Heyyy,

Ff wat later antwoordje, ik was bezig met wat anders dan bokt :Y) :D .
Mijn verblijf was puur 'vakantie' zeg maar.
Beetje uit de hand gelopen '2 weken safari'.
hahaha, kan er wel een boek over schrijven... droooooooooooooooooooom, KENYA is volledig TOP, maar zoals ik al zei: ik zat erg weinig in Nairobi. Toch weet ik er momenteel mss wel meer over dan jij, maar dat zal gauw veranderen he :)
Ik zat dus verder weg in de bush bush zeg maar, bij een stam.

Kenianen zijn ERG gehecht aan wat van HUN is, dus hun dieren vooral.
Eer de dieren en ze vinden jou leuk, simpel maar waar.

In Nairobi heerst veel armoede en daardoor ook vijandigheid.
Iedereen uit Europa die naar daar komt (of Amerika of welk ander land ook dan Afrika en vooral als je dus ''bleekscheet' bent), is RIJK volgens hun.
Ze proberen je op allerlei manieren voor de gek te houden, te beroven, mee te lokken of wat dan ook.
En 'gezellige Nederlanders' als we zijn, trappen we daar dus ook vaak in. DOE DAT DUS VOORAL NIET!
Ga met niemand mee, zeker niet als je alleen bent en/of die persoon niet kent, hoe (schijnbaar) aardig ook.

Ze deinzen nergens voor terug.

Maar jij bent vast wel een slimme meid en ik vind het knap van je dat je juist naar Nairobi gaat.
Al moeten de mensen daar nog wel overtuigd worden dat ze echt geholpen worden, want zelf zien ze dat vaak toch anders.
In Kaapstad heb je zoiets bijvoorbeeld ook wel, maar die plaatselijke bevolking is veeeeeeeeeeel gemoedelijker.

Ik heb de indruk dat ALLE Kenianen in Nairobi echt wel arm zijn, uitzonderingen daar gelaten.
Vergelijk ze maar met kannibalen, maar dan in de stad :+ .
Sorry kan het ff niet anders omschrijven.
Ze gaan je heus niet op eten hoor, maar pas voor alle andere dingen toch maar op.

Maar nogmaals: KNAP van je!
En zo moesten er meer mensen zijn, want de hulpverlening in Nairobi laat erg te wensen over.
Naar dieren toe gaat het nog wel, maar de mensen moeten ook geholpen worden, zodat ze voor zichzelf kunnen zorgen en niet meer zo afhankelijk zijn van de rijken.

Nairobi is een erg VIEZE stad vind ik, bah!
Dus je zet ze maar eens flink aan het poetsen ofzo he :Y) .
Ik opperde er ooit het idee om olifanten rondjes te laten lopen met mensen op hun rug, okee, beetje zielige oplossing, maar best okidoki, gezien de middelen daar (olifanten, olifanten en olifanten }:0 ) en een giraffe daar glijd je zo vanaf he :+ .

Enfin, de problematiek daar, zoals wij het noemen, zien ze zelf toch niet altijd zo.
Kanianen zijn koppig. Maar eenmaal vriendjes, dan HEB je dr ook wat aan.
Ik was na dag 2 mijn kleding, fototoestel, etc (sigaretten!) kwijt...... geruild voor vanalles van hun.
Zij blij, ik iets minder, maar dat went best snel hoor ;) .

Maar nogmaals, ik zat niet waar jij naartoe gaat, dus 1 tip: ruil niets en geef niets af.

Waarom er niet gerookt mg worden?
Hm, da's best een goeie....
Misschien denken ze dat dat ongezond is voor de dieren.
Hoor ik je nu lachen?
Nee serieus, Kenianen zijn DOL op hun dieren (met nadruk op HUN dieren), dus het zou zomaar kunnen.

Wouw, ben trots op je, ook al ken ik je niet!
Enne, doen ze lastig: gewoon keihard tegen roepen en weg gaan.
Niet rennen ofzo, niet paniekerig doen, maar net doen alsof je daar al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren rondloopt, dat schijnt wel te helpen.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:43

Ps, waar laat je dat pRACHTIGE paard van je als je weg bent?
ff gespiekt in je profiel :+ .

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:45

Weet niet meer hoeveel het kostte, maar probeer echt echt naar Lamu te gaan! Dat is een zeer bijzonder eilandje voor de Keniaanse en Somalische kust. Ik vond Kenia heel mooi maar cultuur/sfeer heel wat minder (ben wat dat betreft meer een Azieganger), maar op Lamu; geweldig!!! Ondanks de gesluierde vrouwen en de moslimcultuur is het een zeer relaxed eiland (hebben vroeger veel hippies gezeten) waar alleen ezels (heul veul!) als vervoer worden toegestaan, dus geen auto's. Super mooie zee, vriendelijke mensen, een echt paradijsje!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:04

@ laigo

Dat is een flink uitgelopen vakantie, haha.
Ik sta gelukkig 'onder de hoedde' van Kenianen. We werken met max. 4 vrijwilligers op het project, ik vertrek met nog 1 meisje. Verder werken we samen met Kenianen die maar al te zuinig op ons zijn.
Ik ben vrij makkelijk en maak me niet zo heel snel druk, Dus dat zal wel passen denk ik.

Ik als blonde zal daar best opvallen, ben benieuwd hoe dat gaat. Ben wel vaker in Noord-Afrika geweest en daar voel je je net een beroemdheid, dus ben benieuwd, haha.

Ik ben niet op het project om even te gaan vertellen hoe het moet. Ik wil samen met de bevolking werken aan bewustheid tegenover straatkinderen en helpen een toekomst op te bouwen voor een aantal van die kinderen.
Tja, dat Nairobi vies is dat wist ik wel, denk maar aan een stad waar omheen al een miljoen mensen in een slopperwijk wonen, en dat het er in veel delen van de stad niet veel beter is.

Ik kan me niet voorstellen dat er in heel Nairobi nergens gerookt mag worden... echt NERGENS? hihi

Ik zou eerst naar Kaapstad gaan 6 maanden, maar toch voor Nairobi gekozen, wat dat betreft een stuk vooruit gegaan, naar de ena gevaarlijkste stad ipv de gevaarlijkste van Afrika :+

Mijn paard is nu gedekt, en gaat lekker 6 maanden op rust. Heb het gelukkig op een akkoordje kunnen gooien met de stalhouder zodat ik geen stalling hoef te betalen :)

@ yildiz

Lamu had ik inderdaad ook van gehoord, ga ik zeker even over informeren als ik in Nairobi zit!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:50

Jeetje wat gaaf dat je dit gaat doen zeg, geweldig!
Waar ga je verblijven in Nairobi? heb je een hotel, of blijf je bij een van die mensen thuis?

Ik ben er lang geleden (te lang helaas inmiddels) 3 weken geweest om een school te bouwen voor de plaatselijke bevolking, ik heb echt een geweldige tijd gehad daar.
Die mensen waren zo vreselijk vriendelijk en dankbaar dat wij er waren.

In Nairobi ben ik toen ook enkele dagen geweest, veel armoede gezien, drommen kinderen die maar om je heen blijven hangen om te bedelen, heel sneu. Maar je "proeft" wel meteen hoe zo'n land is.

Uiteraard zijn we ook nog op safari geweest. Ook erg gaaf, maar ook als je niet in een safaripark bent, zie je de giraffen langs de weg lopen.

Heel veel plezier en geniet ervan, Kenia is geweldig.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:02

6 maanden in een hotel is (helaas hihi) niet te betalen. Ik verblijf op het project zelf in een apart huisje.

Nairobi is volgens mij inderdaad erg dubbel, van mooie universiteiten tot de slums.

Bedankt! Ik ga er ook zeker van genieten!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:52

Geen tips, wil alleen zeggen dat ik het super gaaf vind dat je dit doet :D Wil zelf ook ooit nog eens vrijwilligerswerk doen in het buitenland (liefst Afrika), lijkt mij zo'n mooie ervaring. Via welke organisatie ga je? Heel veel plezier, geniet ervan! Zou je aanraden om naast je online weblog ook nog een geschreven dagboekje voor jezelf bij te houden. Je vergeet dingen zo snel die te mooi zijn om te vergeten :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:08

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:03

Ben bijna 3 maanden in totaal in kenia-tanzania-zanzibar geweest, erg mooie landen!
De parken - Mount kenia, lake victoria, masai mara NP, samburu NP, amboseli NP ect allemaal onwijs gaaf....
Maar weet niet of je ooit de film Out of Africa hebt gezien, want in Nairobi kan je naar het huis van Karen Bliksen. Is niet erg groot en niet onwijs bijzonder. Restaurantje wat er in de buurt is (weet de naam niet meer, maar zullen wel in het KB museum weten) is wel gezellig en lekker. Weet niet of ze er altijd een bandje hebben, maar toen ik er was speelde ze de mooiste jazz, blues ect.
Verder is het niet verstandig om van de 'grote straten' af te gaan. Je bent inmiddels wit en je hebt geld, dus zorg altijd dat je in een groepje bent, ga nooit alleen op pad!
Ik ben niet erg lang in nairobi gebleven omdat dit sterk werd afgeraad, maar have fun!