NS HiSpeed, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NS HiSpeed, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:54

Ik ben van plan dit najaar (September of Oktober) mijn tante te gaan opzoeken in Zwitserland.
Tijdens het orienteren op internet wat betreft prijzen, viel het me op dat het veel goedkoper is om met de trein te gaan ipv het vliegtuig.
Het scheelt ongeveer 90 euro :wow:

Nadeel van de trein zou dan zijn dat de reis bijna 12 uur duurt ipv 1.5 uur, maar goed..
Nou ben ik niet zo'n held met treinen :') en was benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met NS Hispeed?
Kun je ook goed slapen in zo'n trein?

Shadow0

Re: NS HiSpeed, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:15

De HiSpeed-treinen / TGV's zijn erg comfortabel, hebben airconditioning en je hebt meer ruimte dan in een vliegtuig. Ook hoef je geen uren te wachten tot je bagage ingecheckt is etc. (Probeer daarom een realistische reistijd te schatten met alle extra's, ook het aanreizen van het vliegveld / station enzo. En dat geldt ook voor de prijs. Want de bijkomende kosten kunnen ook flink uitmaken.)

Ik ben vorig jaar met de trein naar Zuid-Frankrijk gegaan en het beviel me erg goed. Ik zou het aantal overstappen proberen te beperken, maar verder: prima.
12 uur klinkt trouwens best lang, zowel de reis naar Oostenrijk als naar Zuid-Frankrijk duurden ('maar') een uur of 8.

(Het enige echte drama was het boeken van die rotkaartjes. Het heeft me uiteindelijk dagen gekocht voor ik het in orde had, en een overzicht van de kosten kon je niet maken.)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:30

Thanks!
Dat klinkt niet verkeerd! Ik kijk inderdaad wel op tegen de reistijd.
Volgens de site van de NS zal de reis ongeveer 12 uur en 6 minuten duren :? :=
Dat is dan wel van s'avonds tot s'ochtends, dus dan reis je snachts.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:59

Ik heb twee keer per nachttrein gereisd en er zat we flink verschil in, maar in beide had je echt genoeg ruimte om een beetje onderuit gezakt te gaan zitten. Het is alleen KOUD, wij waren in de zomer aan het treinen en ik bevroor zowat onder de Airco. Dus een slaapzak of fleecedekentje mee is wel aan te raden ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:59

's Nachts reizen heb ik niet gedaan, tenminste niet in zo'n hippe HiSpeed. Ik ben een keer met de nachttrein naar Tsjechie geweest en (ook) vanuit Zuid-Frankrijk naar huis, maar dat waren brakke boemels, niet al te comfortabel en (zeker dat Franse treintje, dat op de obscuurste stationnetjes stopte) ook niet al te ontspannen. Dat is met een ICE ongetwijfeld heel anders. De nacht, ach... je komt 'm wel door. Echt geweldig slapen doe je niet, tenzij je een nachttrein met couchettes neemt.

Het is redelijk te vergelijken met een nacht in de bus denk ik, ik weet niet of je dat al eens hebt gedaan?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:04

Ik ben twee keer met de trein naar Zwitserland geweest. Ik weet de duur van de rit niet meer, maar dat was volgens mij best te doen, ook omdat je inderdaad 's nachts reist!
Wel was de ene reis een stuk comfortabeler dan de andere. Bij de ene reis hadden we slaapstoelen die je dus een beetje naar achteren kan schuiven als je wil slapen. Dit vond ik toch een lange zit en totaal niet prettig slapen (mede omdat mijn heup licht gekneusd was na een val van mn paard :P)
De andere reis hadden we bedden. Je hebt dan gewoon een coupé (wij waren met z'n 4-en, dus een coupé voor ons zelf) met stoelen. En als je wil gaan slapen kun je bedden uit de muur klappen. En dat was een stuk comfortabeler, heerlijk geslapen terwijl de trein reed! Dat is wel iets prijziger geloof ik!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:05

Je kunt trouwens wel prachtig van het landschap genieten!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 20:17

Nee, nog nooit snachts met de bus gereisd ook. Sowieso ben ik niet iemand die in een voertuig kan slapen, dus ik denk ook niet dat er sowieso van slapen veel terecht gaat komen.

Wat leuk Noppes! Waar in Zwitserland ben je geweest?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:20

Mijn vader kon ook erg slecht slapen in de trein. Ik vond het juist erg prettig slapen door het 'gedein' van de trein. Soms stopte hij ergens bij een stationnetje en dan werd ik direct wakker omdat dat lekkere gevoel van de rijdende trein dan weg was ;)

Ik ben trouwens in Wallis geweest. In een leuk chalet in een klein plaatsje: Vex. Vlakbij Sion. Prachtige vakanties gehad daar! Waar ga jij heen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 20:24

Naar Wilen (klein plaatsje vlak bij Wollerau en het meer van Zurich.)

