Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojoleinee

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:16

Uiteraard hebben we daarover nagedacht. Buiten het seizoen gaat niet, dus op de bonnefooit zal lastig zijn? Ook via Google vind ik weinig onder de €100, maar dat kan aan mij liggen.
Het omrijden doen we heel bewust vanwege de poezen en mijn zeeziekte. DFDS hebben we allebei zeer slechte ervaring mee, dus omrijden doen we sowieso.

Dankje Berdien, de Cairngorms blijven op de planning ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:41

En sommige, vaak de mooiste, routes zijn niet altijd geschikt, of soms zelfs verboden, voor campers. Dan mis je wellicht wel de prachtigste uitzichten en plekjes.

Wij hebben de NC 500 met de tent gedaan, met gewone campings en wildkamperen, maar da's alleen leuk met aardig weer, en laat dat nou niet altijd een gegeven zijn in Schotland... :=

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:39

Dat is wel een goede Rije, dat wist ik niet. We wilden met camper, omdat het inderdaad niet altijd perse mooi weer is in Schotland :')

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:56

Nou.. na 3 jaar lijkt het er toch van te komen: plannen voor een roadtrip Schotland.

Inmiddels zijn we uitbereid met een dochter van (ten tijde van de reis) 2 jaar oud. Het liefst zou ik met een campertje gaan rondrijden en kamperen. We zijn normaal tentkampeerders, dus wel wat gewend wat dat betreft.

Iemand iets soort gelijks gedaan met kind op sleeptouw?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:26

Nog niet; maar wij gaan in mei roadtrippen met tweeling van (dan) 4,5 en jongste van 2,5. We rijden met onze eigen auto en slapen dan niet in een camper of tent maat wel lodges/glamping/appartementen. Dus niet helemaal vergelijkbaar maar toch een beetje ;)

Op onze planning staan grofweg
Loch lomond (Luss)
Oban
Glen coe
Skye
Invergordon (stukje nc500 boven inverness)
Pitlochry
Edinburgh
Laatst bijgewerkt door Reusje0504 op 21-12-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:27

Pikkepor schreef:
Nou.. na 3 jaar lijkt het er toch van te komen: plannen voor een roadtrip Schotland.

Inmiddels zijn we uitbereid met een dochter van (ten tijde van de reis) 2 jaar oud. Het liefst zou ik met een campertje gaan rondrijden en kamperen. We zijn normaal tentkampeerders, dus wel wat gewend wat dat betreft.

Iemand iets soort gelijks gedaan met kind op sleeptouw?

Ja ik, afgelopen februari met een baby van 8 weken. Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar mogelijk kan ik wel wat vragen beantwoorden :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:31

Wij gaan in mei/juni met een kind van dan net 1. En zijn ook van plan te hiken en camperen met bepakking. Rumbling family op instagram is dan ook leuk om te volgen

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:52

Leuk Reusje! Zijn jullie allang aan het plannen? Ziet eruit als een mooi rondje!

Neline11, oh wat heerlijk met zo'n kleintje. Hadden jullie ook een camper gehuurd? Zo ja, waar? Hoe ging dat met autostoel?

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn met het middagdutje (doet ze die al rijdend? Of moeten we er echt 2 uur voor stoppen?) En wat gaan we onderweg ondernemen/bekijken/bezoeken...
Voor nu hebben we bedacht dat we er heen vliegen, daar een camper huren en dan 14 dagen rondrijden. Misschien de eerste of laatste dagen in de stad van aankomst ietsje langer blijven. En ik zou heel graag ook langs Aberdeen rijden. De meeste standaard roadtrips rijden niet door die hoek heb ik al wel gezien.
Waar ik nu vooral tegenaan loop is de camper met autostoel - plus waar laat je dat gevaarte als je s avonds je bed om moet bouwen om te slapen.

En soms denk ik: mens, stel je niet aan. plan gewoon en de rest die je daar wel. Het zal wel los lopen :') :')

Goeie tip Femm, ik ga eens kijken!

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:28

Pikkepor schreef:
Leuk Reusje! Zijn jullie allang aan het plannen? Ziet eruit als een mooi rondje!

Neline11, oh wat heerlijk met zo'n kleintje. Hadden jullie ook een camper gehuurd? Zo ja, waar? Hoe ging dat met autostoel?

