[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 14:26

Marilu schreef:
Het is ook altijd snel een beladen onderwerp, ondervind ik.
Ik ben nu sowieso niet iemand die snel andere mensen kan beïnvloeden door wat ik zeg of doe.
Maar uiteraard opper ik ook regelmatig het dierenleed dat voorafgaat aan de biefstuk of de worst op hun bord. Al heb ik dan eigenlijk niet het recht om er iets van te zeggen, want zelf eet ik dus nog wel vis ...

Het enige dat je kan doen, is 'leading by example', denk ik, zodat mensen er misschien op zijn minst toch eens dieper over beginnen nadenken en dan misschien toch een keer of 2,3 per week minder vlees gaan eten.

Dat van dat paardrijden speelt ook soms in mijn hoofd, Monique.
Nu rijd ik sowieso niet veel meer. En áls ik met een paardje rijd, is dat maximum een half uur.
En ik pas me eigenlijk aan aan wat de paarden aangeven, dus meer dan wat rondhobbelen houdt het allemaal niet meer in :D

Nou, het is niet meer zo beladen eigenlijk, het is erg hip en trendy om goed na te denken over wat je eet en overal in restaurants kun je nu melk van granen in je koffie vragen. Ook is in ieder geval vegetarisch eten, steeds normaler. Er is bijna geen resto meer die geen veg keuze op het menu heeft staan. Veganistisch is nog een stapje verder, maar het is al zoveel meer bekend dan in het verleden en wat ik zei, zelfs hip.

Wel grappig, wat heel veel mensen niet weten, is dat de kaas op pizza's van veel merken Pizzaschmeltz is. En dat is van aardappel! Echt je proeft het verschil 100% niet.

Ik beïnvloed verder niemand, ik haal niemand over of val niemand erop aan. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken.

Toen ik Erwin leerde kennen was ik al 13 jaar pescotariër. We leerden elkaar kennen in '88, ik werd vrij snel erna geheel vegetariër en pas eind jaren 90 is hij ook vegetariër geworden. Ik heb hem nooit erop aangesproken en maakte ook zijn niet vegetarische eten klaar. Mijn enige wens daarin was dat ik het ajb niet meer hoefde te herkennen. Dus geen kippenpoten of ribben of vis met oogjes. Strak in plastic onherkenbaar als dier, wilde ik het dan wel voor hem klaarmaken. Hij is zelf op een avond tijdens een familie-eten in een wildrestaurant accuut vegetarier geworden. Zomaar out of the blue. Er was voor mij een veg dish besteld en voor de rest was het ree, hert en zwijn. En ineens was het voor hem klaar. Dus ik laat iedereen vrij in wat ze willen.

In de loop van de jaren erna zijn we melk gaan mijden en sojamelk gaan drinken. Van andere dingen werd toen nog nauwelijks melk gemaakt. Ook vla achtige dingen enzo van soja. Dus was het alleen nog maar kaas en ei wat wij van dierlijke producten aten.

En in 2012 is hij uit gezondheidsredenen veganist geworden. Zijn vader had leucemie (is daaraan 2 jaar later ook overleden) en vanwege dat dierlijke producten je cellen zuur maken en kanker welig teert op zure cellen en áls je dan kanker, die erfelijk kan zijn, in de familie hebt, vond hij, eet je maar beter geen
dierlijke producten meer. Dus dat was voor mij wel een ding, want geen kaas meer... Maar ik heb ook die knop toen tegelijk omgezet van vegetariër naar alleen nog ovotariër.

En dat zijn we nog steeds.

Wat ik wel doe en niet om mensen over te halen, maar omdat veel mensen en vooral Fransen denken dat je niets kunt eten als je veganist bent, is lekker koken voor mensen. En men is vaak prettig verbaasd. Niet dat ze dan veg worden, maar het is toch fijn om te kunnen laten zien dat we niet verhongeren ;-)

Zo komt volgende week vrijdag Annie bij ons lunchen. Dat is een Engelse van richting de 80 die een jaar of tien geleden vegetarier is geworden. Ik kwam met haar aan de praat en ze had nog nooit van kaas zonder melk gehoord. (Dat is trouwens ook steeds makkelijker te krijgen met zoveel mensen met lactose-intolerantie) Dus ik heb haar uitgenodigd om bij ons een heerlijke lunch met franse broodjes en allerlei soorten kaas te komen proberen. Dat doe ik wel. Niet om over te halen, maar om te laten zien wat er allemaal kan tegenwoordig.

Nu moet ik weer gaan witten!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:02

Ik vind sommige veganistische gerechten ook echt heerlijk! Ik maak ook afentoe dingen zoals dal voor mijn vriend en die vind dat als doorgewinterde vleeseter ook lekker.

Ik heb tot nog toe nog geen lekkere vegetarische kaas geproefd, maar ik proef het wel altijd. Ik eet zelf alleen echt geen vis en schaaldieren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 16:17

Sintara schreef:
Ik vind sommige veganistische gerechten ook echt heerlijk! Ik maak ook afentoe dingen zoals dal voor mijn vriend en die vind dat als doorgewinterde vleeseter ook lekker.

Ik heb tot nog toe nog geen lekkere vegetarische kaas geproefd, maar ik proef het wel altijd. Ik eet zelf alleen echt geen vis en schaaldieren.

Oeh Dal is zooooo lekker. Of Dahl, ik weet niet hoe je het schrijft eigenlijk.

Sowieso merk ik dat als ik voor visite pot au feu maak, dus zeg maar een eenpansgerecht, dus met groente, rijst/pasta/aardappel en vegetarisch gehakt bijv erin, dat ze het verschil echt niet merken. Zelfs als ze zoekend gaan proeven, zeggen ze het verschil niet te merken.

Veganistische nuggets idem. Het enige is de kleur als je het doorbijt, dat is grauwer dan kip. Maar zeker met een sausje is het heerlijk. En dat is eigenlijk sowieso bij vlees, saus maakt het pas echt lekker, of kruiden of specerijen. Er is maar weinig vlees/vis dat/die je echt rauw zonder zout of saus eet. Er moet altijd wel wat bij om het echt lekker te krijgen. En die smaken die het lekker maken, die stoppen ze in veganistische vleesvervangers en dus is het gelijk lekker.

Er zijn idd veganistische kazen die niet te vreten zijn. Geen idee hoe ze dat op de markt gekregen hebben, maar blech.
Ik ben nu erg fan van Violife-producten, van Nurissh (vooral hun brie) en van Boursin de veganistische versie.
Zachte kaasjes zoals Boursin dus, daar proef ik echt echt eerlijk 100% niet aan dat het vegan is. Plakjes kaas van bijv Violife, daaraan merk ik bij het manipuleren dat het anders breekt zoals melkkaas. Maar Nurissh heeft bijv ook parmezaanse kaas, nou echt, zoooo lekker! En veel merken hebben strooikaas die erg mooi smelt. En er is ook veganistische kaasfondue, ook echt niet van echt te onderscheiden. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Was dit er allemaal niet geweest dan had het wel een stuk minder aantrekkelijk geweest. Dan had ik het zelf moeten blijven maken. Deed ik van cashewnoten. Maar ik ben een luie vegan dus ik koop kant-en-klaar.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:45

Monique1963 schreef:
Er zijn idd veganistische kazen die niet te vreten zijn. Geen idee hoe ze dat op de markt gekregen hebben, maar blech.
Ik ben nu erg fan van Violife-producten, van Nurissh (vooral hun brie) en van Boursin de veganistische versie.
Zachte kaasjes zoals Boursin dus, daar proef ik echt echt eerlijk 100% niet aan dat het vegan is. Plakjes kaas van bijv Violife, daaraan merk ik bij het manipuleren dat het anders breekt zoals melkkaas. Maar Nurissh heeft bijv ook parmezaanse kaas, nou echt, zoooo lekker! En veel merken hebben strooikaas die erg mooi smelt. En er is ook veganistische kaasfondue, ook echt niet van echt te onderscheiden. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Was dit er allemaal niet geweest dan had het wel een stuk minder aantrekkelijk geweest. Dan had ik het zelf moeten blijven maken. Deed ik van cashewnoten. Maar ik ben een luie vegan dus ik koop kant-en-klaar.

