Neverland... found it!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Neverland... found it!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:50

Mijn vriend en ik zijn helaas al weer 1,5 week terug van een fantastische, onvergetelijke vakantie.
Wij zijn namelijk op vakantie geweest naar Etelä Portimojärvi; Fins Lapland.
Voor 1 week waren wij te gast bij Rob en Natascha Rijkens van Cold Spirit. ( http://www.coldspiritridingtours.com/ ) Wij hebben het winterprogramma bij hun gedaan ( http://www.coldspiritridingtours.com/prod03.htm )

Helaas is deze vakantie zo geweldig, dat je met de foto's slechts een kleine indruk krijgt van hoe ontzettend geweldig het daar is. Ik zou dan ook iedereen willen adviseren die ooit graag zo'n extreme vakantie wil ervaren, om naar Rob en Natascha te gaan. Een fantastische organisatie (wat je ECHT nodig hebt daar, in de middle of nowhere! Een auto huren daar WIL je gewoon niet... en bovendien, de mensen daar spreken GEEN engels of zeeer beperkt) Rob en Natascha zijn vreselijke aardige mensen! Ik voelde me in het begin wat bezwaard, omdat je een week bij hun in huis verblijft. Gebruik maakt van hun badkamer, s'avonds met hen in de woonkamer op de bank zit... maar na kennismaking met deze mensen voel je je heeel snel thuis!

Het is voor mij onmogelijk om van de 500 foto's die wij gemaakt hebben, een kleine selectie te maken, dus excusses voor de hoeveelheid. Van de wat 'saaiere' foto's heb ik linken gemaakt.

Dag 1:
Snowscooters!!! Een tocht van ongeveer 30km? op een snowscooter. Er waren niet genoeg scooters, dus uiteindelijk werden mijn vriend en ik een op scooter van een van de gidsen gezet. 800Cc (ligt in mijn kleine autootje :P) de rest van de groep reden op 400cc scooters.
scooters
Hier op de rivier. 1 meter ijs, daar bovenop 1 meter sneeuw. Heel belangrijk om in de 'track' te blijven :D anders lig je dus zo met scooter en al om :D
Afbeelding
scooters
Een geweldige tocht! Na een tijd gescooterd te hebben, kregen we lunch, midden op een berg in een huisje wat aan de voorkant open is. Soep en koffie/thee. Plassen daar was vreselijk :D Overall uit, hangen boven een gat :D lekker koud :D
pauze
In het huisje waar we soep kregen.
Afbeelding
Op de terugweg mocht ik rijden. Behoorlijk zwaar. Ding weegt 350kilo :D

Dag 2:
Snowshoes.
shoes
Een wandeling dwars door de natuur. Vreselijk zwaar, omdat je paden moet uitcarven. Rob ging voorop met grote shoes... daarachter officieel een aantal sterke mannen (naja, mijn vriend was de enige bikkel en als 3e liep ik :D ) dan is het pad wat meer uitgesleten. Dus de mensen die daarachter komen, zakken niet zover weg in de sneeuw. Als je nagaat dat er 70cm sneeuw ligt... en je gewoon op een 'bospad' loopt... je niet ziet wat er onder het pak sneeuw ligt, dus soms ineens een stuk dieper wegzakt omdat je met je ene voet op een boomstonk staat en met je andere voet er net naast stapt. Vaak lagen mensen in de groep ineens om, omdat je perongelijk net naast het pad stapte :D en met je hand afsteunen in de sneeuw werkt niet, want die zakt natuurlijk ook meteen 70cm weg :D dus opstaan was nog een behoorlijke klus :D

Onderweg
Afbeelding
bomen

ik met bomen
snowshoes

En het uitzicht bovenop de berg
Afbeelding
nog een keer
Dit is de uitkijkpost tijdens midzomernacht.

