Zweden/ Finland/ Noorwegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Zweden/ Finland/ Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 22:09

Komend zomer wil ik een maandje naar een Zweden, Finland of Noorwegen.
Wil er een stage regelen voor mijn studie.
Ben zelf alleen in een ver verleden in Denemarken geweest en verder nog nooit in Scandinavië en weet gewoon niet welk land ik moet kiezen...
Iemand die deze landen al gezien heeft en tips heeft? Wil het zsm regelen.

detour

Re: Zweden/ Finland/ Noorwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:11

Finland ken ik niet. maar Zweden en vooral Noorwegn zijn prachtig! PLus het voordeel dat je je daar prima redt met je Engels. Noorwegne is ruiger en bergachtiger, verder vind ik in beide landen de mensen erg vriendelijk en laid back.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:44

Ik ben in Finland en Noorwegen geweest en een dagje in Zweden. Gezien dat je er een stage wilt regelen zou ik kiezen voor Noorwegen of Zweden omdat deze taal nog vrij makkelijk is. (Noors en Zweeds lijken heel veel op elkaar). Hierdoor heb je nog de mogelijkheid om de taal misschien wel te leren. Uit het Fins is echt letterlijk niets op te maken en ook erg moeilijk om te leren. Mijn ervaring is ook er meer Noren en Zweden engels spreken, bijna iedereen van vrij jong tot oud kunnen er op zijn minst wel een beetje Engels spreken. In finland viel dit meer tegen..maar dat houdt niet weg dat de mensen evengoed gastvriendelijk zijn..de communicatie gaat alleen een stukkie moeilijker.
Wat detour zegt; Noorwegen is een stukkie ruiger dan Zweden. Noorwegen en de natuur met de fjorden etc is gewoon supermooi! Overigens zou ik wel een stage zoeken bij een bedrijf bij een grotere stad zodat je meer kan socializen en makkelijk activiteiten kunt ondernemen. (ja dat mistte ik wel na 4,5 maand op een berg in Noorwegen =) ). Verder is de westkust in Noorwegen in principe mooier maar ook een stuk natter. Het Oosten en het midden van Noorwegen is juist kouder (meer sneeuw) maar droger (en evengoed mooi!).
Lykke til!!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:58

ik ben een maand geleden naar Zweden geweest. zat wel helemaal onderaan (Falsterbo), maar het is een practig land! mensen zijn heel aardig en Gastvrij Knipoog
ik zat dan in het "platte gedeelte" (geen berg te vinden Nagelbijten / Gniffelen ), weet niet hoe het eruit ziet als je meer naar boven gaat.
maar als je de kans krijgt, zou ik zeker naar Zweden gaan Knipoog Noorwegen ben ik nog nooit geweest.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:36

Thanks voor de reacties!
et is een korte stage van hooguit 4 weken, vrijwillig. Het gaat via de universiteit, kan zelf verder niets regelen alleen een land van voorkeur opgeven. Ik ga meelopen met een dierenarts dus het is afwachten waar ik dan terechtkom.

Ik hoop op meer reacties want ik weet echt niet wat ik moet kiezen. (Finland staat momenteel wel onderaan).

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:44

Persoonlijk zul ik Finland kozen. Ben er al een aantal keren op vakantie gewest en vind het nog steeds mooi! In de stad spreken ze ook allemaal Engels omdat ze met hun eigen taal internationaal nergens mee aankomen. In 4 weken heb je toch niet de mogelijkheid om een nieuwe taal te leren, ook geen Zweeds of Noors.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:14

Voor de taal ga ik er zeker niet heen, het is maar voor 4 weken om wat ervaring op te doen. Ik neig toch het meeste naar Zweden, ik ben benieuwd!

Thanks voor de reacties in ieder geval!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:26

Ik ben zelf een keer in Zweden geweest, mooi land en een hele gemoedelijke, vriendelijke sfeer hangt er. Ja
Het is niet echt een land wat mij super trekt, maar had het voor geen goud willen missen.. Lachen

Noorwegen lijkt mij het mooist van die drie landen.. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:18

Noorwegen vond ik veel mooier dan Zweden, maarja, het is natuurlijk ook belangrijk wat je doel is mbt je stage of werk..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:16

Noorwegen vond ik ook veel mooier dan Zweden. Veel ruiger, qua bevolking maakt het niet uit. Allebei super gastvrij en vriendelijk. Lachen

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 01:28

Ik ga zelf misschien een Minor volgen bij een universiteit in Noorwegen.
Weet iemand hoe de wegen daar swinters zijn?
Lijkt mij allemaal eeeeeeeerg spannend; bergen & sneeuw..!
Ik zit in behoorlijk bergachtig gebied. Ik heb zelf een peugeot 205.
Zat eraan te denken deze mee te nemen, maar ik weet niet of dat in Januari wel te doen is..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:37

Noorwegen is echt prachtig, ben het hele landf dooregweest tot in Spitsbergen aan toe!

Die Noren weten wel van wanten met hun infrastructuur en zijn zeer georganiseerd mbt de sneeuw.
Waar ga je heen?..
Sneeuwkettigen doen al een hoop maar je moet ook goeie banden hebben qua profiel, daar speelt dat een heel belangrijke rol.

