Tips Schotland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:16

In augustus ga ik tien dagen naar Schotland. We vliegen aan op Edinburgh, huren een auto en vanaf daar zien we het wel....

Het enige dat vast staat is dat we naar Isle of Islay gaan, verder is alles nog open.

Iemand hier nog tips/ aanbevelingen? Wat is nou echt de moeite waard om te zien en doen?

Berdien

Re: Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:51

Hoe lang blijf je in Edinburgh? Dat is namelijk echt een geweldige stad :+: Het Castle mag je natuurlijk niet missen, maar als je een beetje stalen zenuwen en geen last hebt van bijgeloof kun je ook een tour doen door de 'catacomben' van de stad. Daar schijnen van allerlei rusteloze zielen te huizen. Dóódeng vond ik het, maar wel een aanrader :)) Ik weet niet wanneer je in augustus gaat, maar in augustus is wel altijd The Fringe in Edinburgh, en groot straattheaterfestival, cabaret en stand-up comedian voorstellingen. Heel druk en ontzettend leuk.

Glasgow is op zich wel oké, maar vond ik lang niet zo mooi/leuk als Edinburgh.

Highlands mág je niet overslaan. Orkney Islands vond ik ook erg mooi om te zien, daar heb je ontzettend oude nederzetting, nog van voor de piramides geloof ik.

Stirling Castle is ook leuk, toch wel een onderdeel van de Schotse geschiedenis. Er is daar een tapijtenweverij, waar de tapijten rond de legende van de eenhoorn geweven worden. En die tapijten zie je onder andere weer terug in de leerlingenkamer van Harry Potter :Y) :D

Pfoeh en verder.. probeer zoveel mogelijk van Schotland te zien, het is zo'n geweldig mooi land :+:

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:03

Wat leuk dit topic. Ik wilde er net eentje gaan openen over Schotland maar misschien kunnen we het dan makkelijker centraal houden.

Ik ga eind mei voor twee weken naar Schotland. We gaan met de boot en onze eigen auto en komen in Newcastle aan.
Edinburgh wil ik in ieder geval zien en verder hebben we nog niet echt een plan.
Ben aan het zoeken naar wat mooie routes die je met de mountainbike kan doen omdat ik niet zo goed ter been ben.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:13

Wat een leuk topic dit! :D Mijn vriend en ik hadden dit jaar ook naar Schotland gewild.
Ook met de boot en onze eigen auto. 1.5 jaar geleden zijn we naar Ierland geweest.
Zo schitterend die ongerepte natuur daar :9

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:18

Het eiland Skye is prachtig. Je kunt er mooie wandelingen maken en een beetje klimmen. Ik vond daar de fairy glen betoverend.
De Highlands zijn natuurlijk ook geweldig, echt rauwe natuur. De bergen bij glen Coe zijn adembenemend.
Inverness in het noorden is een heel leuk stadje met een paar cafeetjes waar ze life muziek spelen. En bij Inverness heb je natuurlijk loch Ness, ook erg mooi (en daar moet je natuurlijk geweest zijn als je in Schotland bent en eerlijk gezegd hoor je er niet alleen naar te kijken maar ook even een duik in te nemen ;-) ). Aan de oostkant van Schotland en wat meer zuidelijk is de natuur een stuk liefelijker.
Ach tja eigenlijk is heel Schotland geweldig. Al gaat mijn voorkeur uit naar de highlands, de mensen zijn daar echt heel vriendelijk, gastvrij en niet te vergeten; grappig!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:07

Dank voor jullie reacties.

Leuk Katja, dat je ook gaat. Ook nog niets vastgezet begrijp ik dus?

Berdien; ik had idd al iets op tv gezien over dat nachtelijke bezoek aan die catacomben... Ik geloof niet dat ik zo'n held ben, ik houd het wel bij overdag hihi :D
We willen in ieder geval wel wat tijd hebben in Edinburgh ook ja.

De highlands wordt dus ook erg favoriet gevonden begrijp ik?

Leuk dat jullie zo enthousiast over Schotland zijn. Ik ga volgens mij veel te kort...

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:11

10 dagen is best kort ja, maar Schotland is niet zo groot dus dat scheelt. Ben vorig jaar ook 10 dagen geweest (waarvan 3 in Edinburgh) en heb in die 10 dagen een groot deel van het land kunnen zien. Daarna ben ik nog 2x een week geweest maar toen heb ik vooral de highlands bij Fort William gezien. Heel veel gewandeld daar in de buurt. Echt geweldig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:21

Wij hebben nog niets vastgelegd maar ik overweeg wel om dat te doen. Normaal leg ik onderweg in ieder geval een aantal leuke dingen vast en zie de rest daar wel.
Heb eigenlijk twee redenen om daarvoor de kiezen de eerste is voor jullie niet zo belangrijk en is dat ik gewoon niet fit genoeg ben om aan het einde van de dag nog naar een hotel oid te gaan zoeken.
De tweede is dat ik toch wel merk dat je veel kortingen kunt regelen als je dingen vooraf via internet boekt.
Omdat we toch niet zo heel erg lang gaan denk ik dat het niet zo'n punt is om dingen vooraf te boeken.

