met de auto naar Spanje.. tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

met de auto naar Spanje.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:55

wij willen volgend jaar met ons gezin (3 kinderen die dan 3, 5 en 7 zijn) naar Spanje rijden in de buurt van Benidorm. Het is bijna 2000 km.
Ik heb al op verschillende sites gekeken voor de tolwegen. De ene heeft het over 160 euro en een andere weer over 70 euro, alllebei enkele reis. Wie kan hier uit eigen ervaring meer over vertellen?

In Frankrijk ligt de Route de Soleil maar er is ook een mooiere route welke naar mijn weten over Parijs loopt. Weet iemand welke route dat is en hoe is die route bevallen (gemak en snelheid)?

in de buurt van Millau lijkt mij een geschikt moment om te overnachten vanwege de gereden afstand. Welke hotels zijn aan te bevelen (we zijn dus met z'n 5-en) en ook veilig voor de auto?

overige tips zijn ook welkom

Armaris

Re: met de auto naar Spanje.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:34

Ik ben verschillende keren met de auto naar Spanje gegaan.
De preciese prijs over de tolwegen herinner ik me niet.
Wel raad ik je de Route de Soleil aan, fijn berijdbaar(zeker 's nachts) aangezien het in Parijs erg gevaarlijk kan zijn.
Wel is het even opletten in de tunnels van Lyon maar dat moet wel lukken :)

Ivm overnachting, wij hebben gewoon aan tankstations geslapen in de auto. Is dat geen optie?
Ik raad je wel aan om 's nachts te rijden, zeker met kids die zich snel vervelen in de auto :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:18

dank voor je reactie. slapen in de auto gaat hem niet worden denk ik met 3 kids achterin.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:24

Langs de weg of bij een tankstation in de auto slapen is niet echt een goed idee. Sterker nog, het is levensgevaarlijk! Je bent dan zo’n makkelijk doelwit voor mensen die het niet zo best met jou of je spullen voor hebben. Dat soort situaties wil je echt niet op vakantie. Zoek liever van te voren uit op welke camping of in welk hotel je een nachtje kunt verblijven. Dan kom je zelf ook beter tot rust. De volgende ochtend kun je na een goed ontbijt weer fris de weg op om het laatste stuk te rijden.

Ik weet niet wat de prijs voor de tolwegen precies is. De Route de Soleil is inderdaad een aanrader.

Veel succes met uitzoeken!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:27

Heb je een caravan bij ofzo ?
Echt niet aan te raden met kids van die leeftijd zo`n eind weg.
Vliegen kost tegenwoordig ook geen drol meer. Kijk wat je kwijt bent aan tol, benzine, overnachten en tijd.... Ik zou er nog ff over nadenken als ik jullie was.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:30

Sando, dat is echt niet waar hoor. Wij hebben dat ‘vroegah’ ook altijd gedaan en ik heb daar echt niets aan overgehouden hoor! :+
Sterker nog, het was een ontzettend leuk ‘avontuur’! Natuurlijk is het wel even doorbijten om 2 dagen in de auto te zitten, maar als je regelmatig stopt en genoeg te doen hebt (spelletjes, boekjes etc.) dan is het heel goed te doen. Met het hele gezin op vakantie met het vliegtuig is echt wel een stuk duurder…

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:32

Ik ben niet naar Spanje geweest met de auto maar naar Frankrijk. Tol is duurder dan ik had verwacht. Moest onverhoopt nog van de snelweg af om te pinnen, niet heel handig! Misschien kan je ergens op internet een lijst vinden met welke wegen hoeveel tol vragen?

Verder lijkt mij een check aan de auto (accu, banden, remmen, vloeistoffen, airco) geen overbodige luxe. Als ik jou was zou ik ook koelvloeistof / olie meenemen in de auto. Wegenwacht europa met vervangend vervoer afsluiten.

