Wat te regelen naar buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Wat te regelen naar buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:53

Aangezien ik al zó lang met het idee loop om een tijdje naar het buitenland te gaan om daar te werken, en ik het eigenlijk alleen nog nu kan doen (over een paar jaar heb je baan, huisje, weetikveel wat, en dan word het toch een stuk lastiger..) ben ik van plan om binnenkort Nederland te verlaten.
Maar dan?
Wat moet ik allemaal regelen? Kwa geld zaken en andere dingen?
Iemand die mij kan helpen aan info?
Volgens mij moet ik ook een visum aanvragen, hoe zit dat precies?
Hoelang ik ga weet ik nog niet. Tussen de 2 maanden en..
En tussendoor wil ik eigenlijk wel een xtje een week oid terug.

Op bokt heb ik al rondgesnuffeld, heb veel info gelezen, maar niet precies wat ik zoek. Misschien iemand een stappenplan? :+

cooky

Re: Wat te regelen naar buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:46

Hoi,

Nog even aanvullend op de PB die ik je had gestuurd:
Probeer je eerst grof te orienteren (binnen EU of erbuiten?), dit maakt het voor jezelf veel makkelijker om te weten wat je allemaal nodig hebt.
Even kort gezegd: binnen EU heb je geen visum nodig, buiten EU wel. Als je een (toeristen)visum hebt wilt dat niet zeggen dat je in het land ook mag werken!
Als je binnen de EU gaat moet je je in het land waar je heengaat enkele zaken regelen:
- adres. Voor Griekenland houdt dat in dat je bij de politie (ben ik niet meer heel zeker van) gewoon even laat noteren waar je verblijft.
- verzekering
- sofi-nummer aanvragen
Ik spreek hier enkel over Griekenland, deze voorwaarden kunnen natuurlijk varieren!

Bedenk wel dat je, als je naar een land/streek gaat waar men slechts de zomerperiode met toeristen werkt, je moeilijk eisen kan gaan stellen zoals "ik kom hier 2 maanden werken en tussenduur wil ik ook nog eens een week terug naar NL". Als je dit tegen je baas gaat zeggen zullen ze je zeggen dank je wel maar we zoeken wel iemand anders. Als je het niet zegt en het gewoon afbolt (wordt hier ook veel gedaan), dan vind ik dat zeer oneerlijk tegenover je baas.
Dus het is of het een, of het andere; je kan niet het beste van alles meepakken.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:24

Ik zit nu op Sint Maarten (Nederlandse Antillen). Het eiland bestaat uit twee landen. De Franse kant (Saint Martin) hoort bij de EU en daar hoef je dus geen visum of werkvergunning voor aan te vragen. De Nederlandse kant (Sint Maarten) hoort niet bij de EU en hoort soort van bij Nederland, maar daar moet je dus wel een visum of werkvergunning regelen! (En dat terwijl je gewoon uit Nederland komt...) Dit gaat overigens wel een stuk makkelijker/sneller dan bijvoorbeeld voor Amerika.
Ook kun je je uitschrijven in Nederland en inschrijven op Sint Maarten. Dit is wel een heel gedoe, want je hebt allerlei papieren nodig (bewijs van goedgedrag, kopie van geboorteakte etc.) en het duurt zeker twee maanden (hier op SXM) voordat je het geregeld hebt. Het voordeel dat je hebt is dat je hier staat ingeschreven, en dus vaak via je werk verzekerd bent. Dat scheelt je dus meer dan 100 euro aan Nederlandse ziektekosten ;)

Ik heb dit niet gedaan! Ik werk via een soort stagecontract, wat inhoudt dat ik niet verzekerd ben via mijn werk. Je moet dus zelf een ziektekostenverzekering regelen! De meeste verzekeringen in Nederland hebben geen werelddekking (zit vaak in een aanvullend pakket). Wel zijn ze (dacht ik) verplicht om wereldwijd spoedeisende hulp te verlenen. Maar een bezoekje aan de huisarts is dan dus niet vergoed. Je moet dus zelf via een aanvullende verzekering je ziektekostendekking compleet maken. Ikzelf zit bij de ABN Amro en daar heb ik een 'Lang in het buitenland' verzekering afgesloten. Die dekken dus alles wat de ziektekostenverzekering niet dekt (zoals nu mijn bezoekje aan de huisarts en de medicijnen). Ook is het een gewone reisverzekering (dus het kwijtraken van bagage of vergoeding van gestolen spullen). Kosten daarvoor zijn voor mij ongeveer 18 euro per maand.
Je kunt er ook voor kiezen om dit via JoHo of Elvia Globetrotter verzekering te doen. Kosten zijn dan gemiddeld 45 euro per maand. Maar die hebben wel flexibelere voorwaarden. (Mijn verzekering kan maar tot max. 6 maanden, Elvia tot 2 jaar geloof ik).