Ik ga eens even naar de stad om een Capitool en een Lonely Planet of Rough Guide over Schotland te halen en bij het reisbureau gelijk wat dingen mee voor goede ideeën over de route.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:34

Ik ben een maand geweest :+ :)) en heb dus ook heel Schotland gezien, van het zuidelijkste tot het noordelijkste puntje :))

Wij hebben de reis van de ANWB gevolgd, als jullie belangstelling erbij hebben kan ik de 'hoogtepunten' van die reis wel opzoeken, of eventuele mooie autoroutes? Staat daar allemaal in :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:33

Heel graag!!

Ik ben net thuis en zie dit topic en weet nu opeens wat ik nog meer in de stad wilde doen. Namelijk langs het reisbureau.
Nou ja, heb in ieder geval een Rough Guide en een Capitool reisgids dus ik ga eens even lezen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:46

Ik vond het Isle of sky echt heel mooi. Je moet Loch ness afrijden om daar te komen. Hele mooie route. Even een stop bij Urqheart catle, is zeker de moeite waard. Als je gaat rondreizen zou ik je de reisgids ANWB navigator schotland kunnen aanraden. Daar staan veel bezienswaardigheden in zodat je geen dingen mist die je misschien wilt zien als je aan het rondreizen bent. Overal heb je een bed&breakfast dus daar hoef je je eigen niet druk over te maken. En Edinburgh is ook echt een hele mooie stad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:08

Ik heb een eerste (globale) opzet voor onze reis gemaakt met waar we gaan overnachten.
Nacht 1 boot
nacht 2 Glasgow
nacht 3 Culzean Castle
Nacht 4+5 Mull islands
Nacht 6 Ben Navis
Nacht 7+8 Loch Ness
Nacht 9 Whisky The Macallan
Nacht 10+11 Cairngorms National Park
Nacht 12 Perth
Nacht 13+14 Edinburgh
nacht 15 boot

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:18

Je lijstje ziet er goed uit... ;-) (jaloers...)
Ben Nevis schijnt geweldig te zijn, kost je ± 8 uur om de berg op te klimmen en weer naar beneden te gaan. Helaas heb ik het nooit gedaan. Op de dag dat ik van plan was om Ben Nevis te beklimmen was het weer echt veel te slecht en werd het me afgeraden. De kans dat het weer te slecht is vrij groot in dat gedeelte van Schotland. Dus als je maar 1 dag gaat dan is de kans dat je de hoogste berg van de UK kan beklimmen wat kleiner dan bij 2 dagen. Maar goed niets zo veranderlijk als het weer in Schotland ;-)
Bij Ben Nevis ligt het plaatsje Fort William waar alle 'klimmers' overnachten. Persoonlijk vind ik Fort William een ongezellig stadje dus als je in de buurt kan overnachten dan zou ik dat zeker doen (b.v Roybridge of Speanbridge, dat ligt op ± half uurtje rijden van Fort William).

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:19

Ik heb ooit nog eens overnacht in een hostel-achtig iets aan de voet van Ben Nevis. www.achinteefarm.com is de link, wij zaten in het farm hostel en dat was leuk. Twee stapelbedden, een eigen keukentje en badkamer, en wij zaten er met zijn vieren dus het was net een eigen huisje.

Als je de berg niet op kunt, is er een prachtige wandeling aan het einde van de Glen. Dat is deze: http://www.visit-fortwilliam.co.uk/steall-falls/

En nu wil ik dus ook weer terug. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:29

8 uur klimmen gaat hem niet worden ik ben op dit moment heel blij als ik een half uurtje kan lopen.
Ik heb bij Fort William deze accommodatie geregeld: www.huntingtowerlodge.com/ had hele goede kritieken op Tripadvisor dus ik geloof dat het wel redelijk in orde is.
Als het een beetje redelijk weer is dan zijn we van plan om met de lift naar boven te gaan om wat te zien daar.

Verder baal ik een beetje dat het enige B&B waarbij ik een aanbetaling moest doen niet reageert op mijn mailtjes. De datum die ik geboekt heb lijkt ook nog gewoon beschikbaar voor de kamer die wij geboekt hebben dus ik vermoed dat er iets niet goed gaat maar handig is het niet. Heb gisteren nog een mail gestuurd en geef ze tot woensdag om te reageren doen ze dat niet dan gooi ik er nog een telefoontje tegenaan en laat ik mijn betaling terugtrekken.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:43

Katja schreef:
Verder baal ik een beetje dat het enige B&B waarbij ik een aanbetaling moest doen niet reageert op mijn mailtjes. De datum die ik geboekt heb lijkt ook nog gewoon beschikbaar voor de kamer die wij geboekt hebben dus ik vermoed dat er iets niet goed gaat maar handig is het niet. Heb gisteren nog een mail gestuurd en geef ze tot woensdag om te reageren doen ze dat niet dan gooi ik er nog een telefoontje tegenaan en laat ik mijn betaling terugtrekken.