Slapen kan je meestal wel in dorpjes vlak bij de snelweg. Ik ga altijd op goed geluk de snelweg af op zoek naar een hotel, maar weet niet of dat handig is met jonge kinderen?!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:33

Ik wist niet dat het zo gevaarlijk was, bij ons was het nooit een probleem. Laat het idee dan maar varen ;)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:41

wij zijn met de auto naar zwitserland geweest, Op de terug reis ging onze auto's uitlaat kapot, We konden nog wel rijden maar met de uitlaat half op de grond. Dus zorg er goed voor dat je lid bent van een wegenwacht of iets ! Mijn moeer belde eerst de duitse ADAC, Maar die kwamen niet omdat we niet lid waren, Het een zondag was. Toen belde we de wegenwacht, Die kwamen niet omdat we geen lid waren en niet in NL waren. Konden we 250 km rijden met een kapotte uitlaat.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:28

wegenwacht ben ik al lid van dus dat zit wel ok. ga er vantevoren sowieso nog ff heen voor tips en kaarten. m'n navi blijft ook up to date.

sando: een sleurhut? dat nooit! vliegen is ook wel prijzig hoor met z'n 5-en. dit jaar waren we 1250 euro kwijt om in Alicante te geraken. Tel daarbij een huurauto van 250, al wordt dat elk jaar ook duurder heb ik gemerkt. Nou hadden we met vliegen nog mazzel dat we 2 dagen eerder in ons appartement terecht konden anders was de vlucht nog eens 500 euro duurder geweest. En als je nogeens pech hebt met de vlucht kan ie zomaar in prijs verdubbelen. Ik heb al in maart de vlucht vastgezet, 2 dagen voor vertrek nogmaals een proefboeking gedaan, was ie inmiddels in prijs verdubbeld. Verder heb je de sores met koffergewichten, wachten etc. We hebben een goeie auto onder onze kont (een beresterke toyota rav4) dus onze keus is weloverwogen.
Daarom zoek ik naar ervaringen van anderen.

mo: ik had al begrepen dat je met een creditcard heel rap door die tolpoorten heen kunt...?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:13

Creditcard of contant geld meenemen inderdaad. :j
Volgens mij hebben wij echt nooit lang hoeven wachten bij die tolpoorten...

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:15

creditcard voor de tolwegen is echt een aanrader. Je kan in NL even uitzoeken welke poortjes je dan moet hebben (blauwe kaarten poortjes). Mijn vaders cc werd steeds geweigerd, die van mijn ma deed het wel (zelfde bank), dus twee mee is ook fijn! ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:49

Ik had toen nog geen creditcard. Heb er nu wel een voor noodgevallen...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:31

ja die afkortingen weet ik inmiddels, in frankrijk is dat CB en in spanje heten ze iets van Via Automatica

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:29

Leuk met de auto op vakantie! Heb dat als kind ook gedaan naar Zuid-Frankrijk. Neem wel genoeg vertier mee, denk bijvoorbeeld aan een draagbare dvd speler, nintendo ds (tegenwoordig hebben veel kids die krengen), maar ook puzzelboekjes, leesboekjes, spelletjes voor in de auto. Mijn pa ging altijd 's avonds/ 's nachts rijden, zodat wij als kinderen het grootste gedeelte van de reis sliepen. Ook een aanrader.

Overnachten zou ik doen in een Formule 1 hotel, er zitten er in Frankrijk een hoop langs de snelweg. Je betaalt gemiddeld 30-40 euro per kamer, waar je met zijn drieën kan slapen (twee persoonsbed met daarboven een stapelbed). Er zit geen ontbijt bij, die moet je los kopen. Maar een bezoek aan de supermarkt kan een lekker en goedkoop ontbijt opleveren :) Let ook op of er een douche/toilet op je slaapkamer zit of op de gang. Mijn ervaring is dat op de slaapkamer fijner is, maar op de gang niet onoverkomelijk. Tot nu toe altijd schone wc's en douches aangetroffen.
Andere goedkope hotels zijn Etap en Ibis. Wel net een slagje duurder dan de Formule 1 hotels.

Benidorm is inderdaad zo'n 2000 kilometer. Naar mijn ervaring is 1000 kilometer op een dag rijden heel veel. Reken maar op minstens 12 uur rijden als je achter elkaar door kan rijden. Het gaat altijd langzamer dan verwacht. Kunnen jullie elkaar afwisselen achter het stuur? Dat is wel een fijne optie.