Exact de veganistische kazen die ik ook eet en lekker vind, Monique !!
Ook de Philadelphia vegan is super ! De vegan Boursin vind ik goed, maar niet zo goed als de echte.
De Nurishh brie en de Violife gouda sneetjes vind ik perfect !
Gelukkig kan ik in Spanje die Violife gouda ook vinden in sommige winkels. De andere merken heb ik nog nergens gevonden ...
Qua soyamelk ben ik fan van Alpro zónder suiker (soyamelk mét suiker vind ik niet lekker). Alpro vind je ook in Spanje, maar meestal enkel die mét suiker, maar heb hem ondertussen toch ook al zonder gevonden ! Oef !

Mijn man is hier in huis de kok (ik kan niet koken, alleen maar eten maken, zeg ik altijd). Hij is in principe een vleesliefhebber, maar heeft in de loop der jaren al erg ingebonden op dat vlak. Thuis eet hij nu nog amper vlees, op restaurant neemt hij het wel meestal.
Hij kan dus ook al geweldig lekkere vegan bolognaise maken, vegan chili con carne, vegan stoofvlees (met soyareepjes) ... Echt super lekker en wat mij betreft allemaal béter dan met echt vlees. En trouwens ook veel beter verteerbaar, wat mij betreft.

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 21:19

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 21:46

Leuke update weer Monique. Jullie zijn zo handig… daar heb ik met m’n linkerhanden echt bewondering voor… en o ja.. ook voor dat schuren, plamuren en witten.. wat een K- klus zo boven je hoofd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 23:23

SjonnieZ schreef:
Leuke update weer Monique. Jullie zijn zo handig… daar heb ik met m’n linkerhanden echt bewondering voor… en o ja.. ook voor dat schuren, plamuren en witten.. wat een K- klus zo boven je hoofd.

Dank voor je complimentje. We kijken erg uit naar het moment dat we niet meer boven ons hoofd hoeven te werken. Funest voor mijn nekartrose. Maar iedere dag een stapje verder. Laten we allen hopen dat we daar niet door de vloer zakken...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:38

Doe maar voorzichtig, die vloer ziet er niet best uit. Lenig dame ben je nog zo op die steiger lol.

Ik ga toch wat vaker vervangers eten. Ik moet sowieso al eigenlijk wegblijven van zuivelproducten, suiker, sterke kruiden, rood vlees en schaaldieren. Dat doe ik niet altijd, gewoon eigenwijs zijn, maar ik merk het wel aan mijn lichaam.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:58

balance schreef:
Doe maar voorzichtig, die vloer ziet er niet best uit. Lenig dame ben je nog zo op die steiger lol.

Ik ga toch wat vaker vervangers eten. Ik moet sowieso al eigenlijk wegblijven van zuivelproducten, suiker, sterke kruiden, rood vlees en schaaldieren. Dat doe ik niet altijd, gewoon eigenwijs zijn, maar ik merk het wel aan mijn lichaam.

Jaaaa die vloer is heel bijzonder. Hij is zeg maar "flexibel" ;-)

Rood vlees, schaaldieren en zuivel, als je dat al zo min mogelijk neemt, dan ben je voor je gezondheid al heel goed bezig. En het helpt dieren ook erg. En ik snap dat je het aan je lijf merkt als je eigenwijs bent.

Ik heb nog niet zo lang geleden ontdekt dat mijn linkernier 's nachts zeer gaat doen als ik veel knoflook op heb. Dus ik ben erg knof gaan minderen helaas. Maar idd als je luistert naar je lijf dan weet je wat je moet doen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:24

Weer héél veel werk verzet, zie ik in het filmpje ! (en nog veel te gaan ...) Bezige bijtjes !

