USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:03

Voor ons scheelde het de afgelopen keer enorm veel geld. Wij vlogen business class en ik vond tickets vanaf Madrid bij KLM. Scheelde bijna 2000 euro p.p. (de helft ongeveer) met Amsterdam. En aangezien we in Spanje wonen, was dat helemaal perfect. Weinig keus in data, maar juist omdat we al 11 maanden van tevoren boekten, konden we er alles omheen gaan plannen verder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:18

Jullie hadden een mooie deal, Monique.

Hebben jullie allemaal geen werkgever en collega's waar je rekening mee moet houden ?
Bij ons worden de vakanties echt heel laat goedgekeurd helaas.

Ik leg wel alle overnachtingen vast zolang als ze maar gratis te annuleren zijn. Daar kan ik me dan geen buil aan vallen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:23

Ik ben toen in oktober naar m'n toenmalige leidinggevende gegaan met de vraag of ik die periode vrij kon krijgen. Ze waren gelukkig wel heel flexibel. Toen een andere keer heb ik ook eerder toestemming gevraagd maar mij wel aangepast aan de plannen van collega's

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:30

Wel hoor! ik kon in maart pas boeken voor dit jaar. Dat is vroeg voor mij maar omdat ik "ver weg" ga heb ik een streepje voor meestal. Nu aankomen met de vraag of ik volgend jaar vrij kan krijgen is kansloos :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:46

Ik ben leidinggevende :+ maar wij boeken meestal iets van 4 of 5 maanden van te voren :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:10

En als leidinggevende hoef je met niemand rekening te houden ;) ? Dan ben je zeker ZZP-er :))

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:26

Fitzroy schreef:
En als leidinggevende hoef je met niemand rekening te houden ;) ? Dan ben je zeker ZZP-er :))

Dat zegt ze toch niet? Volgens mij heb je als leidinggevende juist het meeste rekening te houden met collega's. Maar, je bent wel degene die inschat wanneer jouw vakantie het beste uitkomt op het werk en je kan zelf bepalen hoe vroeg die vakantie planningen klaar moeten zijn, dus dan kun je ook wat vroeger boeken natuurlijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:30

Nee geen zzp :n maar zoals hierboven genoemd. Aangezien ik het meeste overzicht heb over de hoeveelheid werk,kan ik een goede inschatting maken wanneer het het beste uitkomt :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:38

hmm.. zolang het buiten de schoolvakanties is kan het bij ons meestal wel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:59

Fitzroy schreef:
Jullie hadden een mooie deal, Monique.

Hebben jullie allemaal geen werkgever en collega's waar je rekening mee moet houden ?
Bij ons worden de vakanties echt heel laat goedgekeurd helaas.

Ik leg wel alle overnachtingen vast zolang als ze maar gratis te annuleren zijn. Daar kan ik me dan geen buil aan vallen.

Ja, maar daarom moeten wij onze vakantie al heel vroeg vastleggen. Gelukkig worden ze hier wel snel goedgekeurd :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:26

Jullie hoeven mij niet te vertellen hoe het zit als leidinggevende, ik weet er alles van ;)
Ook dan heb je rekening te houden met andere mensen tenzij je ZZp-er bent. Daarom maakte ik die opmerking juist.

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:21

Ik kom even binnenvallen misschien is deze vraag al ooit gesteld.
Ik loop stage in Canada en mijn ouders komen in juli hierheen. We gaan 5 augustus naar new york met de auto de grens over van Canada naar Amerika, een ETA is voor binnenkomst via lucht toch, weet iemand of we voor grens overgang iets nodig hebben of dat we gewoon door kunnen zonder visum ETA etc.? :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:21

LoesvL schreef:
Ik kom even binnenvallen misschien is deze vraag al ooit gesteld.
Ik loop stage in Canada en mijn ouders komen in juli hierheen. We gaan 5 augustus naar new york met de auto de grens over van Canada naar Amerika, een ETA is voor binnenkomst via lucht toch, weet iemand of we voor grens overgang iets nodig hebben of dat we gewoon door kunnen zonder visum ETA etc.? :)

https://www.dhs.gov/how-do-i/cross-us-borders

Het is overigens ESTA en niet ETA (ETA is Estimated Time of Arrival). :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:22