Ik zou sowieso te bang zijn om de overstap of het eindpunt te missen om te gaan slapen denk ik := Ik ben echt een schijterd wat dat betreft _O-
De prijs viel me trouwens mee. In juli zou het 270 euro kosten (nog meer dan een ticket :wow: ) en in september is het alweer 140 euro.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:24

Ze hebben ook stopcontacten in de HISpeed dus je kan ook een laptop oid meenemen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:28

Ik wordt elke keer misselijk in die highspeed treinen, maar ik ben daar dan ook wel wat gevoelig voor. Op zich zijn ze heel confortabel en duidelijk met het omroepen. Verder vind ik het belachelijk dat je NS international niet vanuit het buitenland kunt bellen (lekker international......). De site crashed ook om de 2 minuten en is ontzettend traag maar als het eindelijk werkt kun je wel thuis je kaartjes uitprinten, dat is dan wel weer handig. Wat me nu ook al meer dan eens is overkomen is dat de treinen in NL vertraging hebben en je dus je aansluiting in Duitsland mist. Als je dan pech hebt, heb je in de volgende trein geen zitplaats meer. :(

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:39

Hey,

Mijn vriend en ik zijn met NS hispeed naar Milaan gegaan.
De kaartjes waren spotgoedkoop (euro 28 p.p.) dus voor dat geld mag je niet klagen maar we zouden het (ook voor dat geld!) niet overnieuw doen!!!

De heenreis begon al met vertraging maar dat kan gebeuren.
De ' luxe' trein was een trein coupeetjestrein (die op het stuk Eindhoven-Deurne reden).
Het was niet eens een luxere of snellere versie maar gewoon echt identiek! Je had dus ook geen stoelen maar een bank waar je de eerstkomende 14 u op door mocht brengen.
Blijkbaar waren er problemen met de 'echte' trein waardoor de vertraging kwam.
Oke, dat is allemaal pech en kan gebeuren dachten we...

Omdat we andere treinstellen hadden waren ook onze stoelnummers niet aanwezig, daar deed de conducteur moeilijk over. Op het gewone standaard gore treintoilet was geen wc-papier (dat kun je ook overleven maar toch).
Eenmaal 's ochtends de grens met Italie gepasseerd bleek het een gewone trein te worden. Ik nog in mijn pyama werd ineens verrast door een horde Italiaanse forenzen die ook de trein in wilde. Onze slaaptrein werd ineens een standaard intercity tijdens spitstijd :7 .

De terugreis hadden we gelukkig wel een officieele NS hispeed trein. Helaas deed hier de airco het niet van (en de trein had de hele dag in de zon op het rangeerterrein staan wachtten). De raampjes konden ook niet open want deze waren beveiligd en de conducteur wist niet hoe deze beveiliging verwijderd kon worden....
Mijn stoel was tot overmaat van ramp ook nog eens kapot...
Heb aan de conducteur gevraagd (die amper Engels sprak) of ik een andere stoel mocht nemen aangezien er nog stoelen vrij waren. Dit mocht zolang de stoel gereserveerd was voor iemand. Heel redelijk van de meneer dat dat mocht!
Na de conducteurswissel mocht niet meer zitten, volgens de nieuwe conducteur was mijn kapotte stoel geen excuus om een andere stoel te gaan gebruiken (ook al was deze leeg)....

We hebben nog een klacht ingediend, niet voor het geld maar omdat er zo ontzettend veel was misgegaan.
Hier hebben we nooit wat van gehoord.

Maar ach, we zijn veilig terug en dat is het belangrijkste, waarschijnlijk hebben we gewoon pech gehad!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:02

Ik ben afgelopen vrijdag (en de maandag ervoor heen) terug tekomen vanuit Parijs met de Thalys.
Ook al is het maar 3 uurtjes. Was toch fijn om in een trein te zitten die goed geluidsdicht is, airco heeft, stopcontacten (in de nieuwe treinen ook in comfort 2), wifi, en bovendien vrij comfortabel zitten.

Vond de prijs naar/van Parijs ook wel meevallen opzich.

én, je hoeft je niet van tevoren te melden. Je kan bij wijze van nog 1 minuut van tevoren je trein instappen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:56

Ik zou voor het vliegtuig gaan, veel meer reiscomfort en je bent er in 1,5 uur. Zeker als slapen in een trein je niet lukt, is het toch een lange reis om te maken, vooral 's nachts.
Vergelijk vliegtickets vanaf Schiphol of Eindhoven, maar ook vanaf Brussel of Duitsland kan het al goedkoper zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:06

Oeh, dus toch mindere ervaringen met de trein :=
Wanneer ik wel ga vliegen, dan zou dit vanaf Schiphol zijn en 1.5 uur scheelt nogal tegenover de 12 uur in de trein.
Maar met het vliegtuig is het wel weer ontzettend veel geregel altijd en het is ook weer een stuk duurder, maar daar krijg je ook weer veel voor terug.
Dat wordt nog goed overdenken dus :=

Edit: volgens de site van de KLM is de ticket nu 215 euro. Dat valt me dan nog mee gezien het vorige week nog 240 euro was.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:37

Ik raad het je echt af..
Zelfs al zou ik het 3 dubbele moeten betalen voor een vliegticket zou ik nog met het vliegtuig gaan. Echt, die trein nooit meer!