Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:20

Ik houd maar vol dat de liefde het waard is := Ik heb tot nu toe nog niks gehoord over een verplichte cursus :j heel veel info kan je ook hier lezen http://www.migrationsverket.se/English/ ... weden.html

Wij hebben nu ons trouwen ook officieel aangevraagd en zodra we getrouwd zijn gaat het al een stuk makkelijker zei de laatste dame bij het skatteverket.

Voor mij maakt het niet uit of ik Nederlandse ben of niet. Maar dat komt ook omdat ik mijn hart helemaal aan zweden heb verpand, liefde, leven, cultuur, natuur & geweldige mensen <3

edit: Ik ga dus wel voor volledig Zweeds worden

Fangio

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:31

Ik sowieso niet zolang m'n nabije familie nog leeft (ouders/grootouders), maargoed, ik moet er toch eerst minstens 5 jaar wonen voor het mogelijk is en ik woon er niet eens al, dus zorgen voor later :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:37

haha ja, als je nu daar trouwt dan zijn ze wat soepeler of gewoon een baby maken met een zweed :+ dan heb je hem binnen een handomdraai

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:51

had al een leuke vacature gevonden in een dierenziekenhuis, jammer genoeg ben ik niet gekwalificeerd :(

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:53

Je had toch wel iets met dieren gedaan...? Of was het paardenhouderij? Ik ben het vergeten, sorry :+
En anders zodra je Zweeds bent gaan studeren? Krijg je daar ook geen geld als je studeert? Of wil je echt gewoon gaan werken?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:03

Volgens mij is de studie gratis en alleen onder sommige omstandigheden krijg je er ook geld voor, als je bijvoorbeeld niet thuis kan wonen en de studie volgen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:18

ja paardenhouderij :)) heb ook mijn orun en dergelijke (doe er alleen niks mee maar das een ander verhaal haha)

ik ben er inderdaad over aan het nadenken om te studeren en werken, heb sowieso al een oppasbaantje voor een paar uur per week :p

eventueel als we een huis buiten de stad gaan bouwen wil ik er stallen aan vast zetten en een kleinschalige pensioenstal aan maken. Maar ben nu druk bezig om te kijken of dat te realiseren is in deze omgeving, want manlief heeft zijn eigen winkel in Göteborg dus we willen wel hier blijven

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:21

Het is volgens mij niet eens verplicht hoor, is vooral voor jezelf makkelijk dat je de taal spreekt :)

Nog 3,5 jaar dan ben ik ook volledig zweeds, ben toch niet van plan terug te gaan :D

Haha dat over die baby is niet helemaal waar, vriendin van mn moeder heeft er nog een paar jaar op moeten wachten terwijl hij gewoon werk had..

Volgens mij krijg je altijd geld ;) alleen boeken moet je betalen. Durf ik niet zeker te zeghen maar dat zei iemand van school een keer.

Kirri ik zou eerst goed kijken of daar vraag naar is, heb al een jaar een stal te huur, krijg wel wat reacties maar dan is het te ver. De meeste mensen hebben zelf plek

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:29

ja klopt ik wil zien of het rendabel is, plus wat er hier in de omgeving wordt aangeboden. Nu wonen wij natuurlijk wel in Göteborg dat is een grote stad, dus kan mij voorstellen dat het hier weer anders ligt dan als je echt in een dorp woont :j

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:37

Dat is idd zo hoor maar niet dat je het bouwt, een hoop geld instopt en er 'niks' aan hebt, of noujaa niet kunt verhuren zegmaar

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:39

ahh zo, ja dat snap ik :j ja misschien is er wel gewoon een flink stuk te huur. Ik wil de mogelijkheden nog eens allemaal op een rij zetten maar pas als ik helemaal gesetteld ben, dus dat is iets op lange termijn

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:41

Ik heb een half uur boven Göteborg gewerkt, daar hebben de meeste mensen een boerderij en dus de paarden aan huis. Tenzij je een binnenbak hebt, das een trekker voor pensionklanten.

