Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:44

Wauw wat suf, ik zie dit topic nu pas! Mag ik me melden in dit topic?
Ik ben nog nooit in Canada geweest, maar ik doe dit jaar examen en mijn plan is om volgend jaar ongeveer 3 maanden naar Canada te gaan :)

Ben nu al volop informatie aan het zoeken, vooral bezig met kijken hoe ik zo min mogelijk geld uit kan geven :') Heb al www.couchsurfing.org ontdekt, waarbij mensen een bank aanbieden om op te slapen, te gek :) Iemand nog andere tips, wat betreft geld besparen, maar ook aanraders qua bezienswaardigheden en steden waar ik sowieso wel/niet heen moet gaan.

Mijn plan is nu iig naar Ottawa, Vancouver en Montreal te gaan. Waarschijnlijk wil ik ook wel naar Nova Scotia of Labrador.

Ik ben benieuwd :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:46

Oeh ik zag in het begin van het topic iets staan over Jasper, een plaatsje waar je het hele jaar door kunt wintersporten? Kan dat alleen daar, of ook in andere plekken? :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:13

Ho Chris, welkom in dit topic. Ik moet je bekennen dat hier veel mensen meer weten dan ik over het land terwijl ik er woon. Ze zullen vast antwoord op je vraag hebben. Ik neem dus aan dat je wintersporter bent? Leuk!

Nova Scotia en Labrador wil ik ook nog weleens zien. En, heel gezapig denk ik: Toronto. Gewoon om het multiculturele idee ervan. Zou echter geen plek om te wonen zijn voor mij.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:27

Waar woon je? Te gek zeg.. ben je geëmigreerd, of woon je er tijdelijk?

Ja ik ben wintersporter :j Maar ik twijfel nog of ik dat in Canada ook wil doen.. het kost wel veel geld en ik ga niet m'n eigen spullen 3 maanden meesjouwen :+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:27

Vlakbij Edmonton, Alberta. Ik ben citizen. Je kunt een seizoenspas kopen en daar kun je voor een redelijke prijs je spullen bij huren. Maar duur zal het altijd wel blijven ja.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:33

Hi Chris, Ik kan je niet heel veel vertellen. Tot nu toe alleen maar Vancouver gezien ;)
Wbt geld besparen, wij zijn hierheen gekomen vanuit duitsland, dusseldorf (Air Berlin, die vliegen alleen in t hoogseizoen). Scheelde heel veel geld met KLM.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:59

Hoe bevalt Air Berlin, Terpstra? Beetje ruimte? Goede service?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 02:06

Nah ruimte was een beetje minder, maar dat was ook te verwachten tegen die prijs ;) Ik heb geluk dat ik niet zo groot ben. dus geen lange benen enzo ;) En dat het vliegtuig niet helemaal vol was, ik had geen mensen voor me en dus ook niemand die met de stoel naar achteren ging.
Wel goede service vond ik. Ze kwamen vaak langs met eten en drinken. En als je tussendoor nog iets wou drinken kon je gewoon langs t hokje lopen en daar vragen.

Terug naar nederland ga ik met Air Transat. Dan vlieg ik gewoon naar Amsterdam. We maken een kleine tussenstop in Calgary, alleen om mensen in het vliegtuig te proppen maar niemand eruit ;) Dus ben benieuwd hoe dat is.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:40

Ik weet niet of ik in het hoogseizoen ga.. ik ga waarschijnlijk in maart of april.. dan is het geen hoogseizoen toch?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:11

Ik ben benieuwd hoe Air Transat je bevalt Terpstra, de meningen lopen nogal uiteen.

Chris, nee dat is inderdaad voorseizoen. De tip om in Duitsland te starten zou ik zeker overwegen als ik jou was en het enigzins te behappen is om daarheen te gaan.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:43

Okee thanks :j Tja misschien willen m'n ouders me daar wel heen brengen, want als ik met de trein moet kan ik net zo goed vanaf schiphol gaan denk ik..

