werken met paarden in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

werken met paarden in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:39

Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die in het buitenland met paarden hebben gewerkt? Zoja welk land, hoe kwam je aan het adres, hoe beviel het? :D

TiaraBungy

Re: werken met paarden in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:40

Dit hou ik ook even bij! :) Handig dat je er een topic over gemaakt hebt. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:37

Er zal hier toch wel iemand zijn O:)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:40

Een vriendin van me heeft stage gelopen op een paardenstoeterij in Duitsland. Je zou haar voor meer informatie kunnen pb-en, is biologiejuf @ bokt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:12

Ik heb gewerkt op een soort manege die paardenritten voor toeristen organiseren. Een 1 of 2 uurs buitenrit die eindigde met zwemmen in de zee. Op Sint Maarten 8-)
Voordeel: werken op een tropisch eiland, salaris ontvangen, als je mazzel hebt veel fooi, lekker met paarden bezig zijn
Nadeel: zwaar werk lichamelijk en vanwege de hitte, salaris is weinig, geen fooi als er weinig toeristen komen, lange dagen

Maar ik heb er een erg leuke tijd gehad :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:09

Ik heb vorig jaar overwogen om te reageren op vacatures van Dude Ranch Jobs. Dan ga je werken op een ranch in de VS, voor de paarden zorgen en ritten begeleiden e.d.

Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik nog eens góed moest nadenken over bepaalde dingen die ze van je eisen, de werkgever lijkt zich nogal erg te willen inmengen in bepaalde persoonlijke keuzes van je. Je moet bijv. western-kleding aan, en dat snap ik wel, maar op veel ranches heb je ook in je vrije tijd nogal strenge gedragsregels (bepaalde kleding aan, geen alcohol en niet roken, je autoradio niet aan als je je ramen open hebt) en hoewel ik dat deels wel begrijp, weet ik niet of ik me daar wel prettig bij zou voelen.

Verder lees ik hier even mee, want ik zoek nog steeds iets leuks voor de zomer van volgend jaar.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:11

Hee, wat een handig topic!

Ik ga dit zeker volgen. :j

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:12

Ik heb vorig jaar zomer gewerkt bij een manege in Italie, was 1 groot drama :n
Ik zou 2 maanden blijven, ben nog geen 3 weken gebleven.
Mijn tip: Ga niet naar een bedrijf wat net nieuw is en waar je nog geen ervaringen van anderen over kunt lezen.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:38

Sinds anderhalve maand woon ik weer in Nederland, na bijna 2 jaar in Zwitserland te hebben gewerkt. Via yardandgroom.com was ik daar terecht gekomen (Hmmm, de Duitse zinsconstructie is er na anderhalve maand nog niet helemaal uit...). De bazin sprong internationaal, en samen hebben we een rijschool opgezet welke ik heb geleid. Niet altijd even makkelijk, paardenmensen zijn moeilijke mensen en het werk wordt al gauw een levensstijl. Maar wel een geweldige ervaring, waar ik zonder twijfel een hoop van heb geleerd!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:01

TessaB schreef:
Sinds anderhalve maand woon ik weer in Nederland, na bijna 2 jaar in Zwitserland te hebben gewerkt. Via yardandgroom.com was ik daar terecht gekomen (Hmmm, de Duitse zinsconstructie is er na anderhalve maand nog niet helemaal uit...). De bazin sprong internationaal, en samen hebben we een rijschool opgezet welke ik heb geleid. Niet altijd even makkelijk, paardenmensen zijn moeilijke mensen en het werk wordt al gauw een levensstijl. Maar wel een geweldige ervaring, waar ik zonder twijfel een hoop van heb geleerd!

via die website ben ik aan het kijken voor de VS :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:03

Jeetje! Ga ook snel even kijken voor in de toekomst! :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:19

Mijn Sint Maarten ervaring heb ik ook gevonden via yardandgroom.com :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:58

Ik ben vorige zomer naar Canada geweest om daar op een daar heel bekende ranch te werken met Fjorden. Ik zou 6 weken gaan maar zat met 2 weken weer thuis. Deze ranch ligt ergens in Nova Scotia, ik zet de naam hier niet neer maar je kunt me altijd even pb-en.

Mijn tip: leg altijd de afspraken vantevoren schriftelijk vast. Zo hebben beide partijen zich ergens aan te houden en bij onenigheid kun je de afspraken er ook bij pakken.

edit: typefoutje

O ja, ik kwam aan het adres via Marktplaats. Toen ik 16 was zag ik de advertentie staan, met de site erbij, en toen ik 18 was heb ik die site er nog eens bijgepakt en heb contact opgenomen met die mensen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:21

Sonja89 schreef:
Ik ben vorige zomer naar Canada geweest om daar op een daar heel bekende ranch te werken met Fjorden. Ik zou 6 weken gaan maar zat met 2 weken weer thuis. Deze ranch ligt ergens in Nova Scotia, ik zet de naam hier niet neer maar je kunt me altijd even pb-en.