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn met het middagdutje (doet ze die al rijdend? Of moeten we er echt 2 uur voor stoppen?) En wat gaan we onderweg ondernemen/bekijken/bezoeken...
Voor nu hebben we bedacht dat we er heen vliegen, daar een camper huren en dan 14 dagen rondrijden. Misschien de eerste of laatste dagen in de stad van aankomst ietsje langer blijven. En ik zou heel graag ook langs Aberdeen rijden. De meeste standaard roadtrips rijden niet door die hoek heb ik al wel gezien.
Waar ik nu vooral tegenaan loop is de camper met autostoel - plus waar laat je dat gevaarte als je s avonds je bed om moet bouwen om te slapen.

En soms denk ik: mens, stel je niet aan. plan gewoon en de rest die je daar wel. Het zal wel los lopen :') :')

Goeie tip Femm, ik ga eens kijken!

Wij zijn heen en terug gevlogen en hebben daar een camper gehuurd. Waar durf ik even niet meer te zeggen, maar pick up was in Edinbrugh. Het middagslaapje,voeden etc deden we al rijdend. Maar met een baby kan dat natuurlijk makkelijker. Het middagslaapje met een 2 jarige zou ik ook wel al rijdend aandurven :o
Wij hebben veel gewandeld, kind in de draagzak en gaan. Denk dat zoiets voor jullie ook fijn is.

Qua autostoel, wij hadden een 4 persoons camper, dus stoelen voorin en achterin 2(stapel) bedden. De kleine sliep gewoon tussen ons in, maar eventueel zou je die dus boven kunnen leggen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 01:06

In Augustus in de Cairngorms geweest en veel gereden op prachtige routes maar met een camper zal je mij daar niet zien rijden…best smalle wegen met stenen muurtjes ernaast…heb regelmatig met dichtgeknepen billen auto’s laten passeren. En zoals geschreven; sommige wegen zijn niet toegankelijk. Maar als je het goed voorbereid is het vast mogelijk, ben ze ook tegengekomen onderweg.
Het is er echt zo prachtig; wil er graag nog eens heen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:18

paars schreef:
In Augustus in de Cairngorms geweest en veel gereden op prachtige routes maar met een camper zal je mij daar niet zien rijden…best smalle wegen met stenen muurtjes ernaast…heb regelmatig met dichtgeknepen billen auto’s laten passeren. En zoals geschreven; sommige wegen zijn niet toegankelijk. Maar als je het goed voorbereid is het vast mogelijk, ben ze ook tegengekomen onderweg.
Het is er echt zo prachtig; wil er graag nog eens heen!

Maat van de camper helpt ook. Met een buscamper kom je een heel eind, met een grote integraal kun je het vergeten. Het maakt ook uit wat je gewend bent. Ik frommel de vrachtwagen door gaatjes waar veel mensen hun personenauto niet eens doorheen durven steken. Een deel daarvan is dat je in de vrachtwagen veel beter ziet wat je aan het doen bent.

Ooit met een gehuurde Focus door Yorkshire gereden. Wij zijn gewend daar te rijden (doen we al 20+ jaar) en je zit aan de goede kant dus ik rijd strak langs al die muurtjes en heggetjes. Daar vond het PDC systeem wat van! Die piepte constant dat ik te kort langs de muur reed _-:( Donder op, stom systeem, er is nog 10cm ruimte, dat is genoeg!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:18

Een Schotland topic, wat fijn! Ik dacht even spieken alvorens ik een topic ga aanmaken. Mijn vriend en ik willen dit jaar heel graag naar Schotland, mede ook door de serie Outlander. We willen dus ook echt wel wat plekken uit de serie gaan bezoeken zoals Fort William en Lallybroch, maar ook andere mooie plekken. Op instagram komen er al heel veel reels voorbij met goede tips. We vinden wandelen beide erg leuk, maar wel gewoon normale wandelingen. Verzot op prachtige omgevingen en willen daarom ook rond de herfst gaan als alles oranje begint te kleuren.

Met de auto durf ik zelf niet. We overwegen met de trein te gaan en eenmaal daar met een bus of taxi naar plekjes.