Zorg er verder voor dat al je financiële zaken in Nederland op orde zijn. Al kun je met een ouder die op de post let, en via internetbankieren toch nog een hoop regelen ;) Hier op Sint Maarten kennen ze geen Nederlandse banken. Word je bankpasje gestolen, dan kun je dus geen nieuwe krijgen. Een nieuwe pas moet namelijk geactiveerd worden door de eigenaar, dus dat krijg je gewoon niet voor elkaar. (Tenzij je 800 euro wilt uitgeven aan een retourticket naar huis :P) Creditcard schijn je in het buitenland wel te kunnen activeren via de telefoon. Sowieso is een creditcard handig voor bijvoorbeeld autohuur of om een vlucht te boeken.

Volgens mij is dit wel het belangrijkste :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:30

Heel erg bedankt voor de informatie!
Tot nu toe staat er in de planning om binnen de EU te blijven, is toch net wat makkelijker.
Maar ik hoor wel veel tegenstrijdige berichten. De 1 zegt dat je eigenlijk niks hoeft te regelen, gewoon je koffers kan pakken en gaan, en de ander zegt dat je wél het een en ander moet regelen.
Wat ik hoorde is dat je bijv. je ziektekostenverzekering gewoon hier moet door laten gaan, en daar verder niets over hoeft te regelen. Maar het lijkt mij dat je dus wel wat in het buitenland moet regelen, maar wat? Ik zie het zo gebeuren dat ik ziek word oid. :+

x_spekkie_x, ABN Amro is toch een bank? Dus je zou je ziektekostenverzekering én je reisverzekering dus via de bank kunnen regelen?

cooky, ik ga ook geen eisten stellen om een week terug te gaan hoor. Maar ik zou het wel leuk vinden om bijv. 1 of 2 nachtjes even thuis te zijn. Maar als er bijv. wat gebeurt in het thuisfront? (Je weet maar nooit..) zouden ze je dan wel voor een korte tijd laten gaan, dat je weer zo snel mogelijk terug komt? Want als er echt iets gebeurt, wil ik niet 'omdat dat van mijn baas moet' daar blijven. Liever dan even wat extra betalen en even heen en weer vliegen, dan daar te zitten.

Meer informatie is dus nog zeker welkom. :j

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:55

absque_dubio schreef:
Wat ik hoorde is dat je bijv. je ziektekostenverzekering gewoon hier moet door laten gaan, en daar verder niets over hoeft te regelen. Maar het lijkt mij dat je dus wel wat in het buitenland moet regelen, maar wat? Ik zie het zo gebeuren dat ik ziek word oid. :+

x_spekkie_x, ABN Amro is toch een bank? Dus je zou je ziektekostenverzekering én je reisverzekering dus via de bank kunnen regelen?

Misschien heb ik het niet duidelijk vermeld, maar ik betaal dus wel nog gewoon ziektekosten in Nederland. Gewoon mijn normale verzekering die ik in Nederland ook zou hebben (iets van 110 euro).

Ik zit zelf bij Trias. Trias dekt alleen alle geneeskundige kosten wereldwijd, als je het duurste aanvullende pakket hebt. Deze heb ik niet, Trias dekt voor mij alleen in Nederland. Wel is Trias verplicht om mijn spoedeisende hulp wereldwijd te vergoeden, maar niet dus de reguliere kosten, zoals een breuk of een bezoekje aan de dokter. Overstappen naar het duurste aanvullende pakket kan alleen per kalenderjaar, dus in januari, en je zit er meteen het hele jaar aan vast. Wisselen kan pas weer in januari. Kortom: daar had ik dus niets aan. Verder zitten er ook haken en ogen aan de wereldwijde dekking, dit is vaak alleen tegen de Nederlandse prijs, terwijl het in het buitenland veel duurder kan zijn. Daarvoor sluit je vaak een aanvullende verzekering af, zoals deze onderstaande bij de ABN Amro.

