Naar Australie als je 17 bent..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Naar Australie als je 17 bent..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:52

.. mission impossible?

Okee, het probleem.
Als ik mijn vwo-examens heb gehaald, ben ik 17. Ik zou dat jaar erop heel graag naar Australië willen.
Eerst wilde ik High School, dus dan is mijn leeftijd geen probleem. De laatste tijd ben ik toch steeds meer aan het kijken naar reizen+werken in Australie.
Voor een visum om te mogen werken moet je minimaal 18 zijn. Ik mag wel een toeristenvisum aanvragen, die duurt 3 maanden en kan je tegen een bedrag verlengen. Op zich zouden die twee visa (werk+toeristen) dus op elkaar aan kunnen sluiten, aangezien ik in december jarig ben.
Maar het probleem is dat je met een toeristenvisum niet mag werken.. Bugger.

Is er iemand met ervaring hiermee, of weet iemand hoe ik dit allemaal toch kan regelen? Want als het echt onmogelijk is om op mijn 17e daar te gaan reizen+werken, moet ik me dus ergens anders op gaan richten helaas.

TurdusMerula

Re: Naar Australie als je 17 bent..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:54

Misschien een stomme vraag, maar kun je gewoon niet wat later vertrekken?
Misschien kun je hier dan nog wat werken, en op die manier sparen, zodat je het in Australie ook gemakkelijker hebt...

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:55

Je kan toch oko gewoon wachten tot je 18 bent? Inderdaad, even werken zodat je kan sparen.
Ik ga dit namelijk ook doen. Moet paar maanden wachten voordat ik 18 ben na mijn havo diploma.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:36

Je zou best zwart kunnen werken met een toeristenvisum (ik heb het ook gedaan...), maar als het een kwestie is van 3 maanden kun je inderdaad beter hier nog even doorwerken en iets later die kant op vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:41

Ja, even wachten klinkt misschien wel het meest voor de hand liggend. Maar wegens examens ben je best wel vroeg klaar met school en dan wil ik eigenlijk ook zo snel mogelijk weg.
Bovendien ben ik dus in december jarig, komt in die maand ook nog een hele reeks verjaardagen van familieleden, kerst en Oud&Nieuw. Dus ik denk dat áls ik wacht, ik dan pas in januari kan omdat je dan toch nog wel even wilt blijven om die dingen met je familie te doen..
Maar ik zoek dus liever naar een mogelijkheid om wél te kunnen werken, maar ook om er direct heen te gaan! (Pf ja, ik blijf een lastig kind haha.)
Zwartwerken had ik ook al aan gedacht, maar ik wist niet hoe dat in Australië zat, of je daar snel aan komt zeg maar. Want dan is dat wel een goeie optie uiteraard!
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:43

Je kunt overal zwart werken mocht je dat willen, horeca, fruit plukken dat soort dingen. Dat werk ligt voor het oppikken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:33

Of eerst ergens anders heen, en dan doorreizen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:28

Zo, ik heb even het een en ander met wat organisaties overlegd. Het beste is denk ik als ik op een toeristenvisum naar Aussie ga, daar wat rond trek en zwart werk waar mogelijk.
Zo om en nabij mijn verjaardag ga ik naar Nieuw-Zeeland, om daar het land te verkennen en het working holiday visum aan te vragen (dat mag namelijk niet wanneer je in Australië bent). Als ik dan NZ gezien heb, ga ik weer terug naar Australië en kan ik daar gewoon werken.
Het enige probleem is dan nog dat ik minderjarig ben in Australië en NZ, dus dat mijn ouders garant moeten staan voor wat dingen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:37

Goof schreef:
Je kunt overal zwart werken mocht je dat willen, horeca, fruit plukken dat soort dingen. Dat werk ligt voor het oppikken.

Horeca helaas niet meer zo makkelijk... Je moet tegenwoordig voor veel horeca-werk een 'diploma' hebben mbt verstandig gebruik van alchol (is een cursus van 1 dag, maar toch).
Fruitplukken heb ik geen ervaring mee, wel 3 maanden zwart gewerkt op een cattlestation.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:43

Ik zou nooit zwart werken in een voor mij onbekend land, je weet daar amper iets af van de minimumlonen, en stel dat er wat gebeurd daar, heel ver weg van huis?? Je spreekt de taal misschien wel goed, maar niet zo goed als het Nederlands, je kent daar eigenlijk niemand echt goed, iig ik zou als minderjarige daar zeker niet zwart gaan werken.

Niet dat ik tegen zwart werken ben hoor, heb het zelf ook heel vaak gedaan voor erbij, maar in een vreemd land zwart werken lijkt mij gewoon niet zo verstandig.

Ik zou gewoon kijken bij organisaties vanuit NL die in Australie zitten en bemiddelen met jongeren die naar Australie toe willen gaan. Als je aangeeft dat je toch daar graag wilt werken, kan er misschien naar een gezamelijke goede oplossing worden gezocht.

Uitstellen zou ik niet doen; als je zeker weet dat je het wilt; ga er voor! Het leven is al kort genoeg ;)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:44

Zelf ben ik ook in aussie geweest en werk zoeken in de steden is nog best wel lastig.. Zoals Barramundi ook zegt: horeca moet je wel van goede huize komen! Fruitplukken ed is wel een mogelijkheid, maar bedenk je wel het is enorm zwaar en temperaturen van 40 graden zijn geen uitzondering. Tevens ben je vaak volledig afgesneden van je zou bijna zeggen 'de hele wereld'. De grote steden liggen vaak op een uurtje of min. 5 afstand!

Verder zou ik niet zwart werken, als ze je pakken zetten ze je zo op een vliegtuig terug naar NL! Bedenk je wel om ook een redelijk bedrag vanuit NL meeneemt, je wilt toch niet alleen in Ozzie werken?

Veel plezier met de voorbereiding, je kunt altijd pb'en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:18

Zwart werken zou ik niet zo snel doen, als je gepakt wordt gooien ze je zonder pardon het land uit.

Wat je wel kan en mag doen, is werken voor kost en inwoning.
Dat heb ik ook gedaan en dat is mij heel goed bevallen.

Je kan dan eerst wat rond reizen en als je geld bijna op is, ga je dat doen.
Op die manier heb je bijna geen kosten en ben je toch in Aussie :D

Ik heb rondritten te paard begeleid.
Mijn baan was dus om 6 dagen per week ( 1 dag vrij ) 2x per dag een rit van 3 uur te maken, met de paarden over het strand te galopperen en te zwemmen in zee.
Ok, het is wel de bedoeling dat je de rit leidt en dat je op de gasten let, maar dat had ik er graag voor over!

Mocht je meer info willen, mijn pb box staat open ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:11

Iedereen echt heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb weer het een en ander uitgezocht, en ik vind steeds meer mogelijkheden. Ook financieel.
Zo ben ik erachter gekomen dat je inderdaad mag werken voor kost en inwoning op een toeristenvisum (moet je nog wel iets extra's aanvragen), aangezien ze dat zien als vrijwilligerswerk en dat mag op een toeristenvisum.
Dit scheelt uiteraard weer een hoop overnachtingskosten, en helpt gewoon voor de werkervaring e.d.

Als iemand uit ervaring nog leuke adresjes voor me weet, waar je langere tijd terecht kan om te werken voor kost en inwoning, ik hoor het graag! :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:18

Nueve,

ik wou het net typen maar zie dat je zelf al gevonden hebt dat je voor kost en inwoon wel op een toeristenvisum mag werken :)

welk werk wil je eigenlijk doen? eender wat of graag iets met paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:30

Ja, toevallig kwam ik dat gisteren tegen! Zo raar dat ik dat nu pas heb gevonden, aangezien ik al ontzettend veel info had opgezocht. Maar goed, weet ik dat nu iig.

Om te werken voor kost en inwoning lijkt iets met paarden me ontzettend leuk uiteraard. Sowieso spreekt farm-werk me wel aan.
Maar in principe moet je blij zijn met vrijwel alles wat je kunt krijgen, heb ik me laten informeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:27

Tegen kost en inwoning kun je vast ook prima babysitten. Heb ik ook wel eens gedaan daar, zij waren eigenaren van een hostel, dus ik had een gratis kamer (echt een joekel van een kamer ook nog....). Ideaal.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:28

Goof schreef:

Is niet helemaal waar. Ze zijn er nu best streng in, vriend van me ging dat ook ''even'' doen en die was binnen een paar weken terug omdat ie door zn geld heen zat en geen werk kon vinden. En als ze erachter komen ben je in Australië nog niet jarig. :=

Anyway, Tessa. Je weet hoe ik erover denk. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:29

HIhi, dan zal er een hoop veranderd zijn in de afgelopen jaren. Ik heb enkele jaren geleden echt maanden en maanden op diverse plekken zwart gewerkt, fruit plukken, horeca, oppassen etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:30

meis gewoon doen.............. leer het leven kennen....... leer voot jezelf de aardappels uit het vuur te halen........

in het ergste geval ben je binnen no time weer in de veilige armen van je ouders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:45

@ Kiwiko, het probleem is ook niet of ik al dan niet durf. ;) Dus het is niet een kwestie van 'gewoon doen', ik moet eerst nog even uitzoeken of het financieel mogelijk is als ik daar een tijd nog minderjarig ben.

Eruit geknald worden riskeer ik liever niet. Dan maar dikke rekening bij mijn ouders. :+

Heb ook nog wel contacten in Australië (nou ja, eentje :')), dus eventueel zou ik daar ook terecht kunnen om op te passen oid.
Maar ik wil gewoon legaal kunnen werken daar. De leukste baantjes zul je niet krijgen, maar gewoon redelijk rondkomen is genoeg. :D