Mensen ervaring met een Real Gap year? Outback training.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Mensen ervaring met een Real Gap year? Outback training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:28

Na mijn zoekopdracht op google: working on a ranch in Australia, kwam terecht op de site:
http://www.realgap.com

Daar staat het volgende aangeboden: je krijgt een cursus (Australia outback ranch training) van een week op een ranch in de buurt van Brisbane, waarna deze ranch je na en week verder helpt en (betaald) werk voor je zoekt op een andere ranch in de buurt. Voor deze week betaal je € 899,00.

Waar je de € 899,00 voor betaald:

What’s Included in the Programme:
    -Guaranteed job offer on your 9th day
    -12 months of job offers all over Australia
    -Meet and greet at Brisbane airport;
    -Airport transfer from Brisbane to accommodation
    -4 nights accommodation in Brisbane
    -Transfer from Brisbane to training ranch
    -5 nights accommodation and all meals on the ranch during training period
    -Free Internet at training ranch
    -Help setting up bank accounts, medical cover and your tax file number
    -5 days of training, familiarisation and job matching
    -24-hour emergency service
    -Loads of discounts
    -Flexibility on when you work and travel

Ze helpen je dus ook met regelen van zaken in Australië wat normaal een struikelblok kan zijn.

Wat niet is inbegrepen is: de vluchten, maaltijden en activiteiten in Brisbane, je visum, verzekeringen, persoonlijke uitgaven, vervoer tussen de werkplekken.

Je betaalt dus ongeveer € 1000,000 voor je week (even ruim gerekend), tussen de € 1600,00 en € 2000,00 voor een retour vliegticket.

Ik wil dit dus doen na mijn studie (over een jaar of 4) dus heb nog de tijd om flink te sparen. Wat lijkt jullie een reeël bedrag als je voor 6 maanden wilt gaan? Vergeet niet dat je tussen de 6 en 10 dollar per uur betaald krijgt! Zelf dacht ik aan zo'n €4000,00 wat je sowieso gespaard moet hebben.

Na aankomst in Brisbane neemt de eigenaar van de ranch je mee naar de stad om werkkleding te kopen, dus deze kosten moet je ook meerekenen.

Weet iemand wat je voor een visum betaald? En borg voor het visum? Heb je vaccinaties nodig als je naar Australië gaat? En wat zijn de kosten hiervan? Nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alle informatie is welkom!

Voor mensen die ook geintresseerd zijn: http://www.realgap.com/Australia-Outback-Ranch-Training

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:14

Hee!

Heel tof idee! Pin je alleen niet volledig vast op deze organisatie, er zijn er heel veel die dit soort programma's aanbieden. Ik zou zeggen, surf een beetje op internet rond voor wat prijsvergelijkingen en vraag veel meningen van andere mensen!

Ik ben niet naar Australie geweest, wel naar Nieuw Zeeland en heb daar ook op een high country station gewerkt. Ik ben in totaal 9 maanden weggeweest en ik kan je vertellen, het is fantastisch!
Dat is echter niet het enige wat ik heb gedaan, kan je ook aanraden om ook nog wat dingen te gaan bekijken, je bent toch daar! Dus niet je hele bezoek alleen op die ranch vastzetten.

Visum voor NZ kostte mij toen geloof ik zo'n 150 euro. Borg heb ik niet hoeven betalen. Vaccinaties kun je vinden op de site van de GGD als ik het goed heb, of bij zo'n KLM travel clinic. Wat ik niet had in NZ, maar achteraf best een goed idee was geweest, was een hernieuwde tetanus inenting. Ik heb toch met roestige hekken ed gewerkt, dus dat is een aanrader. Volgens mij heb je in Australie ook een verhoogd rabies risico, maar pin me daar niet helemaal op vast.

Van de 9 maanden dat ik daar heb gezeten, heb ik er zeker 6 gewerkt. Ik had ongeveer 4000 euro, m'n vlucht had ik toen al betaald en nam dus zo'n 4000 euro mee. De koers van de NZ dollar was toen vrij gunstig, waardoor m'n geld praktisch verdubbeld werd. Ik weet dat de Australische dollar sowieso sterker is dan de NZse, dus voor jou zal het niet helemaal verdubbelen.

Uhh tips, go with the flow! En, als je het ergens echt niet naar je zin hebt, gewoon weggaan en iets anders zoeken. Ga je niet op zitten vreten omdat je daar zonodig moet zijn...

Tsja, ik kan heel veel vertellen, maar je hebt misschien meer aan wat specifieke dingen. Daarnaast ben ik geen echte Australie expert (hoop ik wel te worden :)) ), maar ik kan je altijd wat meer over mijn NZ ervaringen vertellen..

Brittol

Re: Mensen ervaring met een Real Gap year? Outback training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:24

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:34

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:05

@Lien2: Je bent me voor, wilde ook al (weer) over VisitOz beginnen!!! :D

Ik heb in 2005/2006 een jaar via VisitOz gewerkt en ook bij hun die training gedaan. Heel leuk, hele goede ervaringen mee!! Voor vragen, pb gerust!! (Of kijk idd eens in het HK topic, staat ook al het een en ander over VisitOz en Leconfield in).

