Laos, Vietnam & Cambodja

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nintu

Laos, Vietnam & Cambodja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:37

Wie kent de ultieme must sees in dit gedeelte van Azië? Of andere handige tips?
15 april vertrek ik voor klein wereldreisje ;) waarbij ik ook 6 weken Azië aandoe.

Ik vlieg op Bangkok, ga met de trein richting Laos en bij Huai Xai de grens over.
Vanaf daar wil ik met +/- 1.5 week in Vietnam zijn en daar voornamelijk de kust volgen.
Met een week of twee wil ik ter hoogte van Ho Chi Ming City Cambodja in.
En ga ik vanaf daar weer naar Bangkok (ook ongeveer 1,5 week)

Enige tijdsdruk is aanwezig, dus ik wil precies weten waar ik heen moet :D en waar niet!

Dank!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:08

Er is zoveel leuks te zien en te doen in die regio.
Bangkok is een erg leuke stad, maar na een paar dagen Bangkok, snak je wel naar wat frisse lucht. Er zijn een paar organisaties die fietstochten door Bangkok organiseren, erg leuk!
Op weg naar net noorden met de trein, kom je langs Chiang Mai. Hier heb je vele kookscholen. Dagje kookcursus is super leuk. (ook als je geen hobby kok bent) Met een internationaal clubje bij een Thaise familie, eerst naar de lokale markt inkopen doen, vervolgens allerlei gerechten koken en alles natuurlijk proeven en opeten als je het lekker vindt. Ik maak nu thuis nog geregeld gerechten van de Thaise kook cursus.
Laos ben ik helaas nog niet geweest. Luang Praban schijnt erg relaxed te zijn. Vietnam ben ik slechts een paar dagen geweest. Hou er wel rekening mee dat je met slechts anderhalve week maar een klein stukje van het land kan zien en je waarschijnlijk binnenlands zou moeten vliegen of een flink stuk per (nacht) trein moet afleggen.
Ik ben o.a. in Hua Hin geweest. Ongeveer halverwege het land, aan de kust. Echt een aanrader. Mooi, oud centrum, relaxte atmosfeer, vergeet geen bezoekje aan de kleermaker te brengen. Die maken in no-time kleding op maat voor je.
Cambodja is enorm in ontwikkeling. Phnom Pen is een leuke stad om een paar dagen door te brengen. Langs de waterkant heb je erg leuke restaurantjes. Shocking was een bezoek aan de Tual Sleng gevangenis. Daar zie je wat voor vreselijke dingen er in dat land zijn gebeurd. Erg indrukwekkend. Breng vooral ook een bezoekje aan de seeing hands. Hier worden blinde mensen opgeleid als massage therapeut. Zeker na een lange reis of jetleg echt heerlijk. En je steunt de lokale bevolking ermee. Gehandicapten in ontwikkelingslanden hebben het extra moeilijk. Dit soort projecten helpen die mensen.
Wat je absoluut niet mag missen is Angor Wat, nabij Siem Reap. Ongeveer 6 uur rijden ten noorden van Phnom Pen. het hele complex is enorm. Naast de Angor Wat tempel, die bij zonsopgang het meest speciaal is, heb je in de nabije omgevind nog heel veel tempels en tempelruines. Sommigen worden gerestaureerd, anderen kan zijn overwoekerd door de jungle. Als je daar doorheen klautert, voel je je echt Indiana Jones.
In Cambodja waren er tot een aantal jaar of 10 geleden nauwelijks verharde wegen. De laatste jaren worden er vele wegen aangelegd en verbeterd. Voor zover ik weet (tenzij dat heel recent veranderd is) is de weg vanuit Siem Reap naar de Thaise grens vreselijk slecht. Ook de grensovergang tussen Cambodja en Thailand is bepaald geen pretje. Ik zou serieus overwegen een vlucht vanuit Siem Reap naar Bangkok te nemen. Of je kan overwegen je reis in Kuala Lumpuer (Maleisie) te eindigen, ook een leuke stad en vanuit Siem Reap heb je goedkope vluchten naar Kuala Lumpur met Air Asia. (kan je daarvandaan nog een strandverlenging op bijvoorbeeld Langkawi, of een eilandje aan de oostkust, of als je nog tijd hebt ga je door naar Borneo, op bezoek bij de Oerang Oetangs... sorry nu draaf ik een beetje door. :D :D )
Dan hoop ik voor je dat je nog een paar dagen over hebt om op een van de vele Thaise eilandjes even lekker een paar dagen te chillen op het strand.

Veel plezier!!!

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:19

Thanks voor je reactie, daar heb ik veel aan! :)
Zit helaas wel echt aan de 6 weken vast, dan vertrekt namelijk mijn vlucht van Singapore naar Australië :D En ik ga daarna nog naar NZ.
Ik hoef ook niet perse weer terug naar Bangkok, als ik ergens in Cambodja een vlucht naar Singapore kan boeken is dat alleen maar mooi meegenomen!
Maar dat moet ik nog even verder uitzoeken :o

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:33

Ik ben in Thailand, Laos en Cambodja geweest, in de buurt van Chaing Rai kan je hele mooie trekkings maken door de jungle en hilltribes bezoeken (rond Chiang Rai zijn deze veel minder bedolven onder het toerisme dan in Chiang Mai, vooral als je er een paar dagen voor uittrekt dan kom je wat meer afgelegen, vond ik heel erg mooi. In Huai Xai ben ik ook de grens over gegaan (maar dan andersom), de trip naar Luang Prabang (leuk stadje, veel franse invloeden zie je terug) is twee dagen met een boot over de mekong. Dit vond ik erg mooi, je komt langs hele kleine dorpjes die alleen met de boot te bereiken zijn. Vanwege de vele bergen is het vaak makkelijker om met de boot te gaan, volgens mij is het van Huai Xai naar Luang Prabang niet eens te doen met de bus :). Rond Luang Prabang zijn er ook hele mooie watervallen.
Verder shijnt het zuiden van Laos erg mooi te zijn, daar ben ik niet geweest, mijn broer wel. Zo rond Savanhakhet. In Cambodja ben ik ook geweest, het is vooral een heel aagrijpend land vanwege zijn geschiedenis. Ankor Wat is een must see, waar je wel minstens 2 dagen voor nodig hebt. Tip: huur fietsen om het gebied te bezoeken, of ga 1 dag met een tuktuk, het is namelijk een heel erg groot gebied. Verder: killing fields, maar dit is wel heel erg heftig.
Zoals hierboven beschreven is de weg van Siem Reap naar Thaise grens erg slecht (althans, dit was anderhalf jaar geleden zo, toen heb ik die weg genomen). De bussen zijn slecht, staan om de haverklap stil, en de weg is onverhard vol met kuilen, dus je wordt flink door elkaar geschud zo'n 8 uur lang. Simpeler manier is via de luchthaven in Pnom Penh, van daaruit is er wel een verharde weg.
Bankok vond ik wel leuk, maar was niet het meest bijzondere van mijn reis.

Er staan trouwens een paar foto's in mijn profiel. Veel plezier met je reis, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel :).