Ik ben zelf een aantal jaar geleden een aantal maanden in Indonesië en Maleisië geweest, dus kan wel wat tips verzinnen...
Omdat je 17 dagen gaat neem ik aan dat je met een georganiseerde reis meegaat of naar een hotel waar je 17 dagen verblijft?
Zelf ben ik wezen backpacken en het maakt nl wel uit qua bagage/spullen meenemen.
- Neem voldoende muggenspul mee vanaf Nederland, zeker in Indonesie is het erg lastig spul met Deet erin te vinden. Zelf had ik 50 % (lotion) spul mee en 30 % (gel), de 50 % gebruikte in voor enkels en voeten zodra ik op trekking in de jungle was en 's avonds (na het douchen) op onbedekte lichaamsdelen, de gel gebruikte ik voor mijn hele lichaam.
Als je in een airco kamer in een hotel verblijft heb je geen klamboe nodig, slaap je in hostels kan ik het wel aanraden, maar anders zou ik het toch echt niet meeslepen.
- Truitjes die iig je schouders bedekken. Indonesie is een islamitisch land, op sommige plaatsen worden truitjes met spagettibandjes niet op prijs gesteld. Bali is boedistisch, wil je hier tempels bezoeken moet je beenbedekking dragen, ofwel een lange broek ofwel ter plekke een sarong (wikkelrok) kopen, zijn zeer goedkoop
- Als je in redelijk bewoonde gebieden blijft is een normale ehbo kit meer dan voldoende (pleisters maar vooral sterilon/alcohol/jodium, in vochtig klimaat sluiten wondjes minder snel, pincet voor evt. zee-egels), aan medicijnen: antimalaria, pijnstillers, imodium (wel voorzichtig gebruiken, als je iets gegeten hebt wat niet goed is kun je het maar beter 'kwijt' zijn, ors, iets tegen misselijkheid, reisziekte...)
- Slippers, zelf ben ik helemaal fan van Teva of aanverwante slippers daarvan, ook als waterschoenen te gebruiken
- Neem sokken mee, op trekkings als je het oerwoud ingaat zitten de muggen vooral aan de grond, voor je weggaat smeer je je benen in en sokken aan dat was voor mij de beste remedie
- buideltasje alleen gebruiken tijdens reizen, voor de rest achterlaten in hotelkamer in kluisje oid, neem niet al je cash mee, vrijwel overal zijn pinautomaten dus veel cash hoef je niet op zak te hebben en hoef je ook niet vanaf Nederland al mee te nemen. Mocht je het eiland Flores gaan bezoeken (waarschijnlijk niet, dan is 17 dagen nl wel kort) daar wel cash meenemen, 5 jaar geleden was er maar 1 pinautomaat op het hele eiland. Op Java, Bali, Lombok, Sumatra zijn voldoende pinautomaten. Euro's zijn daar makkelijk te wisselen, wel nette biljetten (verfrommelde biljetten kunnen ze weigeren), dollars zijn onnodig om mee te nemen, je euro's zijn voldoende en anders betaal je 2x wisselkoers.
- Maak kopiëen van je paspoort en draag die bij je ipv je paspoort mee te slepen tijdens excursies ed, geef ook een kopie van je paspoort aan je reisgenoot, verder als je medische problemen oid hebt vraag een verklaring in het engels van je arts en zo nodig (bij medicijnen) bij je apotheek.
- Sleep geen onnodige dingen mee als wasmiddel, shampoo, cremespoeling, douchegel, bodylotion etc, het is allemaal in de eerste de beste supermarkt te vinden, neem een klein verpakking mee voor de eerste dagen en de rest laat je gewoon achter. Zelf wassen zou ik absoluut niet aan beginnen (je bikini alleen), in hotels hebben ze laundryservice en anders in de eerste de beste straat zijn er voldoende te vinden voor zeer weinig geld (hotel is veel duurder), bij deze laatste moet je echter wel oppassen met spierwitte dingen (kunnen minder wit terugkomen) en dingen die niet gestreken mogen worden (zoals supersnel drogende shirts oid, ik heb nog een exemplaar liggen met een mooie driehoek erin).
Zonnebrand zou ik weer wel meenemen vanaf NL, er zit nl een houdbaarheidsdatum op die ik in Indonesie niet zo zou vertrouwen.
Ga je ook snorkelen neem een extra hoge factor mee alleen daarvoor (factor 50).
- draag altijd wat op je hoofd of neem het in ieder geval mee en breng veel tijd door in de schaduw.
- Een jas meenemen is niet echt nodig, evt. een dun/waterdicht windjackie. Neem wel een trui of vest mee, al is het alleen maar voor in het vliegtuig, ik bevries daar altijd, zeker op de terugweg als je gewend bent aan lekkere hoge temperaturen, ook geen korte broek in het vliegtuig aandoen!