Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:18

Manen zijn wit grijzig ja.

En iris als jij het zegt, dan geloof ik je zo! We zullen zien :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:37

anneliesdj schreef:
Nee want je krijgt een gekleurd beeld, zeker als je op een bepaalde manier op zoek gaat naar foto's.
Ik krijg ook niet de indruk dat jij veel ervaring hebt met veulens, jonge paarden en/of paarden in zo'n hectische omgeving. Zijn dus al twee cruciale punten die ontbreken om een goed inzicht te hebben in wat er nu daadwerkelijk gebeurd.

Ik was eigenlijk niet meer van plan om te reageren in dit topic. :D
Maar ik heb jaren voor een fokker gewerkt, naar keuringen geweest en de gefokte 3- of 4-jarigen zadelmak gemaakt en ingereden. Dus kom niet met geen ervaring met veulens of jonge onervaren dieren. Ik heb alleen nog nooit een dier zelf aangeboden of gekocht op een markt. Ik zoek voor mezelf dan ook in een ander segment. Geen mini's, shetlanders, welshjes of koudbloeden.
Dit was mijn laatste reactie hier, als je nog een reactie van mij wil, kan je mij PB-en. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:17

Dat had ik al wel begrepen, dat je in een ander segment zoekt. En wat ik al zei; de bekende en goed aangeschreven stoeterijen maken veelvuldig gebruik van veilingsite's, vind ik niet zoveel beter dan zo'n markt.

En als je ervaring hebt met jonge paarden, waarom val je er dan zo over dat het met jonkie's op een markt niet allemaal vlekkeloos verloopt? Alsof er in die jaren bij jou nooit iets 'mis' is gegaan, zonder dat je ooit op een markt bent geweest?
Je kunt gewoon niet verwachten dat er 2000 paarden bij elkaar op één plein staan en dat ze allemaal doodrustig zijn, nergens eentje schrikt of de kont tegen de krib gooit. Hoe kun je dat verwachten als je ervaring hebt? Plus dat de ene eigenaar de andere niet is en er zijn altijd nog mensen die hun paard in slechte conditie aanleveren, daar verschilt het niet van marktplaats of welke verkoopsite.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:52

Sjongejonge, en weer worden alle slechte foto's op een rij gezet om de markt een slechte naam te bezorgen.

Weetje wat ik dan niet snap? Dat als mensen het daadwerkelijk zo "sielug" vinden, ze wel uitgebreid foto's/filmpjes gaan staan maken?! :?
Dan trek je je mond toch open om er iets van te zeggen?

Maarja, de ramptoerist uithangen zal wel makkelijker zijn. Krijg je iig geen weerwoord van een handelaar terug. :x

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:55

ik denk ook dat die foto's niet echt zijn of in scene gezet om de markt in een slecht daglicht te zetten :+

Vermoed ook dat de echte paardenliefhebbers daar niet rondlopen,die kunnen er namelijk helemaal niet tegen...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:57

Serieus, is lezen nu echt zo moeilijk?

Daar HEB ik het toch helemaal niet over?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:02

Froukje1993 schreef:

en een handelaar is blij als hij van een 14 jarige penny te horen krijgt dat hij niet goed bezig is. :j

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:16

geerke schreef:
ik denk ook dat die foto's niet echt zijn of in scene gezet om de markt in een slecht daglicht te zetten :+

Vermoed ook dat de echte paardenliefhebbers daar niet rondlopen,die kunnen er namelijk ohelemaal niet tegen...