Ik heb mijn tickets geboekt, een retourtje Kopenhagen. Wilde daar graag ook eens kijken, citytripje en dan door naar Göteborg voor midzomer :D
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 19-05-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:43

leuk! als je in Göteborg ben kunnen we een bakkie doen :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:50

Je kan natuurlijk ook een binnenbak en dan geld voor vragen als ze willen rijden..

Leuk! Wanneer ga je?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:54

ja das ook nog een optie. Ik zal gewoon een goed opgezet plan moeten maken, een van onze goede vrienden is top in plannen opzetten dus ga met hem eens om te tafel zitten wat rendabel is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:02

kirri schreef:
leuk! als je in Göteborg ben kunnen we een bakkie doen :D

Leuk! Ik heb er zin in!

Ik vertrek 16 juni en vlieg de week erop weer naar huis.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:05

Woww wat gaat het hier ineens hard! Gezellig dat er weer een aantal fans bij zijn.

Grappig Xyris, een vriend van mij komt ook uit Nynashamn. Ben er 2 zomers geleden geweest :) Schattig plaatsje.

Alle plannen staan hier nu even stil, eerst maar even m'n diploma binnenhalen. Kijk er wel hard naar uit om weer die kant op te gaan.

Ik word wel een beetje bang van al die verhalen hoor, jeetje wat een gedoe nog steeds :(:)
Wel een leuk plan Kirsten. Ik zoek tegen die tijd een plekje voor m'n Shetlandermonster :Y)

Veel plezier vast Kelly-ann!

Hadden jullie dat trouwens nog gezien over dat eiland vlakbij Stockholm wat ze wilden gaan verkopen aan 100 man en dan dat iedere koper een aantal dagen per jaar zijn 'eigen eiland' had. Nog best een cool idee haha.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:08

Misschien gekke vraag, maar heeft er iemand van jullie ooit haar of zijn paard verhuisd van Nederland/België naar Zweden, en hoe? Stel dat ik ooit zou immigreren (énorme toekomstmuziek.. maar ik denk graag vooruit :D ) zou ik namelijk het liefst van al mijn paardjes meenemen mits mogelijk én haalbaar.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:17

Jaa ik! Is prima verlopen. Maandag werden ze opgehaald, hebben ze bij dat bedrijf geslapen, dinsdag naar malmö en daar slapen en woensdag werden ze thuis gebracht :D ligt eraan waar je zit, dit kan ook donderdag of vrijdag zijn vanwege het max aantal uur.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:33

Jij hebt het dan met een transportbedrijf gedaan hé? Klinkt wel netjes! Quarantaine is niet van toepassing in Zweden?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:52

Ho ik ben even een tijdje weg geweest :=
Maar weer terug, even lezen wat er allemaal is gebeurd :D

By the way... wie van jullie is naar Zweden verhuisd voor de liefde? Zit momenteel in de fase waar we elkaar nu bijna 2 jaar kennen en die korte reisjes wel heel erg mijn strot uit komen. Ben benieuwd hoe andere ermee om gaan/zijn gegaan?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:54

Jackytje schreef:
Jij hebt het dan met een transportbedrijf gedaan hé? Klinkt wel netjes! Quarantaine is niet van toepassing in Zweden?

Bij ons is er toen een PRE geïmporteerd, geen quarantaine.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:27

Fangio schreef:
@ Marion, Uppsala is leuk! Ben er maar een paar dagen geweest, maar het heeft een goede indruk achter gemaakt ;) Ik vind met de trein reizen in Zweden wel relaxed, ze rijden eigenlijk altijd wel goed op tijd. Ben zelf ook eens met de trein helemaal naar het noorden gegaan om daar het noorderlicht te gaan bekijken en dat was ook echt de moeite waard.
Waar loop je stage als ik vragen mag?

Uppsala is zeker leuk! Klein, maar wel mooi en ook best gezellig. En heel veel studenten :)
De Inlandsbanan gaat inderdaad ook helemaal naar het noorden (in de zomer zal ik alleen niet het noorderlicht kunnen aanschouwen denk ik, helaas :P Maar de omgeving lijkt me erg mooi om te zien!)

