alternatieve reizen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

alternatieve reizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:08

Ik blijk niet echt het standaard vakantie-type te zijn. Ik blijf liefst zo ver mogelijk weg van alles wat met zon-zee-strand-uitgaan bestemmingen te maken heeft, ver weg van de massa toeristen, ik wil op vakantie liefst geen enkele Belg tegenkomen... Maar ik merk wel dat het zoeken naar een vakantieplaats die me wel écht aanstaat, er echt niet makkelijker op wordt. Daarom wil ik wel eens wat ervaringen horen van mensen met het zelfde idee Haha!, en dus eerder wat 'alternatiever' gaan reizen.. Naar waar zijn jullie geweest? Wat kostte dat? Hoe was de ervaring? Speciale dingen meegemaakt die je als 'gewone toerist' niet zou mee gemaakt hebben?

Als er mensen zijn met tips (waarschijnlijk niet voor dit jaar, eerder volgende jaren), hier is mijn 'wensenlijstje'. Een budget geef ik niet, vermits dat iets is waar altijd wel een mouw aan gepast kan worden.. Knipoog
- Ver weg van massa-toerisme
- Contact met plaatselijke bevolking
- Natuur !!
- Lichte voorkeur voor balkanlanden & Oost-Europa (Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Bosnië, Kroatië, Servië), maar het mag ook zeker en vast totaal uit de richting zijn
- min. 3weken (max. 7/8 weken)
- mag best wel back to basic zijn (vorig jaar heb ik me drie weken in een rivier moeten wassen, geweldig vind ik zoiets Haha!), moet dus zéker geen luxe zijn

Dus, kom maar op met ervaringen en tips !

angelke

Re: alternatieve reizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:51

Bolivia!
Prachtig land, met nog een enorm ongerepte natuur. Het is dan ook het meest geïsoleerde land in Zuid-Amerika (geen zeehaven, evenals Paraguay). Het is ook het armste land, maar dat is soms relatief.

Je vindt er, afhankelijk van waar en wanneer je gaat, weinig toeristen, je kan op de meest afgelegen plekken komen. Van bergen tot jungle, savanne en een mediteraans klimaat.
Je kan er zwemmen in het ijskoude Titicacameer, maar ook tussen de dolfijnen (en piranas) in de jungle.

Pas wel op dat je niet verdwaalt, want wegwijzertjes voor de toeristen zijn zeldzaam.
Maar mijn belangrijkste advies is: leer de taal. Spaans is echt niet zo moeilijk en je haalt er duizend en één voordelen uit. Je maakt sneller contact met de bevolking en hierdoor kan je juist die niet-toeristische plaatsen bezoeken. Je neemt je tijd, vraagt de weg en vindt overal wel een oplossing voor.
Supergoedkope hotelletjes zijn ook bijna overal te vinden, waar vooral de plaatselijke bevolking op doorreis logeert.

Ik kan nog uren tips en hints geven, maar als je het budget en de tijd hebt... Doen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:54

Waarom ga je niet een paar weken jezelf nuttig maken in een "arm" land, evt met een organisatie??

Ik ben (inmiddels alweer errug lang geleden) met een organisatie 3 weken naar Kenia geweest, waar we in the middle of nowhere een schooltje hebben gebouwd voor de plaatselijke kids. Helemaal back to basic, helemaal tussen de bevolking daar en geen enkele kans op massa-toerisme Haha!

En daarbij een onvergetelijke ervaring waarbij je echt een land leert kennen ipv alleen de winkelstraten, eettentjes en discotheken van je anders zonnige vakantiebestemming!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:00

Geen idee hoe oud je bent en of je op jezelf woont, dat is wel een voorwaarde: mijn vriend en ik willen via de website www.huizenruilen.nl proberen ons huis te ruilen met iemand uit het buitenland. Geen idee waar we terecht komen en of het gaat lukken, maar het is wel erg spannend. Vooral het directe contact met de plaatselijke bevolking spreekt ons erg aan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 13:47

@ Angelke: Spreekt me wel aan ! Vooral die natuur, ongereptheid.. Ben je naar daar gegaan met een organisatie? Of alles zelf uitgestippeld en gepland?

@ Goof: Helemaal mijn ding Knipoog, heb vorig jaar een maand [***] gedaan in Roemenië in een Roma-dorpje... (en daarvoor in een organisatie voor kansarme kinderen in Italië, daarvoor in Polen). Super ervaringen tot hiertoe, maar ik wil na drie jaar ook wel eens wat anders doen (denk ik... misschien ga ik toch weer voor Roemenië, pracht van een land), andere dingen zien en beleven. Met welke organisatie ben jij geweest?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:49

Ik ben toen met World Servants geweest. Die doen projecten zowel binnen als buiten Europa. Alles supergoed geregeld. Het enige wat mij tegenstond was de uberchristelijke inslag die deze organisatie heeft (en in mijn ogen graag op wilde dringen). Ik zou dus niet nogmaals met deze organisatie gaan denk ik, maar er zijn zoveel organisaties die dit soort werk doen.

Gaaf trouwens dat je dit soort dingen al gedaan hebt! Ik zou het best ook wel weer eens een zomertje willen doen!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:03

Tantjeuh, ik ben een jaar in Bolivia geweest, met een organisatie.
Daar heb ik als vrijwilliger gewerkt en gewoond. Eerst in La Paz, waar ik met gehandicapte kindjes werkte en dan in de jungle, het nationaal park Noel Kempff Mercado, waar ik lesgaf over het milieu in de kleine dorpsschooltjes.
En dan had ik nog de tijd om 2 maanden rond te reizen, wat ik op eigen houtje deed. Soms helemaal alleen, soms met mensen die ik tegenkwam, soms met vrienden.
Je kan op zich alles zelf regelen, als je je tijd neemt en wat van de taal spreekt.

Doordat ik de cultuur en de taal kende, was het echt goed mogelijk om zelf alles te doen. Ik wist bv. dat als ik de weg vroeg, dat zeker aan drie personen moest vragen (ook al weten ze de weg niet, sturen ze je meestal toch ergens naartoe Knipoog).
Ook als sommige mensen zeiden dat iets "heel gevaarlijk" was, kon ik dat wel inschatten.
Maar de gemiddelde mens met gezond verstand kan dat wel denk ik dan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:41

bolivia is echt geweldig!!!
wij zijn daar geweest en hebben op onze familie na niet of nauwelijks een blanke gezien, laat staan een nederlander...
De rest is eigenlijk al door angelke verteld..echt meer dan prachtig!! wil er zo weer heen
Ik ga volgend jaar ook kijken of ik met world servants mee kan, dit is zo'n organisatie waar goof het over had...lijkt mij ook helemaal geweldig
in ieder geval succes met het uitzoeken Knipoog