Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:28

Caopopjekop, volgens mij kan de vriend (man?) van Snorlex prima boarden, maar haar alsnog niet helpen. Ik snap wat je omschrijft, maar als je dat niet 'durft' dan gaat het je nooit op eigen houtje lukken...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:45

Het was meer als tip bedoelt om dat mee te nemen in de les. Je partner staat vaak te dichtbij. Dat wordt ruzie :')

Maar bij ons gaan beginnende skiërs als ze de basis kennen de hele week achter een ervaren skiër aan. Dat geeft meer vertrouwen dan dat je zelf de goede bochten moet uitzoeken naast dat je aan je techniek moet denken. Neem aan dat dat met snowboarden hetzelfde werkt. Bij ons leren die skiërs iig sneller dan de mensen die de hele week les hebben gevolgd en het bespaard een hoop geld want lessen zijn behoorlijk prijzig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:12

Wat adviseren jullie qua skilessen? Mijn man en ik hebben nu zo'n 4 'jaar' ski ervaring. Dit jaar zouden we eigenlijk wel een lesje willen plannen om de techniek wat bij te spijkeren. Is groepsles dan nog wel een optie of ben je eigenlijk al aangewezen op privé?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:20

Dan zou ik voor prive gaan. Bij een groepsles is de minst goede vaak degene die het tempo bepaalt. Uit priveles haal je meer. Dat passen ze makkelijker aan op jullie niveau

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:26

Ja mijn vriend kan inderdaad goed boarden en helpt ook vaak. Maar niet te vaak want het is ook zijn vakantie :') en hij vindt dat ik niet goed genoeg luister haha.

Het is een stukje angst om te vallen ook. En de drukte op de piste in Winterberg waardoor ik niet rustig mijn bochtjes durf te oefenen. Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld ook aangeskied toen ik aan het stuntelen was met een bocht en een skiër recht naar beneden kwam zonder uit te wijken. Als ik zigzag heb ik controle en dat voelt dan ook fijner. Ieder keer als ik denk “oh mensen” ga ik direct weer zigzaggen.

Het achter mijn vriend aanboarden helpt dan wel!

Wat je omschrijft zijn inderdaad wel de tips die ik moet onthouden capopjekop!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:28

lucifertje schreef:
Ik heb met snowboarden ook privéles genomen. Aan het eind van de week na 3x2uur kwam ik de blauwe piste af.
Ik heb vorige week weer voor het eerst op de rollermat gestaan en viel me weer tegen. Gelukkig niet zo hard gevallen als vorige jaar.

De rollermat vergeeft je niets! Vond ik moeilijker dan de sneeuw!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:35

Ik zou ook voor prive les gaan als je al aardig kan skiën of boarden. Ik zit er zelf ook aan te denken om een priveles te nemen dit jaar. Ik heb vroeger jaren geskied, maar daarna een jaar of 18 helemaal niet. In 2017 voor het eerst weer gegaan, maar merk nu wel dat ik bij de steilere stukken of mindere sneeuwcondities het wat moeilijk heb. Kan ook komen door mijn rotte knieën dat het minder gaat.....

Rollermat geen ervaring mee, maar wel bij anderen gezien dat ze dan in de sneeuw helemaal niks konden, haha. Ik zou dan toch kijken voor een priveles, eventueel eerst hier in NL in een indoorhal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:41

Ik heb vroeger les op zon mat gehad. Wat was de sneeuw veel makkelijker toen. Ik vond het lastig om te blijven rollen of mn ski's waren niet glad genoeg. Maar ik ging vaak heel veel naar boven en vond het dood eng.

@snorlex: heel begrijpelijk hoor! Winterberg heeft helaas een hoog gehalte kneuzen die denken dat ze zonder basis en zonder les wel veilig beneden kunnen komen. Ik vond het ook eng daar. En ze hadden toen mijn maat schoenen niet dus ik had 3 paar sokken aan. Dat hielp ook niet echt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:02

Winterberg moet je ook ver vandaan blijven. Verschrikkelijk :=

Als je snowboarden ebg vind, waarom ga je dan niet skiën? Dat is makkelijk te leren en minder eng :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:15

Ik vind skiën enger dan boarden :=

In het begin is het eng om de controle te verliezen. Je board moet recht naar beneden wijzen anders kun je de bocht niet maken en hap je sneeuw. Maar dan maak je ook vaart. Dat vond ik in het begin ook spannend. Wat als je niet kan remmen en de controle verliest? Uiteindelijk nam die angst af toen ik het gevoel kreeg door die rondjesdraai oefening. Toen viel het kwartje hoe het voelde om te sturen en controle te hebben

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:30

Oke, priveles dus.
En wat is dan aan te raden, beter 2 ochtenden dan 1 hele dag of maakt dat niet veel uit?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:38

Voor mij zou persoonlijk 2 ochtenden beter te verwerken zijn.
's middags kun je natuurlijk zelf oefenen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:57

Joolien schreef:
Als je snowboarden ebg vind, waarom ga je dan niet skiën? Dat is makkelijk te leren en minder eng :)

Ik wil niet skiën. Ik wil kunnen snowboarden. :')

Winterberg is zo fijn dichtbij voor een weekendje. Maar volgend jaar wil ik écht wintersporten haha.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:46

Klinkt alsof iets meer rust en ruimte op de piste jou heel erg zou kunnen helpen Snorlex. Volgend jaar lekker een weekje naar een groter gebied plannen. Ik deed vroeger hetzelfde als jij maar had een strenge vriendin die dan achter me aan ging boarden en dan kei hard BOCHT naar me schreeuwe. Dan moest ik wel een bocht draaien. Is trouwens helemaal goed gekomen, m'n techniek is nu best goed.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:07

sanie22 schreef:
Ik zou ook voor prive les gaan als je al aardig kan skiën of boarden. Ik zit er zelf ook aan te denken om een priveles te nemen dit jaar. Ik heb vroeger jaren geskied, maar daarna een jaar of 18 helemaal niet. In 2017 voor het eerst weer gegaan, maar merk nu wel dat ik bij de steilere stukken of mindere sneeuwcondities het wat moeilijk heb. Kan ook komen door mijn rotte knieën dat het minder gaat.....