Ik lees heel graag mee voor tips, tricks en dergelijke! We gaan hard sparen haha :P En ik ga 40 pagina's doorlezen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:21

Je kunt er ook een auto huren :)

Ik zou wel aanraden met een auto te gaan. Natuurlijk kan met een trein ook wel maar dan ben je toch afhankelijk daarvan. Ik had niet zonder auto er willen zijn.

Waarom durven jullie niet er te rijden? Het links rijden ben je echt zo gewend.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:34

Spenk schreef:
Je kunt er ook een auto huren :)

Ik zou wel aanraden met een auto te gaan. Natuurlijk kan met een trein ook wel maar dan ben je toch afhankelijk daarvan. Ik had niet zonder auto er willen zijn.

Waarom durven jullie niet er te rijden? Het links rijden ben je echt zo gewend.

Daar ligt mijn twijfel ook. Mijn vriend is al eens in Engeland geweest en gaf aan dat het toen al na een nachtje slapen was van ohja oliebol, links.
Ik ben door mijn auto ongeluk gewoon niet zo happig op onbekende plekken, en dit is niet alleen onbekend, het is gewoon volledig anders. Dus het is voor ons beide denk ik gewoon dat we het te spannend vinden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:37

Volledig anders ben ik het eigenlijk niet mee eens... Zeker als je een auto zou huren dan zit je namelijk ook aan de goede kant :)

Ik hoor van iedereen dat je zo gewend bent en dat was ook onze ervaring. De hele infrastructuur is op links rijden ingericht dus dat kan eigenlijk niet misgaan het is heel logisch.

Heeft je vriend in NL dan ook moeite met autorijden?

Mijn zusje heeft schotland met de trein gedaan en natuurlijk kan dat! Maar die zei ook wel dat ze daardoor dingen ook niet heeft kunnen doen en zien omdat je heel erg afhankelijk bent.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:44

Het is dus nog wel iets om te overwegen. Maar goed, als je de keus maakt moet je het wel doorzetten. We zijn natuurlijk gewend om in Nederland te rijden, hij heeft langer zijn rijbewijs dan ik. Mijn broertje (ex-touringcarchauffeur) zei dat het ook wel mee viel, maarja. Ik ben gewoon niet meer zo'n held en wil ook gewoon lekker van een vakantie genieten.

Dat geloof ik ook wel! Maar toch, ik voel wel een drempel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:51

Ik zou Schotland eigenlijk heel erg zonde vinden om zonder auto te doen :o

Wij zijn ook gewend om in NL te rijden maar je komt daar de boot/trein af en je gaat gewoon mee met de flow. En dan hadden wij onze eigen auto mee dus zit je wel aan de verkeerde kant van de weg waardoor je soms wat minder zicht hebt. Als je een auto huurt heb je dat probleem ook al helemaal niet.

Als je wat meegemaakt hebt snap ik het hoor! Maar als je vriend hier gewoon normaal kan autorijden zou ik niet weten waarom het in Schotland ineens niet meer lukt. Het is niet je aan het spookrijden bent alles in ingericht op links rijden :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:07

xDenies schreef:
Het is dus nog wel iets om te overwegen. Maar goed, als je de keus maakt moet je het wel doorzetten. We zijn natuurlijk gewend om in Nederland te rijden, hij heeft langer zijn rijbewijs dan ik. Mijn broertje (ex-touringcarchauffeur) zei dat het ook wel mee viel, maarja. Ik ben gewoon niet meer zo'n held en wil ook gewoon lekker van een vakantie genieten.

Dat geloof ik ook wel! Maar toch, ik voel wel een drempel :P

Volstrekt helemaal nergens voor nodig.
Sterker nog, ga met je eigen auto; Britten hebben bijna altijd begrip voor buitenlanders in het verkeer.

Ik zat eens in m'n uppie in Wales in een pub om te eten. In die tijd mocht de pub pas na 18.00 eten serveren (wetgeving). Klokslag 18.00u die pub zat opeens vol. Allemaal Welsh om me heen, locals. Echt, dat is niet te verstaan. Vraagt een man naast me: that Dutch car outside is yours? Yes. De man ging onmiddellijk over in algemeen engels, net als alle anderen aan de tafel want ik moest kunnen begrijpen waar het over ging en men wilde uiteraard weten waar ik vandaan kwam en waarom ik daar in m'n uppie rond reed.

Dat was mijn eerste serieuze trip in GB, ruim 20 jaar geleden en die gastvrijheid is nog steeds zo.

Spenk schreef:
Ik zou Schotland eigenlijk heel erg zonde vinden om zonder auto te doen :o

Wij zijn ook gewend om in NL te rijden maar je komt daar de boot/trein af en je gaat gewoon mee met de flow. En dan hadden wij onze eigen auto mee dus zit je wel aan de verkeerde kant van de weg waardoor je soms wat minder zicht hebt. Als je een auto huurt heb je dat probleem ook al helemaal niet.

Als je wat meegemaakt hebt snap ik het hoor! Maar als je vriend hier gewoon normaal kan autorijden zou ik niet weten waarom het in Schotland ineens niet meer lukt. Het is niet je aan het spookrijden bent alles in ingericht op links rijden :j

Precies. De eerste 500mtr is even opletten maar dan zie hoe het werkt en voelt het ok. Wat ik wel vind, als je met z'n tweeen bent, moet je ook samen auto rijden, omdat de bijrijder net iets meer ziet. Als bijrijder moet je "meeriiden" als je begrijpt wat ik bedoel. Neem je taak als navigator heel serieus, net als in de rallysport.

Wij bespreken altijd de route, zelfs als we die al 100keer gereden hebben. Dan leest mijn partner de kaart en de navigatie. Ik rijd en kondig aan wat er op ons af komt. Bij twijfel vraag ik welke kant op of voor welk herkenningspunt ik moet kijken. Op die manier rijden we samen ergens heen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-01-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:14

Ja! Ze zijn enorm gastvrij ook in het verkeer inderdaad.

Wij hebben ons ook geen moment opgejaagd gevoeld in eigen auto.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:20

Geheel met mijn voorgangers eens dat het autorijden echt meevalt in de UK.

Persoonlijk vind ik het wel fijn om iemand naast mij te hebben bij het rijden en ook even oplet.

Maar de vrijheid die je hebt met een auto is echt prettiger dan met het (dure) openbaar vervoer te moeten reizen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:02

Zo, dat was pagina 40. Morgen maar eens op mijn gemak wat verder bundelen. Het heeft ook geen haast. Ik ga jullie adviezen zeker bespreken wat betreft het kiezen voor een auto, al zal het dan wel een gehuurde worden. Ik heb nu veel adviezen in het topic gelezen, maar uiteindelijk is het toch zelf uitvogelen en ervaren natuurlijk.

We willen in oktober, en we dachten aan een week, maar als ik zo het topic lees is dat veelste weinig ..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:24

xDenies schreef:
Zo, dat was pagina 40. Morgen maar eens op mijn gemak wat verder bundelen. Het heeft ook geen haast. Ik ga jullie adviezen zeker bespreken wat betreft het kiezen voor een auto, al zal het dan wel een gehuurde worden. Ik heb nu veel adviezen in het topic gelezen, maar uiteindelijk is het toch zelf uitvogelen en ervaren natuurlijk.

We willen in oktober, en we dachten aan een week, maar als ik zo het topic lees is dat veelste weinig ..

Ja, maar heel Schotland lukt toch niet in een keer, dus beperk je tot wat wel in een week past. Maak keuzes en vooral: beperk je afstanden!!

Zoek daarnaast op aanbiedingen. Zeker voor een week wil er nog weleens een leuke aanbieding langs komen voor een prijs waar je het zelf nooit voor kunt doen.

Net voor corona zaten we nog in Peebles voor vier nachten. iets van 500 euro met z'n tweeën, DFDS met eigen auto.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:24

Ik heb Schotland met de trein en de bus gedaan en dat ging prima! Ook Fort William heeft een treinstation. Het hangt er misschien vanaf wat je allemaal wilt zien en doen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:28

Aaaaaah een Schotland topic! Wij gaan in juni en we zijn nu bezig met de voorbereiding :-D
Ik ga hier hopelijk nog veel tips uithalen...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 07:50

Wij zijn ook twee keer met trein en bus gegaan en met veel lopen. Dat ging ook gewoon prima. Fort William, skye, newtonmore, allemaal zonder auto. Met auto ben je wel flexibel, maar het hoeft niet. En dit kan wel geld schelen.