'Rondreis' Polen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

'Rondreis' Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:41

Ik ben van plan om deze zomer met mijn zus richting Polen te trekken. Ik heb de laatste jaren [***] gedaan in de meest afgelegen plaatsen, vorig jaar bv in Roemenië. Dit jaar wil ik eens een keer 'gewoon' op reis, maar een georganiseerde reis wil ik niet, een beetje "avontuur" mag wel...
We zijn dus vanplan om richting Polen te gaan. Warschau, Krakow, Auswitch en Birkenau en het Tatra-gebergte. Dus eerst een paar dagen steden, daarna een paar dagen natuur. Verblijf zal waarschijnlijk vooral in jeugdherbergen zijn...

Iemand tips? Ervaring met deze route? Welke dingen kunnen we het beste wél doen en wat kunnen we het beste vermijden? Iemand ervaring met de uitgestippelde wandelingen in het tatragebergte? Hoe gaat dat juist in zijn werk, kan je daar alle info krijgen of kan je beter op voorhand al wat vastleggen? Is Katowice als stad de moeite (vermits de vliegtuigtickets vanuit katowice vrij goedkoop zijn, kan het zijn dat we langst daar terug komen)?

Achterom

Re: 'Rondreis' Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:48

Katowice zijn wij ooit gestrand tijdens het interrailen. Niks te zien, snel wegwezen, zou ik zeggen. Het is een grauwe industriestad.

Verder: auschwitz is goed te doen als dagtocht vanuit Krakow. Hebben wij toen tenminste wel gedaan. Gewoon een bustour van een dag.
Hoe wil je reizen in Polen?
Wij hebben het een paar jaar geleden dus met het OV gedaan. Als onderdeel van een grotere reis.
We vlogen op krakow. Daar een paar dagen gebleven, toen naar het tatra gebergte (zakopane) en van daaruit verder naar slowakije.
Onderweg naar Zakopane dus gestrand in Katowice.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:53

Hoi! Leuk, Polen! Ik woon nu in Krakow (geweldig!), dus als je daar iets over wilt weten dan kan ik je vast wel helpen! Katowice schijnt erg onveilig te zijn en er is ook niet echt veel te zien. Er gaan shuttles voor ongeveer 15 euro van Krakow naar Katowice dus je hoeft niet per sé in Katowice te slapen als je daaruit vliegt. Verder kun je het beste naar Auschwitz gaan vanuit Krakow, is maar 8 zl. (ongeveer anderhalve euro) in een bus vanaf het centrum en ze gaan elk uur. Dit weekend ga ik naar Zakopane dus daarna kan ik je wel wat info geven over het hostel daar en de bergen. Verder zijn de jeugdherbergen hier erg leuk en goedkoop, evenals de restaurants; voor ongeveer 3 euro ga je heerlijk uit eten! :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 17:45

De tips van Katowice zijn al zeker en vast nuttig! :+ Geen dag voor uittrekken dus... Het plan (voorlopig) is om met het vliegtuig op Warshau te vliegen om dan daar een dag of twee te blijven, dan verder met de trein naar Krakau (dagje) om van daaruit een daguitstap naar de concentratiekampen te maken, om dan verder met de trein naar Zakopane te gaan.... Ik ben vooral te vinden voor dat laatste deel (bergen, natuur!), dus ben vooral daar benieuwd naar: Fitch, laat zeker iets weten als je terug bent van je weekend!

Tips over goede resaurants of bars in krakow zijn ook meer dan welkom! Woon je daar permanent, of voor je studie?

Grote voordeel is dat het enorm goedkoop is om op Polen te vliegen... Vlucht naar Warschau zal op een 30/40€ komen, de terugvlucht vanuit Katowice op een 20€. Neem daar tien dagen jeugdherberg aan 15€/nacht bij, dan ben je nog maar 200€ kwijt...

_AB_

Re: 'Rondreis' Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:29

Ik ben 10 dagen met school in polen gewest, natuurgebieden bezocht in de Biebzra vallei, en naar de oerbossen in Bialowieza geweest, echt, als ik terug kan dan ga ik , het was echt geweldig!!