Morgen vertrek ik met 2 vrienden naar Australië. Nu ga ik nog een paar dagen op bezoek bij kennissen en ik vroeg me af hoe het nu zit met mobiel bellen daar. Stel dat die mensen mij bellen met een Australische vaste of mobiele telefoon, wanneer ik al gearriveerd ben in Australië, moeten zij dan eerst nog 0031 voor het nummer plaatsen of niet? En hoe zit het met mijn vrienden, wanneer ik hun of zij mij is willen bellen. We zijn dan allemaal in Australië met een Nederlandse telefoon. Moeten we dan eerst ook 0031 voor het nummer plaatsen of kan dan gewoon 06-.....?
Je kunt het best in Australië een SIM-kaart kopen voor je mobieltje en je nederlandse SIM-kaart vervangen tot je weer terug gaat naar Nederland. Dan kun je tegen locaal tarief bellen. Dat scheelt je een hoop, omdat mensen die naar je nederlandse telefoonnummer bellen (met nederlandse SIM-kaart) anders via de nederlandse operator worden gestuurd. Dat is niet alleen voor hen duurder, maar zelf betaal je ook een toeslag over alle binnenkomende telefoontjes.
Misschien is dit ook interessant voor je: http://www.rebtel.com. Met deze service kun je enorm op de telefoonkosten besparen, zeker als je veel internationaal belt.
Als eerste: het maakt niet uit waar je bent, als mensen (van waar dan ook) naar jouw Nederlandse mobiele telefoon bellen, moeten ze altijd 0031 voor het nummer zetten. Dus iemand die vanuit Australië belt zet 0031 voor jouw mobiele nummer (en laat de 0 weg). Maar ook als jij naar je vrienden belt met een Nederlandse mobiel zet je 0031 voor hun nummer.
Misschien nog een tip: http://www.hallobuitenland.nl/ Via deze website kunnen thuisblijvers jou heel goedkoop bereiken! Koop als eerste een lokale (Australische) simkaart. De thuisblijvers bellen dan naar een 0900 nummer, toetsen daarna jouw lokale telefoonnummer in en betalen maar 9 cent per minuut! (Naar een vast nummer in Australië maar 2 cent!!)
Ik ga ook naar het buitenland en neem twee telefoons mee. Eentje met mijn Nederlandse simkaart dat mijn vrienden mij goedkoop kunnen smsen. Eentje met een lokale simkaart zodat ik goedkoop gebeld kan worden en waarmee ik in het land zelf makkelijk kan bellen. Verder zal ik ook veel met Skype doen, handig voor lange gesprekken!
Als je allebie in hetzelfde land bent en je belt van een nederlandse mobiel naar een nederlandse mobiel dan hoef je daar geen 0031 voor te zetten. Mijn ouders en oom en tante hebben dat dit voorjaar uitgetest in Frankrijk en Spanje . Ik weet niet of dat overal geld trouwens.
Maar ik moet wel bij mijn voorgangers aansluiten dat zeker als je langere tijd naar australië gaat je daar het beste een prepaid kaartje kan kopen.
Tip: zet de landcode altijd voor het nummer dat je gaat bellen.
Om de landcode te bepalen: waar komt het nummer vandaan? Als het een vast nummer is, is de landcode makkelijk te bepalen. (Nederland 0031, Australië 0061) Als het een mobiel nummer is, vraag dan aan diegene van waar zijn simkaart is. Een Nederlandse simkaart vraagt om een Nederlandse landcode. Een Australische simkaart vraagt om een Australische landcode.
Voorbeeld: jij belt met je Nederlandse mobiel in Australië, naar een vriend met een Nederlandse mobiel die ook in Australië is. Je belt hem met 0031 6 xxxxxxxx.
Voorbeeld2: jij belt met je Nederlandse mobiel in Australië naar een vast nummer in Australië of een Australische mobiel. Je belt nu met 0061 6 xxxxxxxx.
Van Nederlandse mobiel naar Nederlandse mobiel heb je idd geen 0031 nodig, of je nou in Nederland bent of in het buitenland. Hoewel het soms niet helemaal goed werkt, in dat geval kun je het proberen met 0031 ervoor, dan moet het wel lukken.
In alle andere gevallen heb je idd altijd het landnummer nodig.
De tip voor een buitenlandse SIM-card als je ergens langer verblijft is idd een goeie.
Bedankt voor de antwoorden! Ik was aan het twijfelen dus het leek me nog wel even verstandig om te vragen. Ik denk niet dat het voor mij nut heeft om een Australische kaart te kopen omdat ik 'maar' 5 weken ga en ik niet zo heel veel zal bellen, maar ik houd de tip zeker in mijn achterhoofd!
Een australische kaart kopen is niet zo'n ingrijpende aankoop.
Ik had destijds in Wales een simkaart gekocht en die was gratis! Ik betaalde alleen mijn beltegoed, dus de kaart kostte 10 pond, waarmee ik voor 10 pond kon bellen. Dit was een goedkope aanbieder, want ik belde voor 10 pence en smste voor 5 pence naar Nederland. Dit had ik er in twee weken al uit.
Zeker ook omdat jullie naar vrienden onderling willen bellen, terwijl je in hetzelfde land bent. Met een Nederlandse simkaart betaal je minimaal een euro twee euro per minuut!! Als jullie allemaal een lokale simkaart hebben, kost het misschien 10 dollarcent per minuut. Scheelt een hele hoop
[edit] Net even op de site van Vodafone gekeken. Bellen vanuit Australië naar Nederland (dus van NL simkaart naar NL simkaart) kost TWEE EURO per minuut
[edit] Net even op de site van Vodafone gekeken. Bellen vanuit Australië naar Nederland (dus van NL simkaart naar NL simkaart) kost TWEE EURO per minuut
Dat komt omdat een telefoontje dat je pleegt met een nederlandse telefoon terwijl je in het buitenland bent wordt omgeleid via de centrale in Nederland. Als je bovendien iemand belt met een nederlands mobieltje, die ook in het buitenland zit, dan is het dubbelop. Bovendien heeft de ontvanger met een nederlands mobieltje in het buitenland ook nog eens kosten voor binnenkomende telefoontjes. Ik betaal bijvoorbeeld 28ct/min als ik in Nederland op mijn spaanse mobieltje telefoon krijg.
Precies! En daarom is het ook zo handig om een lokale simkaart te kopen, al verblijf je er maar voor twee weken. Met één telefoontje heb je het geld er al uit, en vaak is een simkaart nog gratis ook, en betaal je alleen je beltegoed