ABN Amro is een bank, maar biedt ook vele verzekeringen aan. Zo heb ik een doorlopende reisverzekering, en omdat ik langer wegblijf dan 60 dagen aaneengesloten, ook nog een 'Lang in het buitenland' reisverzekering. Deze verzekering dekt bijvoorbeeld verloren bagage en diefstal, maar je kunt er voor kiezen om je geneeskundige kosten ook mee te laten verzekeren. Dit is altijd aanvullend op je eigen ziektekostenverzekering die je al hebt lopen in Nederland. Wil je dus je ziektekosten claimen, dan doe je dit eerst bij je eigen verzekering, en daarna pas bij je reisverzekering. Zo kan het zijn dat je ziektekostenverzekeraar maar tot een bepaald bedrag dekt, en de reisverzekeraar dan het aanvullende bedrag bij legt.
De kosten voor mij waren omgerekend 18 euro per maand (bovenop de 110 euro die ik al betaal bij Trias).

Nu ben ik hier ziek geworden en ben ik al een keer naar de huisarts geweest en heb ik medicijnen gekregen. Deze kan ik nu bij terugkomst in Nederland gewoon declareren. Denk erbij dat als je maanden weggaat naar een vreemd land, de kans heel groot is dat je naar de huisarts moet of dat er iets gebeurt.

Laat je dus heel goed informeren of al je ziektekosten gedekt worden :) De dekkingen per verzekeraar verschillen nogal!

Zie bijvoorbeeld ook: http://www.wereldreizigerverzekering.nl/

Citaat:
Keuzes:
Globetrotter Reisverzekering (zonder medische kosten dekking) / ong. 30 euro pm
Globetrotter Reisverzekering met aanvullende Medische kosten dekking (voor personen die in Nederland een basisverzekering aanhouden). / ong. 45 euro pm
Globetrotter Reisverzekering met volledige Medische kosten dekking (voor personen die in Nederland géén basisverzekering aanhouden). / ong. 52 euro pm

De voordelen van de Globetrotter Reisverzekering

• Zeer complete S.O.S.-kostendekking
• Hoge ongevallendekking
• Prima reisbagagedekking
• Reisrechtsbijstandverzekering
• Aansprakelijkheidsverzekering

Dit is dus een complete verzekering. Inclusief rechtsbijstand en inclusief WA. Wat ik heb is gewoon een aanvullende dekking, daarom is het zo goedkoop in vergelijking met deze prijzen. (WA ben ik al verzekerd en is wereldwijd, rechtsbijstand hoef ik niet.)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:15

Misschien dat ik het dan onduidelijk heb neergezet, maar ik wist dus al dat ik in Nederland mn ziektekostenverzekering door moest laten lopen. :j Sorry daarvoor. Ik ben dus alleen aan het uitzoeken wat ik daarnaast nog moet regelen voor de verzekering, en waar ik dat moet doen. Aan jouw bericht heb ik weer heel veel. Ik zou dus eigenlijk gewoon mn verzekeraar moeten bellen en vragen hoe dat zit, en dat moeten regelen?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:18

absque_dubio schreef:
Ik zou dus eigenlijk gewoon mn verzekeraar moeten bellen en vragen hoe dat zit, en dat moeten regelen?
Juist :)
En het heeft mij een heleboel gebel en geregel gekost, omdat de telefoonmiepen niet altijd alle voorwaarden weten! Kijk dus op internet (of thuis) goed na wat de voorwaarden zijn van jouw specifieke pakket :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:19

x_spekkie_x schreef:
absque_dubio schreef:
Ik zou dus eigenlijk gewoon mn verzekeraar moeten bellen en vragen hoe dat zit, en dat moeten regelen?
Juist :)
En het heeft mij een heleboel gebel en geregel gekost, omdat de telefoonmiepen niet altijd alle voorwaarden weten! Kijk dus op internet (of thuis) goed na wat de voorwaarden zijn van jouw specifieke pakket :)

Dat is idd ook wat mij tegenhoud, die telefoonmiepen. Vreselijk.
En 18 worden was al een ramp, om alles te regelen en een poging doen tot het begrijpen van wat je nou eigenlijk doet.