Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:27

Mn moeder dr vriendin woont in molkom! Misschien ken je dr? Renate heet ze.

Hee kirri, ben ook wel benieuwd naar je nummer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:35

Die ken ik niet. We wonen er toch nog iets van 20 km vanaf. Maar kent zij toevallig twee mensen die Camilla en Jack heten? :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:33

Iemand vroeg wie er al in Zweden woont... Ik woon in Gällivare, Norrbotten, 100 km boven de Poolcirkel.
aikon schreef:
Gabyfedde je had kunnen lezen dat ik geen werk zoek in zweden. Ik ben afgekeurd en neem mijn iva uitkering mee. (nederland heeft hierover een verdrag met zweden) Inkomen is het probleem niet, huis kopen ook niet. Ik heb eigen vermogen waar ik een mooi huisje met lap grond kan kopen en zo dus geen kosten heb aan huur/hypotheek. Een hypotheekje is iets wat ik in nederland niet meer voor elkaar krijg. Anders was ik hier gebleven. Over romantiseren doe ik niet. Heb mij al goed verdiep in het leven in zweden, daarbij heb ik al familie die erg bekent is met zweden en het leven daar.

Waar had ik dat kunnen lezen dan? Zie drie reacties van jou op de vorige pagina. Maar als je niet hoeft te werken dan kan je inderdaad kiezen voor een huis in een prachtige omgeving :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:08

Oh, wauw Gaby! Ik zou graag nog eens zo hoog gaan. Ik ga zo eens je berichten hier teruglezen

En Kirri, leuk! Ik kom vaak in Gothenburg. Ben er volgende maand (rond midzomer) ook een weekje. Misschien kunnen we een Fika'tje doen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:03

Mijn nummer is een ramp :+ maar wat ze nu weer vertelde, is dat zweden mij in NL uitschrijft als ik daar mijn nummer krijg? :/

Edit: bij de sociale bank etc

Leuk kelly! ik woon bij backaplan :j ben nu weer ff in NL maar ga straks weer

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:42

Kan je geen 2 nationaliteiten hebben? Ik weet dat dat zo werkt van Zweden naar Nederland (tenzij je een 3rd citizen bent) maar werkt dat andersom ook zo?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:13

Gewoon bij de aanvraag van een persoonsnummer toch niet? Dacht dat dat enkel was als je echt de Zweedse nationaliteit wil hebben enzo? Ik weet trouwens niet hoe het zit, dus ik moet er ook geen uitspraken over doen :') Maar het is dus nog steeds niet rond :7 Balen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:56

Dat is wel logisch want je kan niet in 2 landen een persoonlijkheid zijn denk ik? Geen idee, weet alleen dat het 5 jaar duurt voordat je echt een zweeds paspoort kan aanvragen, medborgarskap ofzo? Weet niet precies hoe het heet.
Geen idee hoe dit verder precies werkt hoor maar ergens kan ik het me wel voorstellen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:25

Omdat min man Zweeds is ga ik voor de permanente status en dan schrijven ze mij uit schijnbaar :/

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:10

maar is dat heel erg? of blijf je nog een tijdje in nederland werken enzo?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:48

Het probleem is dat het ook weer lastig is een Nederlands paspoort te krijgen als je toch weer in nl wilt gaan wonen. Maar ook dat is van horen zeggen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:32

kirri schreef:

Bäcka, omgeving groot shoppingcentre en ook de Höoks in de buurt haha! Leuk! Ik heb een auto ter beschikking, maar ook de bussen stoppen daar in de buurt, dus moet geen probleem zijn!

Lijkt me toch wel een stap hoor, als je je paspoort moet inwisselen voor een andere nationaliteit. Ik dacht dat ze daar in Europa wel soepel mee waren?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:32

Dat schijnt idd lastig te zijn maar dat ligt ook aan de gemeente denk ik, net als dat het er hier aan ligt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:35

anoukwendy schreef:
maar is dat heel erg? of blijf je nog een tijdje in nederland werken enzo?

Nee maar ik heb nog wel recht op WW uitkering :j die kan ik meenemen naar het buitenland van het UWV maar dan moet ik dus wel hier ingeschreven blijven :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:36

Kelly_ann schreef:
kirri schreef:

Bäcka, omgeving groot shoppingcentre en ook de Höoks in de buurt haha! Leuk! Ik heb een auto ter beschikking, maar ook de bussen stoppen daar in de buurt, dus moet geen probleem zijn!

Lijkt me toch wel een stap hoor, als je je paspoort moet inwisselen voor een andere nationaliteit. Ik dacht dat ze daar in Europa wel soepel mee waren?

Nee dat soepele valt wel mee :P Ja maar ik doe het voor de liefde :)) zelfs als we uit elkaar gaan, wil ik ook wel in zweden blijven :j

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:37

Ah okee, jaa dan is het idd lastig. Volgens mij kan je je nr vanaf een bepaalde tijd aanvragen. Mn moeder heeft hem voor mei aangevraagd maar we kwamen hier pas een half jaar later wonen en ze heeft hem in juli aangevraagd. Dus terugwerkende kracht, mss kan je dat ook voor later doen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:41

nee dat mocht niet zei de dame bij Skatteverket :n

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:44

Ik hoor net van mijn vriend (een beetje vaag) dat je, als je wilt emigreren (en zweedse burger wilt worden) je een soort inburgeringscursus moet doen van 5 fasen. Afhankelijk van je leersnelheid duurt dat enkele maanden tot een jaar. Je schijnt hier ook voor betaald te worden. Ik neem echter aan dat dat alleen in bepaalde omstandigheden geldt. Weet iemand hier toevallig meer van?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:05

Volgens mij is dat voor als je buiten de EU vandaan komt? Dont shoot me if I'm wrong

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 06:18

Is dat niet gewoon de SFI? En dan krijg je inderdaad alleen betaald als je de doodstraf in je eigen land zou krijgen of vluchteling bent.
Als je dat binnen een jaar afrond krijg je 6000kr dus mn moeder zegt daar gaan we voor. Zegt die leraar jaa maar mevrouw dat geld niet voor u..

Wel raar dat het wel met terugwerkende kracht kan maar niet voorruit :?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:58

ja ik hoor elke keer weer wat anders :( dus ik weet het ook niet meer zo goed. We hadden als test een goede vriend van ons een vraag laten stellen en mijn vriend dezelfde vraag. Beide keren een ander antwoord :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:38

Soms weten ze het zelf ook niet helemaal xD
Dat houdt het spannend zullen we maar zeggen ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:41

haha erg spannend ja :P maar ja soms weet ik echt niet meer waar ik aan toe ben haha

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:13

Ja inderdaad de SFI, maar dacht al dat ik er geen recht op zou hebben, had er al eerder naar gezocht. Vriendlief heeft altijd een hoop praatjes maar verifieert zijn verkregen informatie niet goed dus ik vertrouw niet echt op wat hij me te vertellen heeft ^^.

Is het wel een verplichting om die school te volgen om zweeds burger te kunnen worden? En is dat de enige manier om in Zweden te morgen wonen? Of zijn er ook alternatieven of bepaalde burgerschappen?

En Kirri, hoe houd je het vol met al die onzekerheden?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:14

In Zweden wonen/werken mag altijd als EU burger, de Zweedse nationaliteit aannemen is wat moeilijker.
Persoonlijk zou ik dit ook niet willen, omdat ik mijn Nederlandse nationaliteit niet wil verliezen =)