[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:29

tamary schreef:
Hier zou chocolade idd rap DA ritje worden, maar voor lekker choco is hier 86% (bakken 74%). Meeste "puur" zit rond 50% zeker met vulling etc.

In Frankrijk ligt het per percentage in het rek. Wat Erwin had is wel puur, maar als het gevuld is, dan is het niet superbitter. Ik denk dat het uitmaakt dat het gevuld was, dan was het wel 80 gram wat hij gegeten heeft, maar minstens de helft ervan is vulling.

Maar toch blijft het erg niet grappig :\ Gelukkig goed afgelopen en alleen erg weinig slaap gehad. Ik dan. De rest van het huis had nergens last van ;-)

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 08:01

Ja, ik kwam hier met drie kippen, na een maand of zo was er al eentje weggehaald. Alles wat er over bleef waren wat veren waar de strijd was geweest. Onze voorgangers hier, hadden grote parken met gaas erover, dat hebben wij weggehaald, want ik wilde ze graag vrij laten rondlopen. Uiteindelijk had ik er nog eentje over en die heb ik aan de buren gegeven. Zij had een ren met iets van 60 vogels, van ganzen tot siereendjes en kaloenen tot kippen en alles wat daartussen zat.

In ons 2e huis in frankrijk heb ik een kip gehad die helemaal open lag op haar rug door een aanval van iets. Laten hechten. Ze is er wel bovenop gekomen, maar nooit meer 100%, ze was hier dan ook de eerste die opgegeten werd. Toen dat was gebeurd, die aanval, hebben we daar een kippenren gebouwd. Was fijn voor ze maar wel triest zo'n "gevangenis" en het was een grote ren voor 3 kippen iets van 30m2, maar het is nooit genoeg.

In ons eerste huis in fr hadden we gewone eenden, moskovi eenden en kippen. Eigenlijk alleen de moskovi eenden, ik weet niet hoe ze in het NL heten, iets met bergeend dacht ik, die zijn nooit weggehaald. Gewone eenden en kippen zijn wel weggehaald. En vaak overdag zonder dat we er iets van gemerkt hebben.

Dus hier in dit huis was de vraag, wat gaan we doen. Die oude rens met dat gaas erover herstellen? Maar ja, eer we die beslissing genomen hadden, was het al te laat en toen maar besloten voorlopig niets te doen. Maar ik mis het wel. Ik vind kippen zoooo leuk. De laatste kip die we hier hadden, kwam van je bord mee-eten als we buiten zaten te eten. Dat was ook echt een knuffelkip. En mijn laatste moskovi eend was ook een knuffel. Van die dingen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 08:45

Huh? Wat heb ik nou gedaan? Dat bericht over de kippen moest in een ander topic, hahahaha. Nou ja, ook leuk hier.

Nog even over het slechte werk boven en de ruzie daarover met het bedrijf. Ik heb een rekening ingediend met de werkelijke schades en verloren uren en die wordt betaald ad 1500 euro. Echter de extra uren die we moeten maken om de ellende van belachelijk afsmeren weg te werken, krijgen we niet. Helaas, het zij zo. Ik was er al klaar mee en wilde na de review op Trustpilot al niet meer door met ze, maar ja, toen gingen ze reageren op trustpilot en dan toch maar weer verder gegaan met ze. Nu dan klaar.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:54

Leuk hoor, je kippenverhaal. Past hier prima toch. En je hebt groot gelijk dat je het achter je kunt laten. Nogal sterk, niet iedereen kan dat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:17

balance schreef:
Leuk hoor, je kippenverhaal. Past hier prima toch. En je hebt groot gelijk dat je het achter je kunt laten. Nogal sterk, niet iedereen kan dat.

Da's lief, ik moet heel snel door ermee. Ik ben degene die voornamelijk decoreert, erwin bouwt. Dus dat betekent dat ik 340m2 moet schuren, plamuren en verven tot 2x toe. Erwin heeft wel toch een stukje gedaan, da's lief toch. Maar iedere keer dat ik sta te schuren of plamuren, krop ik op. Vind het zo erg en schandalig hoe het afgewerkt is. En het lukt me niet me daar overheen te zetten. Dat is al een maand. Pas als het klaar is, zal ik het achter me kunnen laten en dit hoofdstuk afsluiten. Maar (vul hier maar een lekker knetterende vloek in die je bevalt) wat een enorme klus. Ik heb gekeken om het te laten doen, maar dan zijn we nog weer eens 7000 euro kwijt. Dus dan toch maar zelf doen.