Dus als je op de markt loopt ben je geen echte paardenliefhebber of hoe moet ik dit interpreteren ?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:17

kwii schreef:
Hier onze aanwinst, dan heb je nog een plaatje om naar te kijken! ([ Afbeelding ][/URL]

Ben benieuwd naar welke kleur ze uit gaat groeien.

wat n beauty. Zou ik mogen vragen wat zijn afstamming is?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:26

barrye schreef:
Wil je een duidelijke mening kunnen hebben en die dan ook netjes kunnen ventileren, dan MOET je vind ik, ook zelf DIT JAAR op de Zuidlaarder markt geweest zijn. en niet 5 jaar geleden of 10 jaar, of zelfs vorig jaar. Zo niet, dan klets je volgens mij maar wat " ins blue hinein"
Ik ben er geweest dit jaar. Was er al voor 6 uur Heb drie " zielige " , nouja, shetlandmini hengstjes gekocht. Ik ben ook in het verleden vaak genoeg geweest. Ik kan dus vergelijken. Velen van jullie niet. Vroeg komen, rond kijken dan kun je een gefundeerde mening geven.

Ik zocht heel duidelijk volwassen luxe minihengstjes om mijn 2 span uit te breiden. Waar heb je nog een beetje keus.......? juist op een dergelijke grote markt.
Waarom komen verkopers met hun hengstjes en andere paarden /pony's naar een dergelijke grote markt.......? juist omdat er veel potentiele kopers zijn.

Natuurlijk ging er hier en daar iets niet helemaal volgens boekje, maar vergeleken met vorige jaren en zeker met 5 en meer jaren terug was het al prima geregeld. Pluim voor de organisatie en controle!

Ach en volgend jaar gaat het vast weer een stukje beter, maar blijven er waarschijnlijk nog steeds bosjes mensen die ongefundeerde kritiek hebben of gewoon overal op tegen zijn, of alles zielig vinden, of graag verhaaltjes opblazen etc........

Ik kan me eerder verbazen over in mijn ogen zoiets als dance festival waar al een aantal jonge mensen de dood hebben gevonden dan over de Zuiidlaarder markt.

Daar hebben zij zelf voor gekozen. Dieren kunnen niet kiezen. Beetje rare beredenering..

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:49

Wat een gezeur. Ben er zelf dit jaar ook geweest en ik heb niet echt iets ''ergs'' gezien.
Ik vind, als je er niet bent geweest, je niet kan oordelen. Heb jij het met je eigen ogen gezien en niet als je tegen een computer schermpje aan kijkt, vind ik pas dat je een oordeel mag hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:25

anneliesdj schreef:
Het princiepe is precies hetzelfde.

Ik vind, dat er wel degelijk een verschil is. Alleen al in de manier waarop de bezoekers in aanraking komen met de paarden, het publiek wat naar zo'n veiling komt, de huisvesting op dat moment enz.

Maar nogmaals ik heb nergens gezegd, dat ik tegen de markt ben.

Daar wil ik wel bij zeggen, dat bepaalde fokkers/verkopers het er zelf naar maken, dat veel mensen tegen de markt zijn, door hun gedrag en houding en verzorging ten opzichte van hun dieren.
En ook bezoekers, die vinden, dat ze op een markt het recht hebben om zich asociaal te gedragen.
Ik denk dat als daar nog meer toezicht op komt en mensen ook daadwerkelijk verwijderd worden, je de markt prima kunt blijven organiseren.

Mijn standpunt ging enkel en alleen over het soort fokker wat er komt.
Niet over dat ik tegen de markt ben.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:28

Ik denk dat deze discussie nooit ophoudt.

Zuidlaardermarkt is handel in dit geval in paarden. In die handel zitten goede en slechte exemplaren bij. Daar is de prijs ook naar.

En ik ben zelf van mening dat sommige paarden dan beter uit hun lijden verlost kunnen worden (de extreme gevallen). Dan dat iemand ze koopt en dan nog meer ellende komt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:46

Tendence, dan heb je het toch ook wel erg fout, want die soort fokker waar jij het dan over hebt die zelfs de kleine hengstjes kunnen verkopen.. Ja tuurlijk want die gaan via de achterdeur naar buiten! Ken zelf aan aantal grote shetland en minipaard stallen bij welke dit gewoon zo gebeurd.