Ik zou meteen even bellen, er kan best iets mis zijn gegaan met de mail/internet. Als je belt is alles meteen duidelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:47

Ik wil ze nog even de tijd geven om op de laatste mail te reageren. Mail is naar het boekingssysteem en naar de eigenaar van het B&B gestuurd dus het lijkt me vreemd dat beide niet aankomen aangezien al mijn andere mail wel gewoon aankomt.
Kan op internet gelukkig geen slechte ervaringen met ze vinden want anders zou ik nog aan oplichting gaan denken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:20

Verhaal is opgelost ze waren een weekje weg en hadden geen autoreply aangezet. Kamer is geboekt dus ik heb m'n overnachtingen geregeld.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:41

Fringe festival in Edinburgh (altijd in augustus) is echt een aanrader. Ik kwam er toevallig vorig jaar in terecht en ik vond het zoo leuk. Ze staan op straat al allerlei kunsten te vertonen en te flyeren. Veel shows zijn ook gratis te bezoeken en er is echt veeel keuze!
Zeker iets voor mij om nog een keer heen te gaan :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:46

Wat suf, ik had dit topic nog niet gezien. Omdat ik deze zomer ook weer naar Schotland ga bemoei ik me er even mee, misschien doe ik zelf nog leuke ideeën op. ;)

Ik wilde ook meteen 'Fringe' roepen toen ik las dat je in augustus zou gaan. Edinburgh is dan wel afgeladen vol (dus op tijd een slaapplek regelen, of buiten de stad overnachten) maar het is echt ontzettend leuk.

Wat ik verder nog kan aanraden is Stirling Castle, the Trossacks en de omgeving van Pitlochry, daar heb je Queen's View, best een mooi uitkijkpunt.

De zuidoosthoek van Schotland is ook mooi, richting Engeland. The Borders heet het daar, ik heb er vorig jaar een wedstrijd gereden in de heuvels. Berwick-upon-Tweed ligt net in Engeland, maar ook dat is best een leuke stad om een dagje rond te lopen, je kunt (bijna) helemaal rond lopen over de oude stadswal.

Wat Glasgow betreft: idd stukken minder sfeer dan Edinburgh, maar op zich ook leuk om een dagje rond te lopen. In Glasgow schijnt het uitgaansleven dan wel weer meer ontwikkeld te zijn dan in Edinburgh. Overigens denk ik dat ik een stukje westkust ga doen deze keer, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:08

x_spekkie_x schreef:
Fringe festival in Edinburgh (altijd in augustus) is echt een aanrader. Ik kwam er toevallig vorig jaar in terecht en ik vond het zoo leuk. Ze staan op straat al allerlei kunsten te vertonen en te flyeren. Veel shows zijn ook gratis te bezoeken en er is echt veeel keuze!
Zeker iets voor mij om nog een keer heen te gaan :)

Erg leuk als je ervan houdt; Toen ik vorig jaar in augustus in Edinburg terechtkwam wist ik niet hoe snel ik daar weer weg wilde, zooooo druk.
Ik ging dan ook naar Schotland voor de natuur en rust dus het was een wat hectisch begin.
Maar smaken verschillen natuurlijk ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:04

Mmm, bedankt voor de tip snel een overnachting te regelen in Edinburgh ivm drukte. Dan ga ik een dezer dagen maar even wat zoeken. Is dat ivm dat Fringe Festival? Of is dat niet in augustus?

Bedankt voor alle overige tips trouwens! Ik ga ze allemaal even googlen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:08

Edinburgh is alleen erg druk tijdens de Fringe idd (of misschien met andere grote activiteiten, maar ik zou zo even niets anders kunnen bedenken). De rest van het jaar heb ik daar nooit moeite om een slaapplek te regelen - ik overnacht vaak bij bekenden, maar ik heb ook wel eens in een B&B of hostel overnacht.

Aanraders voor als je in Edinburgh bent zijn verder nog Calton Hill, Arthur's Seat en de Leith Walkway.

Foto's: klik HIER en HIER (ook even scrollen).

De upload heeft de foto's overigens niet veel goeds gebracht, je moet het met eigen ogen zien. ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:18

Als je met de auto vanaf de boot komt is het ook leuk om niet meteen de snelweg op te knallen maar langs de kust omhoog te gaan. Perth en omgeving vond ik erg mooi qua natuur. Trossachs zijn ook super. Het leuke aan Schotland dat de natuur zo enorm afwisselend is. Ook zijn de havenstadjes/dorpjes bij East Neuk errug leuk. Je kan daar mooie wandelingen maken langs de kust.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:23

Kaartje van Schotland, ook handig. :D

Ik zie overigens dat de Schotten zich Berwick hebben toegeëigend op dit kaartje. :D

Afbeelding

The Trossachs liggen grofweg ten noorden van Glasgow en ten oosten van Stirling. Mountainbikes huren om het gebied te verkennen kun je in Callander doen (ik heb dat ooit eind januari gedaan, met het mooiste winterweer van de wereld).