Mijn tip: leg altijd de afspraken vantevoren schriftelijk vast. Zo hebben beide partijen zich ergens aan te houden en bij onenigheid kun je de afspraken er ook bij pakken.

edit: typefoutje

O ja, ik kwam aan het adres via Marktplaats. Toen ik 16 was zag ik de advertentie staan, met de site erbij, en toen ik 18 was heb ik die site er nog eens bijgepakt en heb contact opgenomen met die mensen.

oei, dat klinkt toch minder. Ik ben op zoek naar werk met paarden in de buurt (naja op 2 uur afstand ofzo) bij mijn familie vandaan in the us zodat als er wat gebeurd ik altijd nog op hun terug kan vallen en toch niet opeens naar huis hoef.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:02

Dat is heel verstandig, goed bedacht! Had ik ook moeten doen. Toen ik terug was, heb ik meisjes die nog moesten gaan verteld wat ik ervan vond, en zij hebben toen ook een back-up adres geregeld, ondanks dat ze me niet helemaal geloofden. Uiteindelijk hebben ze gebruik gemaakt van dat back-up adres en waren ze heeel blij dat ik ze vantevoren even getipt had.

Fijn ook dat je familie in de buurt hebt wonen, dan heb je echt een basis om op terug te kunnen vallen, ook al zit je in het buitenland.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:09

Ik ben een paar jaar geleden naar Spanje geweest. Ik zou daar 3 maanden gaan werken op een Ranch. Mijn taak was om de veulens (die nooit in handen waren geweest) de beginselen aan te leren.
Ben uiteindelijk na 4 dagen weer naar huis gegaan. dikke € 1000,- euro en een illusie armer.
Er waren geen duidelijk afspraken op papier. Ze lieten me daar compleet aan mijn lot over, kreeg alleen avond eten en ;s ochtends een sinaasappel. Ik sliep in een vieze kamer met grote scheuren in de muur.
Het was echt vreselijk. Ik had dit adres via marktplaats gevonden. Zoiets zou ik dus niet aanraden.
Ik zou idd zorgen dat je een back up hebt en misschien als je de mogelijkheid hebt eerst een keer met je ouders een weekendje heen ofzo.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:18

Ik heb ruime tijd in zuid Zweden gewoond en gewerkt. Mijn instructeur werkte destijds in Nederland als stalruiter bij v Grunsven, en ging terug naar Zweden om zijn eigen bedrijf te beginnen. Ik zou in eerste instantie voor 1 studiejaar gaan, het is wat langer geworden omdat ik het zo goed naar m'n zin had.

Ook al zat ik op een dag rijden van huis en kende ik de persoon waar ik naar toe ging erg goed, ik liep tegen precies dezelfde "alleen in het buitenland" dingen aan die ik kende uit verhalen van vrienden die bijv. een jaar in Amerika of Afrika gezeten hebben. Je moet gewoon wat harder je eigen bonen doppen en of je nou in Lund zit of in Wagadudu maakt voor de aard van de problemen wel wat uit, maar het principe blijft precies hetzelfde.

Ik zou vantevoren goed bedenken wat voor werk je precies wilt doen met paarden. Het begeleiden van buitenritten op een ranch is nogal ander werk dan de intensieve zorg voor een aantal topdressuurpaarden.
Buiten het via-via circuit zijn er een aantal websites, ik ken http://www.yardandgroom.com maar er zijn er ongetwijfeld meer.

In de VS gaat het lastiger denk ik, maar binnen Europa zou ik altijd een paar dagen gaan kijken en meewerken, zodat je een beter beeld hebt van de plek waar je naartoe gaat. Tenzij je een goede referentie hebt van iemand die je goed kent natuurlijk.

Een van de dingen waar ik erg tegenaan ben gelopen, maar dat had ook te maken met dat ik er wat langer heb gezeten, is dat ik bij thuiskomst ontzettende heimwee had. Er waren een aantal "vrienden" die zich daar totaal niet in konden verplaatsen, want je was toch blij dat je weer thuis was? Maar voor mij voelde "thuis" ergens anders, en het heeft een tijdje geduurd voor ik mijn draai in NL weer had gevonden. Dat is ook een ding wat ik op precies dezelfde manier terughoor van andere mensen met buitenland-ervaringen.

Het leuke aan een tijdje in het buitenland wonen is dat je ineens vanaf de andere kant naar Nederland kijkt. Ik raad het iedereen aan, vooral ook als je nog niet zo goed weet wat je wilt qua opleiding e.d. Zelfs als je niet voor een diploma oid werkt, doe je er gewoon ontzettend veel "levenservaring" (wat een zwaar woord) op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 03:55

Nou ik heb dat ook gedaan...ben er alleen blijven plakken en woon nu alweer zo'n 6 jaar in Californie.
Als je op zoek bent naar een super adres, PB me maar. Heb er zelf heel lang gewerkt en dat is goed bevallen. Zijn trouwens Nederlanders, dus ben je ook niet zo alleen in het buitenland, plus je word heel erg betrokken bij het hele familie gebeuren.

Het is alleen geen "vakantie", er word wel verwacht dat je hard werkt. Mijn ervaring is dat de mensen die zich dat vantevoren realiseren, het altijd veel meer naar hun zin hebben dan degenen die eigenlijk meer een soort vakantie met hier en daar wat werk in gedachten hadden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 04:12

Ik zit op dit moment op een stal in Amerika. Het bevalt me erg goed al ben ik ook wel weer blij dat ik straks naar huis kan.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:39

Op vakantie gaan en verliefd worden op een paardenman, zo is het bij mij gekomen.
Nu ben ik me aan het integreren in een volkomen andere cultuur.
En ja ik sta dus in de zomer in de loeihitte mest te scheppen en met emmers water te zeulen. Gelukkig begint de warmte nu -eind Augustus) af te nemen maar is Ramadan weer begonnen.

edit: oh ja ik zit in Zuid Tunesie aan het randje van de Sahara.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:47

Ik heb in Duitsland gewerkt bij een dressuurstal. Het heeft een half jaar geduurd, ik begon toch echt een beetje heimwee te krijgen al heb ik het wel goed naar mijn zin gehad en een hoop geleerd.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:32

Ik heb al een paar keer in het buitenland gezeten en met paarden gewerkt!!

Eerst in Frankrijk, stage op een westernstal. Dit was heel leuk, maar van korte duur; ik zou 5 weken blijven maar na 10 dagen werd ik eraf gebokt door een vd wedstrijdpaarden en brak mijn elleboog. Hoewel die mensen heel aardig waren enzo, kon ik daar niets meer doen en leek het iedereen beter als ik terug ging naar NL.
Adres gevonden in de Quarter, een westernmagazine en gewoon gebeld!

Toen 6 maanden op Aruba, ook stage. Hier werkte ik als tourguide op het strand en in de duinen. Supertijd gehad, maar hard werken!! 6 dagen in de week is daar normaal. Salaris was ook niet geweldig, maar ik kon ervan rondkomen, wat bij een stage eigenlijk alleen maar een bonus is, omdat ze je niet HOEVEN te betalen.
Adres gevonden door te googelen op "Paardrijden Antillen" en vervolgens alle ranches te mailen. Deze zag er het beste uit!

Tot slot een jaar Australie, hier heb ik in totaal ongeveer 10 mnd met paarden gewerkt:
* 3 maanden op een cattlestation in NT -> KEIhard werken, 7 dagen per week 12/13 uur per dag (letterlijk van zonsopgang tot zonsondergang), soms 10 uur per dag in het zadel als we aan het musteren waren, andere dagen de hele dag in de yards. En, omdat je in een 'stock-camp' in de bush zit, niet voor watjes :+ Als we op de homestead waren had ik een (gedeelde) kamer en sanitair deelden we met zn allen. Als we gingen kamperen hadden we "niks"'; een swag om in te slapen, een rivier om in te wassen en een kampvuur om op te koken. Eten en onderdak zat er wel bij in.
* 6 weken op een renstal in ACT -> Erg leuk om de rensport een keer van achter de schermen mee te maken enzo. Helaas was vantevoren niet duidelijk wat ik wel en niet ging doen, waardoor het snel saai werd. Toch op een goede manier daar weggegaan toen ik wat anders had. 6 dagen per week werken, mee-eten met de familie met avondeten, rest zelf regelen. Ik woonde in een caravan naast de stal en had sanitair in de stal.
* 6 maanden op een polostal in WA -> Pologroom; erg leuk werk, had 12 'eigen' paarden te verzorgen en te rijden. Ik deed eigenijk alles (voeren, mesten, water geven, poetsen, rijden tuig bijhouden), mijn baas speelde alleen 4x per week een (oefen) wedstrijd en dan ging ik mee om de paarden klaar te maken. Hier zaten we met meerdere grooms in een huis op de farm, altijd gezellig en op slechts een uurtje van de stad. 6 dagen per week werken, zelf boodschappen doen en koken enzo, je kreeg wel een kamer op de farm.
Alle 3 de adressen gevonden via VisitOz; een organisatie die bemiddelt in werk in de agrarische sector in Australie.

Edit: Oeps, is wel een heel lang verhaal geworden, sorry :oo

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:39

ik ga elk jaar een maand naar california. Er is in amerika altijd wel werk te vinden in de paarden (vooral in de friezenwereld). Ook als je daar zit en het bevalt niet, dan kun je redelijk gemakkelijk (op een show, keuring o.i.d.)een ander plekje krijgen. Je verdient niet veel (hangt van de stal en werkzaamheden af), maar het is wel superleuk!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:52

Een vriendin van mij en ik lijkt dit ook erg leuk! We zouden voor ongeveer twee weken in de zomervakantie willen werken. Het nadeel is dat wij dan nog 16 en 17 zijn, en dus nog geen autorijbewijs hebben. Ook lees ik veel dingen die vanaf 18 zijn! Iemand tips voor een adresje? Wij willen dit trouwens doen om ons engels wat op te krikken en tegelijkertijd met paarden te werken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:15

Als je maar 2 weken wilt gaan geef ik jullie heel eerlijk gezegd erg weinig kans, zeker omdat jullie met z'n 2en willen gaan.