Ik loop stage aan de SLU, op de afdeling parasitologie. Ik doe onderzoek naar echinococcus (als onderdeel voor mijn master diergeneeskunde)

gabyfedde schreef:
Welkom!! Uppsala schijnt erg leuk te zijn en Stockholm is natuurlijk prachtig.
Ik heb geen ervaring met de inlandsbanan, maar schijnt erg mooi te zijn. Ik woon aan het Noordelijke eindstation geloof ik. Misschien ga ik er ook eens een ritje mee maken van de zomer.

Dank! :) Stockholm is inderdaad prachtig! Ben er ondertussen 2x geweest (mijn ouders zijn vorige week op bezoek geweest); onder andere naar Gamla stan, Skansen en het Vasa museum geweest!

En gaaf dat je daar woont zeg! Lijkt me prachtig! (Al ben ik er vrij zeker van dat ik daar persoonlijk nooit zou kunnen wonen :j :+ )
En een inlandsbanan kaart kost SEK 1,795 in de zomer (2 weken geldig), maar ik krijg nog 25% korting omdat ik onder de 25 ben, dus dat is niet eens zo gek duur.

idinn schreef:
Marion, jij vermaakt je wel daar he? *nog steeds lichtelijk jaloers*

Zeker *D :):) Mocht je op bezoek willen komen ben je welkom hoor!

Ik zag foto's van een Eland voorbij komen tijdens een buitenrit.. gaaf! Ik wilde heel graag een Eland in het wild zien. Een hele week op veldwerk geweest, midden in de natuur, elke dag 's ochtends vroeg in de auto en 's avonds weer terug... Geen eland gezien.
Maak ik vrijdag een roadtrip met mijn ouders (door södermanland, zelfde omgeving), staat er plots een eland pal naast de weg, midden op de dag :+ Wij auto omgedraaid, terug gereden en nog eens gaan kijken haha. Later hebben we nog eentje gezien, verder van de weg, in het bos.

En naar Zweden verhuizen voor de liefde.. Ik heb zelf mijn liefde nog niet gevonden (maar er lopen hier een hoop mooie mannen rond zeg! :oo ), maar ik zie het hier om me heen wel veel! Maargoed, er werken dan ook veel internationale PhD/postdoc studenten hier in het lab. Ik wordt door iedereen hier sterk afgeraden te beginnen aan een LAT-relatie :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 06:43

Nee hoor dat hoeft geloof ik niet binnen de EU? Als je maar zorgt dat de entingen kloppen anders nemen ze hem niet mee, komt ook een da controleren of ie fit genoeg is voor transport.

Gezellig gehad dus met je ouders :)
Ik dacht trouwens dat uppsala best groot was?
Haha als je elanden zoekt vind je ze nooit, heb de hoop maar opgegeven en heb er nu in 2 weken tijd al 5 gezien :oo en waren niet dezelfde :P

De zweden schijnen allemaal super snel te willen, snel samen wonen enzo, als ze iets hebben willen ze het bij zich houden en niet meer loslaten. Mn moeder zei al ik wil geen zweed :') ach ze vind vast wel een leuk iemand terug, hoop ik voor dr.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:24

Myra schreef:
Ho ik ben even een tijdje weg geweest :=
Maar weer terug, even lezen wat er allemaal is gebeurd :D

By the way... wie van jullie is naar Zweden verhuisd voor de liefde? Zit momenteel in de fase waar we elkaar nu bijna 2 jaar kennen en die korte reisjes wel heel erg mijn strot uit komen. Ben benieuwd hoe andere ermee om gaan/zijn gegaan?

Ikke :D Nu ja bijna ga ik, zit nu weer even in NL om mijn werk af te ronden (wil alles goed achterlaten) en dan vertrek ik :j ik ken hem nu al sinds 2012 dus wij gaan al even heen en weer :+

Edit: als je wat wilt weten vraag maar!