Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:00

Fitzroy schreef:
Heb je bij Panatella gehuurd, baudyh? Zij is ook de eigenaresse van hotel Bella Vista waar ik verleden jaar zat. Super aardige dame, Jolanda.

Ik betaalde overigens verleden jaar 25 euro per dag bij hen. Misschien omdat ik ook in hun hotel zat?

Nee bij antony rent-a-car. Zitten in Petra geloof ik.
Ze brengen hem wel naar het hotel en halen hem
Daar ook weer op

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:20

Wij zijn overgegaan naar de autoverhuur van Crete Holidays nadat we bij een andere verhuurder een keer een auto meegekregen hadden met een zwakke motor. In ons dorp zijn een paar steile wegen met haarspeldbocht en de weg naar ons huis is echt supersteil met een stuk onverhard ervoor zodat je geen vaart kunt maken. Dat kon die auto met zwakke motor niet aan! Dus moesten we steeds omhoog lopen. Er was vantevoren niks te regelen bij dat bedrijf. Gewoon een categorie kiezen en hopen dat je een goede auto treft.

Bij Crete Holidays kun je chatten en e-mailen. Ze hebben steeds goed meegedacht. Vanaf Cat. B zit er altijd een sterke motor in, zeiden ze. Bij hen hebben we nooit meer problemen gehad met onze weg oprijden.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:01

Leuk om alle vakantieverhalen en plannen te lezen!

Tijd geleden dat ik wat gepost heb, wel steeds meegelezen.

Voor mij dit jaar geen Griekenland zomer zoals de afgelopen jaren. In plaats daarvan gaan we roadtrippen op de Balkan en pakken we nog wel een stukje Noord-Griekenland mee (Kastoria en de Vikos kloof). De Vikos kloof wil ik al lang heen, maar die lag nooit echt lekker op de route. Nu was het een mooi excuus om toch nog een stukje Griekenland mee te pakken haha.

Begin oktober staat er nog een weekje Kreta (omgeving Rethymnon) op de planning. Ik vond bij Sunnycars ook de autohuur ook steeds erg duur, maar nu heb ik voor 7 dagen voor 166 euro een auto kunnen huren.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:23

baudyh schreef:
Nee bij antony rent-a-car. Zitten in Petra geloof ik.
Ze brengen hem wel naar het hotel en halen hem
Daar ook weer op

Ik huur ook altijd bij Anthony. Zitten inderdaad in Petra en hij is getrouwd met een Nederlandse. Ze hebben altijd nieuwere auto's en tot nu toe nette prijzen. Al heb ik deze vakantie geen auto gehuurd.

We hadden hier eind van de ochtend een kleine aardbeving :oo

3.8 bij Mandamados wat op ongeveer 20 km (?) hemelsbreed van Petra ligt.
Was net of er iemand aan mijn strandbedje stond te schudden, maar als je dan omkijkt, blijkt iedereen zo te kijken van :?

baudyh

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:38

Lijkt me een hele aparte ervaring. Nog nooit gevoeld. Ik hoor dat het flink warm gaat worden het weekend 40+ overal.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:54

Iemand ervaring met de temperaturen halverwege oktober? Niet per se een voorkeur voor een specifiek eiland.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:50

Dyphusion schreef:
Iemand ervaring met de temperaturen halverwege oktober? Niet per se een voorkeur voor een specifiek eiland.

Ik heb geen ervaring.
Maar ik denk dat het misschien ook belangrijk is om te weten of er nog genoeg open is.
Ik weet dat op sommige plekken het seizoen in oktober echt afloopt en dat er dan veel restaurants enzo gesloten zijn.

Er zullen nog wel locaties zijn die langer open blijven, wellicht naast temperatuur ook meenemen in je besluit?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:05

daantjuhhh schreef:
Dyphusion schreef:

Ik heb geen ervaring.
Maar ik denk dat het misschien ook belangrijk is om te weten of er nog genoeg open is.
Ik weet dat op sommige plekken het seizoen in oktober echt afloopt en dat er dan veel restaurants enzo gesloten zijn.

Er zullen nog wel locaties zijn die langer open blijven, wellicht naast temperatuur ook meenemen in je besluit?

Lief dat je meedenkt, maar ik vind de temperatuur op dit moment belangrijker dan de hoeveelheid restaurants die nog open zijn. Het zou zoals het er nu naar uit ziet gaan om de tweede week van oktober, en wat ik van vorig jaar Rhodos weet (eerste week oktober) was dat toen nog alles open was, en halverwege/eind oktober ging sluiten. Vandaar dat het weer nu even prioriteit heeft in de keuze voor eventueel Griekenland.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 18:39

Ik denk dat je ik moet kijken waar nog naartoe gevlogen wordt in die periode. Want ook de chartervluchten stoppen ermee.
Ik zou zelf zeggen dat je het meeste kans op goed weer hebt op Kreta en Rhodos. Die liggen het zuidelijkst.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:32

Kreta, rhodos, kos. Vorig jaar eerste 2 weken oktober rethymno geweest. Paar dagen strand, maar ook 2 dagen wat miezer, maar dan is rethymno een leuke stad. Je kunt geluk en je kunt pech hebben.
Het seizoen eindigt in ieder geval overal. Maar Kreta is groot, daar is altijd wat te doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:59

Je hebt dan kans op 40 graden maar ook op 18 graden en regen. Maw, dat is het nadeel van oktober, het is overal rond de mediterrane zee dan wisselvallig.
Ik kijk voor een globaal beeld altijd op www.klimaatinfo.nl

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:51

Ik ben voor eind oktober aan het bedenken waar we naartoe gaan. Voor de coronacrisis was het de bedoeling dat dochter en ik naar Zakynthos zouden gaan. Het zou onze eerste vliegreis worden en Griekenland lijkt me prachtig. Helaas gooide corona roet in het eten en is er toen niks van gekomen. Nu heb ik deze herfstvakantie (de laatste week van oktober) weer een mogelijkheid om een aantal dagen weg te gaan en hoewel de canarische eilanden misschien meer zon-zekerheid geven, blijft mijn interesse echt bij Griekenland. Ik dacht dan richting Rhodos of Kos, die gezien hun zuidelijke ligging nog wel de meeste kans op mooi weer geven. Nu lees ik hier dat in oktober het meeste wordt gesloten. Moet ik dan denken aan restaurants, winkels etc? Uitgaan doen we toch niet dus dat interesseert me niet zo, maar is het wel de moeite waard in die tijd van het jaar?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:26

Ik zou in die periode naar Kreta gaan. Rethymno blijft sowieso genoeg open. Wij zaten begin oktober in hotel jason. Loop je zo de oude stad in. En als je geluk hebt kun je zo naar het strand.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:50

Zakynthos moet je in ieder geval niet meer zijn in Oktober, is dan uitgestorven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:12

Oh dames, tis hier warmmmmm we varen nu in de buurt van Symi.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 13:10

Ai, Natasja. Hete wind ook?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 14:13

NatasjavE schreef:

Beetje jaloers, gelukkig varen
Anders was het helemaal heet.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:41

Ik moest even spieken waar Symi ligt. Weer wat geleerd. Haha.

Als het op het water al zo warm is, dan zal het op het (ei)land helemaal snikheet zijn. Ik hoop dat jullie kunnen slapen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 23:21

Hee muronia leuk dat je naar Griekenland wilt.
In die tijd denk ik dat je het beste af bent op Kreta.
Inderdaad bij een stad in de buurt.
Ik ben op zijn laatst 5 Okt terug gegaan dus verder geen ervaring met later.
Maar als je echt mooi weer wil zou ik dan niet meer naar Griekenland gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 07:09

Fitzroy schreef:
Ai, Natasja. Hete wind ook?

Ja een soort warme föhn

Maar verder.. Symi is zo mooi <3

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 07:10

raket schreef:
NatasjavE schreef:

Beetje jaloers, gelukkig varen
Anders was het helemaal heet.

Gisteren was zelfs op het water het te warm

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:30

@Muronia Wij komen in alle seizoenen op Kreta, want we hebben een tweede thuis in Zuid-Kreta :o
Hoe later in het seizoen, hoe groter de kans op regen op Kreta. In oktober zal het niet hele dagen achtereen regenen en zelden op het hele eiland tegelijk. De temperatuur is dan aangenaam en het zeewater heerlijk warm.
Als je een huurauto hebt, kun je bijna altijd de zon opzoeken.
Door de bergen die van West naar Oost lopen kan het weer in Noord-Kreta en Zuid-Kreta enorm van elkaar verschillen. Daarvoor kijken we dan op buien/wolken/zon radar op internet. En dan blijkt soms dat de zon wel schijnt in het Noorden, of juist in het Zuiden maar dan een paar valleien verderop.

Eind oktober wordt er in de kleinere echt toeristische kustplaatsen al volop afgebouwd. Gaan restaurants en bars dicht, de eigenaren gaan terug naar de stad: Bijv. naar Heraklion of Athene.
Wij weten in onze omgeving intussen waar we wel/niet uit eten kunnen in de winter.

In de steden als Chania, Rethymnon, Heraklion en Sitia blijft de meeste horeca wel het hele jaar open. Die steden zijn niet volledig afhankelijk van toeristen. Daar zijn ook de meeste winkels en museums.
Verder moet je in de niet-toeristische bergdorpen en boerendorpen zijn. Daar waar ze niet afhankelijk zijn van toeristen, gaat het leven het hele jaar gewoon door.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:56

Vandaag mijn oudste zoon op het vliegtuig naar huis gezet. (Was zo gepland, zou maar een week met ons meegaan)

Nu op weg naar Leros

We varen nu onder Kalymnos door en helaas daar een brandhaard

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:29

Ja het is drama in Griekenland met bosbranden.
Echt heftig.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:38

Was wel te verwachten met die hoge temperaturen. Hoop zo dat er niet te veel afbrand.