Electra, ander segment zeg je en dan noem je shetlanders en koudbloeden... Maar ik weet niet er komen ook goede sportpaarden op de markt en dat zijn niet een enkeling die er staan.. Blijkbaar kun je dus inderdaad niet oordelen als je er niet of allang niet meer bent geweest ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:02

geerke schreef:
Froukje1993 schreef:

en een handelaar is blij als hij van een 14 jarige penny te horen krijgt dat hij niet goed bezig is. :j

Over het algemeen loopt een veertien jarige daar nog niet zonder volwassen begeleiding rond ;)

SaraViavia schreef:
geerke schreef:

Vermoed ook dat de echte paardenliefhebbers daar niet rondlopen,die kunnen er namelijk ohelemaal niet tegen...

Dus als je op de markt loopt ben je geen echte paardenliefhebber of hoe moet ik dit interpreteren ?

:j
En zo meer hier in dit topic.
Weten we waar we aan toe zijn..

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:13

Uhmmm volgens mij is dit geen discussie topic? :?

Vind het leuker om te lezen waar mensen mee thuis zijn gekomen!! *\o/*

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:44

Kwii, wat een leuke aanwinst! Ik ben benieuwd hoe die gaat opdrogen :D

Deze discussie verpest overigens wel het topic. Misschien een apart discussietopic, of een apart topic waar iedereen de nieuwe aanwinsten van de markt kunnen laten zien? Alles loopt zo door elkaar heen -O-

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:47

Citaat:
wat n beauty. Zou ik mogen vragen wat zijn afstamming is?

Even zo uit mijn hoofd: vader is Weston attraction, dat is een palomino.
De moeder is Ysselvliedt's Silver Line, dat is een schimmel. :D

Emita bedankt, ik ook.. helaas moeten we nog even wachten :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:11

Dustinlover schreef:
Tendence, dan heb je het toch ook wel erg fout, want die soort fokker waar jij het dan over hebt die zelfs de kleine hengstjes kunnen verkopen.. Ja tuurlijk want die gaan via de achterdeur naar buiten! Ken zelf aan aantal grote shetland en minipaard stallen bij welke dit gewoon zo gebeurd.

Electra, ander segment zeg je en dan noem je shetlanders en koudbloeden... Maar ik weet niet er komen ook goede sportpaarden op de markt en dat zijn niet een enkeling die er staan.. Blijkbaar kun je dus inderdaad niet oordelen als je er niet of allang niet meer bent geweest ;)

Maar er is toch niets mis mee, dat die via de achterdeur naar buiten gaan?
Het zijn inderdaad niet de dieren, die ze in de picture zetten en waar ze veel tijd in gaan steken, dat laten ze liever door een bereidwillige koper doen.
Blijkbaar heeft ook die achterdeur veel contacten, die de fokkers van de markt niet hebben.

En een goed sportpaard , dan is het maar net wat goed voor je betekent. Voor mij is een goed sportpaard een paard wat minimaal het Z kan bereiken en daar lopen er daar maar weinig van rond hoor.
We moeten wel realistisch blijven.

Ik snap best, dat er leuke paarden weg kunnen kopen, maar het is niet realistisch te denken, dat er meer goede sportpaarden, dan gemiddelde huis tuin en keuken paardjes staan.
Dat is niet erg, maar we moeten realistisch blijven.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:24

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:26

Hoeveel handelaren zullen er gestaan hebben, stuk of 400 ? Ga eens bij 400 particulieren thuis langs, vrees dat je dan meer ellende te zien krijgt als op een zuidlaardermarkt.

Zal mijn twee markt welshjes van de week weer even op de foto zetten, ben erg blij met ze !

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:38

Tendance, juist omdat die welke via de achterdeur weg gaan naar deze handelaren gaan. Dus ja wat noem je dan een goede fokker...

Ik denk dat je waarschijnlijk weinig op markten bent geweest, want ik heb meerdere goede sportpony's en paarden er van gekocht en door andere mensen gekocht en opgeleid zien worden. Ik zit nu zelf meer in de mini's en heb maar 2 grote paarden, maar zo af en toe doe ik nog wat in de grotere pony's en koop dan alleen pony's voor de sport.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:04

Dustinlover schreef:
Tendance, juist omdat die welke via de achterdeur weg gaan naar deze handelaren gaan. Dus ja wat noem je dan een goede fokker...

Ik denk dat je waarschijnlijk weinig op markten bent geweest, want ik heb meerdere goede sportpony's en paarden er van gekocht en door andere mensen gekocht en opgeleid zien worden. Ik zit nu zelf meer in de mini's en heb maar 2 grote paarden, maar zo af en toe doe ik nog wat in de grotere pony's en koop dan alleen pony's voor de sport.

Ik snap niet zo goed, dat iemand, die jouw mening niet deelt, er volgens jou ook gelijk geen verstand van heeft.
Dat hoor je mij toch ook niet over jouw zeggen?
Ik ben in mijn 30 jarige leven jaar in jaar uit naar verschillende grote en kleine markten geweest. En de echt goede sportpaarden komen daar niet vandaan.
Of het is die ene speld in de hooiberg, die de eigenaar zelf niet gezien heeft.

En ons beeld over wat een goede fokker is, verschilt duidelijk van elkaar.
De fokkers die ik ken gaan niet naar markten en verkopen met name particulier of weer aan andere fokkers.
Maar dan heb ik het over sportpaarden.
En dan gaat het niet over maar 1 fokker.

Nogmaals ik ben niet tegen de markt, maar ben gewoon van mening, dat je er niet naar toe moet voor de echte kwaliteit en dat de eigenaren die daar staan niet de goede fokkers zijn waar je bijna standaard kwaliteit vandaan haalt.

Neem je daar genoegen mee of hoop je op die speld in de hooiberg, dan is de markt, op enkele rotte appels na, een prima plek om een leuke pony of een leuk paard te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:50

Het is maar wat je definieert als 'kwaliteit'. Totilas zal je er niet aantreffen nee. Maar ik heb toch goede mensport - pony's gezien die ooit als jong dier op de markt hebben gestaan. Goed genoeg om op hoog niveau mee te lopen.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:25

Tendance schreef:
Dustinlover schreef:

Ik snap niet zo goed, dat iemand, die jouw mening niet deelt, er volgens jou ook gelijk geen verstand van heeft.
Dat hoor je mij toch ook niet over jouw zeggen?
Ik ben in mijn 30 jarige leven jaar in jaar uit naar verschillende grote en kleine markten geweest. En de echt goede sportpaarden komen daar niet vandaan.
Of het is die ene speld in de hooiberg, die de eigenaar zelf niet gezien heeft.

En ons beeld over wat een goede fokker is, verschilt duidelijk van elkaar.
De fokkers die ik ken gaan niet naar markten en verkopen met name particulier of weer aan andere fokkers.
Maar dan heb ik het over sportpaarden.
En dan gaat het niet over maar 1 fokker.

Nogmaals ik ben niet tegen de markt, maar ben gewoon van mening, dat je er niet naar toe moet voor de echte kwaliteit en dat de eigenaren die daar staan niet de goede fokkers zijn waar je bijna standaard kwaliteit vandaan haalt.

Neem je daar genoegen mee of hoop je op die speld in de hooiberg, dan is de markt, op enkele rotte appels na, een prima plek om een leuke pony of een leuk paard te kopen.

Vind dat je erg negatief bent. Je stelt dat de fokkers/handelaren die jij kent niet naar de zuidlaardermarkt gaan en dat ook de goeden zijn

Ik ken genoeg handelaren en fokkers die goed zijn en die daar staan puur voor de export en voor de traditie en je gezicht laten zien.

Ook zeg je dat anderen een mening vormen en dat wanneer jij het er niet mee eens bent dat jij er direct geen verstand van hebt. Je doet zelf precies hetzelfde. Dus niet zo oppervlakkig doen en gewoon niet alles over een kam scheren . Brengt de sfeer wel weer wat omhoog in het topic.

En als je er niet tegen kunt blijf dan alsjeblieft weg