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:02

Wat jij wil gaan doen heb ik mij nooit in verdiept. Ben wel bezig om in oktober zo'n 3 maanden te gaan backpacken in Australie. Als je er vroeg bij bent met je ticket kan het wel een stukje goedkoper dan wat jij aangeeft ;) Als je vanaf Londen vliegt (en zelf dus een goedkoop ticket naar Londen boekt) kost je ticket zo'n 900-1000. Vanaf amsterdam ongeveer rond de 1300. Dit zijn prijzen die ik nu vind voor het ticket wat ik nodig heb. Voor backpacken hoor ik van mensen dat je ongeveer zo'n 1000-1200 per maand nodig hebt. Hoe dat voor jou zou zijn als je op 1 plek blijft en wat verdient weet ik niet...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:05

Het idee is heel leuk, maar de prijs vind ik echt belachelijk hoog.
Wat zij bieden kun je allemaal zelf regelen. Dingen als je transfers, je bankrekening, je tax file number etc is allemaal zo zelf geregeld. Daar zou je echt niet zoveel voor moeten betalen.

Je zit uiteindelijk 5 dagen op die ranch zelf? Dan verdienen ze goed aan je. Het is wel heerlijk dat ze je 100% zeker betaald werk kunnen geven, maar dat is dan het enige.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:45

Esile kom maar op met je verhalen hoor, altijd leuk om te horen!

Michelle, ik heb het over twee enkele tickets, dus geen retour. Twee losse tickets zijn altijd duurder dan een retour. Het lijkt mij alleen niet handig om een retour ticket te nemen omdat ik zelf niet precies weet wanneer ik weer terug wil.

Goof, alles is tegenwoordig duur. Bij de € 899,00 zitten ook overnachten, maaltijden, dingen die je leert. Tuurlijk verdienen ze meer aan jou dan nodig, maar is dat niet met alle accommodaties? :)

Voor de mensen die al langere tijd ooit in het buitenland hebben geleefd: wat hebben jullie écht gemist en stonden jullie wel eens op het punt om terug te gaan? Zo ja, waarom?

Heeft iemand ook meer informatie hoe de Australiërs zelf zijn in de outback, is het een stug volk? Of juist heel loyaal? En hoe zouden ze aankijken tegen een jonge meid uit het kleine Nederland wat wil werken op hun ranch?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:23

Ik heb een jaar in Australie gewoond en gewerkt, waarvan 3 maanden op cattlestations in de outback (ongeveer 800 km uit de bewoonde wereld). Ik heb nooit iets echt gemist of op het punt gestaan om naar huis te gaan, eigenlijk. Op het moment dat ik wegging was het even slikken uiteraard, maar toen ik er eenmaal zat, geen probleem!

Ik vind de mensen in de outback (voor zover je ze allemaal over 1 kam kunt scheren) best open en vriendelijk. Men is veelal heel erg bereid om elkaar te helpen omdat iedereen ervan doordrongen is hoe ver alles weg is en hoe geisoleerd je zit.

Houd er alleen rekening mee dat het leven daar gewoon heel anders in elkaar zit. Even naar de supermarkt voor een pak melk is er gewoon niet bij, dus verwacht dat ook niet. En een avondje de kroeg in, kan als er toevallig 1 in de buurt zit, maar daar zie je dan zeer waarschijnlijk altijd dezelfde mensen!

Als jij flexibel bent en bereid bent om hard te werken en hetzelfde te zijn als de anderen op een station, zijn zij bereid om jou van alles te leren. Houd op een cattlestation rekening met 7 dagen in de week werken, zo'n 12-13 uur per dag (meestal zolang er zonlicht is).

Veel plezier !!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:03

Vende schreef:
Michelle, ik heb het over twee enkele tickets, dus geen retour. Twee losse tickets zijn altijd duurder dan een retour. Het lijkt mij alleen niet handig om een retour ticket te nemen omdat ik zelf niet precies weet wanneer ik weer terug wil.

Er bestaan speciale jaar/open tickets ;) Moet je wel een datum vastzetten voordat je weggaat maar vaak kan je bij die tickets gratis of tegen lage kosten de datum wijzigen, route wijzigen is wel duurder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:17

Citaat:
Goof, alles is tegenwoordig duur. Bij de € 899,00 zitten ook overnachten, maaltijden, dingen die je leert. Tuurlijk verdienen ze meer aan jou dan nodig, maar is dat niet met alle accommodaties?

Geloof me, voor 5 dagen op een "ranch" ook al is het incl overnachten en eten is dit echt wel heel erg duur.

Oh en wat ik het meest miste toen ik daar zat? Drop en hagelslag :D
En een goed glas koude melk en een lekker stuk kaas. Ze hebben daar beiden, maar ik heb nergens een echt lekker merk kunnen vinden.