Onze gids en tevens gastheer, Rob (met wasbeer en vos op zijn hoofd :P)
Rob

snowshoes

Tijdens de lunch worstjes boven het vuur houden :P
worstjes

bos

s'Avonds gingen we paardrijden *\o/* De 3e persoon die bij ons logeerde, reed ook paard. Dus wij mochten meer paardrijden dan eigenlijk aangeboden wordt in het programma. Ik mocht op Lokkandi :D een paard met een super snelle tolt. Lekker galopperen en kei hard tolten door de sneeuw :+:
Lokkandi

Dag 3:
Die dag gingen we een rendiertocht maken. Bij aankomst (1,5 uur rijden met een touringcar om op de plaats van bestemming te komen) moesten we eerst leren lassowerpen :D want dat rendier moest natuurlijk gevangen worden.
Afbeelding
(Er zijn overigens regels omtrent de kleding... die ik nu niet ga uitleggen :D maar aan de kleding kan je zien of iemand vrijgezel of getrouwd is :P)
Afbeelding
Afbeelding
Me :D en in 1x raak *\o/*

Daarna deden de Lappen voor hoe je je rendier moest inspannen. (Dat dat mocht! In NL zou dat never kunnen!)
lappeninspannen
inspannen

De tocht was fantastisch! Nu kon je optimaal genieten van de natuur en rust. In tegenstelling tot die snowscooters die de hele tijd onder je ronken.
Afbeelding
Op de lunchplek aangekomen (super netjes verzorgd!) mochten we weer worstjes maken en pannenkoeken bakken. Ons rendier was blij met 'rendiermos' :D
lunchplek
lunch

In een rijtuigie... in een rijtuigie *\o/*
Afbeelding

En baby moo moo
moomoo

Dag 4:
Deze dag stond oorspronkelijk in het teken van de paarden.
s'Ochtends kwamen er 3 mensen rijden. Wij mochten eerst de paarden poetsen en daarna heb ik geholpen met een 'rondje dorp'.

blaer
natascha
paardjes
coldspirit

Met de groep
Afbeelding
paardengroep
Toen begon het ook nog te sneeuwen :+:

Vervolgens zelf nog even op Ofeigur geklommen. s'Middags zijn we naar een souveniershop geweest en boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt!! Snoep gekocht waar je het snoep niet ziet in het zakje, erg raar :D Bij de finse 'mac' fast food gehaald :D erg lekker!

s'Avonds gingen we ijsvissen. Eerst met een boor een gat boren. Behoorlijk zwaar, omdat er een meter ijs ligt. Daarna hengeltje uitgooien en wachten :D uiteraard niks gevangen :D
Afbeelding
Me en de Lapse Chainsaw Massacre _O-
boor

Dag 5:
Afbeelding
HUSKY'S!!! Dit was echt TOP of the line!! Overigens niet de husky's die wij in gedachte hebben als wij over husky's praten. Dit zijn siberische husky's. Met een eindeloze power en blaf :D De 'standaard' husky, hadden ze er op de kennel maar eentje van. Een stuk langzamer, maar wel geschikt voor lange afstanden en lopen met -60 graden NOG! Moet je nagaan wat een dierenbeulenrij om een husky hier te houden in de zomer met 30 graden.
Afbeelding
In de pauze kregen de honden een snack (500gr bevroren gehakt) en gingen ze meteen koelen. Buik op de grond, of kop in de sneeuw.
kopinsneeuw

Hier zie je overigens hoe klein ze zijn
doggies

Uiterst vriendelijke honden. Ze vinden iedereen aardig. Maar hun geblaf en getrek in dat span, mijn hemel :D die houden gewoon niet op. Staan constant in de startblokken. GAAN WE GAAN WE!!!??? Als je achterop de slee staat, moet je tijdens het weggaan ook erg opletten. Goed vasthouden en concentreren. Anders lig je zo van die slee af :D ze hebben zo'n enorme trekkracht dan! Ongelooflijk.
Afbeelding
uitzicht

Op zwaarder terrein, of berg op, moest je meesteppen... dat geeft de honden extra kracht. Weten ze dat jij ook wat doet :D men, was kapot :D
Afbeelding

Stoer toch?! :D
stoer

S'Avonds hebben we wilde zalm in de Grilli kotta gegeten. zalm grillikotta Heeerlijk.

