Het onbekende Capelle...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Het onbekende Capelle...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:35

Ik hoop maar dat nationale verslagen ook ok zijn, want ik heb hier aardig wat werk aan gehad om dit zo te krijgen...

Ik ben nu op plaatsen geweest in Capelle waar ik nog nooit ben geweest! (ik hou van oude dingen!) Weet iemand soms nog meer oude steden in de buurt van Capelle die de moeite waard zijn om te fotograferen? (hopelijk staat het hier goed, want ik heb me een BREUK gefietst om de foto's te krijgen!)

Gaat 'ie:

Het Dief- & Duifhuisje aan de Rozenburcht is een overblijfsel van het laatste slot van Capelle. Het Dief- en Duifhuisje van vier bij vijf meter dateert uit de 17e eeuw en diende als gevangenis van de bewoners van het slot.
In het Dief- & Duifhuis werden naast gevangenen ook duiven gehouden, op de vliering van het gebouwtje. Er waren voor de duiven vlieggaten aangebracht in de voor- en achtergevel. In de huidige situatie zijn de vlieggaten aan de voorgevel vanaf de buitenkant dichtgemetseld, en dus aan de buitenzijde niet meer zichtbaar, aan de achtergevel zijn de vlieggaten vanaf de binnenzijde gedeeltelijk dichtgemetseld deze zijn dus nog zichtbaar aan de buitenzijde. De duiven werden gehouden voor de slotbewoners om als lekker boutje op de tafel te verschijnen. Dit voorrecht gaf De Heer een hogere status. Ook is het mogelijk dat de duiven werden gebruikt voor de postvoorziening tussen de diversen kastelen in de omgeving.

Afbeelding

Afbeelding

Wat er over is van het slot... wel, alleen de loopbrug en de gracht (net niet zichtbaar op de foto)
Afbeelding

Hier heeft het slot gestaan:
Afbeelding

Het gemaal is gevestigd aan de Bermweg 13-15 in Capelle aan den IJssel, achter de Akkerwinde vlakbij metrostation Schenkel.

Het ruim 130 jaar oude gemaal (1869) is een van de zogenaamde benedengemalen die een rol hebben gespeeld bij de droogmaking en de waterhuishouding van de polder Prins Alexander. Het gemaal kan worden beschouwd als een object van historische waarde met een bijzondere architectuur. De elektrische installatie, pompen en motoren uit 1927 zijn inmiddels zeldzaam geworden. Het oorspronkelijk stoomge-maal is het enige nog werkend elek-trisch bediend gemaal in Nederland. Naast het bezich-tigen van de machinekamer is er een diaklankbeeld te bekijken dat inzicht geeft in de geschiedenis van de waterbeheersing in de polder. Verder is er onlangs in opdracht van de Stichting Beijerinckgemaal door 2 aannemers gestart met de restau-ratie van het metsel- en voegwerk aan buitenmuren en kantelen van het gebouw. Een bijzonder karwei uitgevoerd door vaklieden en het bekijken waard.

Afbeelding

Afbeelding

Dorpskerk
In de oude dorpskern domineert al meer dan 400 jaar de Dorpskerk uit 1593 van de Nederlands Hervormde Gemeente. De kerk bestaat uit een éénbeukig schip en een smaller vijfzijdig gesloten koor (1665), overdekt door tongewelven met trekbalken. In het schitterende interieur is onder meer de 17e eeuwse eikenhouten preekstoel en een Tien-Geboden-bord met omlijstingen en fronton uit 1656 te bewonderen. De toren is van 1806, de originele luidklok van 1607. Sinds 1992 wordt de kerk gesierd net een raam van gebrandschilderd glas. Organisten van de kerk zullen de gehele dag het monumentale, ruim honderd jaar oude Van Dam-orgel bespelen. Adres: Kerklaan 2, Capelle-Middelwatering (Dorp).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nooit geweten dat Capelle zo groot was........
Voor meer info: http://www.capelsewijken.nl/wopcaphistorie00.html

CoonArt

Re: Het onbekende Capelle...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:50

Echt helemaal niemand die nog meer mooie oude steden kent in nl?

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:40

Dat is toch Bokt Internationaal Vork

Maar er zijn genoeg oude steden te vinden in Nederland..

http://historie.denhaag.org/steden.htm

Als je veel "oud" wil zien, ga eens een dagje naar Valkenburg, genoeg oude gebouwen, ruìnes, en dergelijke!
Zoek eens op internet, daar staat zoveel informatie over oude steden enzo..

Succes..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:47

NatassJa schreef:
Maar ik heb ook iets over Den Haag en Zeeland zien staan, dus ik denk dat nationaal ook wel mag, of heb ik het nou echt mis?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:50

Dordrecht is ook de moeite waard om eens rond te kijken!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:57

HorseyDude schreef:
NatassJa schreef:
Maar ik heb ook iets over Den Haag en Zeeland zien staan, dus ik denk dat nationaal ook wel mag, of heb ik het nou echt mis?

Ja maar dat ging echt over een vakantie/weekendje weg Knipoog
Maar maakt mij niets uit hoor..

Delft is ook erg mooi! Maar moet je wel dagje met de bus touren, wil je mooie echt oude steden willen zien..

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:34

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:43

Gouda... hmmmmm....... ben ik al weleens met de fiets geweest....... maar dan moet het wel zonnig/droog zijn. En anders met de trein ernaartoe!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:44

vanaf Capelle met de trein is echt een kippeneindje, en vanaf het station zit je met 2 minuten lopen in het centrum.