Vakantie door Noorwegen en Zweden, wie??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_manda

Vakantie door Noorwegen en Zweden, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:11

Halloo!

ik ga 22 juli twee weken op vakantie in Noorwegen. We gaan met de boot vanuit Denemarken naar Zweden en rijden dan binnen twee weken door Noorwegen. Ik heb natuurlijk al allerlei foto's gezien en het lijkt me super gaaf! Maar ik was benieuwd of er al meer mensen eens in Noorwegen zijn geweest en wat echte aanraders zijn om te doen..?

Hopelijk krijg ik reactie! :)

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:36

Hoi!

Ik woon in Noorwegen en kan zo veel ding aanraden dat het niet op een pagina past. De top dingen voor een tourist zijn toch echt de fjorden. Het plaatsje Flåm is super mooi! Wel erg touristisch maar de mensen zijn vriendelijk en de omgeving geweldig.
Ook zijn de Jotunheimen super mooi om door te rijden of te wandelen. Ik weet niet of je het iets vind, maar hier worden ook paardrijtochten georganiseert - deze zijn de moeite zeken waard!

Ik raad ook iedereen aan om in Oslo wat rond te kijken. Op een klein gebied veel cultuur opsnuiven maar toch op korte afstand van de wilde bossen. Met de t-bane (ondergrondse) zit je met een half uur boven op de bergen. Als je T-bane 1 neemt (die nu vervangen is door een bus) kom je terecht op een berg top met een super leuk restaurant met een panorama uitzicht waar ik na 3 jaar nog steeds van geniet.

Ik heb geen idee hoe veel je wil uitgeven, maar kijk wat uit op de terasjes en restaurants. Voor een biertje ben je zo 8 E kwijt. Uit eten gaan is erg duur, maar met een beetje slim zoeken ook wel te doen. Ga dus niet in de hoofdstraat zitten als je op buget bent!

De Norway in a Nutshel is een mooie tocht die (geloof ik) binnen een of twee dagen te maken is en die je langs de meest mooie plaatsen voert. Ik weet niet veel van, maar iedere noor spreekt engels. Hoe oud ze ook zijn - het wordt hier op 4 jarige leeftijd al geleert op school en zelfs de oudere bevolking doet een beste poging!

Oh, wat een reclame praatje!

Veel plezier! ;)

A_manda

Re: Vakantie door Noorwegen en Zweden, wie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:26

Hee!

bedankt voor je reactie! ik ga zeker wt dingen die je noemt proberen te doen/zien! ik heb er enorm veel zin in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:09

Ik ga eind augustus ook twee weken naar Noorwegen, wij gaan met de boot van Kiel naar Oslo. Eerst een of twee dagen rondneuzen in Oslo en dan verder richting Sognefjellet. In die regio zijn een aantal mooie "turistvegen" om met de auto te rijden en (zoals op zoveel plaatsen ;-)) veel mooie wandelroutes. Ook willen we naar de jostedalsbreen. Verder hebben we geen vastomlijnd plan, maar we willen iig naar die regio. Ik heb er ook al enorm veel zin in, maar moet nog even geduld hebben :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:16

Ik ga zelf al jaren naar Noorwegen. Je kunt er heerlijk wandelen en klimmen. Ik heb daar ook een keer een week een paard (jaja een fjordenpony) gehuurd. Dat was ook heel tof. Ik heb trouwens wel altijd in zuiden/midden Noorwegen gezeten.

Je kan er trouwens ook prachtig skiën, maar ik ga altijd in de herfst, dus ik vraag me af of dat nu ook kan :p En wat ook kan in naar/over gletsjers gaan lopen/klimmen.

Zweden is ook erg mooi, daar is ook een heleboel te doen. Is een mooie route om in Noorwegen te komen :D

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:15

Wij zijn vorig jaar in een dikke week door Zweden naar Noorwegen gereden. Ik vond vooral Stavanger erg mooi.
Dit jaar gaan we in de winter omdat we het nu gewoon te druk hebben voor vakantie :P

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:25

Hier ervaren Noorwegen ganger. Heb er als student een half jaar gewoond (in Trondheim). Paar jaar geleden zijn we op de fiets!!! van Oslo naar de Noordkaap gefietst, vandaar met de Hurtigruten terug naar Bergen en van Bergen nog op de fiets naar Oslo.
Oslo is een geweldige stad, ik ben er vaak geweest en daar zou ik zeker een paar dagen blijven. Oslo heeft een goede camping maar veel hotels hebben in de zomer vakantietarieven en zijn dan relatief goedkoop.
Verder is Bergen een aanrader, wel toeristisch maar zo leuk. Probeer vooral een paar fjorden te bekijken en als je geen bezwaar hebt tegen grote afstanden rijden (je mag maar 90) ga dan naar de Lofoten. Deze eilanden zijn zo mooi, huur een bootje en ga vissen of ga lekker fietsen, wandelen en zo.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:21

Wij gaan dit jaar ook naar Zweden, het lijkt mijn wederhelft namelijk erg mooi!
Zelf ben ik niet echt laaiend, ivm het weer je moet het daar nl. wel net treffen wil het mooi zijn volgens mij!

