Paard mee naar Zweden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Paard mee naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:41

Binnenkort (dit jaar nog) gaan wij naar Zweden verhuizen. Mijn paard gaat natuurlijk mee, stalling, totdat we ons eigen plekje hebben, is geregeld. Nu alleen het vervoer naar Zweden nog!
Hoe pakken we het aan, zelf met een trailer, met een transportbedrijf? Aan welke voorbereidingen moet ik denken, wel of niet stoppen onderweg? En natuurlijk welke kosten moet je aan denken, met name als je het laat doen?

Het gaat om een hele rustige tinkermerrie. Ze heeft wel artrose in haar voorbenen (hoefgewricht), moet ik daar ook rekening meehouden?

Alle ervaringen, tips e.d zijn welkom!
Alvast bedankt!

TessaB

Re: Paard mee naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:32

Zelf heb ik mijn paard met professioneel transport laten komen. Het is toch een lange reis, en als die voorspoedig verloopt is het waarschijnlijk goed te doen. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat er file is, je pech onderweg krijgt of dergelijke. Daar sta je dan met je paard... Nu is hij in 3 dagen naar Zwitserland vervoerd, met Potijk internationaal paardentransport uit Geesteren. Die rijden iedere week hun routes. Prima bevallen!

Dag 1 verzamelen ze de paarden in Geesteren, waar ze ook veterinair gekeurd worden. Dag 2 ging mijne samen met een andere groep richting Zwitserland/Italie. Voor de grens hadden ze een adres waar ze een nacht op stal konden, en dag 3 arriveerden ze hier. De chauffeur was groom geweest en had super voor mijn paard gezorgd.

Waar je aan denken moet is dat het paspoort is ingetekend en de entingen op orde zijn. Voor Zwitserland moest er ook het een en ander met de douane worden geregeld. Maar als je met Potijk contact opneemt kunnen ze je veel vertellen

Succes!

Lenneke_

Re: Paard mee naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:31

Ik zou eerlijk gezegd nooit m'n paard met een transportbedrijf mee laten gaan. Voor zo'n lange reis wil ik zelf kunnen bepalen wanneer er gestopt wordt enzo.

De reis opzich is goed te doen voor een paard dat makkelijk is op de trailer. Ik heb geen ervaring me Zweden, maar ben van de zomer naar Hongarije en Oostenrijk geweest met paarden. Hongarije hebben we in twee dagen gereden (bij elkaar 23 uur rijden), Oostenrijk in één dag (15 uur rijden) Ik zou om de 2/3 uur stoppen en drinken aanbieden, uitladen vind ik niet nodig. Vaker zou ik niet doen, dat houdt alleen maar op. Voor jezelf is stoppen ook belangrijk.

Wat betreft voorbereidingen moet je een dierenarts van de Voedsel en waren autoriteit laten komen. Je moet van tevoren een aantal papieren invullen die ze je mailen. Dan komt er iemand langs, die controleert of de chip juist is en of het paspoort ingetekend is. Als dat in orde is krijg je een gezondheidsverklaring en kun je op reis.
Dit moet binnen 48 uur voor vertrek en je moet zelf een chiplezer hebben of lenen.
Ik weet dat lang niet iedereen dit doet, wij hebben het wel gedaan. Het kost je ongeveer 80 euro.