Heb net een begroting gemaakt. Wel met geld wat ik minimaal ga verdienen, denk ik. Kom uiteindelijk op een bedrag van 4766 euro(inclusief spaargeld tot nu toe..).. en dat is 6600 Canadese dollars, op dit moment.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:23

Chris schreef:
Oeh ik zag in het begin van het topic iets staan over Jasper, een plaatsje waar je het hele jaar door kunt wintersporten? Kan dat alleen daar, of ook in andere plekken? :)

In Jasper kun je niet het hele jaar door wintersporten. De skigebieden in de parken zijn zelfs helemaal afgesloten.
In Whistler kan het wel (als het weer het toelaat). Maar het is wel errug duur.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:27

Chris, hoe wil je vervoeren in Canada?
Het goedkoopst is toch wel kamperen, maar dat wil je niet doen in maart/april te koud en te nat. Her en der zijn wel hostels te vinden.
3 maanden voor 5000 euro.... het zou kunnen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:58

Ja klopt.. naja ik ben van plan om aan couch surfing te gaan doen, hier heb ik ook een topic over geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen :j Dan slaap je dus bij vreemde mensen op de bank. Dat lijkt me top, niet zo toeristisch en een leuke manier om het land te ontdekken.
Ik wil me verplaatsten dmv de trein/bus denk ik.. want voor een auto huren ben ik helaas te jong. Misschien binnenlandse vluchten? Maar daar ben ik nog niet helemaal uit..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:18

@ Chris, ik ken inderdaad couchsurfing. Maar om dat alleen te doen vind ik toch wel een risico, omdat je nooit weet bij wie je werkelijk terecht komt. Je hebt ook nog helpx.net, heel veel adressen waarbij je kunt helpen tegen kost en inwoning. Dus goedkoop en je ervaart de cultuur.

Trein/bus verplaatsen is vaak relatief duur en ook wel lastig. Bus duurt vaak heel lang ivm er op veel plekken gestopt worden. Het makkelijkste is een binnenlandse vlucht (www.westjet.ca heeft meestal de goedkoopste).
Verder kun je ook nog hitchhiken, oa legaal in BC dacht ik. Ergens is een speciale site waar je mensen kunt vinden die op zoek zijn naar een lift naar dezelfde bestemming, waardoor je samen kunt reizen. Heb de link denk ik alleen op m'n computer in NL staan. Maargoed, dit doen als meisje alleen denk ik niet echt verstandig.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:27

De kosten bij met KLM vliegen valt nu reuze mee! Tenminste, als je eind juni wil gaan en nu boekt, zit je op zo'n 783 euro. Volgens vliegtickets is dat ook meteen de goedkoopste vlucht, én ook nog direct.
Ik neem in ieder geval noooooit geen vlucht met overstap meer. Laatste keer was met BA over Heathrow met zo'n 3 uur wachttijd, op de heenweg valt dat wel mee als je net een uurtje in het vliegtuig zit. Maar na 9 uur vliegen op de terugweg nog 3 uur in mijn uppie doorbrengen op Heathrow was toch wel erg riskant.. Moest goed opletten niet in slaap te vallen! En bovendien blijft het risico dat je door vertraging van je ene vlucht de andere misloopt. En zoveel vluchten gaan er niet vanuit een bestemming in Europa richting Calgary. Vaak maar 1tje per dag.

Let trouwens even op dat wanneer je 3 maanden wil blijven, je aan de douane op het vliegveld kunt laten zien dat je genoeg financiële middelen hebt om jezelf te ondersteunen tijdens die periode.
Vorige keer waren ze er bij mij nogal om aan het zeuren, en ik bleef maar 3 weken en had voor die tijd genoeg geld bij om me van een hotel en eten te voorzien.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:42

Wauw wat fijn, al die tips zeg :) Bedankt jongens!

_Linda schreef:
@ Chris, ik ken inderdaad couchsurfing. Maar om dat alleen te doen vind ik toch wel een risico, omdat je nooit weet bij wie je werkelijk terecht komt. Je hebt ook nog helpx.net, heel veel adressen waarbij je kunt helpen tegen kost en inwoning. Dus goedkoop en je ervaart de cultuur.

Trein/bus verplaatsen is vaak relatief duur en ook wel lastig. Bus duurt vaak heel lang ivm er op veel plekken gestopt worden. Het makkelijkste is een binnenlandse vlucht (http://www.westjet.ca heeft meestal de goedkoopste).
Verder kun je ook nog hitchhiken, oa legaal in BC dacht ik. Ergens is een speciale site waar je mensen kunt vinden die op zoek zijn naar een lift naar dezelfde bestemming, waardoor je samen kunt reizen. Heb de link denk ik alleen op m'n computer in NL staan. Maargoed, dit doen als meisje alleen denk ik niet echt verstandig.