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:45

jaa Erwin Krol zei al dat je beter naar het zuiden kon gaan dan naar Noorwegen enzo haha maar ik ga er wel voor de natuur heen! we zijn sowieso van plan om bij de Fjorden langs te gaan! en op het punt waar het nooit donker wordt, ga ik ieder uur (proberen) een foto te maken en dan moet je raden hoe laat het is haha

ik heb er echt super zin in! :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:20

jaaa hopelijk heeft Erwin het mis!! Ik ben nl. een echte zonneaanbidster haha!! Maar mijn wederhelft houdt ook meer van de ongerepte natuur en dit jaar ben ik overstag gegaan en wordt het zijn feestje!!
Zijn er verder nog leuke Paarde-evenementen of paardenwinkels of andere leuke activiteiten die ik moet weten ?? Haha krijg ik er misschien nog zin in :D ;) :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:49

Kan iemand mij enthousiast maken? (en dan vooral met dit weer :+ ) :D :D :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:50

Wij zijn 2 keer geweest en hadden erg warm weer, dus veel muskieten grrrrrrrr.Het weer was zooooooo lekker dat hadden we nooit verwacht.Eens gaan we weer maar dan blijven we daar.

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:57

Zie je Aliealie, het valt best mee! het kan daar ook echt hartstikke mooi zijn!! wanneer gaan jullie eigenlijk?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:52

Amanda : we vertrekken 25 juli van huis. We waren eerst van plan om er een huisje te huren, maar ik denk dat we via bed and breakfast gaan, dan trekken door Zweden en dan dus niks boeken. Kom je ook nog eens ergens! Heb je nog tips? :D

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:29

in Zweden is het wel echte Pipi Langkous huis!! das wel heel gaaf! Neem je je paard mee en je vriend wil vast wel meneer Nilsson spelen ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:00

De eerte keer waren wij met een camper en de tweede keer een huttentocht, die route was uitgestippeld bij het reisbureau.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:36

Ik ben vorig jaar twee weken in Noorwegen geweest en ben nu net terug van een maand rondtrekken in midden en zuid Noorwegen.
Aanraders zijn:
weg 55 sognefjellroute
weg 7 Hardangerfjord en Hardangerfidda
gletsjertocht over de Nigardsbreen
Geirangerfjord bekijken vanaf Dalsnibba, naar Geiranger toe over de trollstigen en er vanaf over de Gamle Strynveien. Aan de laatste weg kan je in de zomer nog skieen in je bikini.
Kjeragbolten of Preikestolen aan het Lysefjord.
Naeroyfjord bij Flam. De Flambaan is trouwens zonde van je geld.
Wandelen op het Dovrefjell

Wat betreft het weer: vorig jaar eind mei twee weken tussen de 20 en 30 graden.
Dit jaar in juni: eerste twee weken rond de 17 graden en 's nachts soms nog wat fris in de tent. Daarna twee weken rond de 20-30 graden. In een maand tijd 4 keer regen gehad.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:25

Wij zouden ook naar Zweden op vakantie, echter nu hoorden we in het nieuws dat daar een vliegenplaag heerst omg. Stockholm, wij gaan nu richting Frankrijk

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:11

ooh dat is minder! wij gaan morgen richting zweden en dan 500 km rijden richting Noorwegen, we komen zijn meer in Noorwegen dan in Zweden gelukkig :)

ik wil iedereen wel bedanken voor de leuke tips enzoo :D ik heb er super veel zin in! en laat over 2 weken wel weten hoe het was!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:55

Wij wonen in Zweden, bij Jonkoping in de buurt. De vliegenplaag waar jullie het over hebben, is een muggenplaag en is zwaar overdreven. Er zijn er wel iets meer dan andere jaren, maar een plaag is het niet te noemen. Gewoon net als andere jaren wat spulletjes tegen de muggen meenemen (40% Deet-spray bijv. is erg goed spul, te koop bij de ANWB, of een soort wierrooksticks, werken ook tegen knutjes)

Je bent inminddels al onderweg, maar alsnog: veel plezier!

Als je van rust en ruimte en vriendelijke mensen houdt en het niet erg vindt dat het niet de hele zomer elke dag 30 graden is, gaat het je vast bevallen en wil je, net als ik destijds, niet meer weg!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:01

Klinkt goed allemaal!

Ik zou eigelijk in Ulsteinvik (hoofdkantoor) gaan wonen voor minimaal 3 maanden en als het mij beviel voor vast. Ik had het niet meer zo'n zin op mijn werk... En vond niet dat ik het kon maken om daar 3 maanden heen te gaan (baas investeert) en daarna te zeggen: Doei, ik ga ergens anders werken!

Maar ik wil er echt wel een keer op vakantie!!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:51

Hier nog een Noorwegenganger!
Vertrekken de 10e augustus, via Denemarken (1 nacht) met de boot van Hirtshals naar Larvik over en de eerste nacht in Oslo. Daarna nog 7 dagen Noorwegen en terug met de boot Oslo-Kiel.
Mijn vriend en ik hebben er ontzettend veel zin in en zijn afgelopen weekend begonnen met de voorbereidingen. Gisteren lag de kaart al buiten op tafel en hebben we de routes al fijn bekeken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:13

Nu pas begonnen? Ik was 8 maanden van tevoren al van alles aan het opzoeken op de kaart, routes uitstippelen, reisverhalen lezen (wat is de moeite waard en wat niet enz) Hahaha...

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:34

Ik had andere prioriteiten....

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:37

Ik ben dit jaar naar Zweden geweest :D
Echt helemaal in het Zuiden, daar ligt een plaatsje Simrishamn, dat is erg leuk :D
En ik weet ook nog een leuk gastenverblijf met paarden, vlakbij Brösarps Bäckar (Dat zijn prachtige bergen met wilde paarden).
Het plaatsje of de straat daar heet Lönhult.

De eigenaren zijn ook Nederlands, ze heten: Guda Bus, en Ronald Smit.

Hele aardige mensen, echt een aanrader!