Proficiat aan Erwin voor zijn eerste melodietje op de accordeon :) Het klinkt al echt als muziek ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:02

Oh Marilu, dat vergat ik helemaal te zeggen inderdaad. Ik vind het prima klinken ook, want accordeon is nog niet zo makkelijk.

Enne.. ik mag het dan wel eigenlijk niet hebben maar dat hou ik me te vaak niet aan. Nou ja, schaaldieren dan weer wel want daarvan krijg ik gelijk last van mijn longen. Geen knoflook meer zou ik ook echt een straf vinden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:07

Die vloer is idd bloedlink. Hebben jullie daar nog plannen mee?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:05

Marilu schreef:
Weer héél veel werk verzet, zie ik in het filmpje ! (en nog veel te gaan ...) Bezige bijtjes !

Proficiat aan Erwin voor zijn eerste melodietje op de accordeon :) Het klinkt al echt als muziek ;)

Dank je, Marilu, ja nog gigaveel werk te gaan. En dat is soms in het hoofd zeg maar wel heel erg veel, vooral voor Erwin, die vreest dat het huis nooit afkomt. En ik wil zo graag, maar ik wil te snel. Gisteren wilde ik al met zwart voor de nepbalken beginnen, maar ja toen zagen we in strijklicht dat we een stuk dat die Moldaven erg slecht gedaan hadden, over het hoofd hadden gezien en eroverheen hadden geschilderd. Dus ja, dat moet dan toch maar 'even' overnieuw geschuurd en geplamuurd en geverfd worden, weer een dag verloren. Maar ja, zo moet ik niet denken, het wordt gewoon mooi!

Dank voor de felicitaties over de muziek, ik zal het doorgeven.

balance schreef:
Oh Marilu, dat vergat ik helemaal te zeggen inderdaad. Ik vind het prima klinken ook, want accordeon is nog niet zo makkelijk.

Enne.. ik mag het dan wel eigenlijk niet hebben maar dat hou ik me te vaak niet aan. Nou ja, schaaldieren dan weer wel want daarvan krijg ik gelijk last van mijn longen. Geen knoflook meer zou ik ook echt een straf vinden.

Hi Balance, ja, ik kan die accordeon niet eens in en uitgetrokken krijgen, best heel zwaar en het trekt ook heel zwaar aan je nek, zou niets voor mij zijn! En dan heeft hij nog een kleintje gekocht! Het is best een moeilijk instrument ja. Ik denk dat ik voor mezelf maar een triangel ga kopen, hahahaha.

Geen knoflook is inderdaad ernstig jammer. Ik ben aan het uitvogelen, hoeveel dan onprettig wordt.

Schaaldieren en gelijk last van je longen, klinkt als een allergie. Pas maar op! En het is verschrikkelijk moeilijk lekkere dingen te laten voor wat ze zijn. Ik ben vanaf december aan het lijnen en ik weet er alles van. De temptations zijn er dagelijks en ieder moment. En ik kan ook niet, gewoon maar niets lekkers meer in huis halen, we zijn hier met zijn tweetjes. Dus ik moet me beheersen. Het lukt nog steeds, ben nog steeds goed bezig, maar ik weet hoe moeilijk verleidingen zijn. Toch als je die knop omzet en niet ik probeer, maar IK WIL, dan kan ook jij afblijven van dingen die je beter niet neemt. Maar het is een moment dat je ineens moet zeggen, NU.

SjonnieZ schreef:
Die vloer is idd bloedlink. Hebben jullie daar nog plannen mee?