Rollermat geen ervaring mee, maar wel bij anderen gezien dat ze dan in de sneeuw helemaal niks konden, haha. Ik zou dan toch kijken voor een priveles, eventueel eerst hier in NL in een indoorhal.

Het scheelt dat ik kan snowboarden, ben ook niet slecht erin. Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Als ik naar degene kijk die meegaan en ook boarden heb ik sneller het vertrouwen en het gevoel weer terug dan de andere. Ook voor mijn spieren etc is het beter omdat ik ze dan alweer meer getraind heb.

Ik zou zelf voor 2x 2 uur gaan en dan in de middag zelf oefenen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:48

Dank jullie voor de tips :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:37

Omdat wij dit jaar voor het eerst (na 10 jr) weer op wintersport gaan maken we nu best wat kosten (kleding, thermo, sokken, helm, brillen, wanten, skiles,skipas en dat x5).

Ik ben benieuwd wat voor jullie echt een must is om het weekje mee te hebben en wat hebben jullie aangeschaft maar niet gebruikt? We willen niet teveel aanschaffen, maar ook niet te weinig..

Wat vinden jullie handiger, snowboots of wandel/berg schoenen? Of toch beide?

En hoeveel pully's, thermo, skisokken nemen jullie altijd mee? Voor elke dag eentje of nog meer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:37

Ik heb snowboots. Gekocht bij intratuin, lekker warm waterdicht en lekker lopend.
Voor een week skieen twee broeken en beperkt aantal sokken maar dat komt omdat het lastig is om passende sokken te vinden. Heb 1,5 paar dat past. Ga over twee weken nieuwe uittesten, bevallen die dan koop ik daar meer van

Thermo ondergoed gebruik ik niet. Bovenkleding iedere dag schoon en iedere dag een schone sportbh is wel een must, ik weet me altijd gek

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:41

Ik had voor elke dag sokken, pully en thermo mee. Na het skiën douchen en lekker een joggingbroek aan.
Ik heb een soort van snowboots. Vriend heft echte snowboots. Geloof dat schoonvader bergschoenen heeft om wandelingen te maken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:43

Hoeveel lagen dragen jullie boven en onder? Gv lange onderbroek thermo en daar skibroek over. Boven thermoshirt en t shirt.

Ik onder alleen skibroek boven of een t shirt alleen of een dunne trui met mouwen al dan niet thermo shirt afhankelijk van de temperatuur en een goede skijas. Ik heb het dus altijd bloedje warm. Sleep voor niet skieen wel een fleecevest mee maar die heb ik met temperaturen tot een graad of 3 onder 0 niet nodig bij wachten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:50

Ik doe altijd een thermolegging + shirt, daarboven een trui (vest eventueel in tas mee) en skibroek en dan jas.

Mn must is toch echt mn skihelm met vizier. Wat een topding. Aanradertje is toch ook echt de decathlon :j

Ik doe altijd als ik 6 dagen ga skien, voor ogeveer 4/5 dagen ‘vers’ mee. Als ik een dag heb geskiet doe ik t meteen uit en hang ik het op het balkon. In de kou wordt het dan weer fris (plus ik zweet niet echt heel erg bij het skien :n )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:58

Heb ik nu ook heerlijk geen beslagen bril meer <3 skileraar was er ook erg tevreden over. :j

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:00

Ik trek geen thermo aan, maar wij gaan in maart, dus dan is het al warm. Daarnaast zweet ik best makkelijk en zijn mijn knieholtes helemaal nat na n uurtje.
Ik gebruik dat dus niet.

Heb voor elke dag schone sokken (want dat vind ik vies). Meestal 2 skibroeken.

Helm echt een must! Ben al n paar keer flink gevallen, waarbij mn helm me wel echt gered heeft.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:03

Ik doe een thermo legging onder mn skibroek aan. Thermoshirt onder mn pully en daarover mn jas.

Vriend doet met skiën een zweethemdje onder zijn t shirt en alleen een skibroek aan. Die heeft het snel warm en zweet ook makkelijk.
Met snowboarden doet hij een legging en daarover zon crash pants aan. Daarover dan weer zn skibroek. Zweethemd en t shirt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:05

Een vraagje die ik hier vast wel mag stellen :D

Ik ga binnenkort dagje met familie naar bottrop. Nu kan ik skieeen, maar zou graag eens willen snowboarden. Hebben geen les maar wil het toch gewoon eens proberen. Als het niet gaat kan ik ze altijd weer omwisselen voor ski s.

Hebben mensen tips om een bochtje te draaien? Ga uiteraard eerst van de simpelste piste af. Maar op Google lees je allerlei verschillende dingen. Door je knieën, juist met je lichaam draaien, naar voren leunen, terugleunen. Wat is het nou? :+