Verhuizen van Nederland naar Belgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Verhuizen van Nederland naar Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:11

Ik weet niet of ie hier goed staat.....

Zijn er Nederlandse Bokkers die naar Belgie zijn verhuisd?
Wat komt daar bij kijken, waar moet ik op letten, etc etc?
Of weet iemand een website of iets dergelijks waar ik me kan verdiepen in een verhuizing van Nederland naar Belgie?

De groetsels :wave:

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:03

Ik ben net verhuisd van Nederland naar België. Ik heb voor een checklist veel gehad aan deze site: http://www.grensinfopunt.nl/
Je kunt ook kijken op de site van de gemeente waar je gaat wonen en daar eens wat informatie opvragen.

Blijf je in Nederland werken? Dan blijf je ook in Nederland verplicht verzekerd voor de zorgverzekeringswet. Je moet je ook in je woonland aanmelden bij een ziekenfonds. Bij je Nederlandse zorgverzekeraar vraag je een E106-formulier aan, daarmee toon je bij je Belgische ziekenfonds aan dat je al in Nederland premie betaalt dus dat in België niet meer hoeft te doen.

Wat ik ook opvallend vond was dat de politie langskomt als je je hebt ingeschreven, om te controleren of je ook echt woont op het opgegeven adres :+ Doen ze overigens ook als je gewoon binnen België verhuist.

Verder vond ik het nogal wat geregel, alle Europese verdragen ten spijt... Maar goed, je emigreert natuurlijk, ook al verhuisde ik eigenlijk maar naar 35 kilometer verderop :+

Let er verder op dat je paspoort nog een tijdje geldig is, als je in België woont en een nieuwe moet aanvragen dan moet je dat bij de Nederlandse ambassade in Brussel doen. Ik heb de mijne net voor mijn uitschrijving uit Nederland laten verlengen. En als je een rijbewijs hebt dan is het belangrijk dat je dat laat registreren bij je inschrijving, anders loop je kans dat je opnieuw af moet rijden als je rijbewijs verloopt (Belgische rijbewijzen verlopen nooit).

Succes verder, het lijkt een hele berg maar een to do-lijstje maken helpt al een heel stuk!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:29

Dank je wel hier heb ik nou iets aan !
+:)+

Justy

Re: Verhuizen van Nederland naar Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:54

Graag gedaan! :) Mag ik vragen waar je heen gaat verhuizen?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:02

We hebben nog helemaal geen concrete plannen, zitten nog met het idee te spelen maar of het er echt van komt....
We willen van tevoren goed geinformeerd zijn, alle voor- & nadelen bekeken hebben en weten waar we aan beginnen (als we er aan beginnen). Als we gaan zal het waarschijnlijk in de richting van Neerpelt e.o. zijn.