Berlijn - leuke tips gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Berlijn - leuke tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:07

De eerste en enige keer dat ik in Berlijn was is alweer bijna 20 jaar geleden, een jaar na de val van de Muur. Er is vast een hoop veranderd in de tussentijd. ;)

Volgens sommigen kun je er zeker drie weken rondlopen en dan heb je nog niet alles gezien :D maar ik heb maar vier dagen.

Wat moet ik nu echt niet overslaan? Waar moet ik naartoe om leuk te kunnen shoppen in tweedehands (boek)winkeltjes? Mooie parken, leuke wandelroutes, cultuur, historie, plekken om foto's te maken?

Ik wil iig één dag naar Potsdam, lekker oude gebouwen kijken en in paleistuinen ronddwalen. De rest ligt nog helemaal open en ik loop uiteraard nog even bij de boekhandel naar binnen voor een reisgidsje, maar ik hoor ook graag ervaringen van Bokkers.

Iriscope

Re: Berlijn - leuke tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:09

Misschien niet zoveel cultuur maar ik vind de dierentuin van Berlijn echt een aanrader. Wij hebben er een hele dag rondgelopen, en alleen al voor die dierentuin zou ik dat hele eind weer rijden. Ze hebben daar ook een pandabeer :+:
Veel plezier!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:53

Ben ook benieuwd , ik ga donderdag 4dagen..

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:07

Het museum bij Checkpoint Charlie, zéér indrukwekkend!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:14

Ik vind dat je het holocaustmonument ook niet over mag slaan. Ben er twee keer geweest. De eerste keer was het nog in aanbouw, de tweede keer was het af. Het ligt dichtbij een druk verkeersplein, maar zodra je in het midden van het monument staat, hoor je hier niets meer van. Hoe verder je het monument in 'loopt', hoe stiller het wordt. Erg indrukwekkend.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:28

Ik ben er vorig jaar geweest met school. Het is een ontzettend gave stad, ik ben echt verliefd geworden.
Vier dagen is alleen veel te weinig om alles te zien, dus je moet echt keuzes maken.

Wij hebben toen met onze eigen bussen een stadsrit gemaakt, maar we zagen ook overal andere bussen rijden.
Die bussen rijden door de hele stad en dat is erg leuk. Je ziet alle beroemde gebouwen en plaatsen. Je kunt in- en uitstappen wanneer je dat wilt, dus je kunt alles ook van dichtbij gaan bekijken. Bovendien hebben die bussen vaak een gids.
Onze reis was vooral bedoeld als cultureel en informatief. We hebben dus heel veel musea's gezien. O.a. het pergamon, het museum voor communicatie en het joods museum. Erg indrukwekkend allemaal en zeker de moeite van een bezoekje waard. Over winkeltjes en dat soort dingen kan ik verder niet zoveel zeggen, maar één ding kan ik je wel aanraden;
Ga 's avonds naar de Berliner Dom en klim helemaal naar het topje. Het is klein en je lijkt niet meer verder te kunnen, maar dat kan (en mag) wel. Je komt dan op een soort rond lopend balkon uit en van daaruit kijk je uit over heel Berlijn. En dat is zo mooi, dat kun je je niet voorstellen. Overal lichtjes en bij heldere lucht zie je ook de sterren. Ik vergeet het in ieder geval nooit meer!

Ik hoop dat je er iets aan hebt en alvast heel veel plezier! :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 19:45

Super, dank jullie wel! :)

- Dierentuin: ik ben nooit zo weg van dierentuinen (wildparken vind ik leuker) maar wie weet, het klinkt wel als een mooie. :)
- Museum bij Checkpoint Charlie: had mijn collega het gisteren ook over, die gaat op mijn lijstje, net als het communicatiemuseum en het DDR-museum. Als het erg mooi weer is houd ik het overigens bij één museum per dag. :P
- Holocaustmonument: staat genoteerd, klinkt idd als indrukwekkend. :)
- Bustour: is misschien ook leuk, ik ga eens kijken welke mogelijkheden er zijn.
- De Dom: zit er glas voor dat balkon of niet? Zo nee, dan ga ik er niet op :+ maar misschien dat ik de Fernsehturm wel doe, daar zit glas voor, dat vind ik niet erg. :D

Paula > ik hoor volgende week graag je ervaringen! 8-)

Inmiddels heb ik dit boekje besteld:

http://www.momedia.nl/100procent-reisgi ... rlijn.html

Ik vind ze vooral leuk omdat er wandelroutes in staan langs bezienswaardigheden, dat bevalt me altijd wel.

Ook nog even verdiepen in eventuele dagkaarten voor de metro, ook altijd handig.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:36

Wat je eigenlijk ook moet doen, is in de bios naar een nagesynchroniseerde film gaan. Heb me destijds kapot gelachen om de Duitse stem die uit Matt Damon en Heath Ledger kwam :D Maar goed, dat is niet perse iets voor Berlijn.

Wat ik zo mooi vind aan Berlijn is dat de geschiedenis nog zo tastbaar is. Nog steeds zie je een duidelijke scheiding tussen Oost- en West-Berlijn, al zijn ze de laatste jaren wel steeds meer bezig om die te verminderen. Waar ik ook in ben geweest destijds, was een bunker die men had gebouwd tijdens de Koude Oorlog. In het geval van een atoombom, konden daar een paar duizend mensen in 'leven'. Heel bizar om te aanschouwen hoe dat is opgezet en hoe onrealistisch ze de overlevingskansen hebben ingeschat. Ik kan alleen niet op de naam van die bunker komen.

Edit: Spotte ineens een spelfout :D
Laatst bijgewerkt door Esile op 17-07-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 23:48

Haha ja, ik wil daar eigenlijk Brüno gaan zien. Die is sowieso al as camp as a row of tents :D en vast nóg fouter met echte Duitse stemmen. :D

Wat je verder noemt is precies de reden waarom ik naar Berlijn wil. Die stad ademt een en al historie. Die bunker ga ik eens opzoeken, even snel zoeken met Google levert alleen bunkers van Hitler en Honecker op, maar ik weet volgens mij wel wat je bedoelt, weet ook alleen de naam niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:51

haha, ga naar lady gaga die heeft daar binne kort een concert _O- := :):)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 23:57

Dat is morgen, dan ben ik er nog niet. ;)

Dat weet ik toevallig omdat ik naar Amsterdam wilde, maar dat concert was al uitverkocht. ;)

Een concert in Berlijn lijkt me sowieso gaaf, maar in het weekend dat ik er ben lijken er alleen maar toneel- en comedyvoorstellingen te zijn en wat dancefeesten. Niet helemaal mijn stijl, maar wie weet.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:00

Duits toneel is anders ook een ware belevenis! Het publiek alleen al toen ik er was... Achter mij zat een vrouw en die zat zo hard te lachen! Elke keer weer van die uithalen en het klonk daarbij ook nog eens heel nep. Je begrijpt dat ik zelf op een gegeven moment ook niet meer op kon houden, zo belachelijk was het!

Als ik nog op de naam van de bunker kom, laat ik het je zeker even weten. Het enige wat ik me nog kan herinneren, is dat je een kaartje moest kopen bij een museum dat in een soort van winkelcentrum zat.

Oh, en als je nog wilt shoppen...moet je even bij het KaDeWe naar binnen. Het Kaufhaus des Westen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 00:08

Het KaDeWe was het eerste wat mijn collega noemde toen ik zei dat ik naar Berlijn ging. :D

Het enige wat me qua toneel nog een beetje aansprak (van wat ik kon vinden) was Caveman :D. Maar meestal liggen er wel van die 'What's on'-krantjes bij de VVV. Ik vind vast wel wat. :D

Ook goed voor m'n Duits trouwens om daar een paar dagen rond te lopen, ik ga al snel over op Engels met mijn Duitse vrienden en kennissen (die stuk voor stuk vloeiend Engels spreken) maar nu moet ik mezelf redden. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:20

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:22

Karin schreef:
Ik denk dat ik de bunker heb gevonden: http://berlijn.nl/berlijn/informatie/mu ... an_berlijn (is dat 'm?)

Ook vond ik een voormalige schuilkelder in een metrostation (Hermannstrasse), maar ik denk niet dat je die bedoelt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_He ... trostation

Boekje zat trouwens vanmorgen bij de post, ik ga me de komende weken eens voorbereiden. Krijg al helemaal zin in de wandelingen. :))

Dat is hem inderdaad, the Story of Berlin! Zit aan de Kurfurstendamm (en daar kan je ook weer shoppen ;))

Ik ben in december vier dagen in Berlijn geweest en ik vond het een erg indrukwekkende stad. Zoals Esile het mooi verwoordt, de geschiedenis is er nog zo tastbaar. Ik heb ook steeds een heel dubbel gevoel gehad. Aan de ene kant vond ik het een ontzettend mooie en leuke stad, maar aan de andere kant liep ik constant met een brok in m'n keel omdat je zo geconfronteerd wordt met wat voor een vreselijke dingen er daar gebeurd zijn.

Het museum bij Checkpoint Charlie is zeker de moeite waard! Ook Topografie des Terrors heeft veel indruk op me gemaakt. Dit is gevestigd in het oude gebouw van de Gestapo en er zijn foto's/informatie te zien over de nazi periode. Verder de Gedachtniss Kirche, en de Brandenburger Tor uiteraard!

Ik vond net een site met wandelingen, misschien heb je daar nog wat aan:
http://www.berlijninfo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=184

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:33

Ja, de Story of Berlin! Dat is 'm! :)) Verder wat Suor allemaal noemt, is ook zeker de moeite waard!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:40

Gevonden: http://www.story-of-berlin.de/

Die wandelingen zijn ook zo'n beetje de wandelingen die in 100% Berlijn staan. :j

Ik ga dit topic iig tegen die tijd ook uitprinten. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:19

Geinig: http://www.ostel-berlin.de/

'Das Ostigste Design-Hotel in Berlin.' Helemaal ingericht in DDR-stijl.

Ze hebben ook hostelfaciliteiten, maar helaas alleen nog 12-persoons kamers in de periode dat ik er ben. Beetje druk. :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:32

Ik ga ook nog naar Berlijn over een paar weken :D Hou de tips hier dus ook even in de gaten!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:27

Even een stipje.

Je hebt al aardig wat tips gekregen. Ergens in de tachtiger jaren ben ik er geweest met school, in 1984 ofzo. 8-) In ieder geval stond de muur er nog. Ik vond het een indrukwekkende reis. We begonnen in Oostberlijn en zijn na een paar dagen via Checpoint Charlie naar Westberlijn gegaan. Die grensovergang was wel erg spannend, de bus en de passagiers werden aan alle kanten goed geinspecteerd, inclusief met spiegels onder de bus kijken e.d.

Graag wil ik er nog eens naar toe, maar dat zal volgend jaar pas worden denk ik.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:51

Ben terug :D

Was echt super :D

We hebben rondgefietst in Berlijn, heel veel met metro en trein gedaan ... naar de prachtige ZOo geweest (echt de moeite waard!!) ,verder dagje Polen en vooral in Berlijn alles gezien :D echt leuk!

En als klapper op de vuurpijl zagen we in de krant dat Britney Spears optrad (gisteren) dus wij gingen even kijken bij het o2 stadion en toen bleek dat het nog nieth elemaal uitverkocht was , hebben wij 2 kaartjes gekocht en t concert bijgewoond. Leuke afsluiter!!! Met een super voorprogramma van Cascade :D

Super geslaagd lang weekend dus , alleen t weer was sucks en ik ben nu beetje erg moe van het maar 3uur slapen vannacht en 8uur reizen :P