Voor zover ik weet is de ESTA voor alle binnenkomsten, dus ook auto, voet etc. W en dat je die dus ten alle tijden nodig hebt

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:23

Oke bedankt! Dan was de ETA die van Canada denk ik haha.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:34

knabbelgirl schreef:
Voor zover ik weet is de ESTA voor alle binnenkomsten, dus ook auto, voet etc. W en dat je die dus ten alle tijden nodig hebt

ESTA is alleen als je via de lucht (vliegtuig) of water (boot) komt.

Als je USA via Canada binnen gaat met de auto, moet je aan de grens een groen formuliertje invullen (I-94W, zie hieronder). Als dat goedgekeurd is, nieten ze een stukje van dat groene kaartje in je paspoort, en dat groene kaartje moeten ze er weer uit halen als je Amerika weer verlaat.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... y-for-esta
Citaat:
I am a citizen of a VWP country and am visiting the U.S. from Canada or Mexico?

If you are coming by land, you do not need to have ESTA authorization, however, you should return your green I-94W card upon departure. If you are arriving by air or sea, you do need to apply for ESTA. You should return your green I-94W to the airline representative prior to boarding your flight.

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:37

Yasmine schreef:
knabbelgirl schreef:

Als je USA via Canada binnen gaat met de auto, moet je aan de grens een groen formuliertje invullen (I-94W, zie hieronder). Als dat goedgekeurd is, nieten ze een stukje van dat groene kaartje in je paspoort, en dat groene kaartje moeten ze er weer uit halen als je Amerika weer verlaat.

Citaat:

If you are coming by land, you do not need to have ESTA authorization, however, you should return your green I-94W card upon departure. If you are arriving by air or sea, you do need to apply for ESTA. You should return your green I-94W to the airline representative prior to boarding your flight.

Top! Dat bevestigd m'n gedachte.
Heel erg bedankt :o

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:52

Yasmine schreef:
knabbelgirl schreef:

Citaat:

Ah oke weer wat geleerd!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:48

Wij werken allebei niet meer, dus kunnen gaan wanneer en zolang we willen. Erg luxe, dat besef ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:11

Ach, Monique, het is jullie gegund. Misschien had Albert nog wel liever gewerkt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:57

Ja, precies. Albert heeft in 1997 een ongeluk gehad op zijn werk, waardoor giftige stoffen bij hem heel veel schade in zijn lichaam hebben veroorzaakt. Hij is geen dag zonder pijn doordat zijn zenuwstelsel beschadigd is en is zes jaar na het ongeluk volledig in de WAO geraakt. Dat is ook de reden geweest om naar Spanje te verhuizen, zijn lichaam reageert erg slecht op vocht en in mindere mate op kou. We wonen in het droogste stukje van Europa en dat scheelt heel veel.

En om het dan compleet te maken: nee, je maakt van een uitkering dat soort reizen niet, maar ik heb na het overlijden van mijn eerste man ons melkveebedrijf verkocht en dat geeft ons financieel nu ruimte om dit te doen. Onze luxe heeft dus wel een hele verdrietige achtergrond, maar we weten ook allebei dat we NU moeten leven, want ook Alberts eerste vrouw is erg jong overleden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:11

Monique: Ik vind dat een ander helemaal niet mag oordelen over hoe jij de vakanties bij elkaar betaald. Dat was hetzelfde toen ik naar SF ging en m'n baan kwijt was geraakt. Toen werd er ook gezegd dat ik een uitkering had en toch naar Amerika ging.
Ik heb ook een uitkering. Maar ik moet wel ieder dubbeltje opzij leggen. Ik heb het er wel voor over

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:38

Ik moet zeggen dat we ook weinig negatieve reacties krijgen hoor, de meesten weten wel hoe het zit.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:34

Groot gelijk hoor Monique, geniet van het leven want je weet nooit wanneer het voorbij is!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:41

Tja, dat beseffen wij allebei heel goed!