Hi SjonnieZ, ja die vloer is wel een 'dingetje' ja. We gaan dat stuk net als de andere vloeren een nieuwe vloer overheen maken. Dus eerst nog de oude planken insprayen met insecticide (tenzij we ze gaan weghalen, dat kan ook nog), dan balken neerleggen isolatie ertussen, dan chipboardplaten daar weer overheen, dan een nette vloer daarover, dus parket of laminaat. En alles leggen we dan telkens kruislings. Dus de planken liggen x, dan gaan de nieuwe balken daar kruislings y overheen en de vloerplaten dan weer x en het laminaat dan weer richting y. Dat is superstevig. Het is ook niet zo erg dat die planken slecht zijn, die zijn van het eerste huis en waarschijnlijk al meer dan 300 jaar oud, we zijn erg blij dat de balken die die vloer dragen nog wel goed zijn. Die zijn ook al zo oud waarschijnlijk, maar nog goed stevig.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:43

Wat een werk weer…
Ik zie mijn geest al kruipen alleen al bij het lezen. Knap hoor dat jullie hier de energie voor hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:46

SjonnieZ schreef:
Wat een werk weer…
Ik zie mijn geest al kruipen alleen al bij het lezen. Knap hoor dat jullie hier de energie voor hebben.

Ik krijg er ook energie van, als het mooi wordt dan vergeet je maar gauw de ellende. Zoiets als een bevalling van een baby, heb ik nooit gedaan (gelukkig) maar vergeet de vlekken en onthoud de gezelligheid *\%/*

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:53

Monique1963 schreef:
SjonnieZ schreef:
Wat een werk weer…

Ik krijg er ook energie van, als het mooi wordt dan vergeet je maar gauw de ellende. Zoiets als een bevalling van een baby, heb ik nooit gedaan (gelukkig) maar vergeet de vlekken en onthoud de gezelligheid *\%/*

Zo kun je er ook tegen aan kijken…
Ik volg de updates met belangstelling. Wel interessant om te lezen hoe jullie dit dan weer aanpakken. Klinkt idd zeer stevig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:55

Monique1963 schreef:
SjonnieZ schreef:

Zo kun je er ook tegen aan kijken…
Ik volg de updates met belangstelling. Wel interessant om te lezen hoe jullie dit dan weer aanpakken. Klinkt idd zeer stevig.

Het is wel met recht een project met bloed, zweet en tranen, want ik heb het wel erg lastig gehad met de Moldaafse mishandelaars van ons huis. Echt wat een prutsers. Bijv wat ik op het filmpje laat zien die richel tussen twee gipsplaten waar de Rocky Mountains tussen zit, dat zijn platen die niet recht uitgelijnd staan. Daar is geen waterpas langs gegaan. En als het niet afgesmeerd is, zie je dat niet, dus wij hebben dat ook niet gezien. Maar omdat die platen dus niet uitgelijnd staan, staan ze in een lichte hoek en dus knakken ze als het waren tussen elkaar en dat is niet op te vullen met gips, tenzij je dat over een enorme breedte doet, dus dat moeten we weer zien goed te krijgen. En dat is niet op 1 plek zo maar zeker op 4 plekken. Nou, ik moest wel even heel erg veel brokken tranen wegslikken.

Maar toch, op 1 plek heb ik het al grotendeels opgelost en dat ziet er dan toch heel fijn uit. En daar houden we ons aan vast, dat wij het netjes kunnen maken.

En ondanks de ellende is het toch fijn dat het gedaan is, wij hadden er ws nooit meer aan begonnen. Erwin zei in ieder geval van niet...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:47

Oh Mo, ik leef zo met je mee -O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:51

Prairy schreef:
Oh Mo, ik leef zo met je mee -O-

Da's lief, da's wederzijds!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:01

Pot au feu is natuurlijk ook altijd leuk en lekker. Wij aten dat vroeger vaak in Amsterdam. Het restaurant heet, je raadt het al: Le pot au feu

Helaas is mijn man extreem moeilijk met vleesalternatieven. Geitenkaas bijvoorbeeld lust ie niet, linzen niet, tofu niet etc. Dat limiteert je vegetarische gerechten al enorm. Ik heb niets tegen biologische vleesproducten, maar ik hoef het echt niet elke dag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 11:23

CrazyCat schreef:
Pot au feu is natuurlijk ook altijd leuk en lekker. Wij aten dat vroeger vaak in Amsterdam. Het restaurant heet, je raadt het al: Le pot au feu

Helaas is mijn man extreem moeilijk met vleesalternatieven. Geitenkaas bijvoorbeeld lust ie niet, linzen niet, tofu niet etc. Dat limiteert je vegetarische gerechten al enorm. Ik heb niets tegen biologische vleesproducten, maar ik hoef het echt niet elke dag.

jaaaa pot au feu, echt heerlijk, altijd weer anders.