Het gaat vast goedkomen.

We hebben wéér onweer en regen aan het einde van de dag. Nu al een 3 weken denk ik. Heel erg bizar. Nog nooit nergens zo meegemaakt. En dan gaat het hard met die regen, nu ook weer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:50

Wij hadden vanmiddag ook weer onweer en regen, maar niet heel veel regen. Nu weer zonnig en droog

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:52

O jullie ook al. Wel lekker voor de tuin, overdag zonnig en warm om te groeien en 's nachts hoeven we niet te sproeien, kijk het wordt een rijmpje!

Hoe vind je het leven over het algemeen in je nieuwe huis. Ben je opgelucht dat je dat schuine niet meer hebt en dat je je paarden kunt gaan trainen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:54

Nu nog erg druk met verbouwen en de omheining maken en dergelijke. Nog zoooo veel te doen dus. Wordt er een beetje moedeloos van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:56

Hou vol, iedere dag een stukje doen en dan komt het ooit echt af, dat houd ik mezelf ook maar voor met schuren, plamuren, verven...

Ben je al naar de pub geweest?

Ik ga eens zelf op een brocante staan aankomende zondag. Erg veel zin in!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:58

Oh leuk, ik wou ook op een brocante staan, maar Milko ziet het nog niet zitten.
Nog niet naar de pub geweest, geen tijd en energie voor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 20:12

Nou, stop Milko en Erwin maar samen in bed met een stukje chocola van hun nachtkastje, Erwin ziet het ook helemaal niet zitten, dus ga ik het maar zelf doen.

Ik vind het wél erg leuk en gezellig en ook leuk om nog wat eraan over te houden, hoop ik dan. Maar als het niet zo is, is het ook goed. De huur voor de stand, houd je vast 3 euro per 2 vierkante meter, ahahahahaha, gaat naar het goede doel, een uitje voor de bejaarden, want daar wordt ook de brocante gehouden, in hun zaal. Ik heb 3m2 gehuurd. Zal wel foto's maken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:26

Valt mee, hier is het meestal 2 euro per m. Ik wou naar Engelsen die een evenement in de tuin houden, is gratis, maar wel 1,5 uur rijden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:04

Even bijgelezen. Wat exact kan chocolade teweegbrengen bij honden ?
Ik las laatst toevallig op een of andere site dat chocolade slecht is voor honden. Nu dacht ik, OK, suiker is slecht voor honden, kunnen ze diabetes van krijgen. Dus ik dacht dat het met de suiker te maken had.
Maar aan jullie reacties te zien, kan chocolade dus dodelijk zijn voor honden ...
Dat wist ik dus niet eens :o

Niet dat we nu honden hebben. Ooit, in een vroegere relatie die ik gehad heb, hadden we drie boxers. Meer ervaring heb ik eigenlijk nog niet met honden. Maar in Spanje zouden we er wel een of twee in huis willen halen (rescues).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:08

Er zit een stofje in chocolade dat giftig is voor honden. Hoe puurder de chocolade hoe meer er in zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:13

Theobromine, jaagt hart op hol.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 07:57

Tinka schreef:
Valt mee, hier is het meestal 2 euro per m. Ik wou naar Engelsen die een evenement in de tuin houden, is gratis, maar wel 1,5 uur rijden.

O dat is idd wel een flink eind rijden. Maar wel heel gezellig! Waarom niet. Doe het gewoon zelf. Je hebt tig km alleen gereden dus die 1,5 uur kan ook nog wel. En wie weet ruimt het weer lekker op en doe je nieuwe contacten op.

Marilu schreef:
Even bijgelezen. Wat exact kan chocolade teweegbrengen bij honden ?
Ik las laatst toevallig op een of andere site dat chocolade slecht is voor honden. Nu dacht ik, OK, suiker is slecht voor honden, kunnen ze diabetes van krijgen. Dus ik dacht dat het met de suiker te maken had.
Maar aan jullie reacties te zien, kan chocolade dus dodelijk zijn voor honden ...
Dat wist ik dus niet eens :o

Niet dat we nu honden hebben. Ooit, in een vroegere relatie die ik gehad heb, hadden we drie boxers. Meer ervaring heb ik eigenlijk nog niet met honden. Maar in Spanje zouden we er wel een of twee in huis willen halen (rescues).

Wat leuk Marilu dat je mogelijk in Spanje opvangertjes gaat nemen. Ik hoop het voor ze. Er zijn zoveel stakkertjes. En ja, afhankelijk van hoeveel chocolade en hoe puurder hoe erger, gaat een hond eraan dood. En als het een klein hondje is, met een hele reep pure chocolade, dan is de kans groter.

Dus wat Odette en Tamary zeggen, hun maag kan dat niet verteren zoals wij wel kunnen en daarom moet de maag ook leeggepompt worden of laten braken anders hebben ze kans op de dood door een hartaanval. Ik las dat ze meestal in coma raken en er niet meer uitkomen.
Erg akelig.

Over honden. Het was erg leuk op de hondenclub. Is een nieuwe hond bijgekomen. Zozo moet hem niet en wil vechten. De vrouw is vreselijk onaangenaam ook nog eens. Dus ik ga vanmiddag met de trainster erover praten. Ik heb helemaal geen zin meer om naar de hondenclub te gaan, iedere keer dat gedoe. Ik ben benieuwd wat voor oplossing de trainster heeft, anders ga ik naar een andere club. Alweer.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:24

Wel, dat heb ik dan ook weer bijgeleerd ! Wist ik dus totaal niet.

Zijn er zo nog voor honden supergiftige etenswaren ?

Ja, de rescues ... Het zal jullie niet verbazen, maar er worden daar nog heel veel honden achtergelaten (en misschien ook nog wel afgemaakt ...) als ze niet meer 'nuttig' zijn ... Ook worden er veel puppies achtergelaten. En misschien/waarschijnlijk worden er ook nog altijd honden/katten achtergelaten omdat ze te veel geld kosten voor hun 'eigenaars'.

Ik vind het overigens altijd moeilijk om te spreken over 'een eigenaar' als het over de mens/het vrouwtje/het baasje van een dier gaat. Zo wordt een dier echt gecatalogiseerd als een soort van slaaf, vind ik :o

En nu ik toch bezig ben ... ;)
Wat ik ook helemaal niet graag hoor, is dat mensen spreken over hun 'fokproduct' ... Een veulen/puppy/kitten is uiteindelijk nog altijd de creatie van een moederdier en een vaderdier, niet van een mens.
De mens kiest er natuurlijk wel de voor hem/haar meest gewenste combinatie uit, maar verder gaat de impact van de mens toch niet.

Zo, tot daar mijn ergernissen van de dag ;) :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 19:42

Hi Marilu, ik weet zo snel nog ui, en alles wat look is. Ik googelde even en vond o.a. deze lijst https://suppdog.nl/blog/wat-is-giftig-voor-honden/

Hahaha, ik snap je ergernissen helemaal. Ik vind het zo vervelend als mensen een dier een projectje noemen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:06

Best wel een lijst !

Nu zal het ene minder gevaarlijk zijn dan het andere, vermoed ik.
Zoals bij paarden : van taxus weten we dat het dodelijk is, van eik(els) weten we dat het slecht is voor de lever, maar niet onmiddellijk dodelijk.
Ik vind het altijd moeilijk dat die nuances niet gelegd worden in overzichten van wat giftig is voor paarden.
Zo zijn ook boterbloemen giftig, maar niet zo giftig als jacobskruiskruid, want dat is zelfs dodelijk ... De wei staat hier nu vol boterbloemen, die ze - gelukkig dan maar - niet eten. Ik ben wel 'panisch' voor JKK. Als ik dat ergens zie, trek ik het onmiddellijk uit.

Een gevolg van de 'maai mei niet' is wel dat het JKK alomtegenwoordig is als het hun bloeiperiode is.

Monique, jij bent vegan, denk ik toch al gelezen te hebben, hé ?
Geef jij je honden en katten vlees(producten) ?
Wij hebben een vriendin en die geeft haar hond (Duitse dog) geen vlees/vis. Zij is zelf behoorlijk fanatiek in het vegan zijn. Maar ik vind niet dat je dat mag afdwingen van je hond/kat.
Hoe denk jij daarover ?

Zelf ben ik overigens niet echt veggie/vegan : ik eet geen vlees, maar ik eet wel vis en schaal- en schelpdieren.
Zuivel eet ik thuis niet en verder zo weinig mogelijk (in Spanje ligt dat bv. moeilijker ...). Wel eet ik (weinig) eieren, maar dan kiezen we die van kippen met 'vrije uitloop' (ik weet dat dat op zich quasi niks voorstelt ...).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 20:21

Marilu schreef:
Best wel een lijst !

Nu zal het ene minder gevaarlijk zijn dan het andere, vermoed ik.
Zoals bij paarden : van taxus weten we dat het dodelijk is, van eik(els) weten we dat het slecht is voor de lever, maar niet onmiddellijk dodelijk.
Ik vind het altijd moeilijk dat die nuances niet gelegd worden in overzichten van wat giftig is voor paarden.
Zo zijn ook boterbloemen giftig, maar niet zo giftig als jacobskruiskruid, want dat is zelfs dodelijk ... De wei staat hier nu vol boterbloemen, die ze - gelukkig dan maar - niet eten. Ik ben wel 'panisch' voor JKK. Als ik dat ergens zie, trek ik het onmiddellijk uit.

Een gevolg van de 'maai mei niet' is wel dat het JKK alomtegenwoordig is als het hun bloeiperiode is.

Monique, jij bent vegan, denk ik toch al gelezen te hebben, hé ?
Geef jij je honden en katten vlees(producten) ?
Wij hebben een vriendin en die geeft haar hond (Duitse dog) geen vlees/vis. Zij is zelf behoorlijk fanatiek in het vegan zijn. Maar ik vind niet dat je dat mag afdwingen van je hond/kat.

Hoe denk jij daarover ?

Zelf ben ik overigens niet echt veggie/vegan : ik eet geen vlees, maar ik eet wel vis en schaal- en schelpdieren.
Zuivel eet ik thuis niet en verder zo weinig mogelijk (in Spanje ligt dat bv. moeilijker ...). Wel eet ik (weinig) eieren, maar dan kiezen we die van kippen met 'vrije uitloop' (ik weet dat dat op zich quasi niks voorstelt ...).

Nou, dat giftige dat blijkt dus erg te verschillen per dier. Ik dacht echt dat chocolade dodelijk was, maar gelukkig heeft Zozo er 0 last van gehad, en we lazen hier ook nog een stuk of 5 reacties van mensen wiens honden niet eraan dood zijn gegaan, dus tja, ik zou die lijst wel als handleiding gebruiken en gewoon geen risico nemen en die dingen niet aan je hond geven.

Ik heb vorig jaar fanatiek JJK getrokken en het is een stuk minder nu dan vorig jaar. Maar als je weiland niet gemaaid wordt en je het hooi aan je paarden geeft of als de bloemen niet dood op het land liggen, die per ongeluk opgegeten kunnen worden, is er volgens mij geen risico.

Je herinnert het je goed: ik eet inderdaad ovotarisch, en ja, onze honden krijgen veganistische voeding. Dat is iets waar we goed over nagedacht hebben en waar we ons ook in verdiept hebben, juist omdat het gevoelige materie is. De katten (nog) niet.

Ik ben op vegan voeding voor de honden overgegaan omdat ik ergens las dat dit kan helpen om epileptische aanvallen te voorkomen. En ik moet zeggen, dat de aanvallen enorm in aantal zijn afgenomen. Van 1x per drie weken, tot 1x per 3 maanden!

Wij geven onze honden plantaardige voeding die compleet is qua voedingsstoffen — dus afgestemd op wat een hond nodig heeft. Anders dan katten zijn honden immers geen obligate carnivoren (zoals katten dat wel zijn), maar alleseters (omnivoren). Dat betekent dat ze in principe prima kunnen gedijen op een goed uitgebalanceerd vegan dieet, mits het compleet is en voldoet aan hun behoefte aan eiwitten, aminozuren, vitaminen en mineralen. We laten ze ook regelmatig checken bij de dierenarts om zeker te zijn dat alles goed gaat — en dat doet het gelukkig ook.

Waarom we daarvoor kiezen? Omdat we veganisme niet alleen als een persoonlijke keuze zien, maar ook als een ethisch standpunt: als het mogelijk is om zonder dierenleed te leven, dan willen we daar ook consequent in zijn. Dat geldt voor onszelf, maar dus ook voor wat we onze dieren aanbieden — zolang het hun welzijn niet schaadt.

Ik snap heel goed dat dit bij mensen vragen oproept, en ik denk dat je die ook heel oprecht stelt. En trouwens, wat mooi dat je zelf ook al zo bewust bezig bent met wat je eet — zelfs in Spanje! Elke stap telt, echt waar.

We eten af en toe wel nog eieren. Ik zeg ook altijd dat ik Ovotariër ben. Dat is iemand die (af en toe) nog wel eieren eet.

Overigens éét ik veganistisch, maar ik ben geen veganist. Het verschil is levenswijze. Als ik veganist zou zijn, zou ik niet paardrijden, want dat is dieren gebruiken voor mijn eigen plezier. Ook het hebben van huisdieren is niet per se volgens de veganistische levensstijl, immers het houden van katten bijv zorgt er altijd voor dat andere dieren daaronder lijden.

Dus vandaar dat ik zeg dat ik ovotarisch eet. Maar omdat dat weinig bekend woord ik, zeg ik dat ik veganistisch eet, maar ik ben geen veganist.

Ik hoop dat ik het heb kunnen uitleggen, het is een nuance

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:53

Zeker goed uitgelegd !

Ik heb me er helemaal nog niet in verdiept, maar onze vriendin zei ons ook al, dat het vegan hondeneten perfect voldoet om honden gezond te houden.
Voor mij lijkt het nog een bridge too far. Maar dat heeft er zeker ook mee te maken, dat ik me er nog totaal niet mee bezig gehouden heb, omdat er nu eenmaal nog geen honden in ons leven zijn.

Iedere stap helpt uiteraard, in het stoppen (een utopie ?) of minstens al verminderen van dierenleed.
Aan mezelf is nog werk genoeg ;)
Maar ik denk ook dat het echt extreme en dus het 0,0% voedsel of materiaal van dierlijke afkomst gebruiken, mij nooit zal lukken.

In een van mijn vorige posts schreef ik dat ik het woord 'eigenaar' van een dier moeilijk vind. Maar uiteindelijk is de manier waarop wij dieren houden echt wel een vorm van lijfeigenschap. Hoe graag we ze ook zien en hoe goed we ze ook verzorgen ...

Moeilijke materie, hé ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 10:18

Marilu schreef:
Zeker goed uitgelegd !

Ik heb me er helemaal nog niet in verdiept, maar onze vriendin zei ons ook al, dat het vegan hondeneten perfect voldoet om honden gezond te houden.
Voor mij lijkt het nog een bridge too far. Maar dat heeft er zeker ook mee te maken, dat ik me er nog totaal niet mee bezig gehouden heb, omdat er nu eenmaal nog geen honden in ons leven zijn.

Iedere stap helpt uiteraard, in het stoppen (een utopie ?) of minstens al verminderen van dierenleed.
Aan mezelf is nog werk genoeg ;)
Maar ik denk ook dat het echt extreme en dus het 0,0% voedsel of materiaal van dierlijke afkomst gebruiken, mij nooit zal lukken.

In een van mijn vorige posts schreef ik dat ik het woord 'eigenaar' van een dier moeilijk vind. Maar uiteindelijk is de manier waarop wij dieren houden echt wel een vorm van lijfeigenschap. Hoe graag we ze ook zien en hoe goed we ze ook verzorgen ...

Moeilijke materie, hé ...

Het zijn heel pittige uitdagingen. 100% kan geen enkel mens het goed doen. Zelfs de monniken in India niet, die heel puur leven en de grond vegen waar ze lopen om geen insecten te doden, want je eigen organisme doodt per seconde miljoenen bacteriën en ook dat is leven en ook dat doodt je. Autorijden zou dan ook bijv niet veganistisch zijn, want je doodt tig insecten als je rijdt. Zelf als je dan besluit met openbaar vervoer te gaan, is het niet veganistisch, want ook OV rijdt insecten dood.

Dus niemand kan het 100% goed doen. We kunnen simpelweg niet leven zonder dieren te doden. De mens kan het wel zo goed mogelijk doen naar eigen eer en geweten en hoever een mens wil gaan. Voor mij is het belangrijk dat ik geen dieren of dierlijke producten gebruik waar de dieren voor uitgebuit zijn door de mens. Dus dat ei dat ik eet, komt wel van kippen die ik ken en los lopen op een plek waar ik achter sta. Dat is mijn ondergrens. Hoe meer mensen minder dierlijke producten gebruiken hoe minder dierenleed er zal zijn. Als er minder vraag is, wordt er uiteindelijk ook minder geproduceerd.

Ook blijf ik dieren opvangen en een goed leven geven. Dat is ook niet volgens de veganistische levensstijl, maar daarom ben ik ook geen veganist, maar eet zo veganistisch mogelijk. Voor mij past het redden van dieren goed in mijn visie en wat hokjes dan zeggen dat boeit me niet zo. Ik heb wel mijn vragen bij paardrijden. Ik doe het dan ook steeds minder. Prisca bijv vindt het niet leuk. Callas wel, althans als ze nergens van schrok. Dus moet ik nou per se Prisca blijven rijden? Ik doe het al heel lang nu niet meer.

Ik neem van groente ook zo vaak mogelijk de biologische versie, als het betaalbaar blijft, omdat daar ook minder dieren/insecten van doodgaan.

Toen ik, nu 50 jaar geleden, pescotariër werd, dus geen vlees wel vis en melkproducten, was het enorm moeilijk om vegetarisch te eten. Er waren geen vleesvervangers behalve tempé en tahou. Vreselijk goor en smerig. Er was toen ook veel onbekendheid over wat je lichaam dan wel of niet mist. Ik heb nooit supplementen genomen, behalve B12 en dat schijnt ook een hoax te zijn. In normaal eten zonder dieren zit gewoon alles wat je nodig hebt. Dieren zijn alleen maar een tussenstap om je maag te vullen. Immers zij eten het groen dat jij zelf rechtstreeks kunt eten zonder hun tussenkomst (lees dood).

Heden ten dage is het supermakkelijk om geen vlees te eten, er zijn zoveel lekkere vleesvervangers en nepworsten ik heb het nooit gemist. En ook vegan-kaas zonder melk is verrukkelijk en ik proef echt het verschil niet tussen plakjes kaas echt en nep, ook brie is hetzelfde, ook Boursin geen verschil, behalve de kleur die is wat grijzer, geitenkaasrolletjes net zo smerig, hahahaha.

Wat het fijnst is, is dat ik me dagelijks realiseer dat ik door zo te eten, ergens toch dierenleed bespaar en dat is me veel waard! Ik vind het fijn dat ik met minder, meer kan bereiken. Voilà.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:58

Geen schade doen aan anderen zal in balans moeten zijn met geen schade doen aan jezelf. Dat balanspunt ligt voor iedereen anders en is niet altijd hetzelfde qua lichaam en geest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 13:23

tamary schreef:
Geen schade doen aan anderen zal in balans moeten zijn met geen schade doen aan jezelf. Dat balanspunt ligt voor iedereen anders en is niet altijd hetzelfde qua lichaam en geest.

Precies iedereen moet voor zichzelf bepalen wat goed voor hem is of niet en wat je belangrijk vindt.

Een leven zonder vlees heeft mij veel goed gedaan, fysiek en emotioneel!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:05

Het is ook altijd snel een beladen onderwerp, ondervind ik.
Ik ben nu sowieso niet iemand die snel andere mensen kan beïnvloeden door wat ik zeg of doe.
Maar uiteraard opper ik ook regelmatig het dierenleed dat voorafgaat aan de biefstuk of de worst op hun bord. Al heb ik dan eigenlijk niet het recht om er iets van te zeggen, want zelf eet ik dus nog wel vis ...

Het enige dat je kan doen, is 'leading by example', denk ik, zodat mensen er misschien op zijn minst toch eens dieper over beginnen nadenken en dan misschien toch een keer of 2,3 per week minder vlees gaan eten.

Dat van dat paardrijden speelt ook soms in mijn hoofd, Monique.
Nu rijd ik sowieso niet veel meer. En áls ik met een paardje rijd, is dat maximum een half uur.
En ik pas me eigenlijk aan aan wat de paarden aangeven, dus meer dan wat rondhobbelen houdt het allemaal niet meer in :D