Marilu schreef:Best wel een lijst !
Nu zal het ene minder gevaarlijk zijn dan het andere, vermoed ik.
Zoals bij paarden : van taxus weten we dat het dodelijk is, van eik(els) weten we dat het slecht is voor de lever, maar niet onmiddellijk dodelijk.
Ik vind het altijd moeilijk dat die nuances niet gelegd worden in overzichten van wat giftig is voor paarden.
Zo zijn ook boterbloemen giftig, maar niet zo giftig als jacobskruiskruid, want dat is zelfs dodelijk ... De wei staat hier nu vol boterbloemen, die ze - gelukkig dan maar - niet eten. Ik ben wel 'panisch' voor JKK. Als ik dat ergens zie, trek ik het onmiddellijk uit.
Een gevolg van de 'maai mei niet' is wel dat het JKK alomtegenwoordig is als het hun bloeiperiode is.
Monique, jij bent vegan, denk ik toch al gelezen te hebben, hé ?
Geef jij je honden en katten vlees(producten) ?
Wij hebben een vriendin en die geeft haar hond (Duitse dog) geen vlees/vis. Zij is zelf behoorlijk fanatiek in het vegan zijn. Maar ik vind niet dat je dat mag afdwingen van je hond/kat.
Hoe denk jij daarover ?
Zelf ben ik overigens niet echt veggie/vegan : ik eet geen vlees, maar ik eet wel vis en schaal- en schelpdieren.
Zuivel eet ik thuis niet en verder zo weinig mogelijk (in Spanje ligt dat bv. moeilijker ...). Wel eet ik (weinig) eieren, maar dan kiezen we die van kippen met 'vrije uitloop' (ik weet dat dat op zich quasi niks voorstelt ...).
Nou, dat giftige dat blijkt dus erg te verschillen per dier. Ik dacht echt dat chocolade dodelijk was, maar gelukkig heeft Zozo er 0 last van gehad, en we lazen hier ook nog een stuk of 5 reacties van mensen wiens honden niet eraan dood zijn gegaan, dus tja, ik zou die lijst wel als handleiding gebruiken en gewoon geen risico nemen en die dingen niet aan je hond geven.
Ik heb vorig jaar fanatiek JJK getrokken en het is een stuk minder nu dan vorig jaar. Maar als je weiland niet gemaaid wordt en je het hooi aan je paarden geeft of als de bloemen niet dood op het land liggen, die per ongeluk opgegeten kunnen worden, is er volgens mij geen risico.
Je herinnert het je goed: ik eet inderdaad ovotarisch, en ja, onze honden krijgen veganistische voeding. Dat is iets waar we goed over nagedacht hebben en waar we ons ook in verdiept hebben, juist omdat het gevoelige materie is. De katten (nog) niet.
Ik ben op vegan voeding voor de honden overgegaan omdat ik ergens las dat dit kan helpen om epileptische aanvallen te voorkomen. En ik moet zeggen, dat de aanvallen enorm in aantal zijn afgenomen. Van 1x per drie weken, tot 1x per 3 maanden!
Wij geven onze honden plantaardige voeding die compleet is qua voedingsstoffen — dus afgestemd op wat een hond nodig heeft. Anders dan katten zijn honden immers geen obligate carnivoren (zoals katten dat wel zijn), maar alleseters (omnivoren). Dat betekent dat ze in principe prima kunnen gedijen op een goed uitgebalanceerd vegan dieet, mits het compleet is en voldoet aan hun behoefte aan eiwitten, aminozuren, vitaminen en mineralen. We laten ze ook regelmatig checken bij de dierenarts om zeker te zijn dat alles goed gaat — en dat doet het gelukkig ook.
Waarom we daarvoor kiezen? Omdat we veganisme niet alleen als een persoonlijke keuze zien, maar ook als een ethisch standpunt: als het mogelijk is om zonder dierenleed te leven, dan willen we daar ook consequent in zijn. Dat geldt voor onszelf, maar dus ook voor wat we onze dieren aanbieden — zolang het hun welzijn niet schaadt.
Ik snap heel goed dat dit bij mensen vragen oproept, en ik denk dat je die ook heel oprecht stelt. En trouwens, wat mooi dat je zelf ook al zo bewust bezig bent met wat je eet — zelfs in Spanje! Elke stap telt, echt waar.
We eten af en toe wel nog eieren. Ik zeg ook altijd dat ik Ovotariër ben. Dat is iemand die (af en toe) nog wel eieren eet.
Overigens éét ik veganistisch, maar ik ben geen veganist. Het verschil is levenswijze. Als ik veganist zou zijn, zou ik niet paardrijden, want dat is dieren gebruiken voor mijn eigen plezier. Ook het hebben van huisdieren is niet per se volgens de veganistische levensstijl, immers het houden van katten bijv zorgt er altijd voor dat andere dieren daaronder lijden.
Dus vandaar dat ik zeg dat ik ovotarisch eet. Maar omdat dat weinig bekend woord ik, zeg ik dat ik veganistisch eet, maar ik ben geen veganist.
Ik hoop dat ik het heb kunnen uitleggen, het is een nuance