India 2008

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieS

India 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:42

In 2008 ben ik naar India geweest. Bijgaand een beschrijving van hoe ik dit intense land en haar mensen heb ervaren.

De tuktuk baant zich een weg door het verkeer van koeien, geiten, kamelen, auto’s, bussen, fietsriksja’s, fietsers en andere tuktuks. Hij heeft er flink de vaart in en het scheelt steeds maar een paar millimeter, maar we raken niemand. Van alle kanten komt het op ons af. Verkeersregels bestaan hier niet. Ik moet me vasthouden en trek maar één conclusie: “Ik wil nog niet dood”.

Als ik weer heelhuids voet op Nederlandse bodem zet, besef ik dat ik India heb overleefd.

Tijdens mijn aanwezigheid zijn er meerdere bomaanslagen, waarvan 1 om de hoek van het hotel waar ik verblijf, en zijn er 150 mensen overleden nadat ze in een tempel onder de voet zijn gelopen. Los daarvan moet je India sowieso zien te overleven.

Door de aanslagen wordt er geadviseerd om drukke plaatsen te mijden. Maar mensenmenigten zijn er overal. In India ben je nooit alleen.

India, hoe mooi en hoe lelijk je bent.

Heeft iemand zich ooit goed kunnen voorbereiden op wat zijn ogen zouden zien en zijn oren zouden horen?

Heilige koeien, kamelen, geuren, kleuren, vuilnisbelt, open riolen, vieze straten, mijn zwarte geslipperde voeten, oplichters.

De armoede is schrijnend. Van afvalplastic bouwt men tenten en verder is er helemaal niets. Bedelende kinderen vragen om een stuiver zodat hun babyzusje te eten heeft. Sommige mensen zijn als kind moedwillig verminkt zodat ze konden bedelen. Kruipend achtervolgen ze je, als bizarre spinachtige gedrochten.Talloze mensen slapen elke nacht in het stof op vluchtheuvels terwijl het verkeer langs raast.

Maar hoe mooi zijn de kleuren van de talloze sari’s waarin de vrouwen zich hullen, de gedetailleerde schilderingen van paleizen en haveli's. Hoe indrukwekkend zijn de vele forten. Hoe rijk is de geschiedenis. Groente- en kruidenmarkten prikkelen ogen en neus. De kleurige bazaars in de smalle straatjes lonken naar je beurs. Hoe mooi is de stralende lach van kinderen die langs de weg naar je zwaaien. En hoe mooi is de ceremonie die volgt na de dood. Waar je liefdevol door familie wordt gewassen en in doeken gewikkeld en via de heilige rivier Ganges in het hiernamaals belandt.

Ik zie de doden op de brandstapels en het is onwerkelijk. Ze gaan in rook op terwijl ongetrouwde doden worden meegevoerd op de stroming van de rivier. Bijna niets houdt stand in de rivier maar de mensen er omheen leven ervan. Wassen, drinken en het reinigen van overledenen. Het geloof in de kracht van deze heilige rivier zit heel diep.

De mannen van de fietsriksja’s trappen dapper door de menigte. Het voelt decadent, achterhaalt, als een blanke met zijn Indische slaaf. Maar het is hun brood en godzijdank maken ook lokalen gebruik van hun trapkracht.

India zet je weer met beide benen op de grond. Besef hoe rijk en hoe gezond je bent. Maar besef ook hoe ver wij zijn verwijderd van ook maar een schrijntje spiritualiteit. Hoe tradities zijn vervlogen. Ik stap op het vliegtuig en keer terug naar mijn veilige haven. Ik keer terug naar het dak boven mijn hoofd en de warmte van mijn huis. Net als in Afrika en Indonesie had ik alle kinderen uit India mee willen nemen en een beter thuis en een toekomst willen geven.

India dendert na in mijn hoofd en in mijn hart. India laat me nooit meer los.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

__Nicky

Re: India 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:26

Ik herken mezelf volkomen terug in jouw verhaal. Ben zelf ook in India geweest afgelopen december. Ik ben ook bij de lijkverbranding geweest, best ingegrijpend. Daarna zijn we doorgevlogen naar Nepal voor een huwelijk van een vriend. Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, is 10x zo erg als Dehli qua viezigheid, bedelaars, straatverkopers etc. Toch was het een prachtige ervaring en heb ik een prachtige saree van het huwelijk mee naar huis genomen!
Daarna weer terug gevlogen naar Dehli en op het vliegtuig gestapt naar Goa om nog even lekker vakantie te houden op het strand. De aanslagen van Mumbay waren nog duidelijk te merken want de omzet van de strandhut-verhuur was met 70% gedaald! Ook mochten we de zee niet op met bijv. dolfijnentrips. Grote markten/steden vermijden. Drie keer op een dag een helikopter boven je hoofd die het strand checkt. Maar wat was dat geweldig! Gezwommen met wilde dolfijnen (dan wil je gewoon geen dolfijnentrip meer op een boot!) en heerlijk gegeten. Goa is India voor beginners, hebben we het als slogan gegeven.

Het was een geweldige ervaring maar ik zou er niet terug naartoe willen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:33

Waaaauww.. Geweldig.. :oo Die Taj Mahal (of hoe je dat ook schrijft)... :+:
Hele mooie foto's, stralen echt sfeer uit. :j Lijkt me een prachtig land, wel eng van die bomaanslagen.. :\
Ik zou er toch ooit wel eens heen willen, maar zolang het daar wat onrustig blijft, ga ik liever naar een iets safer land. :)

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:27

@ LoveStella; Kathmandu erger dan India?! Ik dacht dat zoiets niet mogelijk was!

@Ntlie_: ik wil ook zeker nog een keer terug, maar niet meer naar het gedeelte waar ik al geweest ben. Ik miste namelijk natuur. Ik heb voornamelijk steden en dorre woestijn (en dan niet van die mooie zandduinen, maar gewoon vlak en dor) gezien en ik miste echt groene natuur. Ik heb gehoord dat dat in het zuiden wel te vinden is en dat het daar sowieso relaxter is. Ik vind het geweldig dat ik er geweest ben, maar na 3 weken was ik er wel helemaal klaar mee; de viezigheid, de drukkende hitte, de enorme drukte en de armoede. India is gewoon heel heftig.

De Taj Mahal is inderdaad prachtig en de mensen zo kleurrijk.

__Nicky

Re: India 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:30

Het bestaat, helaas.
Ik zal eens wat foto's opzoeken!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:07

Afbeelding
http://i40.tinypic.com/5m9s20.jpg

En toen ging de hele Hollandse groep in saree door het dorp wandelen. We waren een grooooote bezienwaardigheid! :D
Ik ben trouwens de meest linkse in oranje saree.
http://i44.tinypic.com/10fdkd3.jpg

Alle mensen kwamen uit het hele dorp naar ons kijken
http://i41.tinypic.com/wlrr5z.jpg
http://i41.tinypic.com/2akiqs2.jpg

1 van de velen ceremonies tijdens de bruiloft
http://i42.tinypic.com/2efja4n.jpg

En de lijkenverbanding als laatste (Kathmandu)
http://i39.tinypic.com/nosgwh.jpg
Laatst bijgewerkt door Lontje op 21-04-09 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 2 foto's ter illustratie de rest in links!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:48

Prachtige foto's van die kinderen! Je kon die lijkverbranding dus van redelijk dichtbij fotograferen. In India aan de Ganges kon dat niet, dat was in ons geval ook te bizar; op de brandstapel voor ons neus staken twee benen uit. Daar had ik waarschijnlijk sowieso geen foto's van gemaakt. Ook zagen we lijken drijven op de rivier, daar heb ik ook echt geen foto's van gemaakt, hoewel anderen dat wel deden. Dat ging me te ver.