Geit vind ik ook vaak erg sterk smaken.

Linzen ligt eraan. Gewoon lekker zacht in een saus of weer die pot au feu, lekker hoor. Dat is dan net als bonen, je proeft niet dat het linzen zijn. Tofu is te smerig om te eten. Net als Tempeh. Zel-den dat ik wat van tofu koop. Je hebt nu gerookte tofu in reepjes, dat is te doen, maar 1x per jaar of zo. Dus ik heb geloof ik dezelfde smaak als je man, ahhaha. Ik heb ook nooit gezegd dat ik vlees niet lekker vind, ik vond het altijd heerlijk, maar de doorslag gaf voor mij het dierenleed en toen was ik 10 jaar hè!

Dus zonder tofu, tempeh en geitenkaas lukt het mij ook erg goed ;-) Ik heb toevallig voor vrijdag met de lunch met Annie voor de verandering weer eens een geitenkaasje vegan gekocht, ben benieuwd. Ik eet geen honing, maar ga het wel serveren met iets zoets, gemberjam bijvoorbeeld.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:36

Een salade honig/mosterd met geitenkaas en honing is zo ongeveer mijn favoriete eten.
pasta eten we ook vaak vegetarisch met pesto, pijnboompitten en tomaatjes. Vegan zou ik zelf nooit willen, ik geloof niet in extremen, maar in alles met mate.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 13:31

CrazyCat schreef:
Een salade honig/mosterd met geitenkaas en honing is zo ongeveer mijn favoriete eten.
pasta eten we ook vaak vegetarisch met pesto, pijnboompitten en tomaatjes. Vegan zou ik zelf nooit willen, ik geloof niet in extremen, maar in alles met mate.

Klinkt lekker!
Veganistisch eten vind ik niet extreem.
100% veganistisch leven, zoals ik eerder beschreef, lijkt mij een utopie.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:08

Haha ik ben duidelijk inde minderheid.
ik eet nog met regelmatig een stukje vlees of vis maar ook wel vegetarisch.

Waar ik mij wel aan erger is dat vegetarisch maken van vlees. Waarom zou ik bijv. in hemelsnaam vegetarisch gehakt willen eten?
Als ik ergens gehakt bij nodig heb, neem ik gehakt, geen wannabe gehakt. Terwijl ik dat zelfde gerecht (de gehaktschotel uitgezonderd, als ik die al zou maken) mss best eens zou willen combineren met wat anders dan vlees.

Wat ik wil zeggen, waarom de nadruk leggen op de vervanger van vlees, vis of kaas etc ipv op zelfstandige producten die gewoon lekker zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 17:31

SjonnieZ schreef:
Haha ik ben duidelijk inde minderheid.
ik eet nog met regelmatig een stukje vlees of vis maar ook wel vegetarisch.

Waar ik mij wel aan erger is dat vegetarisch maken van vlees. Waarom zou ik bijv. in hemelsnaam vegetarisch gehakt willen eten?
Als ik ergens gehakt bij nodig heb, neem ik gehakt, geen wannabe gehakt. Terwijl ik dat zelfde gerecht (de gehaktschotel uitgezonderd, als ik die al zou maken) mss best eens zou willen combineren met wat anders dan vlees.

Wat ik wil zeggen, waarom de nadruk leggen op de vervanger van vlees, vis of kaas etc ipv op zelfstandige producten die gewoon lekker zijn.

Eens. Ik vind het ook onzin dat vegan nuggets er precies als kipnuggets uitzien. Waarom maar je geen hartjes ervan en noem het anders. Helemaal eens.