Tolkosten zijn ongeveer 120 euro enkele reis, volgens de tolkosten planner :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 23:37

kijk daar kan een mens nou eens wat mee. bedankt voor de info!! ja die ds kun je wel onder de categorie krengen plaatsen haha. en idd kunnen we afwisselen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:52

Mijn tips
Veel dingetjes ter vermaak vd kids menemen!
Een zuinige auto hebben :+
Genoeg eten en drinken voor onderweg mee nemen
En een aantal stops maken zodat de kids de benen een half uurtje kenne strekken :0

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:41

Hey Frankiej, zoals je weet zijn we ook naar Spanje geweest op vakantie dit jaar. We zijn met de auto gegaan. Dit was zo ongeveer bijna 1600 kilometer rijden. Op de heenweg hebben we er in twee dagen over gedaan. Helaas ook veel file gehad. We zijn over die nieuwe route gereden, parijs/Clermont Ferrand, daar overnacht, en toen verder naar het zuiden afgezakt.
Zoals ik al zei hadden we dus behoorlijk wat file, twee dagen, 5 uur file per dag. Gewoon pech... maar ook iets om rekening mee te houden. de file knooppunten zaten op de eerste dag bij Parijs, daar is het altijd gekkenwerk.. sorrie als ik het zeg, maar de fransen zijn met autorijden, bepaald niet vriendelijk.. motoren en scooters reden tussen de file door, met snelheden van rustig 100 km per uur.. al toeterend en knipperend.. ze drukken en duwen je rustig van de weg af. Dus hou daar rekening mee, dat je stressbestendig bent..
Daarna hadden we na parijs heel veel slecht weer, waardoor er regelmatig aquaplanning was, het franse wegdek is niet zo luxe als bij ons, en het water loopt niet goed weg, hierdoor heel veel water wat opspat, en veel aquaplanning dus.. (je mag dan ook niet voor niets 110km/uur rijden. Normaal 130.. ) En telkens tussen op de rem voor de file.

De tweede dag, voorbij Clermont Ferrand was een heel stuk wat we gewoon konden rijden, tot net voorbij die nieuwe brug, daar begon het drukker te worden..
Je zit dan tussen die bergen, en als je daardoorheen bent, kom je al in het middellandse zeeklimaat.. dat merk je aan de temperaturen die aardig begonnen te stijgen.. 30 graden hadden we, en waren blij met onze airco in de auto..

Toen begonnen de files.. want de pest is.. als je eenmaal die bergen uitbent, en in zuid-frankrijk richting de spaanse grens gaat, ga je van een driebaans snelweg, naar een eenbaans 80km weg... :( 8)7 en ja.. je raadt het al.. file.. heel veel file.. Toen we die voorbij waren en bij Besacan weer de snelweg opwaren, konden we een klein stuk doorrijden, tot Perpignan, en daar voor ons een onbekende reden weer file hadden.. (we hoorden later dat het wel 50km was geweest, zo lang hadden wij dat niet..) eenmaal bij de spaanse grens konden we vlot doorrijden..

Nu zijn we op vrijdag vertrokken om op zaterdag aan te komen.. dat heeft ons ook tegen gezeten. Volgend jaar gaan we weer naar dezelfde camping, alleen een dag eerder, we mogen wel niet eerder op de camping, maar dan liever iets eerder/later vertrekken, en met een hotelletje erbij dan weer zo op zaterdag in de file te staan..

Op de terugweg zijn we in een ruk terug gereden, via de route de Soleil, gewoon met z'n tweeen afgewisseld, de een reed en de ander sliep. Dit ging prima en zonder problemen, we reden tot ongeveer weerd/Nederland, daar woont een vriendin van mij, die we nog opzochten. We reden om 5.15 weg, en kwamen zo rond 20.00 aan, met tussendoor korte stops voor tanken, snel even wat snoep/eten/drinken halen.. We hadden mazzel en geen files..

Ik kan je wat tips geven..

Belangrijk, zorg voor voldoende drinken bij je, vul een koelbox goed op, zorg voor extra grote waterflessen. Mocht je in een (stilstaande) file terechtkomen, heb je genoeg te drinken.. Zeer belangrijk als de temperaturen oplopen tot 30/35 graden.
Geldt ook voor eten, eten is energie, zorg desnoods voor snoepgoed, is suiker..
Regelmatig stoppen, even benen strekken, kan zeker geen kwaad, je frist er in je hoofd ook van op. Als het kan, wissel elkaar af.. En dat de ander probeert te slapen..

Wij hebben niet meer zulke kleine kinderen, maar hadden twee dvd schermpjes Met koptelefoon, wel zo handig dat je niet afgeleid wordt door een film die bekeken wordt.
Handig: koop een stekker waar je en je Tom tom en je dvdspeler kunt aansluiten, dus zo'n stekker met twee gangen..

Inderdaad ook erg belangrijk, extra koelvloeistof, we zijn heel wat auto's tegen gekomen die aan de kook raakte..

Verder, mocht je moe worden, zet daar waar je kunt de auto aan de kant, pak een hotel, en rij een dag later verder. Het moet leuk blijven en ongelukken en stress zit je niet op te wachten.
Wij beschouwen altijd, we hebben vakantie zodra we in de auto stappen, er zijn heel veel goedkopere hotels die langs de kant van de snelwegen staan, je kunt van te voren al boeken, zodat je zeker bent van een overnachting.. zou heel vervelend zijn als je met jonge kinderen staat te kijken in het donker omdat het hotel al volgeboekt is..

Kijk ook eens op natuurvrienden huizen.. daar kun je voor relatief weinig geld, al heel leuk overnachten, je deelt een huiskamer, hebt gewoon eigen slaapkamers, en veel ouders met gezinnen bezoeken zulke huizen, er zijn een aantal in Frankrijk. Vaak erg gezellig.

hoop dat je hier wat aan hebt.

Edit: even nog over creditkaart, die deed het in het buitenland heel goed.. echter bij de tolwegen op een of andere manier niet.. zorg dus voor de zekerheid dat je ook over voldoende kleingeld beschikt.. voor het geval dat...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:36

dank voor je uitgebreide reactie. welke datum zijn jullie vertrokken dan? in het zwarte zaterdag weekend? ik zit al te denken om 2 overnachtingen aan de zuidfranse kust te doen om overdag daar ook nog te kunnen zwemmen enzo. woensdagavond rond 10 uur bijv. wegrijden zodat we de nacht rijden wat lekker opschiet. op zaterdag kunnen we namelijk in het app. terecht. electrische koelbox heb ik al gescoord vorige week bij de makro. hoor van meer mensen dat dat wel lekker is om bij je te hebben.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:46

Wij zijn twee dagen na jou vertrokken, ik geloof toch dat jij op woensdag wegging? Wij op vrijdag. We konden alleen op zaterdag terecht bij onze caravan. Nu besloten om gewoon ook iets eerder weg te gaan, maar dan overnachting in een klein hotelletje te pakken.. zodat we niet meer in zo'n druk weekend hoeven te rijden.
Ik denk dat het voor jullie niet onverstandig is om een twee dagen lekker uit te rusten voor je weer verder gaat, toch een hele trip naar het zuiden van Spanje.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:13

wij zijn op donderdagochtend om 7 uur opgestegen. wijs besluit van je. enne wij gaan niet naar zuid, maar midden spanje: costa blanca

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:23

Aha... maar toch met kleine kinderen een roteind rijden.. Onze jongens zijn al groter, en was ook even afwachten hoe dit ging.. Mijn oudste zoon had een vriendje meegenomen, twee van die grote knaapen, van 17 en de jongste van 11 (bijna 12) ertussen.. plus volgepakt.. hahaha.. maar dit ging hartstikke goed.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:00

frankiej schreef:
terecht. electrische koelbox heb ik al gescoord vorige week bij de makro. hoor van meer mensen dat dat wel lekker is om bij je te hebben.

Vergeet deze niet eruit te trekken als je langer als 4 uur gaan pauzeren/slapen...want je accu is geheid leeg (koel maken kost veel stroom)...ik spreek uit ervaring :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:06

Electrische koelbox is echt een uitkomst. Wij trekken altijd de stekker er uit als je stopt. Gewoon het deksel zoveel mogelijk dicht houden.
Voor het overnachten hebben we een omvormer gekocht. Gewoon meegenomen naar de kamer en dat ding daar aan de stroom gezet. Omvormers zijn niet zo duur, op internet kan je prima wat aanschaffen via bv Aktitent. Wehkamp heeft ze trouwens ook.

Verder rustig aan doen. 12 uur voor 1000 km is wel realistisch vind ik. Wij stoppen elke 2.5 uur even. De benen strekken, plassen, wat drinken en weer verder.

Met kids lijkt het me een hele ondernemening maar ook wel weer een avontuur. Geniet er van.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:30

de 12V aansluiting schakelt uit met het contact dus de accu is beveiligd. ik moet echter de tegenovergestelde omvormer hebben: de koeler is 220 dus ik moet zo'n ding in de auto gebruiken. de planning is nu om 2 nachten in of bij cap d'agde te overnachten om daar ook nog een dag te kunnen doorbrengen aan zee. dan kunnen we 2x deels snachts rijden en hebben we toch een volledige dag om uit te rusten en eten.