De volgende dag al heel vroeg naar huis. Terug in Den Haag ervaarde ik een enorme shock. Naar de XXL AH waar je meteen besprongen wordt voor voetbalplaatjes. De eerste week stond ik echt 'stil'. Enorme heimwee. Ik zou er overigens nooit kunnen wonen hoor! Een goeie supermarkt 100km verderop... er is daar niks... echt helemaal NIKS!! Nee, heb zwaar respect voor deze 2 mensen. Die 10 paarden verzorgen... iedere avond met liters water sjouwen... al een aantal maanden op zaagsel wachten... iedere avond hooi van een bevroren berg afkappen... nee, dan zijn wij toch vet verwend op onze stallen met stromend water, hooi en stro wat op tijd geleverd wordt en een dierenarts 'om de hoek' :D

Wij gaan zeker nog een keer terug naar dit fantastisch stukje ongerept natuur... en ik ga zeker in de zomer een trektocht te paard bij hun maken. Iemand die zich aanbied om mee te gaan :D

Ohja, overal foto's van gemaakt, behalve van mij op een paard :D

Ohja ohja,
de meest gefotograveerde eekhoorn van scandinavie :D
eekhoorn

Ohja ohja ohja :D geen commentaar op die 'pion' op mijn hoofd :D erg handig voor als ik kwijt was :D

Ntlie_

Re: Neverland... found it!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:07

Ik heb echt een onwijze hekel aan sneeuw en kou... Maar dit.. ziet er echt onwijs gaaf uit! :D
Lijkt me inderdaad een geweldige ervaring, super zeg!

Hele mooie foto's en leuk verslag!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:16

Wow dit ziet er echt gaat uit! :D
Als ik ooit nog een bijzondere vakantie wilw eet ik waar ik heen moet. :D

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:20

Wat ongelooflijk gaaf dit!
Dat zou ik nou ook nog eens willen doen ware het niet dat het gehele gezin een hekel aan sneeuw heeft...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:20

Dit ziet er echt super gaaf uit! Ik voeg de link toe aan mijn favorieten!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:24

Wow ziet er prachtig uit hoor.. :) Lijkt me supergaaf.. :)

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:26

super leuk! Ik ga die site ook eens bekijken 8-)

Mooi verslagje :D

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:33

wauw, wat een geweldige reis moet dat zijn!! ziet er super uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 06:35

wat gaaf :D

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 06:50

Wow, wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt!
Ik ga de link ook bij mijn favoriten zetten en je foto´s eens aan hubby laten zien ;) .

Zo´n kota is leuk hè; wij hebben er een op stal staan en wij vinden hem zó leuk, dat ik er ook eentje in de tuin wil ;) .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:54

Schitterend. En wat een mooie foto's :+:

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:44

Wauw wat gaaf dit!
Ik zou ook ooit eens naar Finland willen, lijkt me zo geweldig mooi!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:49

Laatst bijgewerkt door Lontje op 24-03-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:55

wat een gave foto's! Vooral die van jullie samen op de slee...leuk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:03

Elien wat heerlijk! Ik ben echt zoo jaloers! Ik wil ook als ik klaar ben met school! :+:

Die foto van jou en El is echt gaaaaf!!!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:58

Wow dat ziet er echt geweldig uit! Moet inderdaad een heerlijke vakantie zjn geweest!

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:53

Wauw wat een vakantie! :oo
Leuk die vergelijkfoto's Imre. :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:01

Ik heb een bloedhekel aan de kou, maar vind het er wel allemaal prachtig uitzien! Die ongerepte natuur, schitterend!!!

En ik ben zojuist verliefd geworden op baby MooMoo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:55

Woooow, wat ontzettend gaaf! Hier wil ik ook nog ooit eens heen! Super foto's!!

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:50

Wauw wat een ontzettend gave foto's. Wat een omgeving. :oo

Ik ga er echt serieus over nadenken om ook een keer die kant op te gaan. :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:34

Waaaauw :+:

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:00

Echt onwijs mooi!!! Heel erg gaaf, moest ook wel ff lachen toen je dat vertelde over dat omvallen in de sneeuw.. zie het zo voor me :+

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:13

Wow, wat onwijs gaaf om de boel daar in de winter te zien. Ik ben er vorig jaar met midzomernacht (juni) geweest, voor een paardrijvakantie en het was in 1 woord fantastisch! Wat een gastvrijheid, wat een omgeving, wat een rust en wat een stilte, maar wel heel gezellig! Echt even helemaal eruit, zo voelde het. Ik ga ook zeker nog eens terug als er sneeuw ligt, dat wil ik ook wel eens in het echt zien!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:30

Waaaaaauw wat gaaf!
Dit ga ik in gedachten houden, grandioos gaaf zeg :+: