Backpacken Zuid- en Midden-Amerika, ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loesss

Backpacken Zuid- en Midden-Amerika, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:53

Na mijn afstuderen (over 2 jaar) wil ik graag met mijn vriend een aantal maanden gaan reizen door en Zuid- en Midden-Amerika. Het zal een low-budget reis worden met onze backpacks en slapen in hostels. Hoelang is nog niet precies bekend, ligt eraan of mijn vriend verlof kan krijgen of in-between-jobs zit.

Hoewel het nog ver weg is vroeg ik me toch af wie er ervaringen had en wat jullie kosten zijn geweest (mag uiteraard via PB) aangezien ik na deze zomervakantie al begin met sparen voor deze trip :)!

Wie heeft er ervaringen, tips en financiele plaatjes?

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 02:08

Je grootste kost zal waarschijnlijk je ticket en de echte toeristische uitstappen zijn.
Zelf heb ik een jaar in Bolivia gewoond en ook wat rondgereisd. Bolivia raad ik je dus zeker aan ;).
Erg mooi, van Andesgebergte tot jungle, met nog het grootste percentage "indiaanse" bevolking. Als je van de toeristische paden afgaat (en je Spaans kan, toch wel een belangrijke vereiste voor zo'n lange rondreist), ontdek je de prachtigste gebieden en maak je het meeste mee.
Het is ook een erg goedkoop land. Goedkope hotelletjes met gedeelde badkamer kosten een 2-3 euro per nacht, het hele land kan je door met een bus voor 15 euro, taxi's doorheen de hele stad voor 1-2 euro,...
Als je echt toeristische dingen wil zien, kost dit uiteraard wel wat. Salar de Uyuni (driedaagse tocht met de jeep) kostte geloof ik een 70 euro.
Macchu Picchu (Peru) is 40 dollar inkom + de vele vervoerskosten (reken uiteindelijk op een 200 dollar voor 4 dagen). De afdaling van "Ruta de la muerte" met de mountainbike kostte een 25 dollar. De beklimming van Huayna Potosi (6088 metere, 2 dagen) was een 80 euro.
De exacte prijzen weet ik niet, maar ze geven je een idee.
Denk er hierbij wel aan dat Bolivia het armste (en dus ook goedkoopste) land van Latijns-Amerika is.

Iedereen praatte me trouwens een onveiligheidsgevoel aan, dat met wat gezond verstand echt niet nodig was. Maar ik hoorde wel dat bv. Peru toch weer wat onveiliger is.
Als je specifieke vragen hebt, laat je maar iets weten.

Maar uiteindelijk, go with the flow, gebruik je gezond verstand en zie dat je wat Spaans kan!

Katja

Re: Backpacken Zuid- en Midden-Amerika, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 02:12

Beetje Spaans leren is in ieder geval nodig zeker als je buiten de gebaande paden wil gaan wat mooier en ook goedkoper is.
Ik heb zelf rondgetrokken in Ecuador wat een ontzettend mooi land is met heel veel verschil in natuur in een relatief klein gebied. Openbaar vervoer is redelijk goed en goedkoop.
Wij hebben toen een maand rondgereisd voor ongeveer 2500 gulden inclusief het ticket. Gezien de huidige dollarkoers denk ik dat je het nog wel wat goedkoper kunt doen op dit moment.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:57

Wat leuk om eindelijk reacties te krijgen! Die prijzen zijn prettig om te horen. Ik wil rond de 3 maanden gaan en dan zou het moeten lukken met ongeveer 7500 euro. Ik ga dus lekker sparen!

Ik ben zeker van plan om wat Spaans te leren. In ieder geval dat ik borden begrijp en een simpele conversatie kan voeren daar, zou dat voldoende zijn? Of is het nodig een gevorderde te zijn daarin?

Over de onveligheid maak ik me niet enorm veel zorgen, inderdaad gezond verstand gebruiken en daarnaast ben ik ook samen met mijn vriend, die al voor hete vuren gestaan heeft.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:48

Hoe beter je Spaans, hoe meer je van de toeristische paden afkan... Maar als je Frans kan, een basis Spaans hebt en veel probeert te communiceren gaat dat erg snel :).

Zelf heb ik mijn hele jaar in Bolivia een 1500 euro uitgegeven. Ik logeerde wel bij een gastgezin, maar ik heb toch heel wat weekenduitstapjes gedaan en ook twee maanden gereisd (incl. Macchu Picchu, Salar de Uyuni, Huayna Potosi, een keer raften, nieuwjaar in Chile,...).
Dus 7500 lijkt mij wel genoeg.

Ik zou je wel proberen te beperken tot enkele landen. Wil je veel landen doen in die drie maanden, ga je enkel de highlights gezien hebben. Erg leuk maar, naar mijn mening (en ervaring), beleef je de leukste dingen als je iets gaat bezoeken dat niet (of met twee regels) in de reisgids staat!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:52

Ik ben van plan 2 of 3 landen aan te doen. Een maand per land. Argentinie wordt het sowieso! Goed om te horen qua kosten! Spaans ga ik zeker een cursus doen en Frans beheersen zowel vriendje als ik de basis!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:43

7500 lijkt me een heel ruim budget voor 3 maanden.
En voor alle woorden die je niet kent is Point It geweldig.

Afbeelding