Besef je dat het heel vroeg donker is rond die tijd?..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:48

Zweden is echt heel mooi. De mensen zijn er erg vriendelijk en je kunt je prima redden met Engels.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:19

Oo okeej het is maar voor een paar weken je stage, dan maakt het qua taal leren etc inderdaad niet heel veel uit. Wat leuk overigens dat je met een dierenarts gaat meelopen..voor de mensen waar ik op de stal heb gewerkt waren ook beide 'ouders' dierenarts en zo af en toe ging ik ook met één van hun mee een dagje/avond.

@ Merel: Naar welke universiteit ga je dan? Ik zelf durfde niet te rijden in de winter..maar ik ben ook wel een schijtluis..en zag het echt niet zitten om met de bus(die niet eens van mezelf was) over die weggetjes met sneeuw te rijden (A). Maargoed toen had ik ook pas een klein half jaartje mijn rijbewijs. Je moet wel echt van die winterbanden hebben..ik heb auto's zonder winterbanden gezien en die kwamen een bergje zo niet op.
Wat donkerheid betreft..het is inderdaad maar kort licht maar doordat er sneeuw ligt lijkt het allemaal helemaal niet zo donker..ik persoonlijk vond dat niet zo storend. Al was ik natuurlijk evengoed blij toen de dagen langer werden..en dat gaat snel vanaf januari!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:23

Gewone winterbanden zoals we die hier in Nederland hebben, he je daar geen fluit aan. Ze gebruiken daar spijkerbanden. Maar daar kun je dus niet helemaal mee van Nederland rijden. Dus die zul je halverwege de reis moeten kopen dan.
Ik ben in maart naar Zweeds Lapland gereden met mijn Seat Arosa met zomerbanden. Geen aanrader, want het laatste stuk rijd je op puur ijs. Ze houden daar de weg niet ijsvrij. Gaat ook heel lastig met -35 Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:28

Cookies schreef:
Zweden is echt heel mooi. De mensen zijn er erg vriendelijk en je kunt je prima redden met Engels.

Even heel erg off topic:

Het bord in jouw avatar heb ik in een kartonnen versie boven mijn keukentafel hangen. Gescoord ergens in een Zweeds dorpje bij een auto-onderdelenzaak. Toeristen bleken er gek op te zijn. Tong uitsteken

Zelf ken ik alleen Zweden en ik vind het een schitterend land met prettige mensen. Hoewel ik ook Finnen ken en in Finland spreken ze zeker wel Engels (net als Nederlanders kunnen zij zich met hun taaltje maar beperkt redden, dus ze moeten wel Knipoog). Van Noorwegen weet ik vrij weinig, alleen dat het er ontzettend mooi moet zijn.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:14

ja uiteraard zorg ik voor goede banden, maar dat van die spijkerbanden wist ik niet. Klinkt allemaal eeerg spannend zeg..
Straks rijd ik dat hele eind heen en durf ik halverwege niet verder... Clown

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:28

@Karin, ik heb er ook een kussen van, die ligt in mijn auto.

@merel, daarom moet je ook niet onder tijdsdruk gaan rijden. Zorg dat je ruim de tijd hebt. Dat heb ik ook gedaan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:30

Finland Lovers

Ik hoor juist van veel mensen om mij heen dat ze in Finland gaan studeren/stage lopen (ik=jaloers)
Noorwegen lijkt mij ook heel mooi, zweden zou ik niet weten...

Veel succes ermee, bofkont! *LOL*

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:44

Excuses, ik bedoelde inderdaad ook die spijkerbanden (piggdekk)..had alleen niet de juiste naam voor het beestje Knipoog.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:24

Wow wat een reacties weer!!
Begin nu toch weer een beetje te twijfelen tussen Noorwegen en Zweden...
Wat ook meespeelt, ik studeer dus diergeneeskunde en in Nl zijn er best wel teveel dierenartsen, in Zweden schijnt er een tekort te zijn. Op deze manier kan ik dus meteen checken of ik evt ooit wel in Zweden zou willen wonen en werken.

Maar zo heel belangrijk is dat ook weer niet aangezien ik ook best ergens anders ter wereld terecht kan komen of natuurlijk gewoon in Nl.
Beide landen zijn dus vriendelijke mensen waar je je met Engels goed kunt redden. Dat scheelt dus alweer, maakt de keuze er alleen niet makkelijker op... Noorwegen landschappelijk mooier, Zweden dus met het oog op evt werken ooit.

Lastig!

Merel wat ga jij doen voor minor?

Bedankt voor de reacties weer Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:27

Anders kom je er echt niet uit, zonder spijkerbanden.
Afbeelding

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:23

En die banden laat je dus onderweg omzetten?
Vanaf waar ongeveer? (Oslo??)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:30

Ik heb van de zomer 6,5 week door Scandinavië gereisd:
Afbeelding
En ik vind Noorwegen de mooiste natuur hebben.
Stockholm en Kopenhagen zijn dan weer echt de mooiste steden en zelf zie ik mijzelf nog wel in Denemarken wonen, gezien de mentaliteit. Finland zou ik persoonlijk overslaan.
Maar voor een reis zeg ik absoluut Noorwegen!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:11

Ja de Denen zijn echt ontzettend vriendelijk. Echt leuke mensen, heb er mee samengewerkt.