Domme vraag: Wat is hitchhiken ookalweer? Is dat wild kamperen?

Bedankt voor de sites :j

Omdat ik pas maart/april 2011 weg wil gaan, ben ik nu nog niet echt tot in detail met dat soort dingen bezig, ik zit nog een beetje in de onderzoeksfase. Maar dit soort tips helpen mij heel erg, bedankt!

@ _Linda: Hoe weet ik hoeveel geld zij genoeg vinden? :+ Kan ik dat vragen op schiphol ofzo?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:21

Hitchhiken is liften ;-)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:39

O haha, lekker suf :+

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:35

Chris schreef:
@ _Linda: Hoe weet ik hoeveel geld zij genoeg vinden? :+ Kan ik dat vragen op schiphol ofzo?

Huh, wat bedoel je precies hiermee?
Of doel je op de reactie van sypheron?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:58

Ow je wil pas in 2011 weg :P
Dan heb je nog ruim de tijd om al je plannen op orde te krijgen en te orienteren inderdaad.
Ik had wat gesmokkeld met aantonen van geld (dat was voor m'n visum aanvraag). ik had aan m'n zus 10000,- gevraagd voor op m'n rekening en heb het daarna weer terug geboekt. Zelf had ik 8000,-. Dit was dan wel voor 9 maanden en samen met mijn vriend. Zodat we genoeg geld hadden als in het slechtste geval m'n vriend geen werk kon vinden.

Bij de douane vroegen ze er eigenlijk niet eens naar, maar kwamen toen ook zoveel studenten het land binnen ;)

Ik geloof dat genoeg een ruim begrip is. De ene vind het ene genoeg en de ander het ander ;)
Maar zo lang je je terug ticket kan betalen of al geboekt hebt dan vinden ze het meestal wel prima kreeg ik het idee.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:30

_Linda schreef:
Chris schreef:

Huh, wat bedoel je precies hiermee?
Of doel je op de reactie van sypheron?

Woeps ja dat bedoelde ik :+

Okee beter, naja misschien is dat wel een idee, even heel veel geld op je rekening zetten :')

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:21

Het gaat Canada er om dat zij niet degene die zijn straks voor jou moeten betalen in het ergste geval. Ze willen graag dat je zelfstandig alles op je neemt, dus huisvestiging maar ook ziektekosten etc.
Wat je ook kunt doen, als je daar iemand kent, is die persoon vragen om garant voor je te staan. Dan dien jij de getekende garantverklaring mee te nemen en aan de douane te laten zien indien ze er naar vragen. Dan zou je in principe met 0,0 het land binnen kunnen komen, omdat dan die betreffende persoon verantwoordelijk is voor jouw financiële situatie.
Hoeveel er precies nodig is weet ik niet, misschien iets om naar de customs te mailen met daarbij de periode die je verwacht te blijven?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:33

Ik ben inmiddels alweer twee weken in Canada, na ca 5 dagen Vancouver zit ik nu een stukje boven Calgary met uitzicht op de rockies! En gister is er ca 1,5ft sneeuw gevallen, dat was toch wel extreem veel voor deze tijd van het jaar. Gelukkig is het niet koud overdag, dus het smelt langszaam weg.

Verder werkvisum op zak, ging allemaal erg simpel bij de customs :) . Ze vroegen of ik een kopie van m'n bankgegevens had. Ik antwoorde dat ik dat niet had, en hij zei enkel "That's okay". Dus maakt niks uit. Het ging dus allemaal relaxed (maar dat gold volgens mij niet voor iedereen, toen ik in de wachtrij stond).

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:39

Mijn man is in Airdrie in de greppel beland door de onverwachtte sneeuwval. Vanmorgen zou hij er uitgetakeld worden, ik heb nog niets gehoord. Hij is door de RCMP naar een hotel gebracht met de hond, die had hij bij zich.

Nee, dat geld niet voor iedereen en bij elke beambte. Ik ben eens bijna terug naar NL